Най - вълнуващия въпрос зимно време.
phoenix - специалист
Ами въпроса е в заглавието:
С какво се чисти водата на система при наличие на камина с водна риза и панелни радиатори? Всички знаем, че водата става черна. Аз мислех да сложа един филтър подобен на филтрите от аквариумните в разширителния съд, но тя водата е доста и ми се струва, че ще се задръсти много бързо. Предполагам има някакъв химикал, който да разтваря тези метални примеси и да "смазва" системата. Преди началото на този сезон, сменях 2 радиатора. Като ги обърнах изправени за да ги източа, толкова много мизерия изтече, че направо се чудя как не се е затворил нацяло изхода му. Преди седмица пък, след като запалих камината и се оказа, че помпата не може да завърти водата през нея и завря водата. Като развих филтъра се оказа, че направо няма пропускливост от тази гадост, нещо като черна тиня. Наложи се да пусна вода под налягане(вързах една една бутилка с кислород) за да продуха основната магистрала и да изчистя каквото мога и да започне да работи камината отново. Явно тези наслоявания са си проблем.
Та каква идея имате за промиване?
Окака Чука - специалист
Айде де! Нема ли некой да се изкаже :? И
phoenix - специалист
До колкото разбирам, тези химикали предпазват и прочистват системата от варовилкови отлагания, а аз говоря за металните окиси които се движат във водата и правят въпросната тиня. Тя е един вид концентрирана отмита ръжда или някакъв железен окис.... не знам точно. След като изсипах тази гняз на плочките на двора, и след като се отми най-черното остана едно голямо ръждиво петно.
Мисля си че има някаква химия която се слага и разтваря тези метални окиси. Само не знам металните окиси с какво се чистят, предполагам някаква киселина, и после се промива със някаква основа, за да се неутрализира.... нещо такова ще да е.
syncho - майстор
phoenix принципно не знам някой да прави това, което ти искаш. Не съм сигурен, но мисля, че препарати като пропилен гликола биха ти помогнали в случая. Не съм пълнил отоплителна инсталация с пропилен гликол, но предполагам, че ще я "смаже" както ти се изрази и ще "запечата" корозията на тръбите и от там мизерията.
Ahmakov - специалист
Предпазва и се бори с корозия. Което, по ми се връзва с метални окиси, отколкото с варовикови отлагания.
toni_g79 - специалист
Принципно петната от ръжда се чистят с оксалова киселина,но и идея си нямам как ще реагира в парната система!!
phoenix - специалист
... и аз преположих, че ще е някаква киселина, идеята ми е да се пусне примерно за 2 часа да върти помпата или за един ден с някаква концентрация на тази киселина и след това задължително да се сложи някаква основа за да спре процесите и после пак да се напълни с някакъв разтвор на етилен гликол, пропилен гликол или какъвто и да е антифриз... То това нещо ще се прави еднъж на две-три години, така че трябва да има някакъв вариант. Иначе как ще се изчисти тази чернилка от камините, те постоянно генерират от черната гняз, както и стоманените радиатори! Виждал съм нипели полузапушени за 6-7г. ползване, което значи, че навсякъде където има стеснявания с времето се натрупват сериозни проблеми, които няма как да се изчистят освен с някаква химия.
Готов съм да експериментирам всеки случай.
и един цитат от един авто форум където ръждата не им е чужда :-D
Надявам се човека от който е цитата да не се разсърди.
Всички ръждопреобразуватели съдържат ортофосфорна киселина около 20%. Разликата между различните марки е в различните добавки, служещи да подобрят омокрянето на повърхността и по-бавното изсъхване, за да може преобразувателят да действа по-дълго. Ортофосфорната киселина преобразува двужелезния триокис (ръждата) до железен трифосфат, който е едно здраво и неподдаващо са на обратно окисление покритие. А с чистия метал образува железен фосфат, сив на цвят (затуй лъскавото желязо посивява след намазване), който също е здрава антикорозионна защита, наречена пасивиране. Дядо Адам Опел са излекува от детската си болест "ръждавица", като от 1996г насам преди боядисване си топи купетата и другите тенекии в подобни разтвори.

Преди мазане с преобразувател изшкуркайте ако има по-дебела ръжда, но не е нужно чак до блясък. Изчеткайте от праха и намажете. Оставете го да изсъхне. Ръждата става белезникава, а чистото желязо - сиво. Ако остане някъде черно-кафяво, значи там ръждата е била по-дебела. Тръкнете още малко с шкурката и пак намажете. Като изсъхне идеално може вече да грундирате. Много ръжда съм преборил тъй, включително и по парни локомотиви, стояли по 40 години на открито. Само не бива да бързате. Ако трябва някъде повторете, потретете, и няма да съжалявате.
както и един цитат от фиат форума:
Автор: johnfound

Преобразуватели за ръжда, телени четки, шкурка и какво ли не - процесът си остава много трудоемък... Ето какво опитах и резултата се оказа впечатляващ! Идеята е да се използва солна киселина, която разяжда ръждата и я превръща в разтворим железен трихлорид, който просто се измива. Лошото е, че освен железните окиси и хидроокиси, солната киселина разяжда и желязото, което е съвсем нежелателно. За да избегнете това е необходимо използването на т.н. "инхибитор на киселинната корозия". Това е вещество, което пречи на киселината да реагира с метала, но не влияе на разтварянето на окисите. Такова вещество е например уротропина. Купува се в аптеките или в магазини за реактиви. Не е отровно - използва се за лекарство, както и за консервант в колбасите. Гори обаче не по-лошо от спирт, така че го дръжте далеч от огън...

Прави се смес от солна киселина, вода и уротропин. Количеството на уротропина е около 10-20 грама на литър разтвор. Количеството на водата зависи от това колко бързо искаме да действа разтвора. Колкото повече е количеството вода, толкова по-бавно действа сместа.

Как се прилага разтвора:

Метод 1: Просто потапяме ръждивото желязо в разтвора и чакаме. Ръждата пада и се разтваря, а разтвора става жълто-кафяв. В този случай може да се работи с по-разредени разтвори, защото можем да чакаме - около 2 части вода на 1 част киселина.

Метод 2: Ако желязото е голямо, а ръждата не много дебела - хващаме четка и намазваме повърхността с разтвора - тънките слоеве ръжда просто се измиват под четката, за останалото ще трябва да почакаме 20-30 минути. В този случай е добре да се работи с по-концентриран разтвор.

Метод 3: Ако предмета е голям, а ръждата дебела, тънкият слой разтвор не може да разтвори цялото количество ръжда. В такива случаи можете да направите следното - намазвате предмета с четката и след това, върху мократа повърхност нареждате слой от 2-3 салфетки. След това обилно намокрете салфетките с разтвор и оставете да действа до разтваряне на ръждата. Ако е концентриран разтвора - 20-30 минути са достатъчни.

Последваща обработка: След почистването на ръждата, измийте предмета обилно със студена вода и след това го напръскайте с концентриран разтвор на сода бикарбонат. Содата неутрализира киселината,попаднала в разни процепи и пори по предмета и забавя нова поява на ръжда. Ако предмета не може да се измие обилно (примерно заради габаритите), тогава направо може да се намаже/напръска с разтвор на сода, докато спре да се пени и след това леко да се изплакне със студена вода и да се подсуши.

След тази обработка, предмета трябва да се предпази от корозия възможно по-бързо. Примерно да се грундира (и боядиса), или да се намаже с машинно масло, грес или др. подобно.

Техника на безопасност:

1. Винаги сипвайте КИСЕЛИНАТА ВЪВ ВОДА, а не вода в киселината.

2. Работете с ръкавици, предпазни очила и стари дрехи! Солната киселина не е отровна, но когато е концентрирана е разяждаща.

3. Както казах, солната киселина не е отровна и затова може да се изхвърля в канала, добре разредена с вода. А ако я неутрализирате със сода бикарбонат - продуктите са готварска сол и вода.

3. Работете на проветриво място или най-добре на открито - от солната киселина се отделя хлороводород, който дразни дихателните пътища.

4. При попадане на киселина на кожата ви - промийте мястото с много вода, разтвор на сода бикарбонат и накрая със сапун. При попадане в очите - продължително промиване с течаща вода и веднага на лекар за преглед.
inspo - майстор
Да кажа и аз нещо.
Радиатора на колата си го чистих с антикалц. Виж тази тема http://www.napravisam.bg/forum/viewtopic.php?t=27006 .Дават го и за ръжда .

Тук има и нещо подобно но е два пъти по скъпо( всъщност и антикалца може да е поскъпнал от тогава) http://www.sanista.biz/?pt=4&hs=85&prid=121
:prost:

Изображение
lov - майстор
Промиваш системата и слагаш калиев бихромат за инхибитор и забравяш за корозията. Но това е ако не я източваш иначе няма смисъл. То и същото е и за варовика не източваш ли водата а само да доливаш нямаш грижа с него.

Тема "С какво се чисти водата при наличие на камина с водна риза" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: