Най - вълнуващия въпрос зимно време.
ibogdanov - специалист
Честита Коледа на всички.
Имам една такава питанка - За втора поредна зима имам грижи с гликола в системата на слънчевите панели.
Пак замръзна и имам поне две дупки в панелите.
Според разбирачите се получавала реакция с поцинкованите фитинги и това влошавало свойствата на гликола.
Моля, ако някой има инфо за това с какво влиза в реакция гликола ( по отношение на металите) да драсне два реда.
Преди гликола системата беше пълна с натифриз на Ликуи Моли... той пък скапа гумените уплътнения и пак проблем.
Дайте акъл моля, с какво да напълна системата, за да нямам грижи.

поздрави
fox_vt - майстор
Тука нещо не мога да повярвам в това за цинка то няма сл колектор който да няма поцинковани части най малкото към помпената група.Да не би да ти е малка концентрацията ако трябва увеличи я да има голям запас и периодично вземай проба и тествай дали ще замръзне примерно всеки месец.Антифриз недей слага че може да се отровиш.Ще следя темата с интерес че и мен напролет ме чака един колектор да не стане гаф с тоя гликол.
пп да не е менте гликола пробвай го във фризера ако трябва.
Фло - специалист
Ще цитирам едно мнение,с малка редакция защото е от превод и стилистично не стои добре:
"Първо, при използване на течност на базата на етилен гликол за пренос на топлина, човек трябва винаги да се съобразява и използва течност за пренос на топлина, която съдържа инхибитор на корозия. Без задръжки етилен гликол за трансфер на топлината може да се разлага в различни органични киселини като гликолова, глиоксилова, мравчена, въглеродна и оксалова киселина . Разлагането се ускорява от високи температури и тези киселини може да бъде доста корозивни за много материали. Второ, според Dow Chemical (производител на базата на етилен гликол течности за пренос на топлина), галванизираната стомана не се препоръчва за употреба с етилен гликол течности за пренос на топлина, дори ако те са под налягане и особено ако температурата е над 120 градуса F. /50 градуса по Целзий/Цинкът като покритие от поцинкована стомана е предназначен за защита срещу атмосферна корозия. На малко по-високи температури, цинк става катод на чугун, желязо или стомана, обръщане на галваничната серия. По този начин, желязо или стомана ще защитават цинка от корозия. В допълнение, фосфатите като инхибитор ще реагират с цинка с провокиране на неразтворим материал, който може да доведе до фал в системата и да насърчи корозията. Изглежда, че поцинкована стомана не е добър материал за топлопреносни системи. "

Край на цитата.В заключение и на друго място съм срещал за несъвместимостта и на пропилен гликола със цинка,но това горе е що годе разумно обяснение.
LazarGanev - "Велик майстор"
fox_vt написа:
Тука нещо не мога да повярвам в това за цинка то няма сл колектор който да няма поцинковани части най малкото към помпената група.
Ей това ме разсмя искрено :-D . Къде няма такъв колектор - у ваше село ли?
Transporterr - специалист
Гогъл преводилац се е изказал подобаващо :-D
Частите в повечето случаи са хромирани медни или месингови.
Все си мисля че в твоя случай някой е кръщавал пропилен гликола предварително. Разбира се, какво те спира да смениш поцинкованите елементи? :?
ibogdanov - специалист
Евалата.. особено на Фло.
Гликола не е кръщаван, просто е чист. Няма никакви добавки.
Имено заради добавките ( инхибитори и т.н) ползвах специален антифриз на Ликуи Моли, изрично пишеше че е за слънчеви инсталации.
Но той скапва уплътненията.
Гликола е купуван от Сънсистем/Амиго в София и също пише че е предназначен за такива инсталации.
Напролет ще разопаковам цялата инсталация и ще подменям арматурата и фитингите с месингови. Тъпото е че месинга се пука от температурните разлики.
Намислил съм, като дойде майстора да запоява панелите, да го пазаря да сменим всички резбови фитинги с медни на спойка и да приключа сагата.

пс
Има интересна тема за разреждането на гликола и характеристиките му тогава.
Най-добре се държи при концентрация 60/40 части гликол/вода.
Ако намеря публикацията ще я постна тука, много е интересна.
Важен елемент е скоростта на която трябва да се движи помпата.
Интересно ми е колко е разликата в сметката за тока. До сега помпите ми бачкаха с 35 вата мощност. Сега се налага да бачкат на макс скорост (май беше 60 вата).
С антифриза не беше така. За него няма изискване да се увеличава скоростта.
Не знам кое е по-ефикасно. Да сменя уплътненията и фитингите и да налея антифриз или да налея отново гликол.
Антифриза обаче при високи температури такова мамата на инсталацията. Става силно агресивен.
Не знам, наистина нямам идея как да подходя.
Transporterr - специалист
понеже не не се разбра каква ти е инсталацията да се изкашлям малко по абстрактно..
може за панелите да сложиш отделна помпа която да въърти с малка мощност зимата, така дори да е с влошени качества флуида няма да замръзне. едвали ще ти харчи повече от 5 лева на месец ток
но пак е свързано с преправяне :)
за ориентир мога да кажа че импулсно захранване на ПЦ (за сървър) с консумация 80 вата излиза 5-10 лева месечно
Помпата мисля че ще излезе х3 по малко
П.С. за мен ще е интересно да изброиш или (защо не) покажеш какви и кои са поцинкованите елементи- фитинги или тръби. това ще е полезно да се види :?
А защо не сложиш такива фитинги каквито трябва? например хромирани неръждавейка ..м?
fox_vt - майстор
LazarGanev написа:
fox_vt написа:
Тука нещо не мога да повярвам в това за цинка то няма сл колектор който да няма поцинковани части най малкото към помпената група.
Ей това ме разсмя искрено :-D . Къде няма такъв колектор - у ваше село ли?
И кво всичко е мед така ли няма даже един елемент поцинкован ли :? Дай да се разсмея и аз ти чувал ли си за такава реакция щото айде да не се смеем не всички сл системи се правят за по 5-10 к лева има и по нискобюджетни в който има такива поцинковани истории ама никой не се е оплаквал за такъв проблем.Или поне аз не съм чувал а ако има се извинявам за невежеството си :-D
Transporterr - специалист
аз не мога да фана идеята за какво му е на човек да слага поцинковани, освен ако не е знаел че не бива?
колко ще спестиш 20-50 лева или ..? :? може би 200 -300 стига бе :cool:
ibogdanov - специалист
fox_vt написа:
LazarGanev написа:
fox_vt написа:
Тука нещо не мога да повярвам в това за цинка то няма сл колектор който да няма поцинковани части най малкото към помпената група.
Ей това ме разсмя искрено :-D . Къде няма такъв колектор - у ваше село ли?
.............
Има... ама поред да отговарям
Транспортер - Не знаех за цинка а и на тубата нямаше етикет. В последствие намерих пропилен гликол и там си пишешеч е реагиа с цинк.
Инсталацията съм я показвал и коментирал достатъчно из форума. Състои се от два панела на сънсистем, селективни от най-големия модел. Изцяло медни тръби, помпа Вило ( циркулациона), автоматика и ЮПС на Интиел. Колена и т.н. резбови фитинги са от месинг. Имам няколко тройника поцинковани( добавени след спукването на месинга). На тройниците са монтирани термометри и манометри.
Месинговите фитинги се оказаха тотално менте. Миналата зина се нацъфкаха яко и се наложи смяна в движение. Две еднакви колена имаха тотално различно тегло, но това е друга тема.
fox_vt- спокойно межеш да минеш без поцинковани елементи. Стига да знаеш какво може да си докараш и с какво пълниш инсталацията. Антифриза задължително трябва да е специализиран и да пише че става за ползване в инсталации с медни тръби, че иначе става мазало. Цената му е около 12-15 лева за литър. Около 200 градуса кипи и скапва всичко дето се потдава.
За мен извода е следния - ако е на антифриз, никакви гумени уплътнения или калчища. Стават на каша. Ако е пропилен гликол - месинг и т.н.
Общо взето си трябват химически неутрални сплави и материали.
Или чиста водица и източване преди първия студ.

Тема "Гликол и поцинковани фитинги." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: