• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
bulhomes2 - майстор
Някой знае ли как точно работи пропорционален трипътен вентил със ел.задвижка и настройка да смесва студен и топъл поток така, че да пуска поток с определени градуси. По-конкретно въпроса ми е дали задвижката постоянно се "люлее" в двете посоки около зададената температура, или има малък хистерезис около зададената t, в който е в покой.
Ще обясня защо питам. Такава задвижка струва около 200 лв. Аз имам няколко задвижки и с 1 или 2 терморелета мога лесно да постигна действието на купешката. Задвижката има няколко входа и при наличие или отсъствие на напрежение в тях върти в едната или другата посока, или остава в положението, в което и е премахнато напрежението. Както ще видите по-надолу в схемите варианта с 1 реле е лесен за настройка, но задвижката ще работи винаги в някоя от посоките. С 2 релета имаме хистерезис, в който задвижката ще си почива, но пък настройката на двете релета е по-сложна. Заводската задвижка, която съм виждал само на снимка има един изнесен датчик за температура и една врътка за избор на температура. Та затова се чудя...
Надявам се да се разбира!
Прикачен файл:
Tripaten-kran-oprosteno-s-1-rele.gif
Tripaten-kran-oprosteno-s-1-rele.gif (25.34 KиБ) Видяна 10444 пъти
Прикачен файл:
Tripaten-kran-oprosteno-s-2-releta.gif
Tripaten-kran-oprosteno-s-2-releta.gif (46.81 KиБ) Видяна 10444 пъти
Transporterr - специалист
според мен подобен род автоматика трябва да има или механичен изключвател в крайно положение или електроника която при повишаване на натоварването на двигателчето да го изключва . и в двата случая ще има хистерезис. всъшност и в трите, но в третия ще се "люлее" което не ми се вижда адекватно. все пак не съм се занимавал чисто теоретично си рамишлявам :)
LazarGanev - "Велик майстор"
По първата схема работи - люлее около зададената температура
bulhomes2 - майстор
Да ти кажа, че точно заради това си мисля да си купя един фабричен. Все пак ми трябва само един. Но ако фабричната се "мандахерца" постоянно - ще се чувствам прекаран. Затова пуснах темата.

ПП. Лазаре, сега ти видях поста. Благодаря. Оставам си тогава на моя вариант с двете терморелета.
2v6 - майстор
bulhomes2 написа:
Някой знае ли как точно работи пропорционален трипътен вентил със ел.задвижка и настройка да смесва студен и топъл поток така, че да пуска поток с определени градуси. По-конкретно въпроса ми е дали задвижката постоянно се "люлее" в двете посоки около зададената температура, или има малък хистерезис около зададената t, в който е в покой.
Ще обясня защо питам. Такава задвижка струва около 200 лв. Аз имам няколко задвижки и с 1 или 2 терморелета мога лесно да постигна действието на купешката. Задвижката има няколко входа и при наличие или отсъствие на напрежение в тях върти в едната или другата посока, или остава в положението, в което и е премахнато напрежението. Както ще видите по-надолу в схемите варианта с 1 реле е лесен за настройка, но задвижката ще работи винаги в някоя от посоките. С 2 релета имаме хистерезис, в който задвижката ще си почива, но пък настройката на двете релета е по-сложна. Заводската задвижка, която съм виждал само на снимка има един изнесен датчик за температура и една врътка за избор на температура. Та затова се чудя...
Надявам се да се разбира!
Прикачен файл:
Tripaten-kran-oprosteno-s-1-rele.gif
Прикачен файл:
Tripaten-kran-oprosteno-s-2-releta.gif
За електромоторна задвижка ли ти е въпроса?
Това как ще работи задвижката зависи от регулатора, който я управлява.
Тези задвижки дето си гледал за 200 лв имат ли регулатор? Има и по-скъпи задвижки без регулатор!

С термореле може да се направи двупозиционен регулатор:
Изображение

или трипозиционен:
Изображение

И двата варианта в някои случаи вършат работа, но принципно имат лошо регулиране на температурата, задвижката работи често и дълго време и съответно се амортизира бързо!

За точно регулиране на температурата се ползва ПИД регулатор. Тогава положението на задвижката във всеки момент може да е някъде между двете крайни положение, движението става с кратки импулси и работи доста по-разтоварено.

Какъвто и да е регулатора са необходими крайни изключватели за изключване, ако задвижката е мощна и в крайно положение се претоварва. Има такива които просто спират, тече си ток през тях, но няма опасност да изгорят.

Каква температура искаш да регулираш - на вода или на въздух?
Колко точно - ±1, ±5 градуса?
За колко време задвижката ти "отваря" и за колко "затваря"?
filmatoplo - майстор
3 години -никой ли не ми е чел постовете , уморих се да ги споменавам тези 3пътни вентили и задвижки :wink: .Ако ползваш вентила за смесителен вентил преди радиаторната помпа -най логично и правилно е с контролер за отоплителни кръгове .Но едно време сам си ги правех , само че можеха да поддържат постоянна нагласена температура .Най елементарно е с 1 термореле :wink: -както на снимката , и да задвижката върти почти постоянно .Друг вариант е с 3 броя терморелета , тогава се поддържа постоянна температура -с тази екстра че задвижката спира на точната температура :wink: .С 2 релета не може да стане .Всяка задвижка -има краен изключвател , тоест -стигне ли до крайно положение спира , тръгва когато се подаде захранване за обратна посока .Няма страшно задвижка да се развали от много въртене , имам и 7-8 годишни , напротив -ако вентила не се движи по често той клеясва и задвижката се мъчи .Аз ползвам вентили и задвижки марка Хониуел , нямат грешка .Син кабел при тях е нула , кафяв и черен са фази за двете посоки поотделно - ляво или дясно :wink: .Друга тънкост е как ще седи стержина във вентила :wink: .
bulhomes2 - майстор
Крайни изключватели си има в самите задвижки. Дори може да им се променят механично местата при желание (тоест да върти на по-малък ъгъл от 90°). Затова спокойно си оставям задвижката под напрежение при неработеща система. Повтарям се, че при отпадане на което и да е напрежение, подавано към задвижката тя остава на място - не върти до крайните изключватели. За вода става въпрос. Точността на t не е от особенно значение. Скоростта на задвижките е от 150 до 180 секунди в различните посоки.
Филма, малко сме като японеца и българина с фабриките :lol: Чудя се за какво е третото реле :? Що да не става варианта ми с 2? Ето ми ги задвижките. Големите са само ON-OFF и в обратната посока са с пружина. За сегашната цел са нужни малките, защото спират на място без ток.
Прикачен файл:
Zadvijkite.jpg
2v6 - майстор
bulhomes2 написа:
Крайни изключватели си има в самите задвижки. Дори може да им се променят механично местата при желание (тоест да върти на по-малък ъгъл от 90°). Затова спокойно си оставям задвижката под напрежение при неработеща система. Повтарям се, че при отпадане на което и да е напрежение, подавано към задвижката тя остава на място - не върти до крайните изключватели. За вода става въпрос. Точността на t не е от особенно значение. Скоростта на задвижките е от 150 до 180 секунди в различните посоки.
Прикачен файл:
Zadvijkite.jpg
В такъв случай трипозиционното регулиране ще ти свърши работа - с два термостата.
Би ли снимал една малка с четими надписи, че нещо ми се виждат по-сложни?
bulhomes2 - майстор
Всъщност снимката е на човека, от когото ги купих. На вилата са и в момента нямам как да ги снмам. По-сложни ти се виждат, защото повечето от тях имат и управляеми от тях релета, които при крайните положения отварят или затварят вериги.
minca - специалист
Бул,защо си мисля ,че схемата от viewtopic.php?f=10&t=35796&start=20може би ще стане
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Тема "Как действа задвижката на трипътния вентил?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: