• 1
  • 2
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
krys - помощник
Здравейте,
става въпрос за нов апартамент, на който преди да направят замазката ще трябва да положа тръбите за парната инсталация. Апартамента с е с чиста площ около 70 - 72 кв.м, и трите стаи са в една линия с почти южно изложение (слънцети грее в стаите до 14.30 ч). Стаите са с по една външна стена (южната). Отоплението ще е с пелетна камина с водна риза по предварителни изчисления 15 кВ. (спрял съм се на Алфа плам Комо 15). Камината ще е в стая 27кв.м (всекидневна + кухня). Въпросите са следните:
1. Понеже в стята ще има аспиратор, удачно ли е да изведа под замазката до най-близката външна стена (на 3 метра от камината) тръба Ф50 и да я свържа директно към камината, за да я захранва със свеж въздух? Каква тръба да положа?
2. Какви тръби да използвам до колекторната кутия (на 3,5 метра от камината). Според майстора, който ще изгражда инсталацията ППР тръби за топла вода Ф32 ще са ОК. Поради температурното разширение трябва ли да имат изолация?
3. ВиК проектанта ми подхвърли идеята да направя подово отопление на банята от връщата вода от лирата. Има ли някакви особености при изгражданете или просто маркуча, който връща студената вода от лирата само се прекара спиловидно през банята?
4. От техничеста гледна точка маркучите, коите ще се свързват към радиаторите има ли значение, дали ще излизат от пода или ще са вкопавани в стените?


Благодаря предварително на отзовалите се.
n.ganev - майстор
За 70-72кв.м. тая камина дето са тия препоръчали е " Убосте " 15 кВ Малииииииии
На тая мощност тръби ф32 - Чудесно
И последно - Всичко има значение - най-вече майстора. Я питай и други мАстори
jabata - специалист
Колега, съветвам те първо да смениш майстора.
Пък после останалото.
Сега по същество.
krys написа:
Апартамента с е с чиста площ около 70 - 72 кв.м, и трите стаи са в една линия с почти южно изложение (слънцети грее в стаите до 14.30 ч). Стаите са с по една външна стена (южната). Отоплението ще е с пелетна камина с водна риза по предварителни изчисления 15 кВ.
1. Понеже в стята ще има аспиратор, удачно ли е да изведа под замазката до най-близката външна стена (на 3 метра от камината) тръба Ф50 и да я свържа директно към камината, за да я захранва със свеж въздух? Каква тръба да положа?
2. Какви тръби да използвам до колекторната кутия (на 3,5 метра от камината). Според майстора, който ще изгражда инсталацията ППР тръби за топла вода Ф32 ще са ОК. Поради температурното разширение трябва ли да имат изолация?
3. ВиК проектанта ми подхвърли идеята да направя подово отопление на банята от връщата вода от лирата. Има ли някакви особености при изгражданете или просто маркуча, който връща студената вода от лирата само се прекара спиловидно през банята?
4. От техничеста гледна точка маркучите, коите ще се свързват към радиаторите има ли значение, дали ще излизат от пода или ще са вкопавани в стените?
Благодаря предварително на отзовалите се.

На 70 м2, площ и 15 KW, камина. Ти без грам изолация на северния полюс ли живееш, или просто искаш да видиш, дали можеш в помещението да направиш 40 Градуса. Не за друго...ама това си е прекалено голяма мощност за такъв апартамент, още повече като е предимно южен. Аз на предимно северен апартамент, подобна квадратура, 14 KW камина ми идва супер мощна, aма тогава нямаше по-малки. И пак добре че не са ти препоръчали 21 KW. :shock: Че и такива съм ги виждал. Иначе е добре да сложиш тръба за да не ти смуче въздух от помещението. Някой производители, дори си го пишат това в инструкциите.Колкото до съветите за размера на тръбата до колекторната кутия, къде го този майстор....Няма ли да е по-удачно директно Ф50 да сложиш. :-D Майтапа на страна. Ориентир за това какъв диаметър да са ти тръбите, е това какви са изводите на камината. 32 не са в никакъв случай. Най-вероятно са 25. При условия че от камината излиза Ф Х, защо ти е тръбите да са Х+У ??? Просто за да са по-скъпи, или защото майстора ще ти калкулира повече пари за прекарване на Ф Х+У.
А за какво изолация, да си изолираш толпото да не отива в твоя апартамент ли....? Та нали топлото ще ти топли пода...и по-този начин даже ще ти е по-комфортно.
При наличието на Лира, за какво ти е цяло подово. Или едното или другото. По-скоро има в предвид, да се направи някаква проста врътка, за да се топли пода в банята, и така да изсъхва по-бързо. Това вече има смисъл. Ама все пак не се оливай много.... А тръбите могат да излизат където си искат, това е само от естетическа гледна точка.
Все пак помисли и за серпентина на бойлера. Така и така ще ти работи камината, да ти топли и бойлера.

Надявам се, да съм ти бил полезен. И няма смисъл да благодариш, все пак затова сме тука, да си помагаме.
andy_forresite - майстор
Тръбите от ППР Ф32 са с външен диаметър 32 милиметра. Вътрешният диаметър обаче е 25 мм, което е е 1 цол. Толкова (един цол) са и изводите на камината за тръби. Така че но`о проблемо, това са правилните тръболя като размер за случая.
Прекарайте ги откъдето мислите че ще е най-добре по отношение дължината на тръбния път, лекотата на работа и естетиката накрая. Ако ще се виждат, т.е. над пода, трябва да се сложат скоби. Има едни ППР тръби стъкло-фибърни за топла вода PN20. Аз съм взел от незнание обикновени и при 60° се огъват като макарони.
Камината е добра като мощност. Ще се получи добре. Самата тя отдава между 1 и 2 кв и до 13 кв отдава по вода. Нормално на минималната настроена от производителя мощност се отдават 3,33 кв към водната риза. Тази мощност може и да се намали малко, а може да я направиш по таймери и да не пипаш дозирането по 5-те степени.
jabata - специалист
Анди,

почти си прав. Само където не ми се навлиза в спорове, и ще кажа че тази камина, изводите са 3/4 ", така че не виждам смисъл да минава на 1". Дет се вика, малко повече пари за преходи...и тръби, макар и пътя да е малък. Що се отнася до мощността, да чудна е. Но не за апартамент, още повече южно изложение. Аз такава квадратура, северен апартамент, същата мощност камина, трябва да отварям прозорците, или да изключвам час по час, защото температурата скача на 26 градуса. И както знаеш спиране и пускане не вариант, защото вдига разхода...
Като се избира камина, се гледат топлозагубите (желателно в студените месеци)....и минималната мощност в никакъв случай да не е по-голяма от тях. Даже добре е, да е равна или по-малка...
andy_forresite - майстор
Не съм измервал изхода и входа, но си бяха 1". Бях хвърлил око на такава камина миналата година, но после се отказах. Нема значение де, колкото - толкова.
Запомнил съм те като един съфорумниците с много топло жилище. Аз съм на другия полюс - моите 100 квадрата са ама много студени. Няколко пъти се шегувам че топлозагубите ми са в Mwh. На -15°С навън и на 15 kw денонощно не можах да мина 18 градуса в стаите. Как да е като К=2,11 при тухла единица... Аз на минимална на тази камина ще съм умрял от студ :) От моята гл. т. имам известно основание да не се съмнявам във възможностите на камината комо 15 за въпросния апартамент обаче. Пробвал съм нагревател 1 квч от бойлер към воден радиатор 2400W - много трудно вдигна 40 градуса на повърхността. А като пусна ел. печка пак 1 квч, си става топло в същата стая. Така че тези 3-4 кв към водата не ми се виждат никак много към три радиатора.
Според мен ще гаси и пАли като я ползва при външна t°>10 градуса по Целзий. Нали знаеш че на над 10 гр навън е малко пресилено да говорим за отопление. Ама да не е денонощно 10 и с облаци, а през деня 14-15, малко слънце и вечер 9-10°. Ще ползва таймера ако наистина пали и гаси през 1,5-2 часа, щото не е работа това. Нищо де, нека да му е топло на човека.

п.п. пак се олях в писане ... В стаята с камината трябва да има радиатор - поне едни 10 глидера Н500. Навсякъде термоглави без бойлера. Аз съм в къща с денивелация м/у 5-те ми радиатора и съм с двутръбна схема. Някъде във форума се споменава попътна, но не знам дали е същото. Та може да се направи по двутръбната схема. Без секретни вентили съм и имам еднаква циркулация навсякъде, измерено в секунди след като започне циркулацията през големи кръг - пипам радиаторния вентил засичайки секундите и в 5-те стаи топлото идва за почти еднакво време, радиаторите се напичат изцяло ... По-малко дупки през стените и по-къс тръбен път, респ. с по-малко топлозагуби от тръбите, че нали и тръбите си имат х-ка ват по метър по градус, което на ППР не знам колко беше, но е по-малко от "белите" тръби.
jabata - специалист
Анди,

не че жилището е топло, ами се стопли. А като цяло, за това колко топло ще е едно жилище, има значение колко са топлозагубите, т.е. каква е изолацията.
Иначе дали извода на камината е 1" или 3/4, това може лесно да се провери. Аз говоря по-памет. Навремето като гледах камини, гледах една подобна с 3/4" и затова казвам. На тази специално може да е 1".

Иначе този експеримент който си правил с нагревател в радиатор, просто ти не си изчакал да мине достатъчно време да загрее. 3 KW, са си 3 KW, независимо дали са от електрическа печка, от радиатор, или какво там още. Просто разликата е в усещането. Духалката е 1 KW, раздвижва въдуха бързо и ти се стува топло. Спираш я, и след 5 сек, настъпва ледниковия период. Електрическата печка, загрява по-бавно, но и изстива по-бавно....защото тя загрява въздуха. Парното загрява първо водата, след това самото тяло се загрява, и след това въздуха. И заради това ефекта е видим, поне след 30-40 мин.
Иначе казано мощността си е еднаква, и ако няма фрапиращи топлозагуби, тя е в помещението / жилището.... Това е същото като да кажеш че алуминиевите радиатори са по-ефективни от чугунените. ами не е така....просто има разлика в инертносстта, която ти се струва разлика в ефективността.
andy_forresite - майстор
Тръбите трябва да имат изолация ако ще минават в стени и подове. По принцип ги прекарват през гофрирани тръби - т. нар. гофрета.

Jabata, мощността в квч си е мощност в квч, така е. Обаче при установяване на необходимостта от топлина чрез топлотехнически анализ не значи, че като сложиш камината/котела на тази мощност ще е топло колкото си изчислил по формулите. Котелът има загуби от изолацията си и се вентилира от димоотвода. Тръбите също излъчват от топлината. Затова когато котелната вода тръгва на 65° до радиатора стига 60. При дълъг тръбен път и по-малко, а на 2 метра от котела може да са и 64,9°. Всеки фитинг без изолация излъчва, особено ако е метален. Дори с изолация да са тръбите и фигингите, пак губят топлина. Говорим за изолация на жилища, на тръби ... ми не може да се изолираме буквално нито от външната температура, нито да спрем тръбите и котлите да не греят околността. Ние само смекчаваме действието на тези неизбежни процеси.
КПД на нито един котел/камина на е 100%. Демек при установени от анализа необходими 10 киловата за 24/7, котелът трябва да работи на 14-15. Един kwh от 1 кг пелети от дърво не струва примерно 8,634 стотинки както го смятаме по надписите на найлоновите чувалчета, а реално е над 10 стотинки. Като сложим и доста лавиращия КПД, плюс факта колко трудно се установява без монтиран калибриран топломер, силно се съмнявам в тези твърди сметки с киловатите топлинна енергия - камина/котел, тръби, метални радиатори (всякакви чешити), вода и най-накрая конвекция по въздуха на стаите. То и при ел. отоплителните печки е подобно. Уж КПД е 100%, ама при колко волта ... при 220-230V. В нас като падне на 200 и по-малко реално 1 kwh не е колко пише във фактурата с всичките му добавки и ДДС за капак, ами реално излиза повече - печката е консумирала 1 kwh, но е топлила като за 0,921 W ... примерно. Пък аз съм смятал твърдо 21,3 ст за 1000Wh, пак съм платил 21,3, но съм получил 0,921 и тогава съотношението лев за квч топлинна енергия се размива и то не в наша полза.
Камината предполагам има възможност за намаляване на мощността, а пък аз с водна риза не съм виждал много модели под 15 кВ, така че ми се струва удачно. Аз лично съм против тръби в замазката, защото съм се нагледал на течащи инсталации. Тече от колектора, щото е попретегнато, ти донатягаш и край с тая тръба, режеш и наставяш, после тече от 2 места. Да не говорим, ако някой забие пирон в пода за някоя лайсна, не където трябва. Това с подовото в банята е страхотно, влизаш в най-големия студ навън и стъпваш на топло с бос крак, обаче тоя проектант трябва наистина да е сигурен какво прави, защото там не можеш да пуснеш 70 градуса. Това обикновенно се прави с топлообменник, но съм чувал и за такива случаи от лира.
ma_in написа:
, но съм чувал и за такива случаи от лира.
Аз пък съм чувал за удачни изпълнения от $, не знам как да изографисам знака за евро, може и ВGN.
  • 1
  • 2

Тема "Полагане на тръби за парно." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: