Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
stefan_gb - специалист
duudah написа:
По принцип се набиват коловете по проект, защото не можеш да минеш без броя, който е определен ако искаш да спазваш проекта и после да извикаш орган за контрол да ти го измери на момента и да ти каже още колко кола да забиеш докато работниците са ти още там, но като стигнеш до този момент ще си говорим пак ;)

поздрави
Милен
Ех че го каза, колове по проект ..... да не е ред с домати. В проекта е посочено колко на брои заземителя с необходимата стоиност според вида на сградата или съоражението, и какво заземяват. Органа за контрол само измерва :!: / и издава документ/ и не казва колко кола още да положиш ако не са излезли неоходимите стоиности на заземителя.
Например имащ заземителен контур изграден от 8 кола и съпротивлението им е 35 ома а необходимо по проект 2 ома , с колко кола в добавка ще постигнещ тази стоиност 2 ома ........ категоричен отговор лабораторията няма да даде а пък ти наи малко.
duudah - напреднал
Идеята е че проектанта е казал 2 кола на заземител и според него с тях ти ще постигнеш съпротивление под 10 ома (примерно). Проектантите масово не ходят да мерят съпротивление на почвата, а на око според вида на земята казват, че е еди си каква си и според това каква норма са избрали за заземлението пресмятат броя колове.
Ти дефакто колко кола ще сложиш за да си постигнеш нормата никой не знае, виж някой фирми когато постигнат нормата с 1 кол си спестяват другия и направо зариват, после иди та разбери колко кола са под земята.
Например имащ заземителен контур изграден от 8 кола и съпротивлението им е 35 ома а необходимо по проект 2 ома
ха :)
и как предлагаш да се процедира от тук нататък? :)

И впрочем точен отговор когато става въпрос за поляна.. мн ясно че никой не може да ти даде. На база на измерването на място обаче може да се даде препоръка и с помощта на една схема много бързо могат да се правят груби сметки на какво разстояние да се забие следващия кол за да ти намали оптимално съпротивлението. В този ред на мисли кой по-точно ще ти каже колко още кола да сложиш за да ти излезе заземлението освен човек, който всеки ден мери заземления :)
...категоричен отговор лабораторията няма да даде а пък ти наи малко.
Странна е тази нападка имайки предвид, че нямаш идея аз с какво се занимавам :)
stefan_gb - специалист
duudah написа:
Идеята е че проектанта е казал 2 кола на заземител и според него с тях ти ще постигнеш съпротивление под 10 ома (примерно). Проектантите масово не ходят да мерят съпротивление на почвата

Странна е тази нападка имайки предвид, че нямаш идея аз с какво се занимавам :)
Нямам идея да те нападам, незнам с какво се занимаваш .... кажи ако искаш :) но темата е сериозна и доста неща които си написал далеч не са така.Това с проектанта си е бисер ......
Steelmen - помощник
За да правиш някакви сметки ти трябват например и специфичното съпротивление на почвата което трябва да се измери на самото място.
С това - на 100% съгласен. Но с това:
А иначе ориентировъчно колкото е по-голямо разтоянието толкова по добре и евентуалното застъпване на зоните на отделните заземителни колове е по малко и съответно и съпротивлението ти е по малко.
Категорично не. При по-малко разстояние съпротивлението е по-малко, което е и целта.
А колкото до проекта той не е още готов правим го в момента а мен ми беше просто интересно за външното си има проектант който ще го направи и ще си заземи и трафа и всичко , но аз за себе си мисля земното на трафа да не до обединявам с останалото земно , но ще почета още малко да видя какво ще се получи. Но ми се върти през главата че един специалист по заземяване и мълниезащита Smile нещо говореше, че и заземяването на трафа трябва да се свърже с останалото земно.
Какво разбираш под "обединяване" на земното? Специалиста по заземяване и мълниезащита е прав. Но имай предвид, че заземителна и мълниезащитна инсталация са две коренно различни неща и двете системи трябва да са на възможно най-голямо разстояние. Ако са близо спокойно ще вкараш мълния в системата... и всичко ще "гръмне".
Милен - майстор
Steelmen написа:
За да правиш някакви сметки ти трябват например и специфичното съпротивление на почвата което трябва да се измери на самото място.
С това - на 100% съгласен. Но с това:
А иначе ориентировъчно колкото е по-голямо разтоянието толкова по добре и евентуалното застъпване на зоните на отделните заземителни колове е по малко и съответно и съпротивлението ти е по малко.
Категорично не. При по-малко разстояние съпротивлението е по-малко, което е и целта.
А колкото до проекта той не е още готов правим го в момента а мен ми беше просто интересно за външното си има проектант който ще го направи и ще си заземи и трафа и всичко , но аз за себе си мисля земното на трафа да не до обединявам с останалото земно , но ще почета още малко да видя какво ще се получи. Но ми се върти през главата че един специалист по заземяване и мълниезащита Smile нещо говореше, че и заземяването на трафа трябва да се свърже с останалото земно.
Какво разбираш под "обединяване" на земното? Специалиста по заземяване и мълниезащита е прав. Но имай предвид, че заземителна и мълниезащитна инсталация са две коренно различни неща и двете системи трябва да са на възможно най-голямо разстояние. Ако са близо спокойно ще вкараш мълния в системата... и всичко ще "гръмне".
Понеже си ме цитирал нелегално и казваш че не си съгласен, мога да кажа че бъркаш тотално с коментара ти по втория цитат. Steelmen не те знам с какво се занимаваш и какво си учил, но внимавай малко като се изказваш за неща които не ги разбираш и не ти са ясни. А и по третия цитат който е на автора на темата пак не си в час. Съгласно нарматиените документи в България мълниезащитата се свързва с системата за изравняване на потенциалите и заземяването когато тя е от втора и трета категория. А още повече че stevebradata въобще не говори за мълниезащита, ставаще въпрос за заземяването на трафопоста с който уредбата ще изнася тока към мрежата. Той човека си каза че трафото се проектира отделно от уредбата, най вероятно от проектантите на ЧЕЗ
Steelmen - помощник
Милене, не съм искал да те цитирам нелегално. Просто рядко пиша и не съм наясно как да вмъквам цитат. Сега като препрочетох постовете разбрах какво имаш предвид и съм съгласен, че разстоянието между коловете трябва да е 2-3 пъти дължината им.
Колкото до мълниезащитата имам предвид третия пост в темата-този на stevebradata:
"На всеки ред имам по 6 фундамента и под всеки имам кол той е на билбочина около 1,5 под кота нула и там се набиват коловете по един за всеки крак. Те помежду си са свързани и всичките ми 9 реда са свързани с триъгълника този и другия които е за мълниезащитата ."
Милен - майстор
2-3 пъти дължината им е оптималния вариант без да се увеличават много разтоянията и с приемливо увеличение на съпротивлението. Иначе се приема че при 40м на два заземителя не им се вдига съпротивлението от взаимното им влияние. :lol: ама кой ти оставя такива разтояния :lol:
duudah - напреднал
лол, никой не оставя такива разстояния :)

@stefan_gb
хубаво го каза.. темата е сериозна
любопитно ми е кое от нещата, които съм казал не е така? Посочи, кажи.. нали сме тук, за да се учим :)

Бадева питал съм те нещо в предишния ми пост, не виждам да си отговорил? Редно е като правиш забележки поне да са конструктивни, иначе само разводняваш темата на човека, без да има полза за никого.

Поздрави
Милен
blv - специалист
Защо спорите, като хората са го написали. Има категорий и изисквания за тях подробно описани в наредбите. Относно заземителите, повечето проектанти описват какво се изисква към кое да се присъедини и мястото на ЗАЗЕМИТЕЛНИТЕ ОГНИЩА.
П.С. Ще си позволя да направя коментар, че ако инсталираната мощност е 100кW, средногодишната пройзведена мощност няма да надвишава 10-15кW. Успех все пак. :sun:
stefan_gb - специалист
duudah написа:

любопитно ми е кое от нещата, които съм казал не е така? Посочи, кажи.. нали сме тук, за да се учим :)

Бадева питал съм те нещо в предишния ми пост, не виждам да си отговорил? Редно е като правиш забележки поне да са конструктивни, иначе само разводняваш темата на човека, без да има полза за никого.

Поздрави
Милен
Приятелио обосновал съм се за това което съм казал в двата си поста , а за това че ме пита за примера които аз ти дадох няма как да се отговори вярно / затова ти и дадох такъв пример/. Отговор е че ще се изграждат заземители докато се постигне необходимата стоиност а колко на брои ще бъдат ТЕ е неизвестно. Така че теоретично не винаги може изчислиш с колко на брои заземители ще постигнеш указаното по проект. Дори в някои случаи е невъзможно изобщо :)

Тема "Разстояние между заземителни колове ?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: