Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
hladnia - специалист
fikata написа:
Силовите контакти на контактора какво включват ?
Що за въпрос :shock: кой то е електричар му е ясно а останалите викат ел.техник :partyman:
fikata - майстор
hladnia написа:
fikata написа:
Силовите контакти на контактора какво включват ?
Що за въпрос :shock: кой то е електричар му е ясно а останалите викат ел.техник :partyman:
Щото ми се струва, че тук намотките получават захранване от помощните контакти на оперативната верига :)
Контактор, на който не се ползват силовите контакти звучи гордо.
Тази схема е за реле с два контакта NC и NO :cool:
Последна промяна от fikata на нед май 01, 2011 9:12 am, променено общо 2 пъти.
hladnia - специалист
Trifun написа:
@hladnia, Ако нормално затворения изключи преди да е включил другия, контактора не би могъл да се задейства. Т.е. схемата е критична по отношение на прелитане на контактите.
Опа тук започват дълбоки теоретични главоблъсканици. :?
Да първо се изключва затворения контакт ,НО погледнете схемата и (както казваше навремето един от доцентите ,колеги чак сега и аз разбрах как действа схемата)
ТЪ по схемата ,когато се натисне (задържи)ПУСК протича ток (А)прeз кондензаторите и за тези (м.секунди) контактора е включен.Така че затворените контакти нямат значение. :-D
lov - майстор
Има още 2 варианта. Единия е лесен ама струва пари. Контактор с вградено пневмо реле. Компресора ми е с такова изпълнение. Ама сега си нямам на идея колко пара чини един такъв контактор.

И другия който съм го правил много отдавна за да спася подобна ситуация е пак с 2 контактора и стартер за луминсцентна лампа. Използва се времето на задръжка на стратера докато му се сгрее биметалната пласина вързан последователно на бобината на единия контактор. Идеята беше взета от руски списания на времето.

И аз така; кой то е електричар му е ясно а останалите викат ел.техник :partyman:
mirk - майстор
Trifun написа:
maistor-sm написа:
Колега mirk можеш ли да пуснеш схемата на свързване на двата контактора и бутоните.На много хора ще свърши работа тази схема.
Дааам, и на мен ми е интересно при един "комплект" пуск-стоп и два контактора, как така единият контактор отпуска, а другият остава задейсван при отпускане на бутон "пуск" :?
Моето решение е това и работи вече доста години безпроблемно. При натискане на пуска се чува бързо последователно включване на двата контактора - пусковия и работния. При махане на пръста от пуска пусковия контактор К1 изключва а работния К2 остава включен. Центробежния изключвател си е вързан в схемата и изключва и той, така че няма опасност ако на някой му залепне пръста за пуска :wink: Възможно е при много кратко бързо натискане на пуска двигателя да изръмжи и да не може да развърти но задържане от 2-3 секунди на практика е напълно достатъчно. Термичната защита е стандартна трифазна за ток 6-10А настроил съм я опитно по средата, когато е в началото сработва и изключва двигателя за около час нормална работа.

Схемата спокойно може да работи и без центробежен изключвател но трябва пускащия да внимава и да не натиска повече от няколко секунди независимо от това дали двигателя тръгва или не. Може и да се пуска по този начин и трифазен двигател с кондензатор захранен от монофазна мрежа. Кондензатора може да бъде и в кутията с контакторите свързан последователно след пусковия контактор, което е далеч по удобно отколкото да му се търси място около двигателя.

Последователното включване на контакторите може да се избегне при наличие на пусков бутон с два н.о. контакти, поради липса в момента на такъв използвах обикновен с един контакт. Сега се намират бутони на които може да им се слагат по няколко блока контакти отворени/затворени или от двата вида едновременно. Във втория вариант обаче за бутониерата ще е необходим 4 жилен кабел.
Прикачен файл:
Помпа1.JPG
Помпа1.JPG (91.46 KиБ) Видяна 11189 пъти
Прикачен файл:
Помпа2.JPG
Помпа2.JPG (46.51 KиБ) Видяна 11189 пъти
Mapek - специалист
Mirk, тя твойта помпа си има центробежен, защо изобщо й е К1? Друго - ако незапознат натисне съвсем кратко пуска, тока на пусковата ще се прекъсне преди да е достигнал обороти :?
До автора на темата: защо просто не си купиш центробежен изключвател /мисля, че струваше 7-8лв/?
Иначе развитието на темата е полезно тъй като често се налага пускането на двигатели, на които конструктивно не може да се ползва центробежен изключвател.
Ето и едно "антично" решение от мен. Използва се свойството на тези пускатели, че имат средно положение при натискане на пуска, при което силовите контакти /Н.О./ затварят (захранват работната и Н.З.), а пмощния Н.З. не е отворил и захранва пусковата. Това "средно положение" се усеща добре тъй като след него трябва да се приложи още усилие за натискане.

Прикачен файл

Н.З със закъснение.JPG
Н.З със закъснение.JPG (35.04 KиБ) Видяна 11202 пъти

Прикачен файл

А.П..JPG
А.П..JPG (21.94 KиБ) Видяна 11202 пъти
Trifun - специалист
@mirk, благодаря - схемата наистина е добра ! :prayer:
maistor-sm - специалист
И Аз благодаря за схемата.Ще ми свърши страхотна рбота. =D>
Johny - майстор
Toва със схемите е прекрасно, но като сложим цената на контакторите, бутоните, кутия за цялата карантия, труда.... май става скъпичко. Колегата fikata по-горе го е казал - ключ Рига - класика в жанра, а и цената е добра. Колко техника работи с този удобен и компактен ключ - ум да ти зайде. Има десетки други решения, но мисля че не е мястото да си развинтваме фантазията и познаията по автоматика. Ако беше така, човека нямаше да пита. :-D
Колега mirk, какъв е смисълът от последователно свързаните силови контакти на двата контактора?
А това с центробежният прекъсвач и контактора прощавай, но ми прилича на вица за милиционера:
Милиционер в трамвая си перфорира 2 билета.
Защо - питат го.
Ако загубя единият, ще покажа вторият.
Ами ако загубиш и вторият?
Тогава ще покажа картата! :lol:
mirk - майстор
Смисъла е че един път гръмна мАтора заради центробежния изключвател и си казах че втори път няма да има :axe: а контактите са вързани така щото така ми е кеф, няма всяка тема да приказваме едни и същи неща :wink: Цялата карантия е от налични към момента компоненти и не съм платил за нея и една стотинка. За разлика от тъпия центробежен изключвател който ми струваше посещение при бобиньор и цена на 1/4 от помпата :axe: И как ще стане с толкова удобния ключ Рига да си пускам помпата от три места :cool: имам по един комплект за пускане на двора, в кухня 1ет и в кухня 2ет, не са начертани на схемата щото ме домързя :drinkers: :? май няма как да стане с Ригата.

Да се ограмотя и аз че съм пропуснал момента с прословутите перални Рига и удобния им ключ. Някой ще начерта е ли схемата му че не съм се сблъсквал до сега с това чудо да руската космическа техника.

Тема "Заместител на центробежния прекъсвач за пускова намотка" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: