Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Virtuozo - специалист
Тука бях обещал да доразвивам тегобите си,докато стигна до глуха улица или докато успея.
Забавих се понеже съм лекинко несериозен и понеже бях стигнал и до глуха улица :)
Първо ентусиазма ми бе попарен понеже канала от който щях да се сдобивам с медна шина се провали и моя проект остана без бакър :?
Аз обаче рано или късно бях решил,че този проект ще го доразвия и се сдобих със кабел СВТ 12х1.5 мм2 . Този кабел както повечето от вас знаят е дебел колкото кренвирш и аз абсолютно на сляпо реших да действам пък ако ще да ми се наложи да ползвам само половината жила (уплаших се че ще стане дебело като се усуче и няма да се вие)
Въоръжих се с нож и започнах сериозно сваляне на изолации (външни вътрешни...всякаккви).Искаше ми се да разпоря целия кангал около 40 метра понеже това СВТ така и така никога няма да ми влезе в употреба обаче си дадох сметка че от менгемето където щях да вържа края на кабела и най-далечната точка на двора в къщи е около 12 метра! По тази причина намерих,че ще е най-целесъобразно да резна 24 метра от кабела и да оголя и усуча половината,след което да го притегна до там и да усуча другата половина.Това ми се видя единствения вариант,незнаех колко метра ще ми са нужни и реших да играя вабанк!
Когато свърших с премахването на изолацията бях много доволен да разбера,че кабела просто се стопи то било вътре 70% пластмаси и 30 % мед :-D
Веднага се накумих,че ще вия всичките 12 жила за да получа 18 мм2.
Вързах края на менгемето а в далечния започнах да въртя със една ръчна манивела за стартиране на двигател . О чудо! Работата потръгна много задоволително и понеже много добре ми е ясно че когато се пренавие ще започне да се къдри като тирбушон аз действах смело дебнейки единствено кога ще се появи този ефект. Скоро бях готов с половината и тогава отново смених краищата на менгемето и започнах отначало. Накрая имах към 22 метра (има скъсяване при усукването) медно жило с диаметър към 8 милиметра приблизително. Получения продукт ми се видя жилав и за целта го причуках внимателно по цялата дължина върху една ЖП релса тъй че стана плоска с ширина около 10 милиметра. Предварително се бях запасил със няколко ролки изолирбанд и прекарах всичките 22 метра по два пъти (не намерих друго решение за изолация пък и не вярвах,че дросела ще се загрее до там че да стопи тиксото).
Започна се.Предварително бях изработил макара от текстолит за сърцевината от печката ЗИЛ,понеже нейната бе друг тип (двойна) и от нея можеха да се ползват само страничните капаци.Готовата макара набих плътно на едно краче от маса дълго 40 санта и така държейки крачето с две ръце започнах от най-далечния край в двора да се приближавам към менгемето което ми държеше шината в другия край. Със голямо задоволство видях,че се получава плътна и добре наредена бобина съдържаща по 11 витки на всеки ред от макарата.
За мен оставаше само да въртя или докато се изпълни макарата или докато ми свърши шината.Е стана второто. Успях да навия 4 реда с 44 витки и ми остана два метра шина с която нямаше нужда да стартирам нов ред който нямаше да стигне до никъде.
Малко ме хвана яд понеже остана междина която спокойно позволяваше да навия още един ред и да имам 55 витки което незнайно защо бях си наумил предварително че ще е най-оптимален вариант.
Избих макарата от дървото и започнах да сглобявам сърцевината която предварително бях залепил челно с изрязани парченца от термошлаух от (плетения лакиран) за да се получи прословутата междина. Да ама сец :shock: ! Оказа се че макарата ми е дошла дълга и се получава междина от 5 милиметра между железата :-D :lol: :mrgreen:
Е това нещо няма оправяне както можете да си представите освен ако не се развие цялата макара и не се проектира + навие наново. Не! Прибягнах до груба сила и менгемето :) Стягах желязото хамалски а макарата грозно хрущеше...е събра се :rock:
Ето какво имам сега http://media.snimka.bg/s1/1192/028628928.jpg?r=0
Ето и готовия отдавна грец http://media.snimka.bg/s1/1192/028628929.jpg?r=0
Ето и как стана шината http://media.snimka.bg/s1/1192/028628930.jpg?r=0
Е онзи ден дойде момента на истината.Ще го бъде или няма да го бъде!
Накачорих всичко в обемен монтаж по земята като предварително бях направил медни уши за краищата от тръбичка,всичко пресовано и запоено с един уникален български поялник от 250 вата който без абсолютни трудности запоява 20 мм2 мед от ПВА-2
Викам за да разберем нещо ще трябва да пробваме с това което най-добре си знаем и ще усетим разликата. Слагам рутилови Вежен и почвам на ред 2.5,3 и 4 мм електроди с токове 75,100,125 и 160 А. Електрожена пали и заварява и си стават заварки баш нормални и аз си викам браво бе поне не се е насрал повече отколкото кога бе променливотоков :roll: А дъгата звука и един такъв мек,монотонен и благозвучен.
Викам хубаво ама той електрожена си вареше и без всичкото това желязо и вадя неръждавейките. Имам електроди за 75 и 100 ампера и почваме да перкаме едни пластини 3 мм дебели. Е баси кефа :razz: все едно заварявам стомана! Гледам имам и един електрод четворка е сега ще видим викам си и праскам на 160! И какво? Пълен кеф и перфектен резултат на 160 А с този електрод е те това бе най-добрия резултат и няма да е преувеличено ако кажа че резултата бе по добър и от заварките с ВЕжен от преди това.
Сега ми остава да направя кутията и изправителя ще има завършен вид.
Надявам се че темата ми може някога да помогне на някой или поне да бъде отправна точка защото е явно че повечето неща се правят на слука и на опити проба грешка.
Само искам да кажа,че за времето което заварявах (не много дълго) по греца и по дросела не се осещаше и най-минимално загряване ,което на мен ми дава пълно основание да вярвам,че няма да имам грижи защото рядко ми се налага да заварявам повече от половин час и това не е моята работа.
Какво още искам да попитам моля вижте в следващия пост :cool:
Virtuozo - специалист
Значи питането ми е следното.
Някъде из форума имаше схемата с бобините на Кракра Е01-у 160А
Който ги е гледал знае,че за всички степени 50,75,100 и 125 ампера има еднакъв брой навивки на първичната намотка само, че са разположени в различно съотношение на двете рамена на магнитопровода. По различното е само при 160 амперовата степен,която е като 125 амперовата само че с 20 навивки по малко.
И разбира се следователно когато меря напрежението на празен ход на всички степени то е еднакво около 50 волта само на 160 А е 56 волта.
Защо пиша всичко това? Както казах в дългия преден пост,най-добра заварка стана с електрод четворка на 160 А. Нямах под ръка железни (базични) електроди за правотоково заваряване на стомана обаче както знаете препоръчват 60 волта за запалване на дъгата. Тези дни ще си купя такива електроди и пак ще правя проби,но на мене ми трябва да заварям с двойки и тройки и може да се каже че електрожена никога не е ползван на 160 А защото не се заваряват такива дебели неща.
Съмнява ме че тези 50 волта ще дойдат малко ниски и гледайки трафа на електрожена виждам,че е навит до пълното изпълване на макарата на вторичната обаче последния ред е навит на 1/3 и има место да се донавият още 7 витки а те сега са 66 и грубата сметка показва,че ако ги направя 73 ще спечеля още около 5 волта.
Въпроса е че не съм сигурен дали точно това ще се получи и освен това какво ще стане с тока в първичните намотки? Интересува ме да ми помогнете като ми кажете какво ще се промени ако донавия този ред и ще има ли полза от това и също как ще се промени примерно стойността на обхватите да речем сегашните 100 ампера на колко ще се равняват имайки впредвид че тока се регулира с превключване на първичната намотка. И другото което е най важно навивайки този ред ще стигна ли заветните около 60 волта или нещо грешно си фантазирам нещата.
Предварително благодаря!
MamaMy - майстор
Не пипай електрожена. Първо пробвай няколко вида базични електроди и чак тогава преправяй. Аз се оказа, че имам проблеми само с Норд и то след като вече съм заварявал нормално и е станал хубав шев. Спра ли и отпред на електрода става една стъклена шапчица и докато не я счупя няма разпалване.
Virtuozo - специалист
Разбира се че нищо няма да пипам.Защо е нужно да пипам нещо което не съм пробвал дали работи.
Два въпроса конкретно към тебе.
1-същия електрожен ли ползваш ?
2-Какви електроди ползваш? В смисъл да ми препоръчаш като купувам какво да търся,за да не пробвам всички а да имам ориентир някакъв.Марка модел...
MamaMy - майстор
Ползвам правен електрожен почти двойно по-голям от Кракрата. За електроди ползвам основно рутилови 2,5 ОК 4616, 3,5 GeKa Elit, 4,0 Вежен със жълта точка. Последните са ми подарък и са от преди демокрацията. Много са добри. От Елита (турски са) също са много добри, но няма вече :sad: . Последна кутия са ми. Там от където ги купувах сега продават нов Елит, но са боклук и не струват. ОК няма да коментирам. Иначе за базични купувам най-различни по 2-3 за проба за да видя кой ще ми пасне най-добре. Още не съм намерил моите, но сега няма на какво да пробвам и съм спрял.
Virtuozo - специалист
Първия въпрос бе защото има електрожен и електрожен.Твоя може да вади и 70 волта.
Приятели имам един може би последен въпрос
В ето този http://products.esab.com/ESABDocs/Bulga ... G_v1.1.pdf каталог детайлно са разгледани най-масовите електроди и по точно техния състав,приложение и начин на употреба.
Значи срещу всеки от електродите има обозначен и тока и неговата полярност с която се ползва съответния електрод. Тук не ми стана ясно какво се има впредвид под
права =(-)
и обратна =(+) полярност :?
В смисъл такъв ето например на 10та страница от въпросния каталог се намира електрода КОРАТ който работи с прав ток и обратна полярност =(+) . Какво ще рече това на прост български? Ръкохватката с електрода на + или на - ?
Благодаря.
ralon - помощник
Права полярност е + на детайла и - на ръкохватка.Означава се =(-) . В скобите е какво да бъде на ръкохватката.
Обратна полярност съответно е - на детайла и + на ръкохватка.Означава се с = (+).
Може ли да се възползвам и да задам и аз един въпрос по тази тема?
Хареса ми идеята за дросел от два стари телевизорни трансформатора и съответно се разтърсих и намерих два.
И точно тук се яви и проблема единия е ТС 270 а другия ТС 300.Всички габарити са им еднакви с изключение на ширината на магнитопровода , единия е 45 мм а другия е 50 мм.Ще може ли да се направи Ш-образен дросел при това положение или да взема "флекса" и да ги изравня.

Прикачен файл

Drosel.png
Drosel.png (23.42 KиБ) Видяна 7849 пъти
angelfilev - специалист
ralon написа:
Права полярност е + на детайла и - на ръкохватка.Означава се =(-) . В скобите е какво да бъде на ръкохватката.
Обратна полярност съответно е - на детайла и + на ръкохватка.Означава се с = (+).
Може ли да се възползвам и да задам и аз един въпрос по тази тема?
Хареса ми идеята за дросел от два стари телевизорни трансформатора и съответно се разтърсих и намерих два.
И точно тук се яви и проблема единия е ТС 270 а другия ТС 300.Всички габарити са им еднакви с изключение на ширината на магнитопровода , единия е 45 мм а другия е 50 мм.Ще може ли да се направи Ш-образен дросел при това положение или да взема "флекса" и да ги изравня.
Остави ги така. Магнитопровода има по-голяма маса, а това е плюс.

hidrazin

За кондензаторите - не пречи да се сложат. Слагат се след греца, но ПРЕДИ дросела. С една дума кабела за ръкохватката трябва
да излиза от дросела а не от кондензаторите. Капацитет - от 20 000 нагоре.


Сигурно си прав, но може и моя опит да е полезен. От 20 години си служа с руско електроженче с исправител и дросел. (40,60,80,120 А). Поради некачествена изработка се наложи всички многобройни връзки да ги запоя и да сложа нови винтове. Понеже имаше място в кутията, сложих вентилатор и ми хрумна да сложа и кондензатор. Имах неполярен 1000мкф и го свързах на изхода, след дросела.
Напрежението се повиши до 75в и има неприятно усещане при пипане с което се съобразявам. Запалването много се улесни и през ръжда и боя. Така работи по-добре.
Съжалявам, че нямам вече базични електроди.
Репликата ми е, че и 1000мкф могат да подобрят работата, а повече по-добре.
Virtuozo - специалист
Ralon благодаря!
Angelfilev що неполярен бре? На мене ако не ми палят базичните ще перна и аз един кондензатор ама електролит между + и - преди дросела нещо от рода на 5000 мф 70-80 волта стига да "издиря" де. Понеже който е тръгнал по тоя път задължително трябва да ползва дълбоките архиви! Аз досега съм дал 22 лева за 4 диода и 5-6 лева за тиксо.
Ако трябваше да купувам диоди по 30 лева парчето,ако трябваше да купувам 24 метра СВТ 12х1.5 ,ако трябваше да купувам огромния траф от който избичих дросела + сума ти тинол дето замина докато дапоя ушите към всичко...ми то аз щях да продам кракрато за 200 лева и с останалите пари които щяха да са май два пъти по 200 щях да си купя СО или пък някои инвертор.
angelfilev - специалист
Virtuozo написа:
Ralon благодаря!
Angelfilev що неполярен бре?
Щото такъв имах, не за друго. :)

Всъщност кондензаторите бяха два, един пред дросела. Този първия е бил дефектен и гръмна още при пробата. Остана си с втория досега.

Тема "Помогнете за Дросел" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: