Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
П. Петков - специалист
Греене се получава тогава, когато има несиметрия в гейтовите импулси на триака (или антипаралелните тиристори). Тогава се получава подмагнитване и трансформаторът започва да влиза в насищане. А тези трансформатори, освен че са изстискани по отношение на електромагнитното натоварване, са и с калпава ламарина и високо разсейване, чрез което се постига леко падаща характеристика на изправителя (както при електрожените). Фактът че при тях няма шпилки, а най-често затварящите ламели са заварени (което ги прави неремонтируеми) е показателен! При някои зарядни даже се практикуваше слагането на магнитен шунт между първичната и вторична намотки, с което се постига същият ефект. Обикновено в този случай трансформаторът е "Ш" образен (ЕI), като първичната и вторичната са една до друга на средния магнитопровод, а не една върху друга, а магнитният шунт, които е двоен, се разполага симетрично между двете намотки и страничните бедра. Що се отнася до зарядния ток и по-точно неговата средна стойност (тъй като липсва филтраж), той зависи само от разликата на моментната стойност на синусоидата (или изкривената от фазовото и управление посестрима) и напрежението на акумулатора, която разлика е разделена на вътрешното съпротивление на акумулатора и токоизправителя. Тъй като вътрешното съпротивление на акумулатора е нищожно, големината на тока е силно зависима от малка промяна на тази разлика от двете напрежения и всъщност се определя основно от измененията на мрежовото напрежение, от коефициента на трансформация и от изходното съпротивление на токоизправителя. Затова е добре той да има падаща характеристика. Слагането на допълнителен резистор е най-глупавият начин за получаване на падаща характеристика. Добро решение е захранването на целия токоизправител да е през кондензатор (за съжаление, често е по-голям от изправителя), който до известна степен, го превръща в генератор на променлив ток, а след токоизправителя и на постоянен (нефилтриран). Навремето за изправители се ползваха селенови клетки, които имаха по-високо "вътрешно" съпротивление в сравнение със "сицилиевите" диоди и търпяха претоварване. Асиметрия на гейтовите импулси се получава от калпава синхронизация и лоша филтрация на генератора на пилообразно напрежение, при което двете съседни пили се получават с различни наклони и основи. От там, след компарирането, единият гейтов импулс е с едно фазово отмествтване, а следващият с друго, което се повтаря циклично. Резултатът е подмагнитване на трафа. При активните товари асиметрията им е през оная работа, но за трафовете си е свинщина, особено при малките фазови ъгли. Преди време правех фазово управление с МАА436. Там напрежението за сравнение с пилата е нещо като косинусоидално, за да може да се направи пропорционалност между изходното напрежение и фазовия ъгъл. При тази схема слагах допълнителен транзистор и кондензатор, за да се получи мек старт. В този случай, при включване, токът плавно се повишаваше и ако имаше подмагнитване предпазителят доста по-кротко можеше да си изгори. :) При възможност ще "постна" схемата, ако все още някой я ползва.
MrMurdjo - майстор
От схема глава не боли :)
В последно време, по други причини, разглеждах и разучавах доста схеми за фазово управление на първична намотка. С цел да се получи един вид електронен автотрансформатор. Но все още нищо конкретно не съм пробвал.
fox_vt - майстор
Платка резистор :-D нее такива екстри няма.Траф грец амперметър и бушон това е.Зарядното последва еволюцията описана от мурджо, нов траф и на село.Иначе имаше перфектна термозащита на първичната, това поне работеше идеално.
shadow__01 - майстор
Найденов написа:
http://radiokot.ru/circuit/power/charger/15/
Може ли малко повече разяснения по тази схема (първата)?
Не разбирам руски, а машинният превод не е много добър.
По-точно за входното напрежение?
Пише 18V! Това е напрежението след греца без филтър ли е или със филтрираш кондензатор?
djshomi - напреднал
Ето ви една проста схемичка която като елементи е 3 лв и е ограничител по ток.Пробвана е и работи, с такова зарядно съм .
Към колегта от горният пост не се слага филтриращ кондензатор на зарядно за акомулатор.

http://media.snimka.bg/images/004938350-big.jpg
П. Петков - специалист
MrMurdjo написа:
От схема глава не боли :)
В последно време, по други причини, разглеждах и разучавах доста схеми за фазово управление на първична намотка. С цел да се получи един вид електронен автотрансформатор. Но все още нищо конкретно не съм пробвал.
http://dox.bg/files/dw?a=8352ae3a91
http://dox.bg/files/dw?a=ee409710af
http://dox.bg/files/dw?a=2e7730db60
Меродавна е само схемата с МАА436, но потенциометърът е на другата схема, поради което съм я пуснал и нея. Останалата част е от дребно полуавтоматично устройство, което беше позиция от технология за нанасяне на топъл печат на индивидуални номера на пластмасови пломби (електромери, водомери, бензиновози и т.н.).
MrMurdjo - майстор
Благодаря за схемите. Вероятно ще пробвам една опитна постановка. :partyman:
П. Петков - специалист
В схемата символът на триака е обърнат, тъй като гейтът е от страната на катода, ама "за толкова и баба Попадия мърда"!
Прикачен файл:
IMG_0606[1].jpg
IMG_0606[1].jpg (62.85 KиБ) Видяна 3522 пъти
Прикачен файл:
IMG_0607[1].jpg
IMG_0607[1].jpg (64.35 KиБ) Видяна 3522 пъти
krasiorocknroll - специалист
За 6 ампера препоръчвам трансформатор с ток на вторичната намотка 10 А с минимален пад на напрежение,изправител-Селенов 10А или силициев/грец компакт или грец диоди/ 20 А.Тока на вторичната намотка/заряд/ може да бъде регулиран без никакви електроники,а с помоща на товар на първичната намотка на трафа-например лампи с различна мощност 100w-1000W И по този начин няма опастност да изгори трафа! :)

Тема "Как да регулирам силата на зарядния ток" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: