Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
ESPACE - майстор
Не съм съгласен за мазането. Практиката показва че смазани втулки на такива мотори ловят прах и клеясват много по бързо, отколкото ако просто се почистят. Пробвал съм много и различни смазки- резултата винаги беше лош.
Последно си оправих такъв мотор на аспиратора. Само че там подходих радикално. Смених бронзовите втулки с малки сачмени лагерчета. Пластината идеално ги притиска по външната гривна.
hidrazin - майстор
Съгласен, не съгласен мазане си трябва. Те заводски са си смазани и кечето е напоено с масло. Маслото от кечето през праховата втулка маже триещата повърхност между втулката и оста. Клеясва когато маслото е останало съвсем малко или го няма. Тогава втулката почва да загрява и спича (клеясва) остатъците от масло и евентуално попаднали боклуци.
Не бъркай тези втулки с обикновените бронзови втулки правени на струг. Нямат нищо общо. Тези направени с прахова металургия понякога въобще нямат нищо общо с бронза. Освен това са като дунапрен. Самата втулка поема (пие) масло. Също така ако имаш някаква такава, не можеш да и напаснеш размера на струг за друго място. Пръска се.
Вентилаторите с лагери по принцип са по-шумни.
:partyman:
bikerider_ - специалист
Благодаря много за съветите!
hidrazin, както винаги коментар на място! Това от снимката буквално е копие на моят двигател. Размерите изглеждат идентични.
Забравих да спомена, че моят мотор е за вентилатор 100мм, от най-малките. На етикета отстрани модела е YJ58-12A CL.B и като го напиша в гугъл излиза точно този от линка на hidrazin. Ще резна нитовете, ще го почистя и ще смажа леко, ако мога и лагерчета ще намеря вместо втулките, ако след смазването въобще тръгне. Перката не е приплъзвала спрямо оста на мотора, в това съм сигурен, понеже доста трудно я изтърпах от остта. От замърсяването е свирел или е мръсен отвътре.
Преди имах един двигател от кафемелачка с подобни предпазители от двете страни на фазата и нулата на намотката. Казаха ми, че дори да махна предпазителите, ако вържа направо захранващите кабели към намотката би трябвало моторът да тръгне, ако всичко е наред. Е свързах ги, но така и не тръгна тогава. Явно е имал и друг проблем.
А вентилаторът имаше мирис на изгоряло само веднъж, но мислех, че е от ключа, който подмених вчера, а вентилаторът не тръгна. А след мирисът на изгоряло работи поне още 2-3 месеца до началото на седмицата. Интересно ще е какво е това под лако тъканта - дали е изгорял предпазител. Като го разглобя, ще пиша какво съм намерил. Ако не тръгне, ще поръчам едно моторче от тези в линка на колегата hidrazin, защото той на практика е същият. Или както каза fikata, ще сложа двигател от компютърен вентилатор, защото и те са същите, поне тези работещи на променлив ток с мощност 12W. Или ще купя евтин вентилатор за баня и ще сложа неговият мотор в този, щом от дизайнът на перките зависи шумът, а не от моторчето.

ПС: То този двигател и в София го имало, ма от другото място дори с доставката ще ми излезе двойно по-евтин.
http://eshop.bg/eshop3/index.php?url=/e ... _keys=myid

Някой да знае такъв магазин за ел-двигатели в София? Резервни части за духалки и тем подобни щом го слагат на духалките Елит? Знам един на пазара в Красна поляна, но там едва ли продават двигателчета. Или на колоните на Пиротска. В Конрад едва ли има.
lov - майстор
Ами те духалките бяха по 10-на лева на пролетните разпродажби а ти на това викаш евтино 18 лева и кат туриш и доставката. :?
Хидарзина ти е показал вярното място ама нейсе.
bikerider_ - специалист
Намерих го за 9лв. моторчето на две места в София - на пазара на Красна Поляна и в района на Оборище - в магазините като се каже мотор за вентилаторна печка и вадят точно този. Смених го и сега мърка като коте вентилаторът. :-D
Не стана със смазване на стария мотор и въпреки, че намотките изглеждаха външно непокътнати, явно отвътре са имали повреда и прекъсване.
Не мога да повярвам, че вентилатор който струва около 50лв. има мотор за 6лв. на дребно, а в алибаба за долар и половина, а останалото е за пластмасовия корпус и търговеца...
bikerider_ - специалист
Въпросният купен нов електродвигател изгоря само след няколко месеца експлоатация. Купих втори, трети по ред за вентилатора, втори неоригинален, но докато го монтирам във вентилатора с правилна дирекция на въртене и го тествам, ми направи впечатление, че само за 2-3 минути работа така се напича статорът му, че става труден за пипане с голи ръце. Въпросът ми е това нормално ли е? Каква може да е причината за такова прегряване на уред под 30W - роторът се върти свободно, нищо не му пречи на работата. Ако се напича така немонтиран в корпуса на вентилатора, то затворен между пластмасите, ще се напече още повече, ще изпече лака на намотката и пак ще изгори, в случай, че вентилаторът бъде оставен да работи по-дълго.
Вярно, че въпросните мотори са за вентилаторни печки и там сигурно работят напечени, но да се напича така и във вентилатор, за който също е предназначен, самичък?! И все пак вентилаторът понягкога работи по над 2-3 часа да подсуши банята, а да се напича толкова моторът му и да гори от това с години не се беше случвало - откакто беше купен вентилаторът реално.
Каква може да е причината за такова напичане и евентуално решението на проблема?
jordanvass - майстор
Колеги, дайте да се уточним за нуждата от смазване на втулките, че и аз имам подобен проблем с вентилатор. От тия тайванските, с големите перки, три скорости и лампа в стойката.
http://www.prikachi.com/images/964/7415964y.jpg
Изчиствам мръсотията от втулките и запеклата ос до блясък, капвам по капка фино машинно масло във втулките(кече няма) и сглобявам. Оставям го да работи през нощта, а сутринта го намирам спрял, затегнат и горещ. Разглобявам пак - маслото във втулките запекло яко. За толкова кратко време няма как да натрупа мръсотия и прах. Почвам да си мисля, че маслото само пречи.
VLADO66 - майстор
Изчисти спеклото и пробвай с тефлонова смазка спрей.
lyubohar - майстор
Не знам сега от какво се правят втулките,но преди бяха от специален бронз,
който е самосмазващ.Май му казваха фосфорен бронз.Въпреки това винаги съм слагал масло.
Когато е тестван мотора и загрява перката била ли е на оста?
Щото ако не е сложена със сигурност ще загрее.
Освен това слагам мрежа да не минават гадини през отдушника.
На всеки 2-3 месеца я сменям,защото се запушва и мотора грее и не дърпа.
lov - майстор
По горе Хидразина се опита да ви обясни какво представлявате тези лагерчета от синтерован бронз ама кой да чете. Правят се от пресоване на малки парчета бронз и на практика имат съвсем различни свойства. Защото освен металната сплав може да има добавени графит и една друга камара присадки. Тяхната структура оставя порьозна и така задържат маслото в тях. Кечето трудно ще го видите защото то е във външното легло на лагера А и доста пишман майстори го мислят за боклук и го махат.
Преди да се смажат ако са много изсъхнали се промиват със разредител за да се отворят каналите. От много разглабяне и недоглеждане често се губят едни текстолитови шайбички сложени от двете страни на оста и центриращи аксиално ротора към статора. Кога ги няма на ръка ротора се върти много леко но като се пусне от магнитното поле ротора се измества аксиално и освен че трие излиза от режим и от там по голямо загряване. А ако и лагерчетата са по износени може и да трие в пакета. Лесно се разбира ама някой трябва и да гледа за следи по пакета и ротора и радиален луфт на лагерите.

Тема "Пренавиване на вентилаторен ел-двигалел или нов?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: