• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
sstefanov - майстор
Ето малко снимки на подобни "отживелици", правени в България:
http://www.bgaudio.org/modules.php?set_ ... _album.php

(За начина на свирене няма да спорим, пускам линка само ако някой е любопитен за по-различнен подход към аудиотехниката, не искам да разпалвам спорове)
hygro - майстор
Лъчезар написа:
Тази статия, ако не си я копнал от някъде...
:-D Не се шашкай - просто електрониката и акустиката са ми били професия, но вече съм депрофесионализиран :)
Лъчезар написа:
Аз също не харесвам водоравна АЧХ.
Въпрос на вкус. И аз си слушам музиката с най-различни криви, но ако проектирам изделие, бих предпочел да е с определени качества и липсата на пикове и провали в АЧХ на тялото е задължително условие. Вероятно при мен е професионална деформация, но дефектите на озвучителното тяло загрозяват музиката. Затова всичките ми самоделни акустични тела са от затворен тип, а нискочестотните канали са с отрицателно изходно съпротивление. И без това високоговорителят е най-критичният компонент на една акустична уредба и когато допуснем да се "заиграва" в резонанси, резултатът се влошава допълнително. Според мен един прецизно настроен фазоинвертор е максималното, което може да се допусне в непрофесионални условия.

А с помощта на еквалайзера можеш съвсем безболезнено да получиш каквато си искаш АЧХ, без да е необходимо да вграждаш дефекти в акустичните тела. Чрез резонансите само се избива липсата достатъчно мощност - по мое мнение, за добър (не силен) звук в областта на басовете, домашната уредба трябва да има поне 400W. Синусоида, разбира се :)
hygro - майстор
Chakal написа:
както е казал колегата преди мен , това е дунапрен или вата . Идеята за поставянето и в кутията е следната - чрез забавяне на звуковата вълна да се получи изкуствено увеличаване на обема .
Привидното увеличаване на обема е вярно. Не е вярно, че е резултат от "забавяне на звуковата вълна". Поставянето на звукопоглъщащ материал превръща адиабатическия процес в корпуса в изотермически. Това увеличава гъвкавостта на затворения въздух и на практика е равносилно на увеличаване на обема до около 20-25%. Ефектът от това мероприятие е по-силен при кутии с по-малък обем. При големите обеми става значително по-слабо изразен.

Друг положителен ефект от звукопоглъщащия материал е снижаването на качествения фактор на трептящата система и известно заглаждане на АЧХ. Демпфването подобрява и преходните характеристики. Освен това трептенето на част от масата на звукопоглъщащия материал заедно с дифузора, увеличава еквивалентната му прикачена маса.
Chakal написа:
Колкото повече вата - толкова "по-голям" обем и съответно по-мек бас.
И това не е точно така. Запълването на малък корпус (например 40 литра) с повече вата от 30 г/л, рязко влошава ефекта и дори може да го направи негативен. По-големите корпуси "носят" по-малко и например 200 литрова кутия не би трябвало да се запълва с повече от 15-20 г/л.
Тани - модератор
Тъкмо сме на темата , можете ли да дадете линк на сайт където се продават качествени говорители?
emil_v r - майстор
Хигро, ти ме уби с тия постове по-горе .
emil_v r - майстор
В смисъл ... че са страхотни . Не може ли да дадеш упростена методика за изчисляване обемът на затворено ОТ .Нещо приложимо в домашни условия (по фабричните характеристики на говорителят ) Няма да питаме за филтри за двулентови ОТ :)На лични може ли да се зададат 1-2 конкр. въпроса?
hygro - майстор
От практическа гледна точка изчисленията не са сложни. Проблемът е, че дори в професионалната практика за част от параметрите ще се налага да се гадае или да се ползват приблизителни данни. Професионалният слух е огромно предимство и е решаващ за крайния резултат, но е абсолютно безсилен пред сложността на оптимизацията. За добрия резултат са необходими измервания в звукозаглушена камера, а това си е утопично за обикновения любител. Въпреки перфектно разработената теория, в акустиката емпириката дава "гланца" и например едно преместване на високоговорителя с три милиметра встрани или залепването на топче болкит на определено място, би могло да е решението при борбата с някой дразнещ резонанс. Който е имал възможност да наблюдава АЧХ на монитора в реално време и е видял какъв огромен ефект има простото поставяне на ръка върху тялото, знае за какво говоря.

Все пак, дори с неточни сметки е далече по-добре, отколкото съвсем "на сляпо" и ако се справяш с руския, ще ти изпратя няколко любителски книжки по акустика, където компромисът между теория и практика се поддържа в полза на второто. Все пак трябва поне да знаеш какво да очакваш от определен обем, с какъв диаметър на фазоинвертора да започнеш и т.н. Ето например опростена формула, по която да определиш резонансната честота на говорител:

F = 1 / (2 * pi * sqrt(m0 * c0))

m0 е масата на дифузора, заедно с прикачената въздушна маса, а c0 е е еквивалентната гъвкавост на окачването и на затворения в тялото въздух. За да стигнеш до тях пък, ще ползваш други приблизителни формули и таблици и т.н. и т.н. Ако искаш да си спестиш главоболията, свали си някоя от готовите програмки, например WinISD или подобна.

Съветът ми е да се избягва всякаква "екзотика" с по-висок от 2-ри порядък, защото много често резултатите от прилагането й са едностранчиви и като цяло негативни, а действително полезните прийоми са непосилни за настройка в любителски условия. Човек с опит може да се справи и с обикновен фазоинвертор или пасивен излъчвател. Класическите реализации дават сравнително гарантиран и предвидим резултат... и тук ще спра, за да не обидя дечурлигата с варелите в колите си...
emil_v r - майстор
Дай ги тия книжки , макар че имам доста подобни . Под твойто влияние- говорим само за затв. обем , без фазоинвертори .
lyki - специалист
А такъв звук ...?

Прикачен файл

2007_01_16_speakers.jpg
Какъв ли звук вади/
2007_01_16_speakers.jpg (57.26 KиБ) Видяна 19146 пъти
  • 1
  • 2

Тема "Субуфер направа?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: