Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Johny - майстор
Няма нужда от схема. Бутонът "Пуск" има средно положение и когато не е натиснат до край, са включени и двете намотки. Натискайки го до край, прекъсва пусковата и остава включена само работната намотка.
rap66 - специалист
В крайна сметка използвах "РИГА" - 7 лв. и 8 м. 3-проводен кабел, като защитата в заземяване. Не мога да сменя центробежния, защото разглобяването е мисия невъзможна (по-точно последващото сглобяване). Критичния момент беше дали в моя двигател има вътрешни връзки м/ду центробежен и пускова намотка, защото най така се прави. Моят вече веднъж е пренавиван. По връзките в клемореда си мислех, че изводите на двете намотки и центробежния излизат в кутията и там се свързват с кондензатора и захранването. Центробежния дава накъсо към корпуса, но намотките са ОК. В крайна сметка се оказах прав и помпата работи вече.
Ако беше нещо по-отговорно, щях да използвам автоматика с 2 контактора и 2 бутона (контактори и бутони бол, останали от "едно време"), защото няма да мисля какво ще стане ако тока спре и пак дойде. При "РИГА" тогава работната намотка остава под напрежение, но няма какво да завърти ротора и следва изгаряне след ???. С центробежен двигателя тръгва отново, с автоматиката веднъж спрял, се пуска само ръчно.
fikata - майстор
Щом имаш контактори и бутони бол прекарай захранването преди ключа през контактор.
Пък и ако сложиш и една подходяща термична защита ще стане като по учебник. :)
Mapek - специалист
Производителите на флексове да прочетат това и да почнат да правят флексовете с контактори :idea: ... че не се сещам за по-опасна машина с механично задържане на пуска :wink:
Сега сериозно. Ако се отпусне пуска по-рано /преди да са достигнати обороти и центробежния да е изключил/, ако изобщо успее да се развърти, то е ще за сметка на по-голям ток през работната/от по-голямото прихлъзване/ - без коментар. Ако се задържи повече - центробежния ще отвори контактите си под максималния пусков ток. Като ще се щади чентробежния от протичащ голям ток през него, защо не го вкарате в оперативната на К1/последователно на пуска/?
fikata - майстор
Темата е благодатна почва за теоритизиране.Съветските перални Рига отдавна са извън употреба.Даже преди да да се родят някои форумници тук. Но от тях остава жив ключа "Рига" за пускане на монофазен двигател без центробежен прекъсвач или с друго устройство за осигуряване на последователно включване на пусковата и работната намотка.
Този ключ във времето доказа правото си на живот като надеждност и ниска цена.
С бума на битовата електроника всеки може да избере своята схема /даже и през мобилния си телефон/ за развъртането на монофазен двигател.
bogomilZ - специалист
[quote="Johny"]Няма нужда от схема. Бутонът "Пуск" има средно положение и когато не е натиснат до край, са включени и двете намотки. Натискайки го до край, прекъсва пусковата и остава включена само работната намотка.[/quote
когато натиснеш докрай тогава включва пусковата - като отпуснеш я изключва и остава задържана работната
ключ Рига е най лесния начин да пуснеш монофазен двигател и още по лесен и сигурен начин да изгориш същия ако не задържиш достатъчно или ако задържиш прекомерно дълго
rap66 - специалист
bogomilZ написа:
когато натиснеш докрай тогава включва пусковата - като отпуснеш я изключва и остава задържана работната
ключ Рига е най лесния начин да пуснеш монофазен двигател и още по лесен и сигурен начин да изгориш същия ако не задържиш достатъчно или ако задържиш прекомерно дълго
До преди 2 дни не бях чувал за РИГА, но ми е прясно. Като натиснеш, включват 3-те пера. Ако си натиснал леко и не е изщракал, при отпускане изключват и трите. Ако си натиснал силко и е изщракал, при пускане изключва само средното перо. А колко ще се държи натиснат - ако е на 200-300 метра да му мисля, а той двигателя ми е до ...., чувам го дали е затъртял :lol:.
Johny - майстор
bogomilZ написа:
Johny написа:
Няма нужда от схема. Бутонът "Пуск" има средно положение и когато не е натиснат до край, са включени и двете намотки. Натискайки го до край, прекъсва пусковата и остава включена само работната намотка.[/quote
когато натиснеш докрай тогава включва пусковата - като отпуснеш я изключва и остава задържана работната
ключ Рига е най лесния начин да пуснеш монофазен двигател и още по лесен и сигурен начин да изгориш същия ако не задържиш достатъчно или ако задържиш прекомерно дълго
Как не ви омръзана да философствате?! Това е битова техника, разчетена на най-неграмотните потребители и в същото време евтина и надеждна.
Ако пускаш не пералня, а помпа и ако тя е на 200м отдалечена от тебе, естествено, че ще търсиш друго решение...
Вече казах по-горе, че има десетки решения и всяко започва с "ако".
И последно - ако искаш можеш да се изсереш на площада, но това няма нищо общо с темата.
Нека да бъдем прагматични!
fbr - майстор
Като стана въпрос за Рига, аз ползвам в същата ситуация пак някакво реле от същата марка, но е със стрелка за положение на монтаж. Релето се състои от една токова намотка, през която тече тока на работната намотка, при включване големия пусков ток издърпва котвата и включва пусковата, след развъртане тока пада, котвата от собствената си тежест пада надолу и изключва пусковата. Просто и надеждно до немай къде, няма пускове, няма стопове, може да си го командваш от колкото си искаш места, та даже и с це-ка ключе. А, ето и снимка на подобно реле. Изображение
mirk - майстор
Сигурно е от хладилник/фризер на някои компресори пусковите релета са такива.

Тема "Заместител на центробежния прекъсвач за пускова намотка" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: