• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
koveslav - майстор
От пресен-пресен опит да споделя-не слагайте мини кранове на връзката на бойлера с топлата вода!!!! За девет години,без кранчето да е пипано така е корозирало от конденза,че буквално се разпадна.И не обвинявайте "нулата",всичко е с ППР.На кранчето на студената вода нищо му няма,но на топлата направо се разпадна и......теч на 31.12.2015 мамка муууууу!!!!!!Добре че поне си направих труда на времето да изнеса бойлера в избата. Справих се,но през цялото време псувах-платих за най-марковите италиански кранове по онова време.Това ме подсети да проверя и всички други кранчета на санитарните възли-нито едно не работи,блокирали са и вече не може да се разчита на тях!!!!! А имам здрави кранове още от комунистическо време в сградата!
vgeorgiev - специалист
Бойлера в къщата на родителите ми е вързан през контактор управляван от електромерен часовник.
Това предпазва бойлера от офазяване при отпадане на нулата.
Искам да сложа една ДТЗ на бойлера и се чудя дали:
- да зануля бойлера, като вържа корпуса за нулата преди ДТЗ
- да заземя бойлера, с един кол.

Опасно ли е да се използва зануляване на един уред и заземяване на друг (бойлера например) ?
hidrazin - майстор
vgeorgiev написа:
Бойлера в къщата на родителите ми е вързан през контактор управляван от електромерен часовник.
Това предпазва бойлера от офазяване при отпадане на нулата.
Това НЕ ТИ предпазва бойлера от офазяване.
Използването на двете системи - трипроводна и двупроводна в едно жилище, обект ... е НЕДОПУСТИМО !!! :idea:
:partyman:
PCL82 - майстор
vgeorgiev написа:
Бойлера в къщата на родителите ми е вързан през контактор управляван от електромерен часовник.
Това предпазва бойлера от офазяване при отпадане на нулата.
Искам да сложа една ДТЗ на бойлера и се чудя дали:
- да зануля бойлера, като вържа корпуса за нулата преди ДТЗ
- да заземя бойлера, с един кол.

Само заземяване на едни уреди и само зануляване на други в едно и също помещение е НЕДОПУСТИМО! Може да възникне потенциална разлика и опасност за живота!

Най-добре: Заземи главното табло със заземителен кол, измерен от лаборатория след забиването и свързан към таблото с поцинкована шина, гръмоотводен проводник или меден проводник 16мм2.

От апартаментното табло до бойлера пусни трипроводна линия с ДТЗ за бойлера. Работната нула и защитната нула на кръга свързваш към нулевата шина на таблото на два отделни болта, като само работната нула и фазата минават през ДТЗ!

Ако няма възможност да смениш целия кръг смени само частта от бойлерното табло до бойлера и сложи ДТЗ в бойлерното табло.
Защитният проводник на бойлера свързваш преди ДТЗ с отделна разклонителна клема (не ползваш клемата на ДТЗ за разклонение, защото ако тя се разлаби при обща връзка ще има офазяване)!

Опасно ли е да се използва зануляване на един уред и заземяване на друг (бойлера например) ?
hidrazin написа:
vgeorgiev написа:
Бойлера в къщата на родителите ми е вързан през контактор управляван от електромерен часовник.
Това предпазва бойлера от офазяване при отпадане на нулата.
Това НЕ ТИ предпазва бойлера от офазяване.
Използването на двете системи - трипроводна и двупроводна в едно жилище, обект ... е НЕДОПУСТИМО !!! :idea:
:partyman:
Хидра, за съжителството на двупроводна и трипроводна инсталация, мисля изпадаш в крайност! Съгласен съм, че ако едната е по TN-C а другата по TT имаме недопустима ситуация, но ако трипроводната е продължение на двупроводната си е съвсем приемливо. Става съжителство на TN-C и TN-C-S. Даже класическа TN-C до контакта става TN-C-S след контакта, защото ползващ трипроводнен кабел на уреда.
vgeorgiev - специалист
PCL82 написа:
...
Предполагам, че текста в цитата в по-горното ти мение е твой. Просо по грешка е попаднал в цитата.
Става дума за къща. Няма да заземявам таблото. Просто искам да сложа на бойлера ДТЗ + заземяване само на бойлера.
Той е в една ниша в стълбите към мазето. Т.е. няма други консуматори наоколо.
Мненията ти са много ценни за мен. Съветите за свързването на ПЕ към нулевата шина, зануляване на контакти...където нулата се пуска първо на мустаците на контакта и от там към клемата за нулата. Целта е винаги корпуса да е последното нещо което ще се откачи от нулата или повдигането на потенциала на нулата поради лоша връзка да не се пренася на корпуса...

hidrazin написа:
vgeorgiev написа:
Бойлера в къщата на родителите ми е вързан през контактор управляван от електромерен часовник.
Това предпазва бойлера от офазяване при отпадане на нулата.
Това НЕ ТИ предпазва бойлера от офазяване.
Използването на двете системи - трипроводна и двупроводна в едно жилище, обект ... е НЕДОПУСТИМО !!! :idea:
:partyman:
Аз пък мисля, че като отпадне нулата, контактора ще спре да работи. Нормално отворените му контакти ще се отворят, ще прекъснат подаването на фаза към бойлера.
hidrazin - майстор
vgeorgiev написа:
Аз пък мисля, че като отпадне нулата, контактора ще спре да работи. Нормално отворените му контакти ще се отворят, ще прекъснат подаването на фаза към бойлера.
Предполагам инсталацията в жилището на родителите ти е двупроводна?
А ако и бойлера е с железни тръби как тогава при отпадане на входната нула контактора ще изключи?
:partyman:
PCL82 - майстор
Първо за заземяването: Не е добра идея да се прави заземяване при бойлера, без да има такова при таблото. В случай на прекъсване на нулата някъде по улицата може към това заземяване да тръгне ток по-голям отколкото проводниците на инсталацията могат да понесат и да ти запалят къщата. Затова заземяване с дебела жица на входа. Таблото съответно съобзазено с това-да не е някакъв гол дървен сандък.
На дървените табла обикновено слагат подложки от азбест или клингирит. А най-добре е да се смени с метално. В скоби на моята вила купих метално табло за да сменя дървеното, но се отказах, защото зад гърба му са само 12см тухла и може да се образува конденз.


А за контактора на теория трябва да изключи, ама на практика може и да не. Както казва Хидразин я през тръбите, я от някъде другате (водопроводна тръба, коаксиален кабел, арматура, газопровод) може да дойде заземяване със всичките живото- и собственост- застрашаващи ефекти. Ако прекъсването не е пълно, а само влошаване на връзките, може напрежението да остане достаъчно високо, че контакторът да остане включен. Освен това той харчи непрекъснато ток, който за цял месец ще е няколко лева отгоре на сметката.
hidrazin - майстор
PCL82 относно съжителството на двупроводна и трипроводна инсталация - имах в предвид съществуването им едновременно в едно помещение че и жилище.
И такава простотия видях. Пуснали си нова трипроводна инсталация. Ама решили да запазят и старата - да имало повече контакти.
И сега като влезеш в една стая не знаеш кой контакт е занулен, кой е с ДТЗ.
Поне да бяха пуснали по един проводник от новата инсталация към старите контакти.
А това със заземяването само на бойлера си е лудост.
Наистина при отпадане на нулата цялата къща ще се опита да се захрани през това земно.
Виждал съм бойлер дето се опитва да си вземе нула през меките връзки. Красота!!! :-D
:partyman:
PCL82 - майстор
hidrazin написа:
PCL82 относно съжителството на двупроводна и трипроводна инсталация - имах в предвид съществуването им едновременно в едно помещение че и жилище.
:partyman:
Пак зависи. Нали даже по наредба 3 се препоръчва съществуващи двупроводни инсталации да се разширяват трипроводно. Така нямаш ДТЗ, но новата част е с повишена надежност.

В моята къща допуснах също подобно изпълнение: Имам апартаментно табло за скрит монтаж с винтови претпазители и инсталация в бергманови тръби. По някои съображения (габаритни размери и къртене на носещи стени) реших да не го сменям, а му направих профилактика и сложих фабрични вложки . При ремонт на кухнята за да не разбивам цялата къща изтеглих трипроводен кръг за кухнята 3х4мм2 25А, който захранва готварската печка и работните контакти на плота. На стената зад печката съм поставил малко табло с главен шалтер за кухненският бокс, ДТЗ и предпазител 16А за работните контакти. Тази ДТЗ беше важна, защото наблизо е мивката.
Другият три-проводен кръг в кухнята е за бойлера, който се намира в мазето под кухнята, но се управлява от кухнята. Понеже е в сухо помещение с пластмасови тръби не предвидих ДТЗ.
Двупроводни останаха само контактите общи нужди на хола и кухнята, като подът и в двете е дюшеме.
Всички PE, N, и PEN проводници на въпросните кръгове са свързани към нулевата шина на апартаментното табло на отделни болтове.
Т.е. концепцията ми е да имам трипроводни кръгове на рисковите места, разчитам на зануляване, а на най-рисковите (опасност от изпускане на уред в мивката, защото плотът между печката и мивката е само 50см) имам и ДТЗ.
Leon - специалист
hidrazin написа:
......
Наистина при отпадане на нулата цялата къща ще се опита да се захрани през това земно.
Виждал съм бойлер дето се опитва да си вземе нула през меките връзки. Красота!!! :-D
:partyman:
Красота я!

Сега се сетих, че бях писал тъдява из форума:
"Вика ме един приятел. (панелка срещу I район)
Нагрявали се маркучите и прокапали.
Аха викам му - обаждай се на енергото. "Лоша" нула!
Отидох да видя какво става. Онези от енергото ги няма. Таблото заключено.
Дай да видим таблото с предпазителите (вътре в апартамента).
Е това направо не го повярвах. Нулата толкова нагрявала, че изобщо се откачила. Два климатика работят + фурна и пералня (това февруари).
И всичко това през маркучите на бойлера. Пък те вече се виждаха да червенят дори. :oops:
Затегнах нулата. Дойдоха от енергото, профилактично затегнаха нулата в таблото с елмерите.
След това приятелят смени маркучите към бойлера."

Та ... не съм електришън, ама се чудя какво ли би станало с корпусите на печката и пералнята, ако бойлера беше вързан с PPR тръби?

п.п. Да казвам ли, че въ фурната имаше пържоли, които изчакахме половин час да се доопекат
:partyman: ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Тема "Бойлер, Меки връзки, Зануляване, Заземяване" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: