• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Junak - майстор
Ако сложиш ДТЗ, не може да обединяваш нула и земя. Ако ги обединиш, просто ДТЗ-то веднага ще пада.
PCL82 - майстор
Junak написа:
Ако сложиш ДТЗ, не може да обединяваш нула и земя. Ако ги обединиш, просто ДТЗ-то веднага ще пада.
Не заблуждавай човека!!! Това се случва само ако обедини нула и земя след ДТЗ, но няма да се случи ако ги обедини преди нея. Обединението има роля да понижи импеданса на контура фаза-защитен проводник до части от ома. Така се разполага с достатъчно силен ток на късо съединение-ако ДТЗ не изключи първа предпазителя ще го направи без проблем. И за да съм точен не става дума за обединяване на нула и земя, а за разклоняване на входящия PEN на PE и N проводници, които по нататък не могат да се обединяват.

По никой начин не съветвам връзката между нула и земя да я правиш лично ти vlad0. Има тънкости как се прави това. От няколко начина при които все имаш връзка между нула и земя само част от тях са сигурни и безопасни. Друга част крият рискове.
Junak - майстор
Четеш ли въобще какво питат и какво се отговаря. Или си пишеш наизуст.
vlad0 написа:
...Не е толкова сложен въпроса дали да обединя земното и нулата преди или след ДТЗ...Ако е след ДТЗ и има утечка по корпуса на някой уред да речем си мисля че защитата няма да сработи, за това и питам. И при случай че проводниците не са обединени и самата ДТЗ нещо се е прецакала няма ли да има предпоставка за инцидент? Иначе наистина не отбирам почти нищо от електротехника.
fikata - майстор
vlad0 написа:
самата ДТЗ нещо се е прецакала няма ли да има предпоставка за инцидент? Иначе наистина не отбирам почти нищо от електротехника.
Пуснах ти няколко линка с популярно обяснение на действието на ДТЗ. Продпалагам,че не си ги прочел или или последното ти изречение е причината за да не разбереш действието й.
Да опитам пак.Дефектно-токовата защита ДТЗ,или както другаде и казват диференциално-токова, следи дали големината на тока през единия проводник е същата както и през другия проводник през който този ток се връща /в битовия ти случай монофазна система фаза-нула/
Когато разликата надхвърли 30 милиампера ДТЗ изключва захранването. Тази защита има и един тест бутон,чрез който периодично се проверява нейната изправност. Защитният проводник с нулев потенциал служи да отведе този ток на утечката/причинен от влошена изолация или контакт на проводник с тоководящ предмет не по предназначение/ по път с по малкото съпротивление -към земята.
vlad0 - специалист
Благодаря ти много fikata , прочетох почти всичко от линковете, които ми прати и разбрах добре принципа на работа на ДТЗ, просто искам да си изясня дали не е по-сигурно освен ДТЗ да обединя защитният проводник с нулата - точно това за което говори колегата PCL82, тоест и ДТЗ да не сработи поне АП-то да сработи, нещо което не стана при мен когато окъсих фазата и земното. И ако може да споделите за начините за връзка между земно и нула, мисля че и сам ще се оправя, не съм чак толко зле.
Тани - модератор
Всъщност от коя страна смяташ ги обединиш- преди или след ДТЗ
vlad0 - специалист
Колегите разсеяха съмненията ми, така че - преди.
Вижте, не мисля че положението с инсталацията ми е толкова зле - на всякъде вървят до разпределителните кутии кабели по 4мм2 от там до контактите по 2,5 мм2, осветлението си е с 1,5мм2, бойлер на отделен кръг с 4мм2, отделно табло на втория етаж, захранено с 6 мм2 от долното и т.н., проблем беше тънкия кабел до печката но и това се реши - вече са 2 единят 2,5 мм2 за фурната и един 4 мм2 за плота с котлоните, и двата директни от таблото, така че единствено трябва да оправя таблото и си мисля, че с малко ваша помощ ще се справя.
Тани - модератор
Класика в жанра! 2,5мм² кабел за готварската печка с максимална мощност над 10kW и кабел 4мм² за бойлер 2 или максимум 3kW - ето на това му казвам проект!!! Надявам се че си прекарал НОВ кабел и да смениш онзи прекъснатия. Ако не си - ползвай този по-дебелия който си прекарал сега допълнително , за да захраниш и фурната и плота! А ако искаш да си направиш инсталацията НАИСТИНА както си му е реда , не умувай толкова много , а се вслушай в съветите които ти даваме! Всичко останало ще е компромис! Моля те, за твое собствено добро, прочети поне тази тема ОТНОВО поне веднъж - всички отговори отдавна са ти дадени! Засега няма да ти ги дам на готово , защото ми се иска да го разбереш ЗАЩО е така , а не да го получиш наготово и да си спестиш нещо , което може да е фатално!

ПП Реших и аз да прочета темата още веднъж и попаднах на мнение , което не съм прочел напълно.
torbalan написа:
Таниииииии, за това има проектант - ти трябва да се съобразяваш с него...

Когато купиш жилище и предпазителя е 16, 25 или 40 ампера, ако се случи да пада - трябва да разтовариш, а не да го сменяш с по-голям...

Ако сам си проектираш нещо и знаеш предварително, че печката ще е 10, 12 или 15 киловата, спокойно може да съобразиш инсталацията с това...


НО ПРИ СЪЩЕСТВУВАЩА ИНСТАЛАЦИЯ ТРЯБВА ДА СЕ СЪОБРАЗЯВАШ С ПРОЕКТА, А НЕ ДА СЛАГАШ ПО-ГОЛЕМИ ПРЕДПАЗИТЕЛИ :)
Понеже четох от телефона съм пропуснал тази червената част и съм водил малко безсмислен спор , за което се извинявам на Торбалан. Не съм разбрал напълно гледната му точка!
PCL82 - майстор
Тези лами печки от над 6кВт по белия свят се захранват трифазно, защото в бита всеки има достъп до трифазен ток. Така мрежата се натоварва равномерно и не се вайкаш защо напрежението веднъж било 200В, а после станало 270В и ти изгоряла плазмата. По тези страни има правила каква монофазна мощност може да включиш на един кръг. За Германия знам че е само 4кВт.

В България политиката на ЕРП-тата е насочена към създаване на хаос и несигурност. Дълго време се е приемало едно средностатистическо жилище независимо от големината да се захранва монофазно с 6мм2 през електромер за 40А. Това предполага предпазител 35А, но понеже няма ограничителнини вложки в основите на предпазителите лесно тези 35А стават 63А. Те и без това 35А горят час по час.
И какво става за да не горят предпазителите ги подсилваме, товарим мрежата несиметрично. Не даваме на всеки достъп до трифазен ток, защото той може да задвижва двигатели, двигателите се ползват в промишлеността. Промишлеността се таксува по други цени, защото това е капитализъм, нещо което не трябва да е достъпно за всички по тези земи.
Тани - модератор
Проблема с готварските печки не е чак толкова голям - фурната има терморегулатор , а на плотовете , въпреки голямата мощност на котлоните, те работят в импулсен режим и реално въпреки възможния максимален ток при 10kW от който може да падне предпазителя, то енергията преминала по кабела/предпазителя за 1 час няма да е 10kWh , а може да е дори само 1-2kWh , въпреки моментните токове от по 45А Плота от снимката по-горе заедно с фурната и няколко контакта са свързани на кабел 2,5mm² с клеми Wago , защото инсталацията беше съществуваща , а печката е там временно. Тя следващата предполагам няма да е по-маломощна де!Оставил си предпазителя 16А или 20А и досега не е падал, въпреки , че се ползват котлони и фурна едновременно! В началото за да пробвам клемите включих всичко едновременно , но и тогава не падна предпазителя, а клемите дори не се загряха!
Проблем е обаче , когато се опитаме да захраним проточен бойлер! Тогава мощността си е постоянна и започват проблемите! За мощни електродвигатели не смятам да споменавам , защото те не са съвсем битови консуматори!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Тема "Въпрос за АП" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: