• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
daniel.trifonov - специалист
Здравейте,
Купих преди една година тази помпа: CPM158.
Още в началото на използването й ми се стори, че грее доста сериозно. Температурата на корпуса достига 70°C след 2-3 часа работа. Направих й кожух от PVC тръба, който да насочва добре струята от вентилатора на мотора, така че да обтича по-добре ребрата.
През почивните дни намерих време да отворя електромотора. Той е 750W, 2900 min-1, с две работни намотки, като едната е през кондензатор 18uF/450V.
Тя заема 4 канала от общо 24 на статора и е навита с по-тънък проводник от основната. Видимо основната е добре, но тази през кондензатора е поопечена.
проводника е с променен цвят, но все още годен за работа.
От видяното вътре ми стана ясно, че тази намотка е навита с неправилния проводник или кондензатора е с по-голям капацитет от необходимия.
Ако сменя кондензатора с друг 12 .. 16 uF дали ще се наруши много режима на работа на мотора?
Ясно е че ще намалее пусковият въртящ момент, но за такова приложение не е много важен.
Друго, което забелязах е че на празен ход консумацията е около 2,16А, а като се разкачи кондензатора, се удвоява и става около 4,2А - но това са стойности мерени с обикновен мултиметър и е възможно да е заради промяна на cos(Fi). Може ли да измеря пълната стойност I+Ir на тока по схемата от прикачения файл ?

Прикачен файл

gretz.gif
gretz.gif (5.14 KиБ) Видяна 5555 пъти
tehribo - специалист
По принцип едната намотка е пускова, другата работна.

А това:
От видяното вътре ми стана ясно, че тази намотка е навита с неправилния проводник
Как го реши?
kuger - майстор
Правилно, пусковата е с по-тънък проводник. А за центробежен изключвател погледна ли?
А, това е Райдър, не се чуди.
daniel.trifonov - специалист
tehribo написа:
По принцип едната намотка е пускова, другата работна.

А това:
От видяното вътре ми стана ясно, че тази намотка е навита с неправилния проводник
Как го реши?
Щом е препечена, а кондензатора е изправен, явно е прекалено тънък проводника или неправилно подбран кондензатора. Но като имам предвид, че е Райдър, най-вероятно са спестили от проводника.
Няма пускова намотка. Мотора си работи гладко и без вибрации. Двете намотки са работни, но едната е дефазирана през работен кондензатор (тип CBB60), за да се създаде донякъде въртящо магнитно поле и мотора да завърти лесно. Знам че монофазните мотори създават пулсиращо, а не въртящо магнитно поле.

Нама нито центробежен изключвател, нито термична защита вътре. Свалях и двата капака.
lecki - специалист
Можеш да намалиш греенето като:
-затвориш малко (ако може и до колкото може) крана на нагнетателната страна
-ако охлаждащата перка на двигателя има възможност да бъде удължена (максимално)
Успех и пиши какво е станало!
daniel.trifonov - специалист
Това с увеличаването на налягането ще свърши работа до някъде. Мислих го и поради друга причина.
Ползвам помпата за смесване на течности със смесителен ежектор в нагнетателната страна. http://www.nciweb.net/tank.htm
Мога да намаля диаметъра на дюзата му и така да вдигна налягането. Това в определени граници ще подобри и работата на ежектора, защото ще увеличи скоростта на изтичане, оттам и смесването.

За промяна на перката няма възможност. Тя е с максималния възможен диаметър.

Код: Избери всички

Снощи помпата работи около 2ч. Като я погледнах беше изключила термичната защита (105°C), която бях монтирал - пристегната върху намотките. Температурата на корпуса в клемната кутия беше почти 80°C.
lecki - специалист
Допълнителен вентилатор :?
Улесняване на засмукването на вентилатора (по-големи дупки).
При температура на намотките по-малка от
120*С не би трябвало да има проблем за двигателя.
Сегашните мотори се правят за по-големи максимално допустими
температури на намотките 130-150*С.
todortv - майстор
Това е периферна(вихрова) помпа, при която:
- налягането на течността силно намалява при увеличаване на дебита
- при малки дебити и високи налягания помпата консумира най-голяма мощност
На такива помпи се монтира пресостат за изключване по налягане. Не може да дроселираш нагнетателната страна продължително.
:partyman:
daniel.trifonov - специалист
Да, ама не е съвсем така. Помпата е центробежна, по-различна е от периферните. Като и се затвори изходящия кран и се разтоварва, т.е. вдига обороти, консумацията намалява (мерена активна енергия). Като се отвори напълно и се натоварва.
daniel.trifonov - специалист
След известно отсъствие пиша за да довърша темата.
В нагнетателната страна на помпата има ежектор с диаметър на дюзата 9,8мм. Сега вече диаметърът е намален на 8мм и налягането се повиши от 1атм до 1,8атм. Моторът на помпата спря да грее, т.е. температурата му е около 60°.

Благодаря на всички включили се в темата!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Тема ""Охлаждане" на греещ електромотор на помпа" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: