Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
bulhomes2 - майстор
Ония ден изгорих едно моторче и ме е яд. Не толкова заради мотора, щото вероятно и без друго щях да го сменя, а че си играх сума и време да му правя превключване звезда-триъгълник с контактори, па и кутия дървена за тях...
На вътрешната страна на клемната му кутия има схемата за превключване на звезда или триъгълник с мостовете. От което реших, че моторчето може да работи и на двете. Е да ама на това с по-високата скорост (триъгълник, предполагам, но може и да греша кое от двете) кара 2-3 минути, гръмна, изпуши и умря. Какво нередно може да съм направил. И защо по дяволите оставят и 6-те извода с мостове, като му се работи само по едната схема?
moimoimoi - майстор
от обяснението ти се разбира че не си много запознат
така че най добре е да дадеш снимки на моторчето и схемите,както и на това превключване което си сътворил
todortv - майстор
Не си дал снимки, но по принцип:
Мотора ти е предвиден за работа в звезда за напрежение 400В, и триъгълник 230В.
Звезда - триъгълник, ако мотора е предвиден за триъгълник 400В и звезда 680В.
Мостове има, защото в някои държави е 127/230В.
Звезда - триъгълник се ползва за мощности над 5-7 кВат.
fbr - майстор
bulhomes2 написа:
И защо по дяволите оставят и 6-те извода с мостове, като му се работи само по едната схема?
Защото клемните кутии са стандартизирани. По важното в случая е какво пише върху табелката на двигателя. Дали има означение за работа в схема звезда/триъгълник, и дали е предвиден да работи на 230/400 волта.
bulhomes2 написа:
Е да ама на това с по-високата скорост (триъгълник, предполагам, но може и да греша кое от двете) ?
Определено грешиш, Скоростта на въртене на асинхронен двигател не е функция на приложеното напрежение, а е функция основно на честотата на това напрежение. С включването на двигателя в режим триъгълник, се увеличава тока протичащ през фазните намотки на двигателя, от което следва че се повишава изходната мощност на двигателя, но не и скоростта на въртене. Но фазните намотки на двигателя, трябва да са оразмерени за работа на такова напрежение и ток.
bulhomes2 - майстор
Моторчето е на вилата, като ида ще го щракна, но ме съмнява, че нямаше табела. Имаше само схемата от вътрешната страна на капака на клемната кутия (май вече го казвах)
Схемата - като тия трифазните вляво. То други варианти има ли?
Изображение
Какво трябва да им се сбърка - не ми е ясно. 6-те клеми с кабели съм ги извадил навън. Тъй като един контактор има 5 контакта, за всяко свързване ползвах по 2 контактора, т.е. общо 4. При включване първите 2 осигуряват звезда (W2, U2 и V2 стигат до мост, а RST отиват на U1,V1,W1). При включване на вторите 2 - R отива на U1 и W2, S на V1 и U2, Т на W1 и V2. Даже направих RST за единия вид да минават през нормално затворените контакти на контакторите за другия вид. Тоест, ако по някаква причина (късо) дойде команда за включване на повече контактори - да се прекъсва трифазния ток.
moimoimoi - майстор
мотора е предвиден да работи в звезда с три фази по 230волта и междуфазно 400волта

или

в триъгълник с три фази по 127волта и междуфазно 230 волта

ти явно си го пуснал на триъгълник но вместо 127 волта си му подал 230/толкова си е стандарта в българия/ и затова е изгорял

мери ли му тока?защита сложи ли?
lov - майстор
Защооотооо........... са предвидени да работят на 380V и 220 V линейно трифазно напрежение. В различни държави а и по други технологични причини в някой фабрики има различно. У България стандарта за трифазно линейно напрежене е 380 волта
Като бръкнеш в контакта и между две фази имаш 380. Не го бъркай като мериш от някоя фаза към нулата. Тогава уреда ще ти показва 220V.
И табелката в лявата част която си показал обяснява точно това. Когато трифазното е 380V двигателя се връзва на звезда. Тоест началото или краищата на всички намотки вързани заедно и от другата страна се подават трите фази.
Ако си в хАмеричко ще го вържеш на триъгълник. Сиги си у Троянът :lol:

Айде че ще ме почнат диванните теоретици. Ползват се и други напрежения но това е масовия случай. Другите са ползват по изключение според технологичните и технически изисквания на машините.
ktamen - специалист
Вече са ти обяснили, че моторчето ти може да работи само свързано в зведа. Оборотите се променят само с промяна на честотата - носиш го в Америка и там ще се върти с 20% по-бързо или си купуваш специално устройство, което да го захранва. Обикновено оборотите се регулират плавно от нула до четири пъти повече от отбелязаните на табелката, ама е скъпичко.
В България в триъгълник се свърва, ако ще го захранваш с монофазно напрежение 220В.
Двускоростните двигатели са съвсем друга тема и работят в различни схеми - примерно звезда,звезда/триъгълник.
По-големите двигатели обикновено се правят за 380/660В, пускат се вързани в звезда и след като се развъртят се превключват в триъгълник, прави се така за да се намали пусковият ток.
Има и двигатели за 220/380/660В, те имат 12 извода и могат да се свързват по 4 различни начина. Единият начин съответства на 440В захранване, но понеже това напрежение не е стандартно затова не се отбелязва на табелката.
bulhomes2 - майстор
Те това снимах, ма с телефона, че ...
Прикачен файл:
Снимка0122.jpg
Прикачен файл:
Снимка0123.jpg
Прикачен файл:
Снимка0126.jpg
Как сега трябва да се връзва и защо е посочен и другия начин? И изобщо как тогава да свикна да ги връзвам у нас (щото по Америчко няма да ода), че да не става беля. Че имам и 2 по 5,5КВт и един 7,5 КВт - тях ако изгоря шса гръмна.

Всъщност разбрах - звезда. Триъгълника го забравям, заебавам и псувам, ако го срещна...

Нали има схеми за превключване в движение - звезда-триъгълник. От дете съм запомнил като ходим на бара има една голяма центрофуга (сигур 15-20 киловата и е мотора), та на нея когато развърти натиска (или изключва) едно копче и центрофугата продължава да се върти на едни обороти. Та си мислех, че това е звезда-триъгълник, но явно съм бъркал.

И па не ми е ясно на тоя моя за к'ъв грездей са посочили и триъгълника.
moimoimoi - майстор
bulhomes2 написа:
И па не ми е ясно на тоя моя за к'ъв грездей са посочили и триъгълника.
я ходи питай троянските майстори :lol:

все още нищо не ти е ясно
вариант 1: триъгълник 400В и звезда 680В ,тогава двигателя трябва да работи в триъгълник,това обикновено са мощни двигатели дето се пускат с превключване звезда/триъгълник

вариант2: звезда 400В, и триъгълник 230В ,тогава двигателя трябва да работи в звезда

и в заключение,мотора се гледа при кое свързване работи при 380/400/волта
видно е че при твоя двигател не може да се осъществи пускане звезда/триъгълник понеже работи само на звезда и няма накъде да се превключва
Последна промяна от moimoimoi на нед апр 19, 2015 7:27 pm, променено общо 1 път.

Тема "Звезда-триъгълник - как да разбера кое?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: