• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Тъй, здравейте, отдавна не съм влизал в този форум, а предишния път пуснах една безсмислена тема... Та, имам един въпрос-молба, зов за помощ. Имам превозно средство. Имам и чистачки на него. Нямам нищо повече от един пакетен прекъсвач с три позиции - 0, 1 и 2, механизма на чистачките (мотор с предавателен механизъм и краен изключвател) и кабели. Въпросът ми е как да направя така, че да вкарам и режим на регулируем интервал. Относно прекъсвача - ще набавя нов с 4 позиции, това не е проблем. Проблемът е как да направя цялата хамалогия с интервалите. Виждал съм на друго място същата система, в която надясно от нулата има бавна и бърза скорост, а наляво има позиция за интервал, при която в общи линии става така: включваш, изключваш и след желания интервал включваш и оставяш така. Но лошото е, че нямам никакъв шанс да се добера до схема на цялата тази работа. Абе мойто се получи едно... :-k Задавам един въпрос, дето сигурно и отговор няма...
П.П. А, да, забравих. Целия този цирк е на 24 волта.
ivanovbg - майстор
Еми като си вземеш и едно реле за чистачки от превозното средство на което си го видял. Иначе на 12 волта става с реле от Голф 3. То се командва точно по този начин. http://olx.bg/ad/programiruemo-rele-99- ... 34JT1.html
MamaMy - майстор
Този номер със запомнения като продължителност интервал се дължи на релето. Трябва ти такова на VW с номер 99. Останалото е стандартна схема на връзване.
Вариант 2 е да регулираш интервала с потенциометър. Преди време (20години) правих една доста елементарна схема с тиристор и работеше изключително стабилно и надеждно. Мога да ти я намеря.
Въпроса е, че чистачките са на 24 волта, както и цялата нисковолтова инсталация (трамвай е ПСто, та затова има два вида инсталации). Това с реле 99 го знам, но то е за 12 волта, иначе търся точно този ефект :/
MamaMy - майстор
Нищо не пречи да се захрани релето от стабилизатор на 12 волта. Просто трябва да се отделят контактите на механичното реле. През тях ще се пусне 24 за мотора. Другия вариант е да се свали схемата и да се разгледа кои елементи да се подменят за да работи на 24 волта.
Не е проблем да извадя 12 волта. МамаМу, ако намериш схемата с потенциометъра, може ли моля те, да я споделиш :)
Neno Er - специалист
MamaMy написа:
...Преди време (20години) правих една доста елементарна схема с тиристор и работеше изключително стабилно и надеждно.
И моя "Москвич" го бях доработил с това устройство. То му вдигна цената когато го продавах на мангалите за вторични. :lol:
solar_entusiast - специалист
Обикновен мултивибратор ще свърши работа.
Просто едното съпротивление се сменя с потенциометър и единият транзистор ще управлява реле.
Става за всякакви напрежения, само се подбират нужните елементи.
MamaMy - майстор
СХЕМA ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЧИСТАЧКИТЕ НА МОТОРНИ
ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА

Когато моторното превозно средство се движи в условия на слаб дъжд или мъгла, често непрекъснатата работа на чистачките води до зацапване на стъклото и затрудняване на действието им. В такива случаи е желателно вместо непрекъсната работа да се осигури едно включване например на всеки пет секунди. Това регулиране на паузите между две последователни включвания на чистачките може да се осъществи автоматично чрез използване на електронни схеми. В тази последна точка на книгата са разгледани две подходящи практически схеми. Схемите могат да се използват в около 65% от съвременните леки и товарни автомобили, които са снабдени с 12волтова
електрическа инсталация, и осигуряват пауза между две последователни включвания на чистачките от около 1 до около 20s. Схемите могат да работят само заедно с оригиналния прекъсвач на чистачките. Не е възможно използването им при чистачки, снабдени с приспособления за динамично изключване, нито с чистачки, притежаващи устройство за автоматично връщане в изходно положение.
Фиг. 8.4. Схема за свързване на обикновенни чистачки и на прекъсвача към
тях
На фиг. 8.4 е показано класическото свързване на електродвигателя на чистачките и прекъсвача към него. Прекъсвачът К1 е вграден в блока на електродвигателя и се задейства от палец, който е механично съединен с
електродвигателя. Прекъсвачът е свързан между единия край на електродвигателя и шаси, като е отворен при изключени чистачки и затворен — при включени. Ключът за включване и изключване на чистачките К2 е свързан паралелно на К1. Когато ключът К2 е затворен, електродвигателят е свързан
непосредствено към захранващото напрежение 12 V и чистачките работят. След като електродвигателят започне да се върти, прекъсвачът К1 се затваря чрез палеца и двигателят продължава да работи независимо от положението на ключа К2. Това продължава, докато електродвигателят се върне в изходното си положение, при което К1 отново се отваря. Ако в този момент К2 е отворен, електродвигателят спира в изходно положение, но ако К2 е затворен, той дава К1 накъсо и чистачките продължават да работят. Нормалният ток на консумация на електродвигателя имати пична стойност около 3 A, но токът в момента на включване може да достигне до 24 A. Когато електродвигателят се изключва чрез прекъсвача К1, се получава намаляващо се магнитно поле, което предизвиква индуктиране на обратно е. д. н. с голяма амплитуда (обикновено с максимална стойност около 200 V) в намотката на електродвигателя. Това е. д. н. се прилага върху К1 и К2.
Фиг . 8.5. Схема за регулиране на продължителността на паузите между две
последователни включвания на чистачките, предназначена за моторни превозни
средства със свързана към шаси отрицателна клема на акумулатора
На фиг. 8.5 е показана практическа схема за регулиране на паузата между две последователни включвания, която се свързва към схемата от фиг. 8.4 и може да се използва в моторни превозни средства със свързана към шаси отрицателна клема на акумулатора. Тук тиристорът Т2 е свързан паралелно на ключа К2 и в нормално състояние е изключен. Схемата се задейства чрез
затваряне на ключа К3 и действието и е много просто. Нека предположим, че ключът К2 е отворен. При затварянето на ключа К3 захранващото напрежение се подава на транзистора Т1 през електродвигателя на чистачките и кондензаторът C1 започва да се зарежда през резисторите R1 и R2. След известно време напрежението на кондензатора достига до напрежението на
включване на еднопреходния транзистор Т1, който се отпушва и включва тиристора Т2. След включването си тиристорът се самозадържа и действа като затворен ключ, поради което се подава захранващо напрежение на електродвигателя и чистачките започват цикъла си на движение от крайно дясно положение. При излизане на чистачките от това положение прекъсвачът К1 се затваря и дава накъсо тиристора Т2 и времезадаващата схема на
транзистора Т1. Тиристорът се изключва, но електродвигателят продължава да работи благодарение на затворения прекъсвач К1. Когато чистачките достигнат отново крайно дясно положение, т. е. завършат цикъла си на движение, К1 се отваря и времезадаващата верига на Т1 започва нов цикъл, в края на който тиристорът отново се включва и задейства чистачките. Процесът продължава,
докато ключът К3 е затворен. При отваряне на К3 не се подава захранващо напрежение на транзистора Т1 в края на всеки работен цикъл на чистачките и схемата се изключва. С помощта на потенциометъра R1 времето на закъснение на схемата може да се регулира от 1 до 20 s. Диодите Д1 и Д2 ограничават обратното напрежение, получавано при отваряне на К1, до около 13 V, с което се отстранява опасността от повреда на полупроводниковите прибори в схемата. Кондензаторът C2 ограничава скоростта на нарастване на анодното напрежение на тиристора, с което се избягва опасността от включването му в
следствие на преходните процеси.
За 24 волта само трябва да смениш кондензаторите с 35 волтови.
XpacTa - специалист
mihailo написа:
трамвай е ПСто...
Само да попитам - това личния ти трамвай ли е, че ще му правиш преработки? Ясно, че целиш подобрение, но все пак...
  • 1
  • 2

Тема "Чистачки :D" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: