Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Здравейте,
става въпрос за следното:
Имам извънбордов мотор, който има извод за ел. консуматор. В книжката на мотора пише, че може да се закачи лампа 6V до 17W, но за да зареждам батерия е нужно да се монтира токоизправител между нея и двигателя. Питането ми е - какво точно да закача, откъде да намеря такъв токоизправител? Не съм запознат много с тоците и ми трябва по-подробно описание, ако може. До колкото четох би трябвало да се получи с токоизправител от мотоциклет. И следващото питане - след токоизправителя мога ли да монтирам преобразувател от 6 на 12 волта, за да се зарежда директно акумулатор за автомобил? :?
PCL82 - майстор
з също имам извънбордов мотор (ползко производство 10к.с. двутактов) с магнет и допълнителна намотка изведена на букси за външен консуматор. Вдиният край на намотката е свързан към едната букса, а другият е даден на маса и от дам другата бъкса също към маса.
Ако е така връзката към маса трябва да се премахне. От двата края на намотката напрежението се изправя през грец схема. След намотката преди греца трябва да се сложи предпазител. След изправителя е добре да се сложи линеен стабилизатор или още по-добре импулсен стабилизатор, за да не се губи мощност. И от там нататък акумулатор и консуматори.
Hoвoceлckи - майстор
Нямаш ли възможност да развърташ направо автомобилен генератор. Струва ми се по-като за теб.
Пропуснах да поясня - двигателят си се ползва на лодка - идеята е да зарежда при нужда батерия/акумулатор на борда, за да има ток за радио, сонар и др. разни джаджи.
В книжката пише, че ако се закачи "rectifier" след двигателя може да се зарежда батерия. В гугъл като напиша "rectifier" и ми дава директно Грец схемата. Значи всичко изглежда сравнително лесно?
Hoвoceлckи - майстор
Да, но преобразувателя на 12волта не е от най лесните и евтини. Би могъл да ползваш 6 волтови батерии, които в режим на консумация да се свързват последователно. Не съм изчислявал кое ще по-евтино със сигурност, не съм се замислил кое ще по практично, надеждно ... Споделям първосигнално. Нека кажат и други.
infomar
Едва ли е целесъобразно извънбордов двигател да ползваш за зарядно. Този извод е изваден за да си подадеш ток към някоя крушка с която да се обозначиш нощно време да не те сгази някой без да те види.

Според МППСС трябва да имаш някакви светлини на лодката нощно време - за тях не е необходим изправител. от друга страна оборотите толкова играят на този тип двигатели, че не знам как ще зареждаш 12 в. акумулатор....
PCL82 - майстор
Данните 6В 17Вт напълно съвпадат със стандартните mотопедни магнети влагани в мотопедите Балкан 50 и други подобни като Симсон, Ява и т.н ot 60-те и 70-те. На празен ход напрежението се вдига доста над 6В-може до към 30В. Под товар кляка.
При максимален товар мангнитопроводът влиза в насищане и мощността се ограничава.

На подобен принцип се ограничава и велосипедното динамо. Динамото е разчетено за 6В 3Вт при фар 2,4Вт и стоп 0,6Вт. Ако стопът изгори фарът продължава да работи в допустими граници, но ако фарът изгори напрежението върху стопа скача много при бързо каране и той изгаря също.

Идеята ми е след греца е да се сложи бууст конвертор или бък-бууст конвертор (понижаващ или нонижаващо-повишаващ). Така при едно к.п.д от 75-95% ще може да се изцица максималната мощност (която магнетът може да осигури според оборотите<=17Вт), а изходът да е стабилизиран.
Можеш да използваш готов модул, подобен на този: http://www.zahranvane.com/%D0%97%D0%B0% ... -XL6009-LC

Разгледай и другите модули в раздела DC/DC преобразуватели.
PCL82 - до колкото разбирам искаш да кажеш следната схема: мотор->грец->DC/DC ПОВИШАВАЩО-ПОНИЖАВАЩ МОДУЛ->консуматор на 12V, нали така? При това положение на кое място трябва да сложа бушон? Мога ли директно да закарам след DC/DV модула до ел.табло, от което да захранвам различни неща?

infomar - наясно съм със светлините според МППСС. До колко е целесъобразно да ползвам ток от двигателя в морето при положение, че ми падне акумулатора мисля, че е риторичен въпрос :)
petromaniq - специалист
С тез 17 вата... че и повишаващ модул как ще зареждаш автомобилен акумулатор - незнам. Защото 12В акумулатор не се зарежда с 12 и от там отиде хептен ватовете на магнета. Само ще го гъдилкаш, а и самият повишаващ модул си иска достатъчно ресурс за да си изработи изходната мощност.
Последна промяна от petromaniq на ср май 18, 2016 5:25 pm, променено общо 1 път.
PCL82 - майстор
Бушон можеш да сложиш веднага след намотката преди греца. Той е необходим ако намотката може да даде ток значително по-голям от номиналния и не влиза в насищане. Този предпазител ще предпази намотката от стопяване в случай че грецът или импулсното дефектират или кабелът от двигателя до кутията с изправителя и импулсното се нарани и окъси. Дори да не е нобходим не боли глава да го сложиш за 3,5-4А. После след импулсното можеш да захранваш каквито си уреди искаш на 12В стига мощността генерирана в момента да е достатъчна. С акумулатор ще можеш и по-мощни уреди, но трябва да ги захранваш само от акумулатора а не от импулсното. Импулзното ползваш само за заряд. Настройваш го на 13,5В и проверяваш зарядния ток. Провери входните кондензаторите, с които го доставят дали са за мин. 32-35В и ако има нужда е добре да ги смениш.

Тема "Извънбордов двигател - токоизправител?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: