Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Stefan2000 - специалист
Дълго се каня да ви попитам, с риск да се изложа много :sad: , няколко елементарни въпроса около теорията на асинхронните двигатели, но така че да ми ги обясните разбираемо, просто практически. Без векторни диаграми, косинус Фи, формули и пр., защото на времето в техникума, така и не успях да вдяна нищо, и тези неща са ми много абстрактни.
Та.
Имаме произволен асинхронен двигател, със статор даден на късо, така ли се казваха плътните статори.
Можем ли да му манипулираме параметрите, обороти и мощност чрез пренавиване?
И ако да, в какви граници?
Какво ще се случи ако намалим сечението на проводника и увеличим броя на навивките, или обратното?
Допустимо ли е да се променя стъпката м-у отделните пакети на статора, и какъв ще е ефекта. Тя два съседни канала ли е, или може да варира?
hidrazin - майстор
Общо взето е безсмислено да ти се отговаря - щом в техникума не си вдянал че сега ли?
Та искаш просто? Отговора на всичко е НЕ. Това ти е достатъчно.
:partyman:
shadow__01 - майстор
Stefan2000 написа:
Имаме произволен асинхронен двигател, със статор даден на късо, така ли се казваха плътните статори.
Можем ли да му манипулираме параметрите, обороти и мощност чрез пренавиване?
И ако да, в какви граници?
Какво ще се случи ако намалим сечението на проводника и увеличим броя на навивките, или обратното?
Допустимо ли е да се променя стъпката м-у отделните пакети на статора, и какъв ще е ефекта. Тя два съседни канала ли е, или може да варира?
РОТОР, не статор. В статора винаги има намотки.
Това за което питаш се нарича кафезен ротор или късо съединен ротор.
Чрез пренавиване можем да му променим броя чифтове полюси и от там само оборотите, без мощността.
Стъпката между отделните пакети зависи от това колко чифта полюси искаме да има. Има си таблици и не се избират произволно.
Сечението на проводника ако е по-тънко няма да издържи и ще изгори, ако е по-дебело не могат да се съберат в каналите. За оборотите са важи броя на намотките, сечението е само за да издържи на тока.
Можем да регулираме плавно оборотите само с честотен инвертор. Масовите ги дават до 400Hz. Предполагам това ограничение е заради спецификите на силициевата стомана на статора, но не съм сигурен.
Stefan2000 - специалист
Да, ротор имах предвид, грешка. :cool:
Значи все пак чрез промяна на пренавиваването може да се променят поне оборотите.

Щях да попитам по-нататък и за честотните инвертори, но ме изпревари.
С честотен инвертор, променяйки оборотите, ще се промени ли и мощноста на двигателя?
И при увеличаване на оборотите, това безопасно ли е за двигателя, или започва да се претоварва и грее?
А практикува ли се и намаляване на оборотите с честотен инвертор, като се намалява честотата? И ако да, запазва ли се мощноста?
plamen6703 - майстор
Започни от тук https://knizhen-pazar.net/index.php?opt ... 0%BD%D0%B8
Ще имаш възможност да разбереш какво е ротор и статор /като начало/ ще разбереш устройството и принципа на действие на електрическите машини и малко по-малко ще почнеш да си отговаряш на въпросите. Казвам ти го, защото и това написано по-горе като обяснение е преписано от интернет и като не разбираш нищо по въпроса може да ти пълнят главата с глупости, а ти да кимаш утвърдително, да задаваш допълнителни въпроси и резултата да е никакъв! :partyman:
Krass - майстор
За оборотите са важи броя на намотките
:shock:

Я пак!
kolev_k - специалист
Krass написа:
За оборотите са важи броя на намотките
:shock:

Я пак!
Еее,човека е искал да каже:броя на полюсите на статорните намотки.
a_stoev - майстор
Принципно е възможно да се пренавие за друго напрежение, горе долу си се ориентирал че се променя броя на навивките и сечението на проводника, но някой трябва да го сметне. Също така не е сигурно дали ще се съберат новите намотки в каналите на статора. Съмнява ме да намериш бобиньор който би се хванал на такава промяна. Ако под промяна на работно напрежение разбираш трифазен мотор да се пренавие като монофазен, с работна и пускова намотка, да възможно е. Въпроса е дали си струва при здрав двигател.
Hursa - майстор
Винаги са ме възмущавали пренебрежителните отговори към човек заявил неразбирането си по каквато и да е тема. А в разделите по електротехника и електроника такива отговори са особенно много. Та повечето не смеят и да питат :). Задавайте ги такива въпроси като "теоретични", тогава дори "размяната" на ротор със статор е напълно оправдано :)
Christo - майстор
Ще се опитам да отговоря на автора на темата. Ако моторът е читав и е фабрично навит, според мен, не го рови. Няма да го навиеш и по-важното, няма да го импрегнираш качествено. Ще почнат едни безкрайни горенета и пренавивания. Ако ти трябват други обороти, има доста читави редуктори. Като спаднат оборотите, се вдига въртящият момент, което в общия случай е добре. Ако се ползва инвертор, за да спаднат оборотите, трябва да се намали честотата. От това се влошава работата на мотора, влошава се и охлаждането му, защото перката е хваната за ротора на мотора. Може да се предвиди допълнително охлаждане с някакъв вентилатор. Спадането на мощността и въртящия момент при ниски честоти е неизбежно. Могат да се повишат оборотите в известни граници, въпросът опира до колко моторът механично може да издържи по-високи обороти. Важно е колко е мощен моторът. Важно е и с каква точност искаме да поддържаме желаните обороти. От това силно зависи цената на инвертора. Има различни класове инвертори. На пазара е пълно с китайски ментета, но има и читави(Сименс, Митсубиши и др.). Това е на кратко. Мога да помогна при избора на инвертор. Поздрави и успех!

Тема "Асинхронни двигатили, няколко практически въптоса" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: