В една спам-тема се заформи един съдържателен разговор за лагери. Помислих си, че ще е полезна за повече хора и отварям тая тема.
Заслугата е изцяло на колегите, които са дали информацията. Ако нещо съм пропуснал, отсявайки спама, нека да си го добяват.
Продължавайте!
Заслугата е изцяло на колегите, които са дали информацията. Ако нещо съм пропуснал, отсявайки спама, нека да си го добяват.
velsi написа:takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.
LZ написа:velsi написа:takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване това
velsi написа:LZ написа:За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване товаКъде ги има? Не съм виждал. Пък и друго си е да си го направиш сам
LZ написа:velsi написа:Моделите MagLev на SUNONLZ написа:За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване товаКъде ги има? Не съм виждал. Пък и друго си е да си го направиш сам
Sunon’s MagLev® Technology provides a fan design created to provide superior performance, low noise and long life. By using magnetic levitation force (MagLev), these fans feature zero friction with no contact between shaft and bearing. With excellent rotational stability, the MagLev fan eliminates vibration and typical wobble and shaking typically experienced in fan motors. MagLev also provides excellent high temperature endurance that results in long life. And, MagLev models also feature all-plastic manufacture of major items for optimal insulation resistance and electrostatic discharge (ESD) performance.
takezo написа:velsi написа:takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.VELSI , "подай" размери , ще ти кажа съществува ли ...ама според зависи от производителя - хапят . За имане има . Да видим само кое ще пасне.
При тези малки размери класовете на точност са над P5 , в повечето случай неръждаеми или с керамични съчми че са мн. малки и дори елементарна влага е проблем.
Дай размер ще ти кажа , както всичко има и евтини "китайчета" .
Но този случай втулката е по добре - тя не може да блокира никога ( сети се сега защо основни и биелни лагери са плъзгащи). Само радиалната хлабина се увеличава с времето вследствие на работата и триенето.
В повечето случай втулките са от "фосфорен бронз" или месинг , самия цветен метал до някаква степен замества смазката. По мекия метал "маже" за сметка на износването.
Затова по натоварени лагери са с месингов сепаратор за да се трият разнородни материали и да има по малко изнасяне - демек по дълъг "живот" на възела.
Най малкия лагер с които разполагам е с размер 1-3-1 милиметра .
Да допълня в повечето случай са предназначени за обороти в диапазона от 30 000 - 40 000 до неверояните 200 000 оборота/мин .
Някой да сметне колко пъти се завърта е секунда че аз не мога да го осъзная .
rulom написа:Баси лекцията.....Нещо дължиме ли
....или е някакъв Коледен бонус ?
takezo написа:ами ...това поне го знам
rulom написа:За мен беше полезно, не знаех подробности...
LazarGanev написа:takezo написа: Но този случай втулката е по добре - тя не може да блокира никога ( сети се сега защо основни и биелни лагери са плъзгащи). Само радиалната хлабина се увеличава с времето вследствие на работата и триенето.Бих желал да добавя малко по тоя въпрос:
Причините за употреба на втулки при малките ел.двигатели са коренно различни от тези за използване на втулки при ДВГ. Принципно втулките се ползват в стартерите на автомобилите - където има голямо натоварване за кратко време, а в двигателите обикновено се ползват лагери, за дълговечност. Е, в малките ел.двигателчета се ползват втулки за поевтиняване - там допирните площи и силите на триене са по-малки, но все пак е голям компромис. Има и ДВГ с лагери (старите автобуси Шкода например) но не е технологично (трябва разглобяем колянов вал) и се увеличават габаритите на мотора и затова обикновено се ползват втулки - по-компатни, понасят голямо натоварване и се правят съставни, А пък въпреки голямото натоварване, износването там е минимално, заради тъй наречения "маслен клин" - при работа валът не се допира до втулката, а между тях има маслен слой под формата на клин, който се увеличава (набива повече) с увеличаване на оборотите и двигателят работи почти без механично триене между детайлите (само при стартиране и гасене). Това за основните лагери. При биелните пък има друга причина - те не са стационарни, а се носят от биелата и трябва да са с минимална маса за намаляване на инерционните сили. И понеже и там, макар и по-трудно, но е намерен начин да се осигури "маслен клин", се ползват същите втулки, като на основните лагери. И не, че не могат да блокират никога - напротив много лесно блокират, ако ги оставиш без масло. Така, че няма нищо общо с втулките на електрическия вентилатор и втулките на ДВГ.
takezo написа:Да така е Лазаре, съгласен на 100 %......
Втулката,игления и ролковия лагер имат по голяма контактна повърхност сравнено със съчмените .
Ролката , иглата опира в "пътечката" на лагера по цялата си дължина , съчмата само на една точка.
Оттам и триенето в първия случай е повече - аналогично поемат много повече "товар" , за сметка на по малката скорост - обороти/мин.
В малките ел.двигатели втулките в повечето случай са "сферични" и "лежът" в подобно сферично легло . Идеята на тази конструкция е да "гаси" вибрациите на ротора .Което в по късен етап се замества с лагери с повишена радиална хлабина "С3" или "С4" и клас на точност "P6" задължителен за ел. двигатели.
takezo написа:Мише , не се "впрягай" сега .
velsi пита за едни лагерчета - ще си прави PC-то 4х4
Щото не му хареса АТV-то
velsi написа:Баш 4х4 не (той и сега компа ми е с 5 вентилатора), но ми писна да ме лъжат. Купуваш си вентилатор, на него ясно е написано "ball bearing", а се оказва, че е с втулки. Горял ми е процесор, видеикарта, захранване... А не мисля, че е чак толкова сложно.
Justy написа:Кат вярваш на чайници
velsi написа:Не им вярвам. Просто не съм попадал на алтернатива.
takezo написа:Няма алтернатива всичко е оттам .
Опитай мисля че съм виждал вентилатор с лагерче ...но от един мн. мн. стар комп. за времето си е бил истински.
LZ написа:Вземи си от тези за които писах - на магн. възглавница и забравяш за дълго време. Един приятел беше набарал от някъде, след празниците мога да го питам.Е, тва е за сега!
Или, от някоя фирма за комп. втора употреба събери малко перки от кутии на фирмени машини, Compaq, HP, DELL. Много са качествени и обикновено са с термодатчик на въздушния поток.

Продължавайте!
