Ако незнаете къде да постнете въпрос или мнение, тука е мястото.
Master_Kenobi - V.I.P.
В една спам-тема се заформи един съдържателен разговор за лагери. Помислих си, че ще е полезна за повече хора и отварям тая тема.
Заслугата е изцяло на колегите, които са дали информацията. Ако нещо съм пропуснал, отсявайки спама, нека да си го добяват.
velsi написа:
takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.
LZ написа:
velsi написа:
takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.
За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване това :)
velsi написа:
LZ написа:
За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване това :)
Къде ги има? Не съм виждал. Пък и друго си е да си го направиш сам :-D
LZ написа:
velsi написа:
LZ написа:
За случая има вентилатори на които перката е на магнитна възглавница, т.е. не се опират никъде. Почти няма износване това :)
Къде ги има? Не съм виждал. Пък и друго си е да си го направиш сам :-D
Моделите MagLev на SUNON
Sunon’s MagLev® Technology provides a fan design created to provide superior performance, low noise and long life. By using magnetic levitation force (MagLev), these fans feature zero friction with no contact between shaft and bearing. With excellent rotational stability, the MagLev fan eliminates vibration and typical wobble and shaking typically experienced in fan motors. MagLev also provides excellent high temperature endurance that results in long life. And, MagLev models also feature all-plastic manufacture of major items for optimal insulation resistance and electrostatic discharge (ESD) performance.
takezo написа:
velsi написа:
takezo, ти вярно, че беше при лагерите. Отдавна ми се върти една идея. Да заменя втулките на компютърен вентилатор с лагерчета. Та колко големи трябва да са според тебе и имате ли такива? Май оста ще е определяща за размера в случая.
VELSI , "подай" размери , ще ти кажа съществува ли ...ама според зависи от производителя - хапят . За имане има . Да видим само кое ще пасне.

При тези малки размери класовете на точност са над P5 , в повечето случай неръждаеми или с керамични съчми че са мн. малки и дори елементарна влага е проблем.

Дай размер ще ти кажа , както всичко има и евтини "китайчета" .

Но този случай втулката е по добре - тя не може да блокира никога ( сети се сега защо основни и биелни лагери са плъзгащи). Само радиалната хлабина се увеличава с времето вследствие на работата и триенето.

В повечето случай втулките са от "фосфорен бронз" или месинг , самия цветен метал до някаква степен замества смазката. По мекия метал "маже" за сметка на износването.

Затова по натоварени лагери са с месингов сепаратор за да се трият разнородни материали и да има по малко изнасяне - демек по дълъг "живот" на възела.

Най малкия лагер с които разполагам е с размер 1-3-1 милиметра .

:-D

Да допълня в повечето случай са предназначени за обороти в диапазона от 30 000 - 40 000 до неверояните 200 000 оборота/мин .

Някой да сметне колко пъти се завърта е секунда че аз не мога да го осъзная . :shock:
rulom написа:
Баси лекцията :cool: .....Нещо дължиме ли :?: ....или е някакъв Коледен бонус ?
takezo написа:
:ops: ами ...това поне го знам :cool:
rulom написа:
За мен беше полезно, не знаех подробности...
LazarGanev написа:
takezo написа:
Но този случай втулката е по добре - тя не може да блокира никога ( сети се сега защо основни и биелни лагери са плъзгащи). Само радиалната хлабина се увеличава с времето вследствие на работата и триенето.
Бих желал да добавя малко по тоя въпрос:
Причините за употреба на втулки при малките ел.двигатели са коренно различни от тези за използване на втулки при ДВГ. Принципно втулките се ползват в стартерите на автомобилите - където има голямо натоварване за кратко време, а в двигателите обикновено се ползват лагери, за дълговечност. Е, в малките ел.двигателчета се ползват втулки за поевтиняване - там допирните площи и силите на триене са по-малки, но все пак е голям компромис. Има и ДВГ с лагери (старите автобуси Шкода например) но не е технологично (трябва разглобяем колянов вал) и се увеличават габаритите на мотора и затова обикновено се ползват втулки - по-компатни, понасят голямо натоварване и се правят съставни, А пък въпреки голямото натоварване, износването там е минимално, заради тъй наречения "маслен клин" - при работа валът не се допира до втулката, а между тях има маслен слой под формата на клин, който се увеличава (набива повече) с увеличаване на оборотите и двигателят работи почти без механично триене между детайлите (само при стартиране и гасене). Това за основните лагери. При биелните пък има друга причина - те не са стационарни, а се носят от биелата и трябва да са с минимална маса за намаляване на инерционните сили. И понеже и там, макар и по-трудно, но е намерен начин да се осигури "маслен клин", се ползват същите втулки, като на основните лагери. И не, че не могат да блокират никога - напротив много лесно блокират, ако ги оставиш без масло :-D. Така, че няма нищо общо с втулките на електрическия вентилатор и втулките на ДВГ.
takezo написа:
Да така е Лазаре, съгласен на 100 %.

Втулката,игления и ролковия лагер имат по голяма контактна повърхност сравнено със съчмените .
Ролката , иглата опира в "пътечката" на лагера по цялата си дължина , съчмата само на една точка.
Оттам и триенето в първия случай е повече - аналогично поемат много повече "товар" , за сметка на по малката скорост - обороти/мин.
В малките ел.двигатели втулките в повечето случай са "сферични" и "лежът" в подобно сферично легло . Идеята на тази конструкция е да "гаси" вибрациите на ротора .Което в по късен етап се замества с лагери с повишена радиална хлабина "С3" или "С4" и клас на точност "P6" задължителен за ел. двигатели.
:wink:
.....
takezo написа:
Мише , не се "впрягай" сега .

velsi пита за едни лагерчета - ще си прави PC-то 4х4 :wink:
Щото не му хареса АТV-то
velsi написа:
Баш 4х4 не (той и сега компа ми е с 5 вентилатора), но ми писна да ме лъжат. Купуваш си вентилатор, на него ясно е написано "ball bearing", а се оказва, че е с втулки. Горял ми е процесор, видеикарта, захранване... А не мисля, че е чак толкова сложно.
Justy написа:
Кат вярваш на чайници :cool:
velsi написа:
Не им вярвам. Просто не съм попадал на алтернатива.
takezo написа:
Няма алтернатива всичко е оттам .

Опитай мисля че съм виждал вентилатор с лагерче ...но от един мн. мн. стар комп. за времето си е бил истински.
LZ написа:
Вземи си от тези за които писах - на магн. възглавница и забравяш за дълго време. Един приятел беше набарал от някъде, след празниците мога да го питам.
Или, от някоя фирма за комп. втора употреба събери малко перки от кутии на фирмени машини, Compaq, HP, DELL. Много са качествени и обикновено са с термодатчик на въздушния поток.
Е, тва е за сега! :)
Продължавайте! :)
Takezo Sensey - модератор
Мастер ...онЕмех

Ами това е за velsi

http://www.rudibg.com/data/PBSrazmeri.htm

Тук има размери , избери си номер .
mitko414 - специалист
Прегледах темата набързо и затова моля да ме извините, ако Ви струва излишно това, което ще напиша.

Всъщност немалко част от вентилаторите за компщтри са с лагери. Може да се разпознае такъв лагер по наличието на буквата "B" в означението. Ето и пример с вентилатори на Титан:

А тук продават всякакви "перки".

Прикачен файл

fan1.jpg
fan1.jpg (44.46 KиБ) Видяна 4073 пъти
velsi - Почетен майстор
Измама е това бе човек. Човъркам компютри от доста време (над 15 год.) и до сега вентилатор с лагери не съм срещал. Иначе на всички пише, че има.
mitko414 - специалист
velsi написа:
Измама е това бе човек. Човъркам компютри от доста време (над 15 год.) и до сега вентилатор с лагери не съм срещал. Иначе на всички пише, че има.
Не ми се ще да влизам в спор, ама можете ли да си представите какъв скандал ще се заформи, ако една фирма обяви, че вентилаторите ѝ са с лагери, а конкурентната фирма докаже, че това не е така?

Ако докажеш, че това е измама (визирам частта "2 Ball-Bearing"), обади се на Evercool, Titan и други такива. Всеки от тях ще те позлати.
Takezo Sensey - модератор
Само да вметна няколко цитата : щото понятието лагер , за всеки е много относително :

според характера на триенето между контактуващтите повърхнини и някои конструктивни особености лагерните опори се разделят на: лагери с триене при плазгане- с цилиндрични, конусни или сферични шийки; лагери на центри и лагери с остри шийки; лагери с триене при търкаляне- сачмени, ролкови търкалящи лагери и лагери на призми; лагери с флуидно триене; еластични опори; магнитни опори; лагерните опори трябжа да отговарят на следните изисквания: да имат проста конструкция, да са евтини, да имат малки загуби от триене, да са надеждни при динамично натоварвания и колебания на температурата, да осигуряват плавно и безшумно движение, висока точност на относително разположение и др...


плъзгащите лагери се употребяват в области, където имат безспорни предимства: при високи честоти на въртене (до десетки хиляди обороти в минута); за големи и тежко натоварени валове (диаметри, по-големи от 1 т), за които няма стандартни търкалящи лагери; за лагеруване на валовете на прецизни машини, при които е необходимо регулирането на хлабината; когато условията на монтаж изискват двуделни лагери - например при коляновите валове; при ударни и вибрационни на...

Та за някой това са си лагери :)
Takezo Sensey - модератор
Това е за velsi , най малкото с което разполагаме .

Съчмата до него е ...2 мм. :-D

Прикачен файл

мини. лаг..jpg
мини. лаг..jpg (138.3 KиБ) Видяна 4012 пъти

Тема "Лагери" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: