12 етажната жилищна сграда е завършена 1981г.
И след 40 години т.е. през 2021 е предстояла основна
конструктивна инспекция.
Ситуирана е върху провлак, състоящ се от неуплътнени
пясъци и тиня. Фундирането е с изливни пилоти.
Армировката в тях не е защитена от корозия (поцинковане,
епоксидни мазила), причинявана от солената вода и
изобилието от хлориди.
През последното десетилетие терена се снижава с по
няколко милиметра на година.
Най-вероятните причини, според BLUE, за срутването са три.
Комбинация от повишено оводняване, корозия на армировката
и раздвижване на земните пластове от дълбоки изкопни работи
наблизо.
Ако имаше повече на брой пилоти с по-голям диаметър и
по-голямо бетонно покритие, излети по-дълбоко, нямаше да
има подобно срутване.
Става въпрос за пари.
Връщаме се в България и отново иде реч за пари. Като
продължава да се надценява живота на едни не добре
проектирани и изпълнени основи, особено при по-високите
сгради- например старите блокове.
Затова ето го съвета на BLUE за основите на вашата къща:
1..Колкото е възможно по-малко армировка;
2..Богато проектирани фундаменти;
3..Хубави бетони, за който BLUE скандално твърдеше
(и продължава), че трябва да са с клас равен или една
идея по-висок от бетоните за колоните и плочите.


