hrpankov написа:....какво-какво?.....защо нестава за ветряци?.... я ми кажи бързичко!!!Първо - понеже не мога да ти го предложа на руски или български в краен случай, ти го предлагам на английски http://en.wikipedia.org/wiki/Cogging_torque, а да го превеждам или пиша с мои думи, ме мързи!
Второ - така и така се прави относително скъпа конструкция и доста обемиста, защо пък да се губи част от получената енергия в подмагнитване, а да не се използва за зареждане на акумулаторите. Не стига, че КПД-то е под 59% (закона на Бец) на турбината - най-често около 47 - 48% при промишлените и около 40% при самоделките, до 80 - 85% на алтернатора, ами и още около 6 - 12% в подмагнитването. Няма смисъл!
Трето - такъв алтернатор предполага горе на мачтата да има автоматика за подмагнитването, което усложнява, вярно не много но все пак, нещата.