Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
Iliev Labs - специалист
Колеги, има много хубава тема за 3D принтери в тоя форум. Тази и без това е дълга.
emilvtc - специалист
Прикачам линкове към два видеоклипа на епицикличната предавка.
http://vbox7.com/play:c074db6de7
http://vbox7.com/play:5d99fc6bbb
Идеята ми е да е "направи сам", като в същото време да изпълнява предназначението си.

Габаритите за момента са 90х90х70мм без да са включени дължините на осите.
Предавателното отношение е 72:1.
Опитвам се да направя компактен вариант, които да е подходящ за малки машинки ...

Трябва да измисля как да поставя семеринг на изходната ос и как да закрепя работната "маса" към нея. Приемам всякакви идеи :)
4i4kotrevi4ko - специалист
emilvtc написа:
Прикачам линкове към два видеоклипа на епицикличната предавка.
http://vbox7.com/play:c074db6de7
http://vbox7.com/play:5d99fc6bbb
Идеята ми е да е "направи сам", като в същото време да изпълнява предназначението си.
На пръв поглед изглежда, че е с доста по-голямо триене, и дори ако е от бронз ще се износва бързо и ще отваря луфт.
Така че какво е точно предназначението ѝ, освен в автоматични трансмисии с доста сложен механизъм?
emilvtc - специалист
Ако правилно си представям предавката - тя работи на ТЪРКАЛЯНЕ, а не на ПРИПЛЪЗВАНЕ. Триенето при търкаляне би следвало да е мнооого по-малко спрямо това при приплъзване.

От това, че във всеки един момент всичките и зъби (с изключение само на 1 от тях) са зацепени би следвало, че малка по размери (обем) предавка може да понесе огромни натоварвания, които са неприсъщи за червячните, зъбните и вълновите предавки. (При вълновите има повече от един зацепени зъби, но пак броят им е по-малък спрямо въпросната предавка)

В момента обмислям и вариант за обиране на луфта на предавката чрез натягане ... За съжаление конусно изработените зъби и цеви няма да свършат работа и обмислям вариант за промяна на диаметъра на цевните колела чрез натягане...
angelfilev - специалист
emilvtc написа:
Трябва да измисля как да поставя семеринг на изходната ос и как да закрепя работната "маса" към нея. Приемам всякакви идеи :)
Неотдавна правих фланец за патронник ф80, за настолно ГДР стругче. Ако те интересува, мога да изпратя моделите в някой друг формат.
За уплътнение на вала има много варианти, това е последна грижа.
Прикачен файл:
2014-05-08_123102.jpg
2014-05-08_123102.jpg (49.92 KиБ) Видяна 3395 пъти
Прикачен файл:
Strug.rar
(999.5 KиБ) Свален 104 пъти
MrMurdjo - майстор
Един възникнал въпрос към знаещите: Как са устроени промишлените делителни апарати и въртящи маси за фрези? По-специално как се осъществява въртеливото движение и как се осигуряват против луфт.

Питам, защото следя темата, аз самият не мога да добавя нищо съществено, но ме гложди мисълта дали не може да се постигне достатъчна точност и стабилност с по-прости средства. Достатъчни от гледна точка на "направи сам" и хоби занимания, не говорим за натоварен работен цикъл и точности от порядъка на микрони.
emilvtc - специалист
Масите които аз съм виждал са с червячна предавка. Използват се САМО като координатни маси и имат вградена електромагнитна спирачка. Т.е. отпуска се спирачката - завърта се масата - задейства се спирачката и при блокирана маса започва обработката на детайла.

Мислех и за такъв вариант
http://conedrive.com/Products/Motion-Co ... arsets.php
,но е сложен за изработка.

Ангел преди време в темата беше публикувал чертежи на идея как да се направи такъв червячен редуктор с обиране на луфта.

Предлагат се и "пружинни" червячни предавки - примерно тези:
https://sdp-si.com/eStore/Catalog/Group/210#
в раздела "Inch ▶ Gears ▶ Anti-backlash ▶ Worm Gears"

@angelfilev, Идеята за закрепване и притягане от задната страна на "масата" е свежа. Ще я имам в предвид. Но все пак отстоянието на масата от семеринга няма да е малко. Търся по-компактен вариант.
4i4kotrevi4ko - специалист
emilvtc написа:
Ако правилно си представям предавката - тя работи на ТЪРКАЛЯНЕ, а не на ПРИПЛЪЗВАНЕ. Триенето при търкаляне би следвало да е мнооого по-малко спрямо това при приплъзване.

От това, че във всеки един момент всичките и зъби (с изключение само на 1 от тях) са зацепени би следвало, че малка по размери (обем) предавка може да понесе огромни натоварвания, които са неприсъщи за червячните, зъбните и вълновите предавки. (При вълновите има повече от един зацепени зъби, но пак броят им е по-малък спрямо въпросната предавка)

В момента обмислям и вариант за обиране на луфта на предавката чрез натягане ... За съжаление конусно изработените зъби и цеви няма да свършат работа и обмислям вариант за промяна на диаметъра на цевните колела чрез натягане...
И аз това си помислих отначало - че контактът е чрез търкаляне, но това означава ненужно усложнена конструкция, доста по-големи изисквания към сплавта и по-голям риск от блокиране. Специално за сплавта ми се струва, че ще да е нещо по-добро от стандартната EN36C, която се използва от около 25 години в авиацията и моторните спортове. По-скоро ще е нещо скъпо - XM023, XM033. Миналата година имаше статия някъде в нета за тези две.
angelfilev - специалист
emilvtc написа:
Масите които аз съм виждал са с червячна предавка. Използват се САМО като координатни маси и имат вградена електромагнитна спирачка. Т.е. отпуска се спирачката - завърта се масата - задейства се спирачката и при блокирана маса започва обработката на детайла.

Мислех и за такъв вариант
http://conedrive.com/Products/Motion-Co ... arsets.php
,но е сложен за изработка.

Ангел преди време в темата беше публикувал чертежи на идея как да се направи такъв червячен редуктор с обиране на луфта.

Предлагат се и "пружинни" червячни предавки - примерно тези:
https://sdp-si.com/eStore/Catalog/Group/210#
в раздела "Inch ▶ Gears ▶ Anti-backlash ▶ Worm Gears"

@angelfilev, Идеята за закрепване и притягане от задната страна на "масата" е свежа. Ще я имам в предвид. Но все пак отстоянието на масата от семеринга няма да е малко. Търся по-компактен вариант.
Аз просто възстанових оригиналното изпълнение.
Известни са ми още два начина, но можеш да скъсиш разстоянието до предния лагер само ако фланеца и вала са едно цяло. /Остави семеринга, той не е определящ, важен е лагера. Уплътнението може да се направи по много начини, компактно и ефективно/

Начинанието ти е предизвикателство и ще се радвам да успееш.
Доколкото схващам разчиташ на достатъчно точна изработка на профилните повърхнини. Мисля, че няма да е достатъчно. Спомена, че КПД на тези предавки не е високо. Това означава, че освен търкаляне има и плъзгане, следователно повърхностите трябва да са твърди, закалени или азотирани и т.н. Това усложнява изработката и крайната точност.
angelfilev - специалист
MrMurdjo написа:
Един възникнал въпрос към знаещите: Как са устроени промишлените делителни апарати и въртящи маси за фрези? По-специално как се осъществява въртеливото движение и как се осигуряват против луфт.

Питам, защото следя темата, аз самият не мога да добавя нищо съществено, но ме гложди мисълта дали не може да се постигне достатъчна точност и стабилност с по-прости средства. Достатъчни от гледна точка на "направи сам" и хоби занимания, не говорим за натоварен работен цикъл и точности от порядъка на микрони.
При универсалните делителни апарати червяка е поставен в ексцентрично тяло, което като се завърта може да приближи червяка към колелото. То не е червячно, а с наклонени зъби, стоманено и закалено.
При универсалните делителни маси червяка е конусен и с гайки от двете му страни може да се премества по вала. Така се обира люфта.

На твоя въпрос отговора ми е, че и в любителски условия класиката най-лесно и гарантирано осигурява нужната точност и стабилност.

Удобно е предавателно отношение 1/72, както е избрал emilvtc защото на един оборот на входа съответстват 5 градуса на изхода.

Тема "CNC машина гравьор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: