Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
Synthy - специалист
Здравейте,
идеята ми е да си сглобя подемник за автомобили. Обаче не мога да намеря информация за принципа на работа в детайли, както и чисто конструкционни особености (автомачино застопоряване, синхронизация на винтовете, задвижване...). Знаете ли от къде мога да прочета нещо по въпроса, или някаква схема да има.. интересува ме електромеханичен подемник, без хидравлика. Иска ми се да е с долна синхронизация (от горе няма да имам място в гаража да прекарам кабели и може би кардан... ). До тук съм измислил следното:
всичко ще е направено от дебел П-образен профил - достатъчно здрав и евтин е за да може да носи колата. Ще е двуколонен, с асиметрични рамене. Ще се задвижва от 2.5-3kW монофазен електродвигател, и ще е с винтово предаване (както работят криковете) или с верига - надявам се вие да кажете кое е по-добре и по-надежно и лесно за изпълнение. И толкова за сега. Как да продължа?

П.С.
имам познат, който може да изработи по-специфични детайли на струг, фреза и т.н. инструменти, това не мисля че ще е проблем. Имам и познат машинен инженер, който да даде някакви съвети, но не ми се иска да му се тропна и да кажа "айде Стоянчо, измисли как да направя подемник". Някак си.. не ми е удобно да го карам да свърши цялата работа, но съвет за нещо конкретно би дал с удоволствие.
шоп - майстор
Моето мнение е, че добре си се ориентирал в нещата. Системата винт-гайка е удачна. При едно и двуходов винт с трапецовиден профил почти няма нужда от застопоряване, но не пречи да има едни осигурителни щифтове в горно положение защото хора ще работят под автомобила. Винтаовете от поне СТ 45 или инструментална стомата, гайките или чугун или още по-хубаво бронз. Мажеш обилно с грес, слагаш редукция на ел.мотора, синхрона го правиш с кардан и така:-)

Преди 10 години правих един ръчен абкант 1200 мм кайто бе със същата система. Тогава за синхрона използвах много готови и налични за мен автомобилни детайли, а именно: 2 полуоски, 2 малки и 2 големи конусни зъбни колела от планените на деференциали от Москвич 412.
nivanov - специалист
Честно казано много бих се замислил, преди да вляза под колата на саморъчно сглобен подемник ... особено както съм виждал два пъти размазани части от глави по асфалта заради работа под вдигната само на крик кола ...
Synthy - специалист
Благодаря за отговора. Това ме обнадеждава ;) Сега, вече конкретен въпрос: как работят тези осигуряващи щифтове? Аз си мисля, че са като задният венец на колело, но по-яки. И няма да са само в горно положение, ами мисля на всеки 10см. - ако нещо стане да не друсне колата. Другото нещо, което не ми е много ясно - как ще стане спускането на колата - нагоре ясно, винта се върти, гайката се качва и щифтовете щракат, но надолу - как се преодоляват щифтовете, и кое точно ще държи тези 1300кг. да не друснат надолу под тежестта си?
nivanov - стряскащи неща говориш. надвам се да не се случи нещо подобно. Още повече, че като работя под колата винаги съм я поставил върху 30см. в диаметър дънер, като преди това е много добре разклатена за да тествам дали е устойчива. Мисля си, че ако се направи както трябва подемника ще е достатъчно сигурен, а аз лично обичам да оставям солиден запас, когато става дума за сигурност. Още повече, че ако купя подемник, той ще е употребяван, в незнайно какво състояние и кой знае какво ще е износено по него, а така като си го направя ще знам какво точно съм сложил. нямам средства за нов, а и не е оправдано за домашни ремонти да купувам нов.
sparow - специалист
На първо четене си се орентирал правилно.За винтовете може да ползваш готови от струг.За гайките има всякъкви решения,на някой нови подемници се произвеждат от високоякостен тефлон.Също така бронз и др.
Слагаш по 1винт на колона .Отдолу ги събираш с някъкъв редуктор и ги закачаш на ел.мотор.Това е най лесния вариант и също така евтин.
Другия по скъп вариант е с хидравлика.
Осигурителните щифтове са яки железа който се слагат под рамото.И държат ако случайно испусне редуктора.
При вуйчо ми в съседния гараж има фабричен подемник.Винтовете са скачени с редуктор и ги върти ел. мотор ,от телфер предполагам,защото само те имат вградена спирачка.Добавяна му е допълнителна защита.двете колони са распробити на различни височини и в дупките се слагат парета полуос или друга жилава ,яка стомана.
Марковски - напреднал
sparow написа:
На първо четене си се орентирал правилно.За винтовете може да ползваш готови от струг.За гайките има всякъкви решения, Слагаш по 1винт на колона .Отдолу ги събираш с някъкъв редуктор и ги закачаш на ел.мотор.Това е най лесния вариант и също така евтин.
Осигурителните щифтове са яки железа който се слагат под рамото.И държат ако случайно испусне редуктора.
.
С общи усилия от форума ще имаш решение. Идеята за винтове от струг ми се струва много добра. по вторични суровини може да намериш.Само реши как да закачиш валовете в горната им страна на радиално-аксиален лагер така, че винта да е натоварен на опън. в долния край може да е само един разиален лагер.осигурителните щифтове са допълнителна гаранция,че няма да стане злополука. редуктора и да изпусне, няма как тежестта на колата да завърти винта.
а щом ще използваш монофазен двигател, виж някой да каже как да се обръща посоката на въртене. Може би от начина на свързване, знам ли
шоп - майстор
Колегите ти обясниха принципа на щифтовете. Просто дупчиш П уайзена да кажем през 10 см с 15 до 20 мм свредло и в горно положение пъхаш в тях щтифтовете преди да влезеш под колата. Те работят на сряз и при този диаметър ''ега не изпуснат" :-)))
Можеш да си ги направиш автоматични щракащи се с пружина, може и ръчно.

За лагерите долните задължително аксиални горните може и радиални или радиално-аксиални.

Спускането надулу само с реверс...т.е. смяна на посоката на ел.мотора. За трифазните лесно и знам, но за моното...спецовете да си кажат тежката дума. Ако намериш повече винтове от самоходи на струг свиркай и на мен ми трябват.

И сега се сещам..тази работа е като онази работа. Трябва мноооого смазка. И на финтовете и на паралелите:-)
Марковски - напреднал
"За лагерите долните задължително аксиални горните може и радиални или радиално-аксиални. "

Извинявай колега но можеш ли да обясниш. Нещо не ми стана ясно защо това трябва де правилния начин.
Kirilpm - специалист
Аз като препатил по въпроса със самоделките мога да ти препоръчам някои неща.Мотора задължително трифазен,няма смисъл от редуктор предавката между мотора и винта е ремъчна.Тряват ти крайни изключватели за горно и долно положение,гайка за такъв вид резби доста трудно ще намериш стругар да ти я направи.Моя го застопорявам по метода с полуоските.При мен мотора е на колоната при единия винт там е и управлението нагоре надолу встрани от колата за да се предпазя от евентуални изненади.Предавката между двата винта е верига която минава под земята и е скрита от дебела ламарина.Когато го правих един "специалист" се пънеше да ми обяснява,че поради винтовата предавка колата няма как да падне овен ако винта не се развърти но все пак аз на всеки 15 сантиметра имам дупки и на двете колони,в които слагам прилично дебели полуоски.Винтовете съм ги взимал от скрап,гайките с опорите също колоните мотора и предавката съм ги правил.Веригата която снажда двата винта е нанизана на двойно зъбно колело а предавката от мотора до винта е с 3 ремъка,обтягането е чрез издърпването на мотора в планка с прорязан улей.Колоните са два прилично дебели П профила.Нивелацията сигурно и без да ти казвам знаеш,че трябва да е идеална,колоните отвесирани закрепени с поне 4 анкерни болта.Лично аз ползвам 3кв мотор,но си мисля,че доста надхвърля скромните ми нужди.Добре е да е трифазен заради лесното реверсиране,а и по простата причинча,че монофазен от 2 киловата нагоре доста трудно се намира.
шоп - майстор
Марковски, прав си объркал съм, обратното е. Както казваш ти. Така винта работи на опън. Обратното би изисквало дебел винт за да се избегне силата на изкълчване.

Kirilpm, много си прав за гайките. Трудно се правят дори да е добър стругара. Спомням си навремето в механото по практика как правехме 2 тонни винтови преси: винта двуходов на струг, а гайките ги отливахме директно на всеки винт от чугун и после ги развивахме и пасвахме с моторно масло и абразивен прах от шмиргела. Идеята за крайните изключватели е много полезна.

Тема "да си направим подемник за автомобили" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: