Ударила ме е за пореден път сачмата и съм се хванал да възстановявам до вървящо състояние (с известни кустомизации) един Балкан 50. Сблъсквам се обаче с няколко проблема, за които ще ми трябват много съвети. Ще ги опиша с номерца, за да е по-удобно за тези, които решат да помогнат:
1. Предните му колове са потрошени, но имам един комплект колове от MZ (мисля поне че са от MZ). Захващането към рамката стана без проблеми - в горната им част диаметъра е идентичен с този на оригиналните колове на Балкан-а. Проблем се получи там, където най-малко очаквах - при закрепването на предната капла към тези колове. Самата капла е с барабанна спирачка и съответно част от нея е неподвижна. Неподвижната част има издаден участък с външен диаметър 24 мм в центъра (през него минава болтът, с който цялото колело се закрепва за вилката). Проблемът е, че отворът във вилката, в който би трябвало да вкарам тази издадена част е само 18 мм. Някаква идея как да го разширя? Или да пробвам да изтъня издадената част на каплата?
2. Предната капла е леко крива. Не чак толкова, че да се вижда като не се върти, но все пак като се завърти се вижда отклонение около 5-6 мм.
3. Оригиналната седалка е съсипана, така че си мисля за някакъв вариант аз да изработя седалката. Никога не съм правил подобно нещо, така че ако някой ми скицира стъпките - ще се зарадвам (а и ще ми спести известно умуване).
4. Ще ми се да огъна и заваря допълнителни тръби пред двигателя, като на тях да изместя стъпенките на водача (в оригиналната конструкция те са малко зад самия двигател, и са меко казано неудобни за някой по-дългокрак като мен). Тук въпросът ми е как може да се огънат тръби около 15-20 мм (предполагам ще е нужно да са поне 1.5-2 мм стена) в не особено прости форми, както и къде мога да ги занеса да ми ги заварят, тъй като аз самият нямам електрожен, а и съм достатъчно неопитен (да се чете - некадърен) заварчик. На снимката с червено съм нарисувал как би трябвало да застанат тези тръби:

5. Евентуално си мисля за ролбари, които да са закрепени към конструкцията от т. 4. Те би трябвало да са от още по-дебели тръби, и освен това ще трябва да се хромират. Къде и как може да стане хромирането. То ще е нужно и за кормилото, тъй като някой предишен собственик се е изгаврил с него и е заварил една хоризонтална пръчка, след което го е боядисал. Намерих кормило от Днепър, което принципно си изглежда по-добре от оригиналното, но хрмираното покритие е напукано на доста места, избила е лека ръжда, така че ще е нужно да се хромира наново.
6. Нямам намерение да ползвам оригиналния корпус на фара (едно правоъгълно тенекиено кюмбе), тъй като от дизайна му ме побиват тръпки. Как да изработя корпус с подобна форма:

Мислих за два варианта - единият е да изрежа няколко конуса от върха на двулитрови бутилки за безалкохолно, да ги слепя една за друга, да китна ръба и да боядисам. Това ще е лесно за изработка, но не знам дали ще е достатъчно здраво. Втория вариант е да го направя по калъп от стъклоплат и смола, но това е нещо, което никога не съм правил и ми се вижда сложно и трудно.
7. Бих искал да скъся задните амортисьори. Това не виждам как може да стане освен с подмяна, така че тук въпроса е - какви бих могъл да ползвам.
8. Мисля си за преработване на електрическата уредба към 12 волта, със стартер, акумулатор и електронно запалване (оригиналната е с магнет на 6 волта, запалване с чукче). Тук вече съм много бос, така че всякакви съвети ще са от полза.
9. Върти ми се из главата някакъв вариант за отделен маслен резервоар и система за смесването на бензин и масло на път към карбуратора, за да не се налага да се смята всеки път като се сипва бензин колко масло да се долее, но това е по-скоро в сферата на мераците, без да имам конкретни идеи как (и дали изобщо) може да стане.
Предварително благодаря за съветите и идеите. Когато имам някакъв прогрес по машинката ще пусна и снимки.
[edit]
Промених заглавието на темата, че първоначално мислех да питам само за първия проблем, пък после се сетих и за останалите.
[/edit]
1. Предните му колове са потрошени, но имам един комплект колове от MZ (мисля поне че са от MZ). Захващането към рамката стана без проблеми - в горната им част диаметъра е идентичен с този на оригиналните колове на Балкан-а. Проблем се получи там, където най-малко очаквах - при закрепването на предната капла към тези колове. Самата капла е с барабанна спирачка и съответно част от нея е неподвижна. Неподвижната част има издаден участък с външен диаметър 24 мм в центъра (през него минава болтът, с който цялото колело се закрепва за вилката). Проблемът е, че отворът във вилката, в който би трябвало да вкарам тази издадена част е само 18 мм. Някаква идея как да го разширя? Или да пробвам да изтъня издадената част на каплата?
2. Предната капла е леко крива. Не чак толкова, че да се вижда като не се върти, но все пак като се завърти се вижда отклонение около 5-6 мм.
3. Оригиналната седалка е съсипана, така че си мисля за някакъв вариант аз да изработя седалката. Никога не съм правил подобно нещо, така че ако някой ми скицира стъпките - ще се зарадвам (а и ще ми спести известно умуване).
4. Ще ми се да огъна и заваря допълнителни тръби пред двигателя, като на тях да изместя стъпенките на водача (в оригиналната конструкция те са малко зад самия двигател, и са меко казано неудобни за някой по-дългокрак като мен). Тук въпросът ми е как може да се огънат тръби около 15-20 мм (предполагам ще е нужно да са поне 1.5-2 мм стена) в не особено прости форми, както и къде мога да ги занеса да ми ги заварят, тъй като аз самият нямам електрожен, а и съм достатъчно неопитен (да се чете - некадърен) заварчик. На снимката с червено съм нарисувал как би трябвало да застанат тези тръби:

5. Евентуално си мисля за ролбари, които да са закрепени към конструкцията от т. 4. Те би трябвало да са от още по-дебели тръби, и освен това ще трябва да се хромират. Къде и как може да стане хромирането. То ще е нужно и за кормилото, тъй като някой предишен собственик се е изгаврил с него и е заварил една хоризонтална пръчка, след което го е боядисал. Намерих кормило от Днепър, което принципно си изглежда по-добре от оригиналното, но хрмираното покритие е напукано на доста места, избила е лека ръжда, така че ще е нужно да се хромира наново.
6. Нямам намерение да ползвам оригиналния корпус на фара (едно правоъгълно тенекиено кюмбе), тъй като от дизайна му ме побиват тръпки. Как да изработя корпус с подобна форма:

Мислих за два варианта - единият е да изрежа няколко конуса от върха на двулитрови бутилки за безалкохолно, да ги слепя една за друга, да китна ръба и да боядисам. Това ще е лесно за изработка, но не знам дали ще е достатъчно здраво. Втория вариант е да го направя по калъп от стъклоплат и смола, но това е нещо, което никога не съм правил и ми се вижда сложно и трудно.
7. Бих искал да скъся задните амортисьори. Това не виждам как може да стане освен с подмяна, така че тук въпроса е - какви бих могъл да ползвам.
8. Мисля си за преработване на електрическата уредба към 12 волта, със стартер, акумулатор и електронно запалване (оригиналната е с магнет на 6 волта, запалване с чукче). Тук вече съм много бос, така че всякакви съвети ще са от полза.
9. Върти ми се из главата някакъв вариант за отделен маслен резервоар и система за смесването на бензин и масло на път към карбуратора, за да не се налага да се смята всеки път като се сипва бензин колко масло да се долее, но това е по-скоро в сферата на мераците, без да имам конкретни идеи как (и дали изобщо) може да стане.
Предварително благодаря за съветите и идеите. Когато имам някакъв прогрес по машинката ще пусна и снимки.
[edit]
Промених заглавието на темата, че първоначално мислех да питам само за първия проблем, пък после се сетих и за останалите.
[/edit]
Прикачен файл
balkan50.jpg (52.96 KиБ) Видяна 14605 пъти