• 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Тази тема е за мечтатели философи и изобретатели.
kozl - майстор
В моята памет все още е запечатан един доста дърт, но работещ метод от 1984-85 г. за балансиране на енергийната система.
Метода е фифти/фифти, внедрен от политбюрото под кодовото име "3 към 3".
Който помни шъ се сети за ко иде реч.
Та еспанците мое да се поучат от нашио опит :weedman:

Аз понеже не мога да си го представя електрически явлението дисбаланс производство/потребление се опитвам да ди го представя с работа на помпи, включени паралелно.
Всъщност но практика това е помпена станция с паралелна работа на основни и пилотни помпи към напоителни площи. Напоителните площи са консуматор, разделен на n брой участъци.
Консуматорите се управляват от поливачи. Помпената станция (ПС) се управлява по дебит и напор (ток и напрежение :wink: ), а поливането от поливачите.
Всяка помпа има индивидуална защита по напор и под даден напор изключва.
Най- бързото обяснение за срив на тази система е спукан магистрален водопровод, тотален спад в налягането и пълен стоп на ПС.
То подобна беше и първата теория за испанския срив. Да ама нещо не съвпаднаха датите на причината за утечката с колпса на Енерг. система.
И падна гоуемо мислене ко да се впише като причина.

В моето описание на поливната система ПС е автоматизирана, но управлението на поливането е ръчно. Т.е. всеки поливач трябва да следи дебита по разрешения му от ПС, така че сумарния поливачески дебит да е по-малък от максималния възможен на ПС, иначе системата изпуска баланса и стоп на ПС. И в ПС трябва да има разширителен съд (буфер), който да осигури време за действие на балансиращата система на ПС.

И така причини за дебалансиране на поливната система:
1. Спукан магистранен водопровод = пълен стоп на ПС.
2. Претоварване с консумация. Т.е. потреблението е по голямо от производството. N на брой причини, но всички зависещи от поливачите.
3. Отказ (повреда) на помпи. И пак потреблението е повече от производството но причината е в ПС.

В обобщение тази поливна система за да е в баланс трябва всеки поливач да регулира поливането до определения му максимален дебит, а ПС да има възможност да осигурява този дебит при достатъчен напор за работа на системата.

И тука иде ред на Економията.
Същата ПС ама с повече поливачи. Първо Поливачите в график в последователна консумация и второ поливачите динамично замесени в баланса на системата. Така поливачите от статично преминават в динамично управление.
И се появяват още причини за дебалансиране на системата зависещи от поливачите.
При отказ на помпа в ПС обаче трябва се спре нещо в поливането, за да се запази баланса. Т.е. ПС да накара определени поливачи да спрат поливането. И това трябва да стане толкова бързо, че да може да се поеме от РС иначе пак колапс.
Една от писаните причини за испанския колапс е отпадане на голяма производствена мощност. Липса на резерв (или няма такъв или не е успял да се включи), грешка в управлението за изключване на консуматор или изобщо липса на такава функция :?

И така мое да се :? и все повече причини да ми задръстват мисленето :-D

Така де причини бол. Истинската е някъде там, търси се най-удобната.
Lutchezar - майстор
Техния проблем беше от свръхпроизводство, там търси коя защита се в включила и защо се е вдигнала честотата до стойност при която се изключва.

За нашия режим на тока някога имам наблюдения съвсем отблизо, макар и като дете. Поради кански студ Черно Море замръзна пристанището от което идваха въглищата, предполагам донбаски, студът продължи прекалено много, а в Черно Море ледоразбивачи няма.
Та с спешни преговори спазарихме руснаците да ни пуснат газ, тогава май за пет път осъзнах че има газопровод и колко е важен, та руснаците пускат газ, идея си нямам как и колко, но румънците врътнаха кранчето и си прибраха газа.
Стана грандиозен скандал, отговорния румънец беше "на лов" и нямало връзка с него, което доведе до режима на тока. Обясниха ми като на дете, че няма друг начин, и не може да е на по-дълги интервали. Предполагам че някой е сметнал приблизително какви са топли загубите при такъв режим на тока да не изстиват прекалено много жилищата нощем например, в училищата тока не се спираше, където има денонощно производство като леярните също. Предполагам че е било кръстосано спиране, на едно место има на друго няма и обратно. Та със сигурност не беше лесно решение, но всичко освен режим щеше да доведе до срив на системата за по-дълъг период със значителни загуби и щети. Минало-заминало, помним го. Не само тук, навсякъде по света са се случвали форсмажорни обстоятелства и е имало правилни и грешни решения.

Но това също е далеч от поливната ти система, да знаеш :-D .
kozl - майстор
чет май 22, 2025 2:05 pmLutchezar написа:
Но това също е далеч от поливната ти система, да знаеш :-D .
+1. Далеч по-сложно :roll:
За това си го опростих.
То формулите за водата и за електричеството с постоянен ток са много сходни.

Като си помисля и за честотата и изпадам в резонанс :-D
hidrazin - майстор
чет май 22, 2025 2:05 pmLutchezar написа:
Техния проблем беше от свръхпроизводство, там търси коя защита се в включила и защо се е вдигнала честотата до стойност при която се изключва.
Само лека корекция.
В периода 12:33:18 – 12:33:21 честотата им пада под 48Hz и се започва...
Защитите са автоматични и започва голямото изключване.
:partyman:
nikolson - майстор
чет май 22, 2025 2:05 pmLutchezar написа:
Техния проблем беше от свръхпроизводство, там търси коя защита се в включила и защо се е вдигнала честотата до стойност при която се изключва.

За нашия режим на тока някога имам наблюдения съвсем отблизо, макар и като дете. Поради кански студ Черно Море замръзна пристанището от което идваха въглищата, предполагам донбаски, студът продължи прекалено много, а в Черно Море ледоразбивачи няма.
Ама октомври месец ли е замръзнало? Ясно. :prayer: :prayer: :prayer:
bigdragon - майстор
За протокола:
Черно море е замръзвало през 1904, 1907, 1928, 1942, 1954, 1963.,
спокойно е можело да се отиде по леда от Варна до Галата.
Когато беше "дискотеката" замръзваше Азовско море, защото е сладководно,
1985-6 година работех като оператор на турбогенератор в ТЕЦ-Варна и бях
пряк участник в екшъна с разбиването и размразяването на леда по капаците
на трюмовете на въглевозите, пристигащи от там (Азовско море).

ПП Разпадане на системата е имало и в България преди да започна
работа в енергетиката, в моята кариера съм оставал само на "остров"
за около час.
Krass - майстор
В периода 12:33:18 – 12:33:21 честотата им пада под 48Hz и се започва...
Защитите са автоматични и започва голямото изключване.
Понижената честота не би трябвало да води до разпадане на системата. Поне при нас е така. Изключват изводи средно напрежение, а не високо. А високата честота не би трябвало да е проблем. Щатите си карат на 60Hz и не им пука :lol: :lol: :lol:
hidrazin - майстор
чет май 22, 2025 9:38 pmKrass написа:
Понижената честота не би трябвало да води до разпадане на системата.
Така и не я научи тая електротехника... И енергетиката де. :-D
5. "Автоматично честотно разтоварване(АЧР)"е системна противоаварийна автоматика,
която при понижение на честотата действа на автоматично изключване на предварително
определени товари в разпределителните мрежи и в мрежите на ползватели, присъединени към
преносната мрежа.Разтоварването се извършва на степени в диапазона от 49,0Hz до 48,0Hz.
А сега ми кажи при вас кои ще изключите АВТОМАТИЧНО и в какъв ред?
Или при липса на мощност ще продължите да храните клиентите с 35-40Hz ли? :shock:

Ми няма да се учудя. Все пак успяхте да ми объркате реда на фазите и то на 110kV бре.
Да не говоря и че си измихте ръцете с мен - част от България останала в островен режим заради ... 4 броя малки климатици при мен. :lol:
:partyman:
P.S. Официално. Уж...

12:03 – 12:07 CEST – първият период на трептения в мрежата е засечен и смекчен.
12:19 – 12:21 CEST – вторият период на трептения в мрежата е засечен и смекчен. Оттогава мрежата изглежда стабилна, без засечени трептения.
12:32:57 – 12:33:17 CEST – серия от прекъсвания на производството в Южна Испания, първото близо до Гранада, второто близо до Бадахос и третото близо до Севиля, причинява загуба на 2200 MW производствен капацитет. Честотата намалява, а напрежението се увеличава.
12:33:18 – 12:33:21 CEST – честотата на мрежата на Иберийския полуостров пада под 48.0Hz. Активирано е автоматично изключване на товара.
12:33:21 CEST – Прекъснати са АС далекопроводите между Франция и Испания.
12:33:24 CEST – електропреносната мрежа се срина напълно, HVDC между Франция и Испания прекъсна работа.
12:44 CEST – първата 400 kV АС линия Испания-Франция е подновена.
13:04 CEST – Възстановено е захранването на междусистемната връзка Испания-Мароко
?? – 13:30 CEST – Испанските водноелектрически централи, способни на стартиране без захранване, започват процедурите си за стартиране без захранване.
13:35 CEST – АС линия между Испания и Франция на източното крайбрежие е под напрежение.
16:11 CEST – Първата електроцентрала в Португалия, способна да стартира без захранване.
17:26 CEST – Втората електроцентрала в Португалия, способна да стартира без захранване, успява да стартира.
18:36 CEST – 220 kV линия между Испания и Португалия е под напрежение.
21:35 CEST – 400 kV линия между Испания и Южна Португалия е под напрежение.
00:22 CEST – мрежата е напълно възстановена в Португалия.
04:00 CEST – мрежата е напълно възстановена в Испания.
Krass - майстор
Така и не я научи тая електротехника... И енергетиката де.
Защото съм я учил там където и ти :lol: А това за честотите, които си посочил не е баш така. Всяка шина средно напрежение има АЧР, който е настроен на няколко зони според честота и време. При събитие се изключват всички изводи средно напрежение, без генериращите. Довечера ще ти ги обясня нещата с подробности :partyman:
kozl - майстор
Аз дето не разбирам от такива яки тоци, как да си обясня спадане на честота :?

Работил съм с агрегати с дв.вътрешно горене и всите бяха с механичен регулатор на оборотите, а от оборотите на двигателя зависеше и честотата на тока.
Та като има натоварване, регулатора на обороти подава газ на двигатела и така се запазват оборотите на двигателя и честотата на тока, докато свърши хода на привода за газта. После какво става с агрегата не съм установил, защото не съм стигал до там :-D
А най-съм запомнил некъв дърт бензинов агрегат сделан в СССР към то двадесет и неколко киловата с двигател на Москве. У него немаше честотомер със стрелка а нещо като камертон, което показваше, че честотата на тока е ОК.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Тема "В Португалия и Испажия настъпи Blackout" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: