Всичко за дърводелството
toni_g79 - специалист
Интересно ми е как стои въпроса със степента на гланц.Тя от какво се определя :?
Стефко - специалист
Фло, можеш да направи следната проба. Изчиства се дървесината максимално добре. След това се нанасят не по-малко от 3 слоя безир. След последния слой безир може да си направиш със следната боза. В 1 л безир добавяш 250 грама ацетон и ронен стиропор до постигане на желана консистенция. Така съм направил/с ацетон и стиропор/ една метална гаражна врата преди повече от 30 г, и още не е мръднала. Никаква ръжда. Успех!
Фло - специалист
toni_g79 написа:
Интересно ми е как стои въпроса със степента на гланц.Тя от какво се определя :?
Това е доста интересен въпрос и сигурно някой,някъде го е обяснил .Моето разбиране е,че степента на гланца зависи от прозрачността на лака,т.е. от чистотата на материалите в него и рефракцията на разтвора /пречупването на светлината във видимия сектор/.Образно това може да се опише така: лака се поставя в стъклен съд и потопена ,стърчаща пръчка в него да се вижда отлично и да не следва линията на дължината си ,ами рязко да се отклонява на ляво.Балсамовият колофон е кристал,лъщи и неразтворен.
lyubohar - майстор
Фло написа:
lyubohar написа:
Нямам представа за яхтените лакове,но имам представа за цигулковите.
Е още не съм разгадал този на Страдивари :lol:
Обаче мога да споделя за колофона,който смяташ да ползваш.
Не е добра идея-много е ронлив и ще се лющи лесно.
Избягва се употребата му в цигулковите лакове-само в най евтините цигулки.
Нали затова ще го пластифицирам с течен ланолин?! Колофона е дървесна смола,има афинитет към дървесината ,а ланолина е восък т.е. придава му еластичност, понеже е и солвентен /разтворим/ в колофона и терпентина.Боровият терпентин и колофона са терпеноиди в идеалното съчетание и отношение към дървесината. Имам големи надежди,че понеже ланолина не се окислява,резистентен е към соли и киселини ще върши работа и за УВ защита. Тука идеята,спомената по-горе за проверка устойчивостта на лака с УВ лампа е много добра.Дотука теоритичната част е на ниво,остава да намеря и боров терпентин да съобщя и за практическия резултат.Във Велинград навремето произвеждаха в индустриални количества,пък сега по железариите липсва.
В лака за цигулки също се слагат омекотители-няколко вида-напр. венециански терпентин и други меки смоли.
В момента обаче когато се добави колофон лака става трошлив.Като допреш нокът се троши.
Пробвай първо с малки количества да се убедиш.
Фло - специалист
Тука опираме до технологията,тоест до поредността на влагане на материалите. Разтеглят се предварително по рецептура. Първо се смесва боровия терпентин с течния ланолин за да се предотврати самозапалването на сместа,тъй като пламната точка на ланолина е 425 градуса.После се добавя колофона и сместа се загрява на неоткрит огън до 65-70 градуса ,като се разбърква постоянно до стапянето на колофона и пълното му разтваряне.За по-добро пластифициране на колофона,течния ланолин може за е до е 50% от колофона ,а самият колофон от 25 до 50 % от боровия терпентин.Така става по-тънък лак. За цигулка нямам идея за състава на лака,но старите майстори са ползвали естествени смоли и восъци. Тука задачката е друга: много устойчив на външно атмосферно влияние естествен лак,при това на ниска цена.
nikolson - майстор
http://www.fartt.com/
Мисля,че реставраторите предлагат интересни идеи.
Фло - специалист
nikolson написа:
http://www.fartt.com/
Мисля,че реставраторите предлагат интересни идеи.
Да бе колега,какво толкова му мислиш направо много си е"интересна" идеята от сайта за балсамов терпентин от 840 лв. за литър!

Тема "Яхтен лак -направи сам!" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: