Всички имаме коли, нали ?
dj_marti79 - специалист
От известно време ми се върти в главата идеята за агрегат на твърдо гориво, подобно на бензиновия агрегат. Казано с други думи - малко домашно ТЕЦ-че. Като се усъвършенства може да се монтира в автомобил и да го задвижва с ток или направо с въртящия момент на турбината. Естествено главната цел е петролна независимост. Незнам доколко ще ви допадне идеята за превозно средство на дърва но в началото на миналия век е имало такива с доста сериозни показатели.
Моля който може да помогне с нещо, а скептиците да ни спестят мненията си и да продължават да пълнят касите на петролните компании.
Като начало знае ли някой колко кг. дърва се равняват на 1 кг. бензин?
moimoimoi - майстор
калоричноста на бензина е около 44 МJ/kg ,взето е от тук : http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0% ... 0%B0%D0%BD
Последна промяна от moimoimoi на ср окт 20, 2010 10:29 pm, променено общо 1 път.
moimoimoi - майстор
Енергийна и горивна стойност на дървесината за огрев


1. Калорийна мощност на дървесината

Различават се два вида калорийна мощност на дървесината:

 Висша калорийна мощност (ВКМ) – / енергийна мощност /
Когато се използува латентната топлина от кондензацията на водна пара съдържаща се в пушека произведен при горенето. Тази топлина е използуваема само при специални случаи /уреди за конденазация/, понастоящем – само в инсталации използуващи естествена газ.

 Нисша калорийна мощност (НКМ) – / горивна мощност /
Не се държи сметка за латентната топлина и в практиката се изразява в стойност която се отчита /или пресмята/.

НКМ обикновено се изразява в kWh/kg ( или kWh/litre, или kWh/m3 ).

Релацията между двата вида енергия е както следва:
НКМ / ВКМ = 0,9

1.1. Горивна мощност

НКМ на дървесината е свързана съответно с влажността, т.е. с условията на изсушаване (по указателни проби):

- 1 тон дървесина = 2200 kWh свежа дървесина = 3650 kWh дървесина с 30% влажност
- 1 тон суха дървесина = 5000 kWh


Биогаз (домашна от животни) 1 литър = 10 kWh
Пропан 1 тон = 12 800
Кам.Въглища 1 тон = 8 500 kWh
Естествена газ 1 куб.м = 11,7 ВКМ (варира)
Дървесина (20% влажност) 1 тон = 3 900 kWh
1 простр.куб.м (широкол.) = 1 500 kWh
1 пр.куб.м (широкол) = 150 литра биогаз = 1500 kWh
Електричество 1 kWh = 1 kWh
1 ТЕП (тон петрол. еквивалент) = 11 600 kWh

Горивна стойност на различни дървесни видове

Според Kollmann, енергийната мощност в килокалории на килограм суха дървесина (15% влажност) за някои дървесни видове е следната:

Широколистни:
Бук : 4000 – 5000 Бреза : 4200 – 4300
Дъб : 4100 Елша : 4000
Ясен : 4000 Клен : 3850
Средна за широколистните : 4000 kcal/kg

Иглолистни:
Смърч : 4200 – 4500 Борове : 4500 – 4700
Ела : 4300 Лиственица : 4100
Средна за иглолистните : 4400 kcal/kg
1 cal = 4,185 J ; 1 kWh = 860 kcal
1 000 Kcal = 1, 1626 kWh

Както се вижда, иглолистните дърв.видове притежават по-висока горивна мощност спрямо широколистните, но поради тяхната по-малка плътност, рандеманът е по-нисък на база на един пространствен куб.метър. За широколистните, ако се изхожда от плътността – габърът е най-добрата дървесина за огрев, следван от бука, дъба и др. твърди широколистни, а след това от меките широколистни.
Обратно – горивната мощност на дървесината намалява с увеличаване нивото на влажността в нея.

Дървесина kWh/kg kJ/kg______
свежа, около 50 % водно съдържание 2.09-2.32 7500-8400
въздушно суха, 15-20 % водно съдържание 4.00-4.41 14400-15900
суха субстанция, 0 % водно съдържание 4.81-5.28 17400-19000
1стер елова дървесина, въздушно суха ~ 350 kg ~1500 kWh 5.6 млн. kJ
1стер букова дървесина, въздушно суха ~500 kg ~1972 kWh 7.2 млн. kJ

Други горивни материали kWh/kg kJ/kg______
каменни въглища 8.70 31 400
антрацит 9.05 32 700
кокс 8.12 29 300
брикети от кафяви въглища 5.57 20 100
дървени въглища - долна стойност 7.19 26 000
дървени въглища - горна стойност 8.93 32 200
течно гориво - супер леко 11.83 42 700
течно гориво - леко 11.14 42 200
течно гориво - тежко 10.21 36 800
газ в бутилка 14.50 52 300
газ от системата за газификация 5.34 19 300
земен газ - долна стойност 9.98 36 000
земен газ горна стойност 11.37 41 000


Относителна горивна стойност на различните дървесни видове

Стойностите са дадени в процент от буковата дървесина, отнесена към обема във въздушно сухо състояние (Приема се стер букова дървесина = 500 kg, стер елова дървесина = 350 kg / Стер = Простр.куб.м/)

Данните са осреднени от 10-12 стойности на различни автори.

Широклистни
Мукина 115
Воден габър 110
Трънка 110
Черница 108
Брекина 105
Джанка 105
Синя слива 105
Габър 104
Глог 102
Бук 100
Акация 99
Ябълка 98
Дъб 97
Ясен 97
Круша 96 Явор 90
Бряст 93
Орех 99
Бреза 82
Череша 86
Офика 86
Об. кестен 85
Платан 83
Конски кестен 76
Липа 70
Елша 69
Бяла върба 68
Топола (общо) 59
Върба (общо) 56

Иглолистни
Тис 110
Смрика 90
Клек 85
Черен бор 85
Лиственица 84
Лавзониев лъжекипарис 82 Бял бор 80
Дуглазка 80
Бяла ела 71
Смърч 71
Алпийски бор 67
Веймутов бор 60


1.2. Енергийна мощност

Енергийността на дървесината, отнесена към обемната маса при еднаква влажност на дървесината се променя паралелно на специфичното тегло.
Смърча и елата са с висока енергийност, а бука – с ниска енергийност. Разликите достигат до 10 %.


2. Тегло на дървесината

Теглото на Простр.куб.м (стера) зависи от реалния обема (от нареждането), от влажността и плътността на дървесината в сухо състояние. При отсичане, степента на влажност на дървесината в % достига най-често 100%, особено при тези в млада възраст и с пореста дървесина.

След зимна сеч, нивото на влажност бързо пада до 40-50% в началото на пролетта и на 20-25% през лятото на следващата година, като облата дървесина изсъхва по този естествен начин по-трудно от разцепената. Необходими са приблизително 2 години за пълното естествено изсушаване на дървата за огрев (оставени на въздух навън).

Разцепени на малки парчета, подредени под покрив, те ще съсдържат 17–18% влага за 1 ½ година.

Тези цифри могат да варират по региони (във функция на температурата и хидрологичното състояние), дървесни видове и целостта на дървата.

При 25% влажност, теглото на 1 стер (пр.куб.м) по дървесни видове е в границите на:
- габър : 420 до 480 кг ;
- дъб : 380 до 450 кг;
- бук и ясен : 360 до 450 кг;
- бреза и клен : 300 до 380 кг;
- борове : 300 до 380 кг;
- смърч и ела : 260 до 320 кг.

Седем правила за сушене на дървата за отопление

1. Веднага след повалянето на дърветата, дървесината за огрев трябва да се разкрои на еднометрови секции, да се разцепи и да се подреди;
2. Разкроената дървесина да не се държи дълго време в гората за предварително съхнене без да е добре защитена (изключение - дъб и обикновен кестен);
3. Дървата за горене след предварителното съхнене възможно най-бързо да се извозят от гората;
4. Разцепените секции да се нарежат, доразцепят и да се съхраняват под покрив поне 2 години.
5. Складовете за дърва за горене трябва да са с южно изложение, проветриви, на известно разстояние от почвата и между отделните слоеве дървета да има нужното разстояние;
6. Допълнително сушене на складираните дърва за горене в сушилня за няколко дни до седмица, спомага за максимално намаляване на влажността;
7. Незащитени (в гората), непроветриви (в мазе, килер) и без допълнителни разстояния между отделните редове, дървата за горене загубват своята горивна стойност.


3. Остатъчна пепел от изгарянето на дървесината

Пепелта от екологично чиста дървесина може да се ползува като наторяващо средство (дори в разсадниците). При пониците пепелта отблъсква гризачите. Пепелта от стара дървесина, която е замърсена по някакъв начин трябва под контрол да се извозва до определените за това места (сметища).
Относителен дял на пепелта от дървесината. За чиста (допустима) дървесина - 0.5 до 1.5 тегловни %, като колкото повече е участието на кора и листа толкова по голям е процентът на пепелта. За стара дървесина - 5 тегловни %.
vanpilot - напреднал
dj_marti79 написа:
От известно време ми се върти в главата идеята за агрегат на твърдо гориво, подобно на бензиновия агрегат. Казано с други думи - малко домашно ТЕЦ-че. Като се усъвършенства може да се монтира в автомобил и да го задвижва с ток или направо с въртящия момент на турбината. Естествено главната цел е петролна независимост. Незнам доколко ще ви допадне идеята за превозно средство на дърва но в началото на миналия век е имало такива с доста сериозни показатели.
Моля който може да помогне с нещо, а скептиците да ни спестят мненията си и да продължават да пълнят касите на петролните компании.
Като начало знае ли някой колко кг. дърва се равняват на 1 кг. бензин?
Колега имам почти готов газгенератор за лека кола.Правих го в студентските си години и е малко дървен.Казвам почти готов защото тук таме иска да се пипне.Генератора е изработен от бойлер,груб филтър,(финния не успях да се справя,охладител ,вакуумен вентилатор с охлюв.
Ето тук съм направил едно сайтче има част от снимките на него:
http://www.gazgenerator.hit.bg/
Изображение
25th Hour - специалист
dj_marti79 написа:
От известно време ми се върти в главата идеята за агрегат на твърдо гориво, подобно на бензиновия агрегат. Казано с други думи - малко домашно ТЕЦ-че. Като се усъвършенства може да се монтира в автомобил и да го задвижва с ток или направо с въртящия момент на турбината. Естествено главната цел е петролна независимост. Незнам доколко ще ви допадне идеята за превозно средство на дърва но в началото на миналия век е имало такива с доста сериозни показатели.
Моля който може да помогне с нещо, а скептиците да ни спестят мненията си и да продължават да пълнят касите на петролните компании.
Като начало знае ли някой колко кг. дърва се равняват на 1 кг. бензин?
Аз не съм скептик, но ако имаш някакво понятие от въртящ момент, литрова мощност, единица мощност на определено тегло, някакви режими на работа и.т.н. ще усетиш колко безмислено е всичко....
bager - специалист
Един сърбин преди време беше правил нещо подобно.
Ето сайта.

Някъде имаше и клипчета май...

Етотози Форд също е на дърва, макар и с по-различна технология.
stoqn_minkow - помощник
То хубу на дърва ама много място заемат . Пък и друг проблем кой ще слага дървата в печката докато караш ? Освен някой цигане да вземеш да пъха дръвца. Пък и дървата струват пари и никак не са евтини ами ако те хване горския а :? :-D
torbalan - Дървен философ
:-D

аз пък искам едно малко ядрено реакторче, че ще ми е по специалността :)

dj_marti79 - прочети малко за историята на дизеловия двигател... първоначалната идея е била да се ползва въглищен прах...
ще видиш и с какви проблеми са се сблъскали и т.н.
и защо накрая са решили да изполвзват растително масло, а по-късно нафта...

ако искаш да си независим от петролните компании - шанса ти на този етап е да си произвеждаш евтино растително масло и да го гориш в някой дизелов двигател...
vanpilot - напреднал
Като начало знае ли някой колко кг. дърва се равняват на 1 кг. бензин?
Приблизително 3-4 кг дърва ( в зависимост от вида)=1 литър бензин с 0.81 лв акциз по 20 % ДДС от 2011г. :lol:
joe007 - специалист
Парният двигател наиснина не е толкова лош,и след като бях чел преди доста години една книга (изд.някъде към1972г) се чудя защо като още тогава са постигнали такива добри резултати досега след като техниката е напреднала много никой не прави нищо по въпроса.
П.С. Снимах част от книгата който му е интересно да прочете.
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Тема "ПАРОМОБИЛ - агрегат на твърдо гориво" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: