• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Всички имаме коли, нали ?
Lutchezar - майстор
Това с теглото е бич.
По-големи спирачки, т.е. дискове и накладки, износват се бързо. Трудно тръгва, трудно спира, завива по друг начин.
И освен това се кара с по-скъпи и по-бързо износващи се гуми, съобразени пак с теглото.
Намерят ли начин да вкарат повече енергия в батериите, или по-леки батерии, тогава нещата ще са по-сравними.
hidrazin - майстор
пон дек 30, 2024 11:12 pmLutchezar написа:
Това с теглото е бич.
По-големи спирачки, т.е. дискове и накладки, износват се бързо. Трудно тръгва, трудно спира, завива по друг начин.
И освен това се кара с по-скъпи и по-бързо износващи се гуми, съобразени пак с теглото.
Намерят ли начин да вкарат повече енергия в батериите, или по-леки батерии, тогава нещата ще са по-сравними.
Това с колите и панели, соларни бои ... вече стана като "ежедневен стандарт" по медиите.
Ако не всяка, то поне през година правят "революционно" откритие което ... НИКОГА не влиза в производство.
Причините са ясни - или лъжат колко е ефективно, или е адски скъпо и няма никакъв начин за поевтиняване.
Масово е първото - лъжат за ефективност.
За сега соларните клетки и панели на MAXEON са с най-висока производителност и качество + че и са в продажба.
Скъпи, но в серийно производство и продажба. И на всичкото отгоре са гъвкави, може да се сложат не само на стъкло/равна повърхност.
По тази причина масово ги търсят за яхти, крила на самолети, дронове... За да си начеша крастата съм си купил към 200 броя такива клетки.
(При интерес мога да снимам и даже да подаря някоя на приятел.)
Мерцедес най-вероятно са се насочили към Перовскит технологията.
Колко ще е успешно, предстои да видим, но по-скоро НЕ.
Явно ония от Мерцедес имат някакви кинти за усвояване по ВЕИ програма и трябва да "оползотворят" едни пари... :)
:partyman:
fbr - майстор
пон дек 30, 2024 11:56 pmhidrazin написа:

Това с колите и панели, соларни бои ... вече стана като "ежедневен стандарт" по медиите.
Ако не всяка, то поне през година правят "революционно" откритие което ... НИКОГА не влиза в производство.
Бяха времена, когато се захласвах по всякакви причудливи форми на автомобили в списание "Паралели" под гръмкия позив "Това е бъдещето" Е, вече съм пред пенсия и не ме впечатляват, но има хора, които са на моите години, я кълват тая въдица.
вт дек 31, 2024 9:08 amfbr написа:
........ Е, вече съм пред пенсия и не ме впечатляват, но има хора, които са на моите години, я кълват тая въдица.
Изображение
Ясно и в бизнеса не си.
Ако направим някаква асоциация с яйцето и кокошката, тук имамевъпрос с по лесен отговор.
Балъка или въдицата?!
Със сигурност някъде има теми за шах, гоблени...

пп. Обичам шаха, гоблените са ми проблем.
Jacomo - специалист
пон дек 30, 2024 11:12 pmLutchezar написа:
Това с теглото е бич.
По-големи спирачки, т.е. дискове и накладки, износват се бързо. Трудно тръгва, трудно спира, завива по друг начин.
И освен това се кара с по-скъпи и по-бързо износващи се гуми, съобразени пак с теглото.
Намерят ли начин да вкарат повече енергия в батериите, или по-леки батерии, тогава нещата ще са по-сравними.
Единствено за спирачките не си прав. 90% се спира с рекуперация - ел. моторът става генератор и връща енергия към батерията, което реално прави електричките много по-ефективните от чистите ДВГ-та, при които спирането е 100% загуба на енергия в триене и топлина. Спирачките на електричките се ползват само за рязко спиране или спиране от ниска скорост (при ниска скорост намалява и регенерацията) до покой. Затова накладките на електричките карат по 200 000 км, а дисковете по половин милион. Това води и до по-нисък разход в града, отколокото извън града - точно обратното на ДВГ-тата.
Точно заради тази висока ефективност на електричките, вече въздушното съпротивление (скоростта), външната темп. (отоплението) и гумите/джантите оказват голямо влияние на разхода.

Минуси:
- Висока цена на придобиване
- Деградация на батерията (до 2% годишно в най-лошия случай)
- По-малък пробег и по-дълго време за зареждане, в сравнение с БГВ
- Риск от скъп ремонт при леко ПТП или при проблем с ел. мотора или батерията
- Скъп ток на публичните зарядни станции (цената е сравнима с каране на газ)
- Драстично по-малък пробег през зимата

Плюсове:
- висока ефективност, заради рекуперацията при спиране и ефективността на ел. мотора
- висока надеждност, заради по-малкото агрегати (няма двигател, няма скорости, няма сложни еко системи)
- ниски разходи за гориво (ток), ако зареждаме вкъщи (2,50-3 лв. на 100 км. при зареждане на нощна тарифа)
- ниски разходи за поддръжка - само окачване, гуми, чистачки и филтър за купето. Няма масла, няма филтри, няма EGR, DPF, дюзи, вихрови клапи, датчици, течове, нагари, скоростни кутии, диференциали, кардани и т.н.)
- не замърсява по време на експлоатация
- тишина и комфорт при пътуване
- предварително подргяване и охлаждане на купето от смартфона
- зимата топлото идва веднага
- батерията реално е модуларна и може да се подмени само дефектиралия модул (под 1000 лв./бр. втора употреба).
- безплатно (засега) паркиране в центъра за неограничено време

Лично аз съм избрал градската ни кола да е електрическа, а извънградската - ДВГ. Гаражът е решаващият фактор и не бих взел електричка, ако няма къде да я зареждам евтино. Когато пробегът стане над 500 км. магистрално и падне цената на придобиване на висок клас електричка, бих сменил и ДВГто.
Последна промяна от Jacomo на вт дек 31, 2024 2:19 pm, променено общо 2 пъти.
емовлаха - специалист
Интересно печката на електрическия камион на какво баца, дръва, въглища ил нафтаа :)



вт дек 31, 2024 10:05 amJacomo написа:
Конкретно и ясно обяснено, в полза на онези които имат възможност но не могат да преценят.
Svetoslavoff1 - майстор
Както казва познат дилър на коли:
- Карам електричка, щото ми е служебна, но за лична още е рано.
Бих допълнил, че иде реч за една кола. Ако човек може да си позволи повече, Джакомо е писал по-горе.
zz_stefanov - майстор
Вече често изпреварвам електрически BMV'та на магистралата. Могат да карат бързо, но не искат, ясно защо.
Та още сме далеко, а пък до тези 'ох одраскаха ми фотоволтаика' сме съвсем далеко.
Готвят някакви нови по леки батерии с висока плътност, но ще видим.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Тема "Електромобил в гаража." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: