• 1
  • 2
Всички имаме коли, нали ?
crez - майстор
Има ли яснота по въпроса, използването на гориво пропан-бутан как действа на катализатора? Според определението за катализатор: "
Катализаторът намалява токсичността на изгорелите газове. В него отровният въглероден окис се окислява до пасивния въглероден двуокис, въглеводородите се окисляват до вода и въглероден двуокис, а пък азотните окиси се разлагат до безвреден азот. Катализаторът използван на добре регулиран автомобил трябва да служи от 100 до 160 хил. км. пробег." Намаленото съдържание на въглероден окис и азотните окиси при изгарянето на газта увеличава ли живота на катализатора? Както например, увеличава пробега за смяна на маслото,свещите и ГРР, поради намалено съдържание на нагар, серни отлагания и смесване на масло с бензин, плавната работа, по доброто изгаряне и т.н.
hygro - майстор
Първо отсей зърното от плявата - почти нищо от рекламираните предимства на АГУ не се проявява значимо в практиката... освен намалените разходи, разбира се. Маслото ще си сменяш пак толкова често, а износването на двигателя е леко увеличено заради високото сярно съдържание на продавания пропан-бутан. Ама днес кой го е еня за износването, като автомобилите отиват за скрап най-често заради нерентабилност на ремонта и поддръжката, а не заради изразходван ресурс на двигателя...

Ако имаш катализатор имаш две алтернативи - да го махнеш или да си сложиш газов инжекцион. Дори правилно регулираната конвенционална АГУ има в определени режими преобогатена смес, което за броени секунди ще унищожи безвъзвратно катализатора. Ама с монтажа инжекционът отива към 1500-2500, което в известна степен обезсмисля начинанието - възвращаемост на инвестицията ще имаш чак след 30-40хил. километра... А имайки предвид мърлящината, която цари по много от газовите сервизи, гаранция, че катализаторът ще оцелее, пак няма... Така че хич не го мисли - махай катализатора. И без него, при работа на газ, екологията няма да пострада :wink:
crez - майстор
Ми, нещо си в грешка, или не си запознат с горивния процес на L.P.G (пропан бутан). Има публикации доказали опитно, че мазилните своиства на маслата се удължат почти двойно при работа на газ., поради причините изброени по-долу:
"Горивото L.P.G. постъпва в двигателя в газообразно състояние, поради което не отмива масления филм от стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера. Това намалява износването на цилиндрите и увеличава експлоатационния ресурс на двигателя.
L.P.G. лесно се смесва с въздуха и равномерно пълни цилиндрите на двигателя с еднородна гориво-въздушна смес, поради което двигателят работи устойчиво и тихо. Гориво-въздушната смес изгаря почти напълно, поради което не се образува нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи. Срокът за смяна на свещите и маслото се увеличава значително.
L.P.G. е с високо октаново число (103 - 105) .
Използването на L.P.G. води до значително намаляване на вредните вещества, съдържащи се в изгорелите газове и способства за опазване на околната среда. L.P.G. не съдържа олово и сяра, които повреждат катализатора на автомобила и ламбда сондата.
Цената на L.P.G. е значително по-ниска от тази на бензина и могат да се реализират икономии.
L.P.G. изгаря малко по-бавно в сравнение с бензина, поради което се намалява натоварването на буталната група и коляновия вал, но се намаляват и динамичните свойства на двигателя."
Пример който от личен опит мога да ти приведа, На Лада 2107 карана от О км до 200 000 почти само на газ, маслото (15W/40) е сменяно на всеки 60 000 км.(като го източиш почти не си е променило цвета) ГР верига е оригиналната (макар че по каталог трябва да се смени на 80 000 км.,гумички на клапаните не са сменяни) реглаж на клапани е правен един път на 60 000 км.,компресията е почти без промяна работи перфектно,зимата пали на газ от раз. Разход 10 л/100км. газ.
Мен ме интересува друго, но май никой не може да каже. С какво точно L.P.G. задръства катализатора като няма странични остатъци при изгарянето освен вода.
hygro - майстор
Виж добре какво съм написал. Всичките тези неща са без никакво значение за практиката, защото пропан-бутанът на българските бензиностанции съдържа наднормена сяра... освен ако нещо не се е променило драстично през последните години...

Сернистата киселина е силно корозивна, пък и ти съкращава живота на маслото.

Изгаряне... бла, бла,бла... Няма по-неразбиран параметър на горивото от октановото число. По-високото октаново число не е по-добро от по-ниското. И двете са НЕПОДХОДЯЩИ. Има оптимално. На практика прекалено високото октаново число влошава изгарянето и прегрява двигателя, освен ако не е преработен за по-висока компресия или поне не е регулиран за по-голям аванс. При ИДЕНТИЧНИ УСЛОВИЯ, при работа с газ разходът на гориво ще е по-висок с десетина процента, но при игра с настройката на редуктора може да се направи и по-нисък - за сметка на динамиката и мощността.

Не задръства катализатора, а направо го унищожава за секунди. За работа с катализатор двигателят ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да получава близка до стехиометричната смес. Газова уредба без ламбда сонда не може да я осигури. Причината за унищожаването е, както вече писах, режимът с преобогатена смес. Температурата на катализатора се повишава драстично и керамиката се разрушава, за каталитичното покритие да не говорим...

Нека да съм в грешка - в спор не ми се влиза, но е добре да намериш специализирана литература, а не гланцирани рекламни статии. В тях светът винаги е по-розов, отколкото го виждаме през прозореца...
crez - майстор
Ако е истина това което пишеш то досега аз трябваше да съм без катализатор пък и без кола. 60 000 км. карам с газов инжекцион. Колата е на 110 000 км и върви като пушка. С 120 на газ на 5-та скорост изкачва Витиня. Извадките не са от "розови" реклами а от една книга на двама доц. преподаватели по ДВГ във Военно морското училище. По техни твърдения точно сяра няма как да попадне в LPG. Да не бъркаш метана (природния) газ с пропан бутана. Виждал съм разглобен ДВГ каран само на газ, по челата на буталата няма почти никакъв нагар, което потвърждава твърдението за липсата на сяра. Извинявай ако съм те ядосъл но потвъди твоите твърдения та дори и с цитати от"розови" реклами.
25th Hour - специалист
Ъъъ да колега нещо си в грешка. Не е сяра а някаква графитна смес / има си сигурно име но не го знам/

Колкото до работата на автомобила на LPG и катализатора- зависи каква е колата. ПО старите автомобили с катализатор и ламбда в голяма част от случайте изобщо не ги бърка че има газ колата. В най лошия случай светва чек енджина. Слага се ламбда емулатор и въпроса се решава.

Повечето хора си махат катализаторите- не мога да ги виня. Колите нов внос са на безброй километри и катализатора така или иначе е в най-добрия случай е в края на живота си.

Още повече че ние нямаме закони и Еконорми,които да искат правилна оригинална генерация...


Ако автомобила е с 2 ламбда сонди или е от ново пололение /EUR 3,4 / вече е по скъпо, но пак се прави.

Ламбдата без катализатор започва да подава грешни данни и така...

Като цяло майсторите се научиха как да ги правят колите на газ.

Газов инжекцион за 4 цилиндров мотор е около 1200 лева от добрите марки. Ниския клас е 850+ лева..

Тва за маслото и свещите изобщо не е вярно. Производителя казва масло на 10 000 или на 20 000 и точка. Ако искаш карай с бира.

Същото е и при свещите....

Тия спестяванки тип "Универсален модификатор" костват средства.

При карането на газ условието е че така или иначе скапваш колата трябва да имаш задължително изправни, свещи, кабели, дистрибутор / ако има/ охладителна система и генерация. Ако не са наред харчи повече...
torbalan - Дървен философ
25th Hour написа:
...
Още повече че ние нямаме закони и Еконорми,които да искат правилна оригинална генерация...
това е велика глупост написана от човек, който не си е направил грам труд да прочете законите...

напротив - има закон, който забранява да се правят каквито и да е промени по автомобила...

ако е произведен с катализатор - длъжен си да го караш с изправен такъв! и нямаш никакво право да го махнеш....

по темата мерили сме изгорелите газове... когато колата е на пропан бутан - въглеродния окис е повече...
как обаче това се отразява на катализатора - идея нямам...

трябва да се има предвид обаче, че на пропан бутан няма азотни окиси, няма сяра...
hygro - майстор
@crez, караш ме да се чувствам като глупак, защото позволих с питането си да ме забъркаш в празнословен спор. В началото реших, че може би задаваш въпрос, чиито отговор не си технически подготвен да разбереш. Но проблемът очевидно е, че говорим на различни езици и изобщо не се опитваш да вденеш, какво ти е обяснено и второ, ти всъщност въпрос ли задаваш за нещо, с което не си наясно, или си търсиш трибуна, за да ни запознаваш с каквото си попрочел? Повтарям максимално синтезирано, за да съм, надявам се, пределно ясен:
  • АГУ с ламбда-сонда -> може да се използва при двигател с катализатор без проблеми
  • АГУ без ламбда-сонда -> не може
@torbalan, относно сярата, нормативната граница за общо съдържание в пропан-бутан за транспортни нужди е 0,015%, а на сероводород 5g/100m³, но тези показатели по технически причини значително се превишават от Лукойл. Доуточнявам, че информацията ми е с няколкогодишна давност, така че е възможно проблемът да е овладян, макар и да съм скептичен относно тази перспектива... Имаме един форумец от Петрол, който вероятно ще може да бъде по-прецизен. А за странните микстури, които се предлагат вместо пропан-бутан по малките газостанции по-добре изобщо да не говорим...
Nimi - специалист
crez написа:
.... Срокът за смяна на свещите и маслото се увеличава значително.
Ако това го пише в учебника... ми спокойно можеш да го хвърлиш в кофата за боклук.... и доцентите комплект с него.

Както каза hygro ако имаш изправен катализатор трябва да караш или с ламбда регулатор или с газова инжекция.
vanko68 - специалист
Аз лично потвърждавам тезата,че ДВГ на газ е по всичко по-добре,отколкото на бензин. Когато бях студент в Русенския ТУ, далечната 90та г, имаше един доц.Петков,лидер в тази област. С него сме слагали на стендове два ЧИСТО НОВИ двигателя от ВАЗ 2101,демек Жигули,и са въртени на натоварване от 50 до 100% в продължение на 1000 раб.часа,около 40 денонощия нонстоп.Равнява се на 100 000 км пробег.Единия на бензин,другия на газ.След което ги рзглобихме на съставните им чаркалаци и всичко,което можеше да се види,измери и опише,се описа...По време на въртенето се мериха динамични х-ки,върт.момент,мощности,разходи,газове и т.н.,всичко...
С две думи-ресурса на газовия ДВГ нараства двойно,тоест износването е два пъти по-малко,маслото се сменя по-рядко,свещите също поради по-ниската температура на горене и липсата на детонации. Това за вредното влияние на високото октаново число са градски легенди. Високото октаново число ти ПОЗВОЛЯВА да се сгъсти повече горивната смес и да се извади повече литрова мощност,но не е пречка да си караш при по-малка компресия,даже е благоприятно поради липсата на "чукане на аванса".Високия октан се получава на практика с добавянето на няколко мгр добавка,старата беше тетраетилолово,сега са някакви синтетики.По нищо друго не се различава бензин А-92 от А-100.Количеството енергия е еднакво в двата.
Газ му е майката и тва е...А железния аргумент 1,05 лв срещу 1,90 ???
  • 1
  • 2

Тема "Катализатор и газовата уредба" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: