Всички имаме коли, нали ?
25th Hour - специалист
Понеже има такива питания поствам едно мнение на колегата ми wreked_pld взето от форума на Москвич с благодарности. Може да е полезно и тук!.

Да започнем с това,че вашия автомобил е в сервиза за монтаж на автомобилна газова уредба (АГУ) и вече е готов за експлоатация.На какво трябва да обърнете внимание и за какво да се поинтересувате?
Първото нещо,в което следва да се убедите,е как е закрепена бутилката за втечнен газ (БВГ).Съгласно изискванията на Наредба №21 за устройството и безопастностната експлоатация на газови съоръжения и инсталации,резервоарът за газово гориво (БВГ) трябва да бъде здраво закрепен към шасито на автомобила,като са взети мерки за компенсиране на вибрациите,възникващи при движението на автомобила.Нивомерната система монтирана на БВГ, има определен монтажен ъгъл,който в сервиза са спазали.Вие не трябва да го променяте,тъй като той определя правилното функциониране на пълнителното устройство и изходната сонда.Трябва да знаете,че в този резервоар (БВГ) газовото гориво се съхранява във втечнена фаза под налягане 1,6 МРа.По редица съображения,нивомерната система ограничава пълненето на БВГ до 80-85 % от обема й.Това означава,че при обем на 50 литра можете да разчитате на 40-43 литра гориво.Монтираната изолираща кутия на нивомерната система обикновено е пластмасова и вие следите при по-нататъшната експлоатация да я пазите от удари и повреди.Тази кутия е задължителен елемент,изискван от органите за технически надзор,тъй като функцията й е да изведе извън купето на автомобила евентуални пропуски на газ,с което гарантира вашата безопастност.Това се осъществява посредством гофрираните маркучи от изолиращата кутия към пода на багажника.Ето защо всички контактни повърхности следва да са херментизирани:леглото на изолиращата кутия към гърловината на БВГ,изходите на кутията към гофрираните маркучи и самите маркучи към пода на купето.
Входът и изходът на газта задължително трябва да са изпълнени с медна тръба през гофрираните маркучи.Задължително изискване е изходящия тръбопровод да бъде положен под купето по най-защитените места,възможно по-далеч от въртящите се детайли (кардан,полуоски) и ауспуховите тръби.
В двигателния отсек на автомобила се разполагат останалите елементи на АГУ-електроклапаните на бензина и газта и редуктор-изпарителят.Тук трябва да знаете как се осъществява принудителното (ръчно) отваряне на електроклапана за бензина и особено важния факт,че редуктор изпарителят трябва да бъде нагорещен до работната температура на двигателя.
Анализирайки този факт,трябва да припомним,че в редуктор-изпарителя се осъществяват два процеса.Единият е дву- или тристепенно понижаване ( ре-дуциране) на налягането на ВГПБ и вторият - изпаряването на течната фаза,т.е. превръщането в горивото в газообразно състояние с цел по-удобното захранване на двигателя.Двата процеса са съпроводенис поглъщането на топлина,което налага подгряването на редуктор-изпарителя.Най-удобно това се осъществява от охладителната уредба на автомобила.От всичко това произтича първият и най-важен извод за собственика на автомобила: В ПРОЦЕСА НА ЕКСПЛОАТАЦИЯ СЛЕДЕТЕ РАБОТНАТА ТЕМПЕРАТУРА НА РЕДУКТОР-ИЗПАРИТЕЛЯ !
Последиците от недостатъчното подгряване на редуктор-изпарителя са :
- лоша производителност на газ,поради което двигателят угасва;
- образуването на въздушна възглавница в охладителната уредба и прегряване на двигателя.
Търсейки и остранявайки причините за изстиването,(а често дори обледеняване),на редуктор-изпарителя,трябва да започнете с оглед на общото състояние на охладителната система-здрави ли са всички водни съединения,достатъчно ли е нивото на охладителната течност,има ли видими течове или признаци на запушване (студени маркучи).След това разединете едното от водните съединения на редуктор-изпарителя и осъществете "продухване" на охладителната система,а след новото приесъдиняване-обезвъздушете охладителната система.Ако с това не се отстрани изстиването на редуктор-изпарителя,значи причината е в самия изпарител и следва да продължите на бензин,а след това да потърсите сервиз.
В ескплоатацията на АГУ важен елемент е управлението на двата вида гориво.Това се осъществява по елетрически път с превключвател газ-бензин монтиран пред водача.Тук особеностите произтичат от вида на двигателя- карбураторен или инжекционен,и вида на редуктор изпарителя-вакуумен или електрически.Тези фактори определят сложноста на превключвателя и боравенето с него.Най-важното,което трябва да се спазва,е при карбураторен двигател да не се избързва с превключването,за да не се допусне смесване на двете горива с последващо "задавяне" на двигателя.В инжекционните двигатели този процес е по-слабо изразен,поради липсата на поплавкова камера,но също е възможен.Това налага превключването по възможност да се осъществява в движение и на някаква предавка,тъй като трансмисията помага на двигателя да изразходва първото гориво ( по-често бензин).
Тук ми се иска да обърна внимание,че появата само на една от тези неизправности най-напред се отразява на разхода,който може значително да нарасне.
В процеса на ежедневната експлоатация всеки собственик трябва да следи автомобила си по няколко показателя:
- настъпил ли е пропуск на газ,т.е. появил ли се е характерният мирис и откъде;
-появила ли се разхерметизация на смукателния тръбопровод-отворен въздушен филтър,скъсан тръбопровод от въздушния филтър до колектора (карбуратора),разместен смесител,скъсан тампон под карбуратора (за някои автомобили) и др.;
-има ли разхлабване в укрепването на БВГ,редуктор-изпарителя,клапаните,тръбопровода;
-какви са характеристиките на двигателя-затруднен ли е запускът,нарушенина ли е устойчивостта на празен ход,какъв е разходът,каква е динамиката на автомобила и т.н.
Ако в процеса на експлоатация забелязвате постепенно нарастване на разхода,най-вероятната причина е постепенното замърсяване на въздушния филтър.Причините за това могат да бъдят няколко.За редица автомобили основната причина е ,че вентилацията на газовете от картера е изведена вътре във въздушния филтър.С постепенното износване на бутало-цилиндровата група и клапаните се увеличават маслените съставки на тези газове,което бързо замърсява филтъра.Сега той пропусква въздух с по-малък дебит и по-трудно,поради което двигателя засмуква все повече газ.Другата причина за замърсяването на въздушния филтър е появата на насекоми през пролетния и летния сезон (мухи,комари,пеперуди),които попадат в тавата и ципата на крилата им запушва филтъра.Разбира се,не можем да избегнем и съпровождащата ни навсякъде прах,особено при движение по черен път.Ефектът е същият.
Анализирайки експлоатацията на АГУ,ще припомня някои предимства на газовото гориво.Известни са ниското съдържание на въглеводороди от висш ред и липсата на антидетонационни присадки в състава на ВГТТБ.Това води до по-малко нагарообразуване в цилиндрите,вследствие на което запалителните свещи се замърсяват по-малко,т.е. можете да ги сменяте 3-4 пъти по-рядко.Можете по-рядко да обслужвает хранителната уредба,тъй като проходните сечения на дозиращите отвори са многократно по-големи от тези на бензиновите жиглъори.
инж.Д.Димов
NEMESIS - специалист
Статията е много добра и полезна!
При мен обаче се получи друга изненада наскоро и то на няколко пъти:
Както си карам започва да губи мошност на газ и едвам се движи,спирам и отварям капака-каква ми беше изненадата когато видях че изпарителя си е топъл но тръбичката от клапана и самият клапан за газ преди изпарителя са замръзнали-тръбичката беше замръзнала половината.Имам познания по газовите и направих следното-спиране на газта,отваряне и чистене на клапана-оказа се пълен с боклуци.
След известно време се получи абсолютно същото-пак отворих клапана но се оказа че не е в него проблема,продължих с разглобяването на сондата.На сондата има тръбичка по която газта отива към двигатела-тази тръбичка се развива от сондата и там има съчма и пружинка-клапан който предотвратява пускането на газ при късане на тръбичкаата примерно.Та тази тръбичка към сондата беше почти запушена изцяло и не газта едвам се процежда.Махнах клапана,почистих сглобих и няма проблем засега :? Леко побългаряване свърши работа-понеже явно се сипват по газстанцийте и много боклуци с газта.Сега при евентуално запушване-ше е проблема само в клапана и филтърчето му.
Същото се случва с замръзване на клапана когато е много малко газта в бутилката-или както казват някой "движи се на изпарения" когато почне да привършва газта пак се получава едно обледяване на клапана-по какви причини не мога да си обясня поне. :?
сола 180 - специалист
Не разбирам защо се толерират теми които не са измислени от авторите им ,а са копирани от някъде?????Всеки може да се порови и да си намери тази информация.Нали форума е Направи сам , а не "копирай и постни".

Пък и като хвърлих бърз поглед над копираното видях
"вследствие на което запалителните свещи се замърсяват по-малко,т.е. можете да ги сменяте 3-4 пъти по-рядко"
Нима сменяме свещите поради замърсяване?Аз мисля ,че има друга причина .
piron45 - майстор
Колега NEMESIS , аз нямам познания по газови инсталации ,но ще ти кажа защо може да ти замръзва клапана като е малко газта. Ти сам го каза " караш на изпарения ", това означава че газта не се изпарява в изпарителя където и е мястото , а преди това. по тръбите и в клапана. Като знаем че изпаряването на газта е ендотермичен процес / отнема топлина / следва замръзване на тръбите и клапана. Същото може да се получи и при задръстване с боклуци, тогава потока става прекалено малък и започва ранно изпаряване което естествено води до замръзване.
:idea:
сола 180 - специалист
[quote="piron45" ]Ти сам го каза " караш на изпарения ", това означава че газта не се изпарява в изпарителя където и е мястото , а преди това. по тръбите и в клапана. Като знаем че изпаряването на газта е ендотермичен процес / отнема топлина / следва замръзване на тръбите и клапана. [/quote]

Е това ме довърши.
Аз пък винаги карам докато колата не ще да работи и на обороти на място и пак не ми е замръзвало нищо :lol: :lol: :lol:
NEMESIS - специалист
Има логика в това че като остане малко газ и почва да замръзва.
При мене се случи така и се оказа че просто е била малко газта в бутилката.
Всичко беше проверено,почистено и т.н.-няма от какво да е проблема,поне до това заключение стигам :?
KIBRIT - специалист
25 години карам коли,и все на бензин. Скъп,евтин,така съм свикнал и не съм мислил за газова уредба.
piron45 - майстор
сола 180 написа:

Е това ме довърши.
Аз пък винаги карам докато колата не ще да работи и на обороти на място и пак не ми е замръзвало нищо :lol: :lol: :lol:
Пак като неспециалист ще ти отговоря че замръзването не е задължително :lol: Всичко зависи от настройката на газовата и клапаните. Аз също карам на газов инжекцион докато не свърши газта и се превключи автоматично на бензин. Никога не са ми замръзвали тръби или клапан.
сола 180 - специалист
piron45 написа:
Всичко зависи от настройката на газовата и клапаните.
Пич започваш да се оплиташ в незнанието си.Какво им е на клапаните?Те не се настройват и или пускат или не.Може и да се замърсят и да не се отварят напълно ама това не води до замръзване.
Карам на газ от 10 години и няма АГУ което да не съм си монтирал сам.
25th Hour - специалист
Пич ти май нещо се правиш на интересен а !!!

Статията съм я пуснал с изричната забележка, че не е моя и че понеже ми се струва полезна я поствам и тук за да могат хора да я четат и да дискутират по нея ако желаят.

Няма такова правило, което да забранява да се поства полезно инфо нали за това е форума.

Ти като си наясно и всички газови си монтирал сам защо не си постнал опита си. Може да помогнеш на някого.

Или като е лесно да се копира статия защо не си копирал нещо полезно и изпробвано от теб.

Аз съм превеждал статии единствено и само за да ги поствам във форумите и съм наясно, че е тъпо да се копира нещо особенно като не си го пробвал..

Можех и да дам линк директно към форума където е статията, но на мен би ми било неприятно в собствения ми форум да има тема "Как и кво се случва с газта" и първия пост в темата да е линк от някой си друг форум.

Не ми отговаряй- не ми се дискутират глупости. Който смята, че инфото е полезно да го чете. Който смята че не- да не чете. Ако е против правилата нека я изтрият, но като гледам колко четения има явно е по- скоро полезна.

Тема "Статия "Тръгваме на газ"" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: