От мобилни телефони до цифрови камери
[attachment=0]Motorche-klapa_parno2.jpg [attachment=0]Motorche-klapa_parno1.jpg

Здравейте,
Имам Опел Вектра А, модел 1989 г.
При нея няма кранче за спиране на течността към
радиатора на парното т.е. радиатора на парното е постоянно
включен към охладителната система.
Регулирането на топлината става с клапа "топло-студено".
Тази клапа се управлява от едно ел.моторче, монтирано в кутия
със система от зъбни колела.
Регулирането е електронно - на таблото има плъзгач -
потенциометър, а няма жила и врътки.
В самата кутия на моторчето има елетроника - компаратор,
изграден с L272M. Елементите съм ги измервал многократно с
мултицет, но така и не разбрах защо не работи коректно - уж
всичко е "здраво".
Въпросът ми е - случайно някой да има схема
на електрониката? Моля за помощ.
Kогато е работело (работеше) нормално при преместване на плъзгача
на таблото за парното се осъществява завъртане на моторчето, което позиционира
клапата на определени положение и спира де се върти.
Със завъртане на моторчето, песредством система от зъбни колела се завърта и
един потенциометър на платката за управление в кутийката на моторчето. Предполагам
така се "изравнява" компаратора.

Сега, като се постави плъзгача в крайно ляво положение, моторчето не спира и е изронило зъб от едното зъбно колело.
По някаква причина компаратора е спрял да се "изравнява" и да спре въртенето на моторчето.
От два месеца обикалям по морги и магазини и не мога да си купя! Това е за обяснение, че не искам "да се права на интересен".

Прикачен файл

Motorche-klapa_parno2.jpg
Motorche-klapa_parno2.jpg (67.69 KиБ) Видяна 5300 пъти

Прикачен файл

Motorche-klapa_parno1.jpg
Motorche-klapa_parno1.jpg (56.85 KиБ) Видяна 5300 пъти
DMN - майстор
В потенциометрите сигурен ли си, че са наред?
hidrazin - майстор
И какво точно си им измервал на елементите? А чипа L272M как го измери? И като си намериш схема какво ще правиш с изроненото колело?
За схема - гледаш описанието на чипа и там има схеми дето няма да са по-различни от твоята:
L272M
Пък и доста ме съмнява да няма такива по магазините. Я кажи какъв му е парт номера?
Примерно 0 132 801 132 от тази снимка.

Изображение

:partyman:
hrpankov - специалист
...и-и-и-и-й, тя мого сложна бре!... байче, земи молифъ и бумага и свали схемата...
На кутийката, в която е поместена електрониката и механиката
(зъбните колела) няма никакъв надпис. Може някой преди мен
да ги е изчагъркал.
За ИС - свалих старата и запоих цокъл. Купих нова и я поставих.
Резултатът беше същият.
Изроненото колело е най-малкият проблем.
Схемата по мое мнение е един компаратор, но до там ми стигат
познанията. При преместване на линейния плъзгач-потенциометър се
променя някакъв параметър на единия вход на L272M, което поражда
управляващ сигнал - напрежение на моторчето. То се завърта и с него се
завърта и кръглия потенциометър (чрез зъбните колела). Това поражда
промяна на някакъв параметър на втория вход на L272M - изравнява се с
първия и моторчето спира да се върти.
Така си мисля, но какво се променя??? До там!!!
hrpankov - специалист
...ами чертай бре, с молива в/у бумагата, де... ама то времето се стопли, парно не ти требе...
dyaneff - майстор
llyubomirov, в предната тема която беше публикувал, ти писах да дадеш снимка на панела за управление, и подробности за автомобила, година и двигател.
velsi - Почетен майстор
Според мене проблемът е в така нареченият кръгъл потенциометър. Явно с годините, работейки в трудни условия той се е износил и замърсил и вече не работи коректно. От там обратната връзка не работи правилно и моторчето не спира и тръгва когато е необходимо. Аз бих насочил вниманието си там. На първо време почистване, а защо не и направо подмяна на въпросния потенцометър.
Opel Vectra, 1989.
Хечбек, Двигател 2000 куб. см., бензинов.
Ръчна скоростна кутия

Прикачен файл

Regulirane potoka na vazduha.jpg
Regulirane potoka na vazduha.jpg (8.85 KиБ) Видяна 5035 пъти
dyaneff - майстор
Най-близкото управление което намерих по схема е следното :
зелен проводник - плюс захранване 12 волта след заработване на двигателя - може би при теб това е сивия кабел
кафяв - маса захранване 12 Волта
жълт - управление от контролер

http://prntscr.com/6jtx5d
С жълто е оградено моторчето за клапата.

Провери на платката дали сив и кафяв имат захранване след заработване двигателя на автомобила и измери има ли управляващ сигнал на жълтия проводник.

Тема "Схема на моторче клапа парно" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: