Наскоро ми бе попаднал известния бг. усилвател "студио2" и известно свободно време,затова реших да пипна по-него нещата, които по разните форуми през годините са коментирани и правени съгласно слабите пунктове,които той притежава още със излизането си от завода.
Защо пускам и аз тема след като всичко вече е изкоментирано? Причините са няколко: Уреда е много евтин (аз го взех за 20 лева с дребен проблем при който не работеше единия канал),лек за ремонт от хора които сега навлизат в електрониката(самия аз не се занимавам с електроника) , работи качествено след като е изправен,намерил съм свой начин за решение на част от проблемите и накрая но не на последно място бих се радвал с тази тема ако спася от изхвърляне и унищожение поне един такъв усилвател или пък подсигуря една интересна седмица от голямата ваканция на някой млад любител.
И сега стъпка по стъпка на направеното плюс снимка,макар и не много добра.
1-подмяна на германиевия токоизправител.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787122.jpg?r=0
Подменени оригиналните германиеви диоди на токоизправителя в корпус шестограм (не всяко студио е с такива) известни със своята неиздръжливост и нестабилна работа. На тяхно място поставен силициев грец 20 амперов на подходящ радиатор и термопаста.В резултат-стабилна работа,без грам загряване на греца.Ако усилвателя е заводски с комбиниран грец а не 4 диода,тази подмяна не се налага. Иначе подмяната е лесна,мястото е достатъчно а разходите незначителни.
2-Поставяне на радиатори на драйверните транзистори.
Поставени радиатори на драйверните транзистори bd139 и bd140 защото въпреки твърдението на инженерния екип,че тези транзистори работят в облекчен режим,това не е така и поставянето на малки радиаторчета нормализират температурата им.Транзисторите имат отвор за болтче 3мм и радиатори за тях се продават на символична сума а подмяната е елементарна и без демонтаж на елеметните.
3-Подменени клемите на изходите към тонколоните
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787123.jpg?r=0
Подменени изходните клеми (точка-тире) известни с хлабавите си контакти.На тяхно място поставени отделни клеми в резултат-отлична и стабилна връзка усилвател-колони.Това става като се демонтира цялото куплонгче и внимателно се разпробие защото е бакелит.Разпробиването става през оригиналните отвори тъй,че да се получи един но по голям в центъра(в моя случай беше нужен отвор 6мм и се получи отлично) след което клемите които са с резба се провират там и се стягат с гайка отзад а целия куплонг се монтира отново какно си е бил на мястото си. Тук трябва да се отбележи,че по този начин отпада функцията "квадро",която според мене тъй или иначе е безсмислица за двуканален усилвател.
4-Подмяна на филтриращите електролитни кондензатори
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787121.jpg?r=0
Подменени оригиналните унгарски електролити 4700Мф-35в. с японски електролити 10 000Мф на 50в. По начало тези унгарски кондензатори а в някои студиа и източногермански "RFT" не са лоши,но в онези години високите капацитети са били по-трудно постижими и точно затова нашите са прибягнали до вносни кондензатори,които при все това идват малки а и каквото и да е качеството все пак 30 години се отразяват на такъв вид кондензатори.
Тук подмяната с качествени вече е свързано с разход на малко повече пари и затова аз си позволих да ползвам употребявани от дефектирала техника.Подмяната е лесна,мястото повече от достатъчно.
5-Подмяна на крайните транзистори 2n3055
Използваните през онези години румънски транзистори при все че не са чак пълен боклук какъвто са сегашните китайски ментоци(обявени дори и с известни японски марки)но все пак се оказват некачествени и далеч от американския си оригинал RCA и пробиват често при работа в натоварен режим,което не е свързано с голям разход за елемента,но може да причини големи бели при пускане на високо напрежение към високоговорителите.Аз използвах чехски tesla kd3055 които са със същите параметри,но много по-солидна изработка а със същия успех могат да се сложат и по-мощните kd503. Тези транзистори макар и от времето на соца все още се намират в магазинната мрежа,но ако намерите и употребявани от друга техника също не се колебайте да ги ползвате,аз самия направих така и спестих около 10 лева.
6-Подмяна на радиаторите на крайните транзистори.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787126.jpg?r=0
Подменени оригиналните радиатори на крайните транзистори,известни с това,че площа им не е достатъчна за охлаждане на транзисторите,в следствие на което се повреждат проходните изолатори и изолационните подложки между радиатор и колектор на транзистора в следствие на което колектора дава късо съединение към шаси. Освен това изработени шинички от текстолит които държат радиаторите,тъй че те са вече напълно галванично разделени от шасито в следствие на което транзисторите са монтирани към радиатора директно без изолационни подложки а само с термо-паста понеже са разделени галванично от шаси а също и помежду си. За да се подсигури нужното място за по-големите радиатори,два от тях остават на мястото на четерите в задния край на кутията а другите два минават от другия край на усилвателната платка и се монтират в пространството между нея и предусилвателя.В резултат чувствително се намалява температурата на крайните транзистори,дори при продължителна работа в тежък режим. Това е най-трудната стъпка,но и една от най-полезните. Трудностите идват от там че трябва да се съобразяваме с мястото в кутията тъй че радиаторите да се поберат в нея без да опират в шаси,както и да се вмъкнат между двете платки.Могат да се ползват всякакви алуминиеви радиатори,но тези които съм снимал пасват идеално и са бг.производство,като по принцип са цяла шина дълга няколко метра от която се реже нужната дължина.Изработката на текстолитовите шини,макар да изглежда лесно на пръв поглед също е пипкава работа свързана с донагаждане на формата и точното място и дължина на резбите(4мм).
След направените доработки,регулиран тока на покой на крайните транзистори в границите на 10-15 милиампера и за двата канала.Напрежението на офсета,клони към нула.Усилвателя работи,коректно и стабилно,съгласно възможностите си.Както можем да си представим,този усилвател не е най-доброто което предлага пазара на подобна техника,но е най-доброто в потребителския клас което сме произвели и при цена в момента около 40 лева + 20 лева(при правилно пазаруване в това число и на употребявани части)за описаните доработки, получаваме изделие несравнимо по-евтино и несравнимо по-добро от китайските чунг-чванг джиджавки тежащи по 2 килограма с обявена 2х100 вата мощност.Техническите качества на усилвателя удовлетворяват напълно а изходната мощност е повече от достатъчна за домашен усилвател,като може да се ползва и за озвучаване и на малки и средни заведения. Препоръчвам използване на 8 омови тонколони,но не са проблем и 4 омовите,като все пак производителят го е изчислил именно за такива.
Ето за финал и една обща снимка на целия усилвател,поглед отгоре.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787125-big.jpg?r=0
Защо пускам и аз тема след като всичко вече е изкоментирано? Причините са няколко: Уреда е много евтин (аз го взех за 20 лева с дребен проблем при който не работеше единия канал),лек за ремонт от хора които сега навлизат в електрониката(самия аз не се занимавам с електроника) , работи качествено след като е изправен,намерил съм свой начин за решение на част от проблемите и накрая но не на последно място бих се радвал с тази тема ако спася от изхвърляне и унищожение поне един такъв усилвател или пък подсигуря една интересна седмица от голямата ваканция на някой млад любител.
И сега стъпка по стъпка на направеното плюс снимка,макар и не много добра.
1-подмяна на германиевия токоизправител.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787122.jpg?r=0
Подменени оригиналните германиеви диоди на токоизправителя в корпус шестограм (не всяко студио е с такива) известни със своята неиздръжливост и нестабилна работа. На тяхно място поставен силициев грец 20 амперов на подходящ радиатор и термопаста.В резултат-стабилна работа,без грам загряване на греца.Ако усилвателя е заводски с комбиниран грец а не 4 диода,тази подмяна не се налага. Иначе подмяната е лесна,мястото е достатъчно а разходите незначителни.
2-Поставяне на радиатори на драйверните транзистори.
Поставени радиатори на драйверните транзистори bd139 и bd140 защото въпреки твърдението на инженерния екип,че тези транзистори работят в облекчен режим,това не е така и поставянето на малки радиаторчета нормализират температурата им.Транзисторите имат отвор за болтче 3мм и радиатори за тях се продават на символична сума а подмяната е елементарна и без демонтаж на елеметните.
3-Подменени клемите на изходите към тонколоните
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787123.jpg?r=0
Подменени изходните клеми (точка-тире) известни с хлабавите си контакти.На тяхно място поставени отделни клеми в резултат-отлична и стабилна връзка усилвател-колони.Това става като се демонтира цялото куплонгче и внимателно се разпробие защото е бакелит.Разпробиването става през оригиналните отвори тъй,че да се получи един но по голям в центъра(в моя случай беше нужен отвор 6мм и се получи отлично) след което клемите които са с резба се провират там и се стягат с гайка отзад а целия куплонг се монтира отново какно си е бил на мястото си. Тук трябва да се отбележи,че по този начин отпада функцията "квадро",която според мене тъй или иначе е безсмислица за двуканален усилвател.
4-Подмяна на филтриращите електролитни кондензатори
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787121.jpg?r=0
Подменени оригиналните унгарски електролити 4700Мф-35в. с японски електролити 10 000Мф на 50в. По начало тези унгарски кондензатори а в някои студиа и източногермански "RFT" не са лоши,но в онези години високите капацитети са били по-трудно постижими и точно затова нашите са прибягнали до вносни кондензатори,които при все това идват малки а и каквото и да е качеството все пак 30 години се отразяват на такъв вид кондензатори.
Тук подмяната с качествени вече е свързано с разход на малко повече пари и затова аз си позволих да ползвам употребявани от дефектирала техника.Подмяната е лесна,мястото повече от достатъчно.
5-Подмяна на крайните транзистори 2n3055
Използваните през онези години румънски транзистори при все че не са чак пълен боклук какъвто са сегашните китайски ментоци(обявени дори и с известни японски марки)но все пак се оказват некачествени и далеч от американския си оригинал RCA и пробиват често при работа в натоварен режим,което не е свързано с голям разход за елемента,но може да причини големи бели при пускане на високо напрежение към високоговорителите.Аз използвах чехски tesla kd3055 които са със същите параметри,но много по-солидна изработка а със същия успех могат да се сложат и по-мощните kd503. Тези транзистори макар и от времето на соца все още се намират в магазинната мрежа,но ако намерите и употребявани от друга техника също не се колебайте да ги ползвате,аз самия направих така и спестих около 10 лева.
6-Подмяна на радиаторите на крайните транзистори.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787126.jpg?r=0
Подменени оригиналните радиатори на крайните транзистори,известни с това,че площа им не е достатъчна за охлаждане на транзисторите,в следствие на което се повреждат проходните изолатори и изолационните подложки между радиатор и колектор на транзистора в следствие на което колектора дава късо съединение към шаси. Освен това изработени шинички от текстолит които държат радиаторите,тъй че те са вече напълно галванично разделени от шасито в следствие на което транзисторите са монтирани към радиатора директно без изолационни подложки а само с термо-паста понеже са разделени галванично от шаси а също и помежду си. За да се подсигури нужното място за по-големите радиатори,два от тях остават на мястото на четерите в задния край на кутията а другите два минават от другия край на усилвателната платка и се монтират в пространството между нея и предусилвателя.В резултат чувствително се намалява температурата на крайните транзистори,дори при продължителна работа в тежък режим. Това е най-трудната стъпка,но и една от най-полезните. Трудностите идват от там че трябва да се съобразяваме с мястото в кутията тъй че радиаторите да се поберат в нея без да опират в шаси,както и да се вмъкнат между двете платки.Могат да се ползват всякакви алуминиеви радиатори,но тези които съм снимал пасват идеално и са бг.производство,като по принцип са цяла шина дълга няколко метра от която се реже нужната дължина.Изработката на текстолитовите шини,макар да изглежда лесно на пръв поглед също е пипкава работа свързана с донагаждане на формата и точното място и дължина на резбите(4мм).
След направените доработки,регулиран тока на покой на крайните транзистори в границите на 10-15 милиампера и за двата канала.Напрежението на офсета,клони към нула.Усилвателя работи,коректно и стабилно,съгласно възможностите си.Както можем да си представим,този усилвател не е най-доброто което предлага пазара на подобна техника,но е най-доброто в потребителския клас което сме произвели и при цена в момента около 40 лева + 20 лева(при правилно пазаруване в това число и на употребявани части)за описаните доработки, получаваме изделие несравнимо по-евтино и несравнимо по-добро от китайските чунг-чванг джиджавки тежащи по 2 килограма с обявена 2х100 вата мощност.Техническите качества на усилвателя удовлетворяват напълно а изходната мощност е повече от достатъчна за домашен усилвател,като може да се ползва и за озвучаване и на малки и средни заведения. Препоръчвам използване на 8 омови тонколони,но не са проблем и 4 омовите,като все пак производителят го е изчислил именно за такива.
Ето за финал и една обща снимка на целия усилвател,поглед отгоре.
http://media.snimka.bg/s1/4772/035787125-big.jpg?r=0