От мобилни телефони до цифрови камери
shadow__01 - майстор
Здравейте на всички. Понеже ми се струва, че форума малко стана леко неактивен реших да направя една малка схемичка и да се допитам за по-сигурно.
Ще правя нещо като автоматично зарядно за малки оловни акумулатори 12V.
Проблема ми не е че няма схеми в нета, а че има прекалено много схеми. Толкова много, че се обърках изцяло. Подобни са, но все пак имат разлики и след като никой не гарантира, че дадена схема работи, не мога да си избера коя точно да пробвам. Филтрирах няколко, но пак не мога да избера.
Коя от тези е най-добре измислена и безпроблемно работеща според вас?
Прикачен файл:
12 volt batt circuit diagram.png
12 volt batt circuit diagram.png (47.09 KиБ) Видяна 426 пъти
Прикачен файл:
65110528_498107944265057_6859179354304282624_o.png
65110528_498107944265057_6859179354304282624_o.png (91.2 KиБ) Видяна 426 пъти
Прикачен файл:
cir.png
cir.png (33.17 KиБ) Видяна 426 пъти
Прикачен файл:
hdfdfgvbv_cr.jpg
hdfdfgvbv_cr.jpg (88.88 KиБ) Видяна 426 пъти
Прикачен файл:
uyhjjghff.jpg
DMN - майстор
От моя личен опит със зарядните - тези които изключват веднага при достигане на зададеното напрежение не зареждат напълно акумулатора. Това че акумулаторът е достигнал например 14.4V по време на заряд съвсем не означава, че е напълно зареден, много зависи колко е зарядният ток в този момент.
Схемите, които си показал са само модули за изключване по напрежение. Няма регулиране на зарядния ток, което за мен не е добре.
Аз съм си направил тази популярна схема и работи добре като схема с регулиране на зарядния ток, защита от обръщане на полюсите, изключване по напрежение. Но като зарядно не ми харесва, заради причините, които изброих по-горе.

Прикачен файл:
01.jpg
01.jpg (64.73 KиБ) Видяна 388 пъти
За мен най-доброто зарядно за оловните акумулатори, както съм писал доста пъти е това, което при достигане на зададеното напрежение например 14.4V не изключва напълно заряда, а започва да намалява зарядния ток като поддържа напрежението, така може да се постигне по-пълноценно зареждане.
shadow__01 - майстор
Тази схема я знам. Нарочно гледах тези защото са по-опростени и по-лесно ще направя платката без програми. Не е нужно да издържа 10A. Един ампер е достатъчен, а и идеята ми е да се побира в малко по-голяма кутия от мрежов адаптор. Ще има само изведени светодиоди за индикация. Ще има и защита от обратно свързване. Не е нужно 100 гаранция, че е зареден. Просто да зарежда и като се погледне светодиода да показва, че е време за изключване.
Тази е подходяща за голямо зарядно за автомобилни акумулатори с волтметър, амперметър, регулация, голям радиатор, вентилатор и др.
muhala - специалист
Аз съм много доволен от схемата по-долу. Има я в почти всеки ПДФ за LM317.
Регулира тока и напрежението. За малки оловни акумулатори е идеална.
БТВ: Преди няколко дни се опитах да пусна портативен 12V компресор със 7Ач 12В акумулатор. При всичкото гледане, зареждане и пазене на акумулатора се оказа, че е умрял. Свалих батерията на винтоверта 14В парксайд и си свърших работата.
Мисля повече да не се занимавам с оловни акумулатори.
Прикачен файл:
lm317_bat_charger.png
lm317_bat_charger.png (111.21 KиБ) Видяна 313 пъти
zdravcho - специалист
За тази схема на DMN, това може да се отбележи като недостатък - зареждането е еднократно, без възобновяване на зареждането при спад на напрежението на акумулатора. Наистина е добре зарядния процес да има някакъв хистерезис и да протича на етапи. Аз правих тази схема
http://www.elimex.bg/userfiles/editor/f ... nolife.pdf
Има я в Елимекс и като кит за сглобяване и като готов продукт. При нея този недостатък го няма. При всеки заряден цикъл тока е един и същ - колкото е зададен. На практика със зареждането на акумулатора и с повишаване на вътрешното му съпротивление зарядния ток намаля доста. Бих казал доста сполучлив вариант за зарядно, бюджетно и без микроконтролер.
DMN - майстор
shadow__01 написа:
Тази схема я знам. Нарочно гледах тези защото са по-опростени и по-лесно ще направя платката без програми. Не е нужно да издържа 10A. Един ампер е достатъчен, а и идеята ми е да се побира в малко по-голяма кутия от мрежов адаптор. Ще има само изведени светодиоди за индикация. Ще има и защита от обратно свързване. Не е нужно 100 гаранция, че е зареден. Просто да зарежда и като се погледне светодиода да показва, че е време за изключване.
Тази е подходяща за голямо зарядно за автомобилни акумулатори с волтметър, амперметър, регулация, голям радиатор, вентилатор и др.
Не е точно така(това в червеното) :) .
При мен вярно, че съм я направил като надграждане на старо зарядно, ония дето бяха само със траф и селенов изправител.
Но...минималният заряден ток, който ми дава сега е 0.03А, а максималният около 4А. Така че става и за малки оловни акумулатори. Аз съм си зареждал с него такъв 1.4 амперчаса. Но...това с изключването по напрежение е кофти...Защо? Защото повечето хора се водят от принципа - зарядният ток да е 1/10 от капацитета на акумулатора, а с този ток акумулаторът сравнително бързо достига 14.4V, и зарядното казва "щрак" и готово - до там. И ако сметнеш времето на зареждане с този ток до изключването, и ако провериш плътността на електролита, ще видиш, че няма нищо общо с понятието "зареден акумулатор"...
А иначе на въпроса ти коя схема от твоите е по-добра, аз бих пробвал тези, които са със стабилизиращ елемент, в случая имаш две схеми с ценеров диод.
zdravcho написа:
Аз правих тази схема
http://www.elimex.bg/userfiles/editor/f ... nolife.pdf
Има я в Елимекс и като кит за сглобяване и като готов продукт. При нея този недостатък го няма. При всеки заряден цикъл тока е един и същ - колкото е зададен.
Имаш ли по-подробни наблюдения за работата на тази схема?
Например - до какво максимално напрежение се достига на клемите на акумулатора и какво се случва със зарядния ток в този момент.
Когато светне индикацията за зареден акумулатор, поддържа ли се някакво напрежение на акумулатора или схемата изключва напълно зарядния ток?
zdravcho - специалист
ср апр 15, 2020 9:35 amDMN написа:
Имаш ли по-подробни наблюдения за работата на тази схема?
Например - до какво максимално напрежение се достига на клемите на акумулатора и какво се случва със зарядния ток в този момент.
Когато светне индикацията за зареден акумулатор, поддържа ли се някакво напрежение на акумулатора или схемата изключва напълно зарядния ток?
Напрежението на акумулатора при което спира зареждането се определя от делителя (R11+R12) и R13 - някъде около 14,2V. Естествено добавих тример в делителя за точна настройка. Настроих си го на 14,6V. Зарядния ток намаля с повишаване на напрежението на акумулатора. Точни стойности не мога да ти кажа, но ориентировъчно при 2А заряден ток в началото, при достигане на 14,6V тока пада до 1 - 1,3А. При достигане на граничното напрежение заряда спира напълно, не се поддържа под заряд с минимален ток. Което от друга страна може да се разгледа като предимство, защото за известно време акумулатора се оставя в покой, за да се пооспокои химията. При спадане на напрежението на акумулатора под долното гранично напрежение - около 12,6-12,8V(определя се от R12 и R11+R13) зарядния процес се възобновява. С всеки следващ цикъл постепенно зарядния ток намаля (при зададени примерно 2А първоначално). При добро зареждане на акумулатора, циклите на заряд протичат с ток под 1А. Оставял съм акумулатори по няколко дни без прекъсване, без никакъв проблем.

Тема "Cut-Off Charger" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: