Всичко свързано с въздушния поток, който дишаме.
нед юни 02, 2019 1:14 pmAhmakov написа:
Всички не можем да сме пожарникари, та да сме виждали буфер и да имаме наблюдения. :wink:
Е стига де, не съм искал нещо да та засягам.
Предположих, че не си го разбрал, ама сигурно съм са объркал.
Заради неправомерно използвания обиден израз са Из ви нявам!
Boyan - специалист
Колеги, обръщам се към всички, които ми пишат на лични :
Натоварена ми е пощенската кутия.Пред дилемата съм, кои стари съобщения да трия.
Много от съобщенията са ми нужни, за да следя на кой каква е неговата ситуация, защото просто не мога да помня всичко.
На хората, които ми пишат фермани от по 3 страници давам телефона си, защото е по-лесно да им го кажа с думи и много по-трудно да отговоря писмено. От тях много не са ми се обадили, за да не ме притесняват или са твърде притеснителни.
Не се притеснявайте!
Всеки, който е говорил с мен може да ви потвърди, че не съм нито надменен, нито груб нито пък ще ви се правя на интересен !
Вярно е, че любимото ми хоби е да се бъзикам с баровците с високо самочувствие и много хора са падали от смях под масата, когато са ме слушали да говоря с такива индивиди :)
Но с нормалните хора не се държа така.
Пишете в темата, защото тук вече има много хора, които ще ви дадат коректен съвет ! Дори да не съм на линия ще се намери кой да ви отговори. Ето например този уикенд Пловдив заприлича на Венеция и 2 дни нямах интернет, освен на телефона.
Трудно ми е да отговарям на съобщения от телефона, защото съм на възраст и вече с диоптри.
speka_rs - майстор
Да потвърдя абсолютно написаното от Боян. И да изкажа специални благодарности за отделеното време и за отговорите, който съм получил.
Аз също съм доволен от съдействието на Боян по телефона за моята термопомпа която предвиждам да сглобя и ще споделя тук до какъв етап съм стигнал и евентуално съвети и от други колеги с опит по изработка на термопомпи,моята ще е вода-вода.
nikolov333 - майстор
То най-добре е Virtex, да прехвърли въпросите и отговорите от Л.С.на Боян в отделна тема, ама сигурно в тях ще има лична информация, което е кофти.. или пък да му отпуснат по-голяма "квота", ако има такава възможност разбира се, но така няма да са общо полезни.. Принципно съм против Л.С. по важни теми за посетителите на форума, но си имат и плюсове, понеже не се разводняват нещата, когато се коментират на лични..
Boyan - специалист
Точно това имам предвид.
Понякога има телефони, имена... Не е вариант да се публикуват.
По-добре вместо на лични, да се пише в темата.
Въпросите могат да са интересни и за други .
Разбира се има и хора, които се притесняват от язвителни и обидни коментари.
Това няма как да се избегне на 100% , но можем да се постараем, да създадем една по-конструктивна атмосфера.
Ако има хора които се държат гадно, можем да гласуваме админите да им наложат ограничения.
nikolov333 - майстор
Чул те Virtex..за конструктивната дискусия, трудна работа :-D :lol: :lol: :partyman:
шоп - майстор
Понеже в една друга тема нямаща нищо общо с ТП дискусията се разви към ТП задвижвани с ДВГ работещо на природен газ да попитам в темата спецовете като Боян и г-н. Стоев и др., какво мислят като икономическа обосновка самоделната направа на такава ТП.

Аз лично видях такава фабрична, която ДВГ задвижва инверторен ел генератор, който захранва инверторен компресор.
Разбира се комплектована с всички системи за когенерация. И на изгорелите газове и на антифриза за охлаждане на ДВГ, дори имаше топлообменник за когенерация от топлината на маслото на ДВГ.

Ахмаков посочи много интересни линкове на ДВГ работещо с метан, което с ремъчна предавка задвижва полухерметичен компресор.

Въпроса ми е чисто теоритичен, кой е по-ефективния вариант?
Вариант 1 ДВГ + генератор + съвременен херметичен компресор
Вариант 2 ДВГ + ремъчна предавка ( или директно куплиране) + полухерметичен компресор

Смятам, че темата може да има и практично решение за хора, които имат тръба с газ до дома си, но им липса сериозно трифазно захранване.

Или пък темата може да е интересна за хора манияци на тема КОП :)
Boyan - специалист
Не съм специалист по Д.В.Г.
Това което знам е, че товарната характиристика е нелинейна, разхода спрямо товар и обороти също.
В тази връзка, ако аз трябва да конструирам такава термопомпа, бих се спрял на първи вариант.
По този начин системата Д.В.Г.-генератор може да подбира най-добрите режими,
според нуждите на термопомпената част, които варират в много широки граници.
Hursa - майстор
Темата е любопитна, но дали е по силите на неспециалист да направи ефективна такава.
Трябва да се намери високоефективен стационарен двигател с вътрешно горене, а да е така ефективен трябва изцяло да е оптимизиран за работа на метан (природна газ). До колкото разбирам това са нискооборотни двигатели, с относително голяма кубатура за мощността си, с висока степен на сгъстяване (метана позволява около 1:16) за да е високо КПДто (доста по-високо отколкото при по стандартен двигател работещ на бензин). Предполагам това са двигатели оптимизирани за висока икономичност в сравнително тесен диапазон режими, вероятно работещи по така наречения цикъл на Милър – така икономичността им е още по голяма (в този диапазон) по сравнение с многорежимен двигател (каквито можем да намерим по често). Така, че ентусиаста трудно ще намери високоефективен такъв. Още по-трудно ще може да оптимизира по достъпен двигател, който би намерил. Ако не е много ефективен двигателя, мисля, че това много силно ще се отрази на ефективността на термопомпата като цяло.
Не са много бензиновите двигатели, които да преобразуват получената топлина от изгарянето в 25-30% “полезна” работа (механична енергия) – на изходния вал. И дори такива двигатели достигат тази си максимална ефективност в сравнително тесен диапазон режими и обороти. Около 40% (и повече при товар различен от най-икономичния) от топлината получена при изгарянето на горивната смес – се “отнася” от отработените газове. 10-15% (и повече при непълен товар) се губи за привода на спомагателните механизми на двигателя и на триене в тях (горивна, “водна”, “маслена” помпа, разпределителен механизъм, евентуално алтернатор, може да има и други) – част от отделената при работата от тях топлина също се предава на маслото или охладителната течност на двигателя. Около 15-25% от топлината (и повече, особено при “частични” режими) – се отвежда от охладителната система. Около 5 до 10% непосредствено се отдава от маслото – в картера или в маслен радиатор (или топлообменник масло/охлаждаща течност). (При специализиран стационарен двигател работещ на метан съотношенията ще бъдат други.)
Другото, което ще е трудно да се оптимизира добре от неспециалист – усвояването на топлината от охладителната система (евентуално и от маслената) и особено достатъчно доброто усвояване на топлината от изгорелите газове. Двигателя за да работи икономично трябва да е в определен термичен режим. Разхода през топлообменника , чрез който охладителната система отдава топлината си на вътрешния воден контур трябва да е управляем за да се поддържа температурата на двигателя - около, а по вероятно и над 90 градуса (същото се отнася и за маслото, ако се ползва отделен охладител). Изгорелите газове, предполагам, трябва да им се отнема топлината на два етапа – един път да предадат топлина на вътрешния контур и втори път да отдадат топлина на изпаряващия се фреон – за да се получи топлината от тях до охлаждането им до температури близки до средата отдаваща топлина на изпарителя. (Евентуално, ако двигателя е с катализатор, ще е желателно да се получи и топлината отделена в катализатора.)
Не знам как се управлява термопомпа с регулируем компресор (отдавна ми е любопитно), само предполагам. Предполагам - трябва да се управлява натоварването на двигателя (евентуално и на електродвигателя) задвижващ компресора. Предполагам трябва да се управлява и дроселиращия елемент в контура, така, че да се получи оптимално налягането на фреона в изпарителя (изпарителите). Както и налягането в кондензатора (кондензаторите). Така, че при даденото натоварване на термопомпата да получим оптимални налягания и разход.
Да се разработи алгоритъм за съвместното управление на всички тези елементи, така, че да получим необходимата ни топлина от термопомпата, като цяло, при възможно най-нисък разход на газ. Не ми се вярва с всичко това да може да се справи добре само един човек.
Усложнява се допълнително, ако такава термопомпа ще се използва и за охлаждане. Трябва да се предвиди и радиатор, за охлаждане на двигателя, когато топлината му не може да се използва.
пет юли 26, 2019 2:03 pmBoyan написа:
Това което знам е, че товарната характиристика е нелинейна, разхода спрямо товар и обороти също.
В тази връзка, ако аз трябва да конструирам такава термопомпа, бих се спрял на първи вариант.
По този начин системата Д.В.Г.-генератор може да подбира най-добрите режими,
според нуждите на термопомпената част, които варират в много широки граници.
Сигурно сте прав. Така ДВГ може да работи в най-ефективните си режими. (Но същото може да се постигне и с вариатор.) Както казва и шоп - може да се използва капсулован компресор с ел двигателя му (който оползотворява и голяма част от топлинните загуби, до колкото разбирам). Допълнително - в режим охлаждане (а и ако има проблем с газоснабдяването) - евентуално ще може да се използва, като се включи в ел мрежата. Но при такава схема ще има допълнителни загуби в генератора, инвертора и ел двигателя - които макар и неголеми по отделно могат да достигнат до 30% като цяло (до колкото разбирам). Евентуално ще е добре да се оползотворят и топлинните загуби на генератора и инвертора. А и, най-вече, такава схема ще е чувствително по-скъпа, от колкото, ако ДВГ задвижва непосредствено компресора.
За да се използва газта, като енергоизточник – дали няма да е по-ефективно, ако термопомпата е абсорбционна. Въпреки значително по-ниския коефициент на трансформация по сравнение с COP на компресорната термопомпа (по отношение на консумираната механична мощност от компресора) – абсорбционната “трансформира” в цикъла си, може да оползотвори, почти цялата получена от изгарянето на газта топлина (много по-голям процент). Докато компресорната, в случая, използва двигател със сравнително ниско КПД.

Тема "Термопомпи Вода-Вода - всеки може да си направи сам" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: