Съвети от майстори за майстори. Полезни проспособления и инструменти.
Ради Тодоров - специалист
Явно почти никой не кара и темата изпадна в забвение.Имам един въпрос относно съхранението на литиевата ми батерия.Проблема е ,че ме е налегнал жесток мързел и колелото с батерията ми мръзнат на минус 10 градуса а батерията при мен не се сваля лесно.Заредена е на половина и се следи волтажа но минусите в температурата ме плашат дали да не си я прибера?
pansim - майстор
На такава ниска температура, май се саморазрежда литиевия акумулатор
На твое място щях да го прибера в стаята на топло.
alien - специалист
я като казвате че умряла темата да вдигна малко пушек :-D
на скоро четох разни статии с по нова информация относно литиевите акумулатори
та там пишеха че не всички искат балансиран заряд, определени видове може без баланс
освен за lifepo пишеха и за li-mn, с по високо напрежение са - 3.6 волта и също отдават много големи тоци, позволяват много бърз заряд
на скоро си купих макита винтоверт и там са 10 елемента по 2 в паралел, няма балансиран заряд - проверено, 3Ah зареждат се за 20-25 минути
та по тоя случай се зачетох из нета
на този тип батерии капацитета им го дават до 2.5 волта разряд, като препоръчват да не стои дълго под 3.6
т.е. заредена 4.2, изтощена до 3.6 - безопасно, може и до 2.5 но трябва бързо след това да се зареди
четох нещо и за циклите - примерно при разряд до 3.6 волта има 700 цикъла, при разряд до 2.5 волта има 250 цикъла
т.е. при дълбоко разреждане се получава двойно по голям капацитет, но циклите намалят грубо 3 пъти, а не 2 както се предполага логично
някой пробвал ли ги е тия li-mn батерии
Ради Тодоров - специалист
Явно е от снимката ,че батерията не се разрежда за 2 месеца е паднала от 52.7 на 52.2волта.Да не забравя да спомена ,че се държи с изключена плюсова клема.Ще изчакам и други мнения. За сега ще го прибутам до гаража да си спестя труда по свалянето и последващото качване на батерията.Нееее ще го карам до гаража студ не студ мерака е по голям. :yawinkle:




Изображение
zec ingenering - специалист
ЧНГ на всички електровеломаниаци, с пожелания за по-хубаво време тая година и повече км. на ток, по-ниски цени на батериите и по-високи на бензина (да са по-малко колите на пътя :razz: )!!!
Наздраве и безаварийно каране! :drinkers: :)
Прикачен файл:
bicyclebabe.jpg
bicyclebabe.jpg (48.41 KиБ) Видяна 3020 пъти
…повече ей такива срещи на вело-алеята!
geordgeo - специалист
Моята батерия (36V, 15Ah, Li-polymer) е свалена от колелото и прибрана на сравнително топло (около 15 градуса е в коридорчето, в което я пазя). Разредена е до около 80%, щото толкова успях да я покарам последно преди да хванат големите студове. Знам, че може да се кара на минусови температури, нищо, че капацитетът й ще е паднал с 20 до 50% в зависимост от това колко под нулата е, но не трябва да се зарежда на температури под нулата. Ако малко се пооправи времето да не е тоя кучи студ си тръгвам на работа пак с него, последно го карах на 23.12...

Та по тоя повод - Честита Нова Година на всички членове и гости на форума, пожелавам много здраве и късмет през новата 2015 година :-D
evparts.alle - специалист
Хайде, честито!
:partyman:
И поздрави на всички електрически ентусиасти!
Колко и да поевтинява "мазнята", пак ще се водят воини заради нея и пак ще замърсява,
и ще трови (хора, деца, животни, природа)!
И само заради различния си възглед сте достойни за уважение сега и за уважение после
от тези след нас!

Припомняйте си го!
:party:
zec ingenering - специалист
Време е да открием новата "говорилня" за 2015-та! :-D :mod:
alien написа:
я като казвате че умряла темата да вдигна малко пушек :-D
на скоро четох разни статии с по нова информация относно литиевите акумулатори
та там пишеха че не всички искат балансиран заряд, определени видове може без баланс
освен за lifepo пишеха и за li-mn, с по високо напрежение са - 3.6 волта и също отдават много големи тоци, позволяват много бърз заряд
на скоро си купих макита винтоверт и там са 10 елемента по 2 в паралел, няма балансиран заряд - проверено, 3Ah зареждат се за 20-25 минути
та по тоя случай се зачетох из нета
на този тип батерии капацитета им го дават до 2.5 волта разряд, като препоръчват да не стои дълго под 3.6
т.е. заредена 4.2, изтощена до 3.6 - безопасно, може и до 2.5 но трябва бързо след това да се зареди
четох нещо и за циклите - примерно при разряд до 3.6 волта има 700 цикъла, при разряд до 2.5 волта има 250 цикъла
т.е. при дълбоко разреждане се получава двойно по голям капацитет, но циклите намалят грубо 3 пъти, а не 2 както се предполага логично
някой пробвал ли ги е тия li-mn батерии
Alien, в тоя твой пост виждам доста цифри, би ли дал линкове към тези „разни статии с по нова информация относно литиевите акумулатори”, за да се запознаем и ние с тези новости.
За „Makita” доколкото знам - производители са на ел. инструменти, а не на литиево-йонни клетки, може би бъркам нещо?
За клетките Li-mn също ми е интересно да узная повече, виждам, че си чел и за тях. :?:
alien - специалист
makita са инструменти, но е интересно на какъв тип батерии са се спрели, и не само те а и много други производители на подобна техника, която има много сходни изисквания като за електро велосипеда - много енергия в малко тегло/обем и големи токове
когато отворих батерията и видях че няма баланс 1 ден четох из нета, сега няма как да намеря всичко
но ето някои сайтове

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

а този форум започва с това заглавие - LiPo guys - go LiMn and charge twice as fast without the need to balance
http://www.rcuniverse.com/forum/batteri ... power.html

имаше и още един сайт с една таблица където посочваха за кои типове li-ion батерии е задължителен балансирания заряд и кои могат без, но сега не го намирам
другия сайт който не намирам е за напрежението на разреждане - 3.6/2.5 волта
другото име на тия батерии е IMR и в нета има много даташийтове на самсунг, сони и други производители

http://www.powerstream.com/p/us18650vtc4.pdf

и обратно на винтоверта - батерията е 18V 3Ah 54Wh 10 елемента, 5 последователно и по 2 в паралел, с нея въртят инструменти със значителна мощност, имаше един 640W
зарежда се за 20-25 минути като постоянно зарежда с около 4-5А и някакви 10-15А импулси с променливи паузи и импулси - казват че това е интелигентна система с която целят батерията винаги да се зарежда за около 20 минути, т.е. напълно изтощена зареждат с повече ток, а по малко изтощена с по малък ток за удължаване на живота
в батерията има канали около елементите за въздушно охлаждане, а в зарядното има вентилатор, като се сложи на заряд отворите пасват за обдухване, явно за да се заредят напълно за толкова кратко време иска охлаждане, защото пробвах да блокирам въздуха докато зарежда с голям ток и елементите затоплиха за по малко от 10 минути
zec ingenering - специалист
Вчера Виваком създадоха известни затруднения на доста хора вкл. и на мен. Липсата на IP телевизия я преодоляхме някак, но на нет-а не. В един момент се замислих за това, как преди време всяка техн. информация се разпространяваше само Написана и подписана (на хартия) , а сега в нета всеки може да публикува, да чете и тълкува всичко и по всякакъв начин! Лошо няма, всеки трябва да има право на избор! Късно стана, затова накратко:
1.Най-общо погледнато „много енергия в малко тегло/обем и големи токове” е вярно за електровелосипеди, електромобили, винтоверти, RC toys. и пр.
Реално обаче – всичко е с доста големи различия в техническите изисквания и съотв. техн. решения.
2.Ето какво намерих за Макита на БГ:
http://boropetrov.blogspot.com/2014/01/makita.html
http://www.profstools.com/2013/08/makita.html
3. batteryuniversity го чета отдавна, и е хубаво който се интересува от темата, да го прегледа.
4. По отношение на балансиращата система – тя е допълнение към PCB (protection circuit board) и не е задължителна по принцип, както и някои други функции на BMS-a (battery management system). Даже и ВМС-а не е задължителен (по-малко жици и платки), ако клетките са ви напълно еднакви и сте сигурни, че няма да минават забранените зони при разряд и заряд, или ако не ви пука от факта, че ще ги минат (или минават често). В Макита са използвали определено техн. решение (виж втория линк) за проблема, което ако можете да го приложите в акум за е-байк или е-мобил– ОК! Истина е че някои клетки са по-чувствителни към граничните стойности и деградират по-лесно, но това вече са по-стари модели. От 2 години аз например работя с полимерни клетки (NMC), които не се подуват никак лесно и се оказаха наистина учудващо „железни” дори и за мен. Първите не бяха от тази химия и определено бяха по-нестабилни, но все пак още работят без проблем вече 4-та година.
5. Дейташитове на батерии – колкото щеш, от този се вижда, че не е китайски (щото такива са ми пращали че …..). Виждам една доста добра клетка. Всички цитирани напрежения са както си трябва и не виждам какво е по-различно от познатото?

Тема "Електровелосипед" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: