Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.
bridge написа:Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.


на променливотоков двигател оборотите могат да се регулират плавно с инвертор или ако самия двигател е с 2-3 различни скорости-какъвто е случая с домашния вентилатор 3 двигателя са събрани в един корпус и за това има 3 скорости

при постоянотоковите не съм много запознат но най общо казано с намаляне на напрежението намалят и оборотите
примерно при акумулаторните винтоверти има транзистор/така мисля че е/ и чрез спусака се управлява транзистора,той/спусъка/представлява потенциометър
Въпроса ти беше за постояннотоков и завърши с променливо токов.
Постояннотоковият се регулира с промяна на напрежението /най-лесно/.
Променливо токовият се регулира с промяна на честотата и с промяна на така наречените чифтови полюси. Статорната намотка е разделена на секции и чрез превключването им се променят чифтовете - n = 60f/p, където n са оборотите, f е честотата - 50Hz стандартно, а p са чифтовите полюси /2 полюса= 1р, 4полюса=2р и т.н./. За плавно регулиране и голям въртящ момент, се използват колекторни променливо токови двигатели, при които се променя съпротивлението във веригата на ротора.
Колекторните двигатели могат да работят на прав или променлив ток.
@Johny Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
ArturDent, Би ли посочил линк, да почете автора на тема, а и останалите как става това с регулуране на възбуждането на правотоков двигател, защото си мисля, че при намаляне на възбуждането и непроменящо се напрежение двигателят се доближава до намотка "накъсо". А с постоянни магнити са не двигателите за детски играчки, а тези от които се изисква по-голяма мощност.
Значи, малко факти за постояннотоковите машини с независимо възбуждане:

На тази картинка е дадена естествената характеристика на такава машина (т.е. при номинално захранващо напрежение, номинално възбуждане и без допълнителни съпротивления) - омега 0 е скоростта на празен ход при номинално захранващо напрежение.
Изображение

Като се натовари двигателя (М е съпротивителния момент) скоростта му намаля, т.е. омега се "премества" надясно по характеристиката. За определено механично натоварване на двигателя се установява определена скорост.

Математически изразено това е:
Изображение
омега е скоростта на въртене
Uн е захранващото напрежение
C е константа на машината, т.е. не се променя
Фн е номиналното възбуждане
i е тока на ротора
Rя е съпротивлението на ротора

Следователно:

Ако се намали възбуждането, скоростта на празен ход ще се учеличи, тъй като Фн е в знаменател (гледайте лявата графика... дясната се отнася за същото, но там е по дълго за обяснение :wink: ).
Изображение

Ако към ротора се включат допълнителни резистори, характеристиката става по-полегата - получават се семейство изкуствени характеристики. Това е така, защото първата част от формулата (Uя/C.Фн) определя скоростта на празен ход, т.е. омега 0, а втората част на формулата определя наклона на характеристиката (i.Rя/C.Фн). Няма да се впускам в обяснения защо е така :)
Ето, това което написах по-горе на картинка (лявата графика):
Изображение

При промяна на захранващото напрежение (при номинално възбуждане) се получават характеристики над и под естествената, които са успордни на нея (дясната графика на горната картинка).

Последния начин за регулиране е най-добър - загубите са малки и се запазва "твърдостта" на характеристиката, т.е. като се натовари двигателя, скоростта му не пада значително.

Това е съвсем общо по темата, без да изпадам в подробности. Надявам се да съм бил полезен...
Последна промяна от iavord на чет авг 12, 2010 10:12 am, променено общо 1 път.
ArturDent написа: Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
При днешните цени на силовата електроника не е. Само за пример - регулатор за 110kW мотор е под 7000 лева, което за тая мощност си е далавера :)
А, в домашни условия 220 Волтов постояннотоков двигател може с един дърт латер и един гръц да се регулира.
ArturDent написа:Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
Наскоро възстановявах едно сливенско моторче с постояннотокови магнити... Да ти кажа хич не е за играчки - върти като диво животно.
Ето ви материали за постояннотокови мотори, ако искате мога да ви снимам и за променливотокови :) а Явор ме изпреварил :)

Прикачен файл

12082010819.jpg
12082010819.jpg (95.97 KиБ) Видяна 16557 пъти

Прикачен файл

12082010821.jpg
12082010821.jpg (73.42 KиБ) Видяна 16557 пъти

Прикачен файл

12082010822.jpg
12082010822.jpg (48.48 KиБ) Видяна 16557 пъти

Прикачен файл

12082010823.jpg
12082010823.jpg (68.96 KиБ) Видяна 16557 пъти

Прикачен файл

12082010824.jpg
12082010824.jpg (60.39 KиБ) Видяна 16557 пъти
......

Прикачен файл

12082010825.jpg
12082010825.jpg (58.5 KиБ) Видяна 16552 пъти
В допълнение към казаното до тук да добавя, че постоянно токов двигател със серийно /последователно/ възбуждане, никога не трябва да се оставят без товар, защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне. За това винаги се използва твърда връзка, а не ремъци.
Но за целите на направи сам, много се разпростряхме. Нека питащият да даде конкретно задание и тогава ще умуваме.
Ако се върнем към заглавието на темата : Как се регулират оборотите на постоянно токов двигател /това за еднофазен- все едно не сме го прочели/ и да обобщим теоритичния отговор. Той е:
Има три начина на регулиране на скоростта
1.Чрез изменение на мрежовото напрежение-Рядко се прилага
2.Чрез изменение на съпротивлението на котвената верига.Свързано е със загуби и влошаване кпд на двигателя
3.Чрез изменение на потока, т.е. чрез изменение на възбудителния ток
Това го пише в учебниците..
:)
Johny написа:..., защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне...

По-точно отиват към безкрайност....

И сега как да регулираме оборотите на един постояннотоков монофазен двигател ?
Това и аз снощи го видях, но после забравих за него. Да се надяваме, че човека ще каже дали е монофазен или постоянно токов ел. двигателя.
Благодаря ви за изчерпателните отговори!
Ако имате желание, може да напишете накратко и за регулирането при променливотоковите еднофазни ел. двигатели, като изключим метода с честотния регулатор.
Естествено електрониката е най-доброто.
-широчинноимпулсен модулатор за правотоковите, до 48, за 220 с тиристор, ще ти изпратя схеми. може и с резистор.
-честотен регулатор за променливотоковите, доста е трудно и нямам схема но в абсорбатора е направено също с резистор - за малка мощност става.

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”