• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Привет на всички, които са решили да опазват околната среда, използвайки т.н. "възобновяеми енергийни източници" и по-конкретно дървесни пелети.
Привет и на онези, които, следвайки почина "довери се на българското", са се решили са се сдобият с пелетни горелки - родно производство и най-вече са успяли да овладеят "тънкостите" на експлоатацията им.
Позволявам си да отворя тази тема, защото видях доста написано за пелетите и пелените котли и камини, но няма почти нищо (или аз поне не можах да открия) за самите горелки... думата ми всъщност е за тези горелки, които се монтират допълнително към котли на твърдо гориво... и още по-точно за горелките на нашия баш-производител "ЕРАТО", Хасково. И за да бъда още по-конкретен, бих искал да отворя дискусия за качеството на тези горелки и за споделяне на практическия опит на притежателите им при експлоатацията им.
Сега остава да "изплюя камъчето"... мъчи ме една горелка GP20+/25... измъчи и сервизните специалисти и... не ще, та не ще да работи.
Горелката е на мой съсед, който на принципа "виж какво прави комшията и го направи и ти" това лято се сдоби с тази новост (веднага искам да уточня, че моята горелка е GP20). За съжаление обаче, неговата горелка упорито отказва да работи. Основият проблем е, че количеството пелети, подавани от шнека, се оказва недостатъчно за постигане на заявената от производителя топлинна мощност на горелката и тя гори като кандило (оставям настрана проблема с гасненето, което допускам, че се дължи на "високото" качество на пелетите). За разлика от GP20, новата GP20+/25 е с управляващ микропорцесорен контролер, в който работните параметри са заложени от производителя и единствената възможност е да се определи топлината мощност чрез потенциометър, чиято максимална стойност на време за подаване на горивото е 6.22 секунди. За това време обаче шнекът не е в състояние да подаде необходимото количество гориво, за да осигури максимална топлинна мощност. Контролерът не позволява да се промени (намали) честотата на подаване на горивото, което би компенсирало по-малкото му количество (при GP20 и двата параметъра могат да се управляват).
Тъй като се чувствам изключително неудобно, че "натресах" комшията на този проблем (който при сегашните минусови температури става нетърпим), моля всички, които имат някакъв опит с тази горелка (макар че се произжда сравнително отскоро) да го споделят, за да спасим комшията от измръзване...
:? Като завъртате потенциометъра за увеличаване на мощността какво прави горелката . :? Регулирате ли и въздуха , не е ли в гаранция , Ерато защо се излага -да не се осере името да му я подменят с нова.Техниците от Ерато ли са - какво казаха те. :?
С контролер "Телемеханик " ли е? :lol:
На твоята горелка колко са секундите :?
от kok » съб дек 18, 2010 8:12 am
Викайте техниците от ЕРАТО :mod:
Най-лесният начин да увеличите количеството на подаваното гориво, без да пипате настройките е като променяте ъгъла на позициониране на шнека. Настройките са правени за ъгъл 45 градуса, но ако шнекът бъде поставен по-полегато , подава повече гориво за единица време и обратно - ако се изправи малко, подава по-малко гориво. Друго, което може да направите преди да дойдат техниците е да засечете количеството гориво, подавано за 15 минути, да умножите по 4 и да го сравните с каталожния часов разход. Пробата може да направите при средна мощност (потенциометъра нагоре) и при 45 градусов шнек. Като запали горелката, се вади маркуча и се слага в кофа, а в горелката се опдава ръчно пелети за да се поддържа огъня или пък се вади фотосензора на светло, за да излъжеш контролера, че има пламък за да продължава да подава гориво, макар че реално горелката ще изгасне. Според мене обаче проблемът е или в настройките на въздуха или в калпави пелети. Клапата на въздуха трябва да е отворена около 5мм, а заводски идва много отворена и въздуха просто издухва огъня от паничката и пелетите не могат да горят и правят шлака. Пелетите от къде са?
Преди всичко, горещи благодарности на всички, откликнали на апела за спасявяне на комшиятя от измръзване :-D
Да започна подред с отговор на въпросите ви:
Горелката, разбира се, е в гаранция... Сервизира се от един от дистрибуторите на Ерато - М-Терм - много се стараят хората - един вдига шнека, друг го пуска, трети отваря клапата за въздуха, следващият я затваря... и така, докато смениха платката на управлението и шнека..., но резулатът е почти същия...
Какво беше направено до момента:
На база формулите на ЕРАТО, изчислих, че за да се постигне максималната топлинна мощност на горелката от 25kW, при допуски 4,77 kWh/kg за калоричност на пелетите и 0.89 КПД на системата горелка-котел, шнекът би следвало да подава 5888 gr/h или 98,15 gr/min пелети, което при цикъл 6,22 sec подаване (максимално) и 8,78 sec интервал (зададен от производителя), т.е. 4 цикъла в минута, прави 24,54 gr пелети за едно подаване. На практика, тестът, проведен по метода, описан от LazarGanev (и в ръководството за експлоатация), се установи, че шнекът подава дози от 3-4 gr до 33 gr, при което пламъкът е крайно нестабилен - ту стига средата на горивната камера, ту "облизва" предната част... съответно температурата на топлоносителя се колебае между 40 и 60 градуса. Смяната на шнека като че ли малко подобри стуацията, не не напълно. Навеждането на шнека по съвета на LazarGanev също оказа благоприятен ефект, но за съжаление позиционирането му е ограничено от конструкцията на входното отверстие на бункера.
За въртенето на потенциометъра няма какво да говорим - той е поставен на маХ, даже след червената зона, въпреки че в ръководството на ЕРАТО - стр. 28 - е записано, че "стрелката на потенциометъра не трябва да поставя в червената зона на неговата скала - това е топлинна мощност над номиналната за горелката" Горните проби са направени при това положение на потенциометъра - намаляването му просто не би имало никакъв смисъл... При моята горелка нещата са съвсем други - управлението на модела GP20 позволява ръчна настройка в широки граници на почти всички параметри, в .т.ч. времето за подаване на пелети (Т4) и времето за изгаряне (Т6), от които зависи топлинната мощност и разхода на гориво, докато при GP20+/25 се регулира (чрез потенциометъра) единствено параметъра "време за подаване на пелети" (P2) и то до максимум 6,22 sec. При GP20 заводската настройка на тези параметри е 8:10 sec, но аз я промених на 8:16 sec, защото се получаваше "затрупване" на пелети и недобро горене.
Контролера - ами не знам какъв е (все пак аз съм адвокат :? ) - на платката пише, че е шведска, а посредата й има едно кафяво кубче на което пише "THAI LIN" (звучи ми много китайско" :roll: ) и модел TL30S-072-250(N)... ако това е контролера... :?
След смяната на платката и шнека и "навеждането" му, колкото позволява конструкцията на бункера, резултатът е, че горелката работи малко по-добре, но далеч от очакваното. След като регулирах въздуха по посочения от вас "органолептичен" (демек окомерен) способ (то сервизът няма газанализатор, та аз ли...) снощи за пръв път горелката е работила почти цяла нощ, но температуата на водата в системата не надхвърля 50 градуса.
Тук не коментирам (все още) честото спиране на работата поради "задръстване" на горелката, което предполагам, че се дължи на качеството на пелетите - български, от някакъв производител във Велинград (не му знам фирмата). Същите пелети при мен образуват много шлак и пепел, но горелката се задръства едва след 8-10 часа горене, а не след 3-4 часа... В момента горя пелети на "Лескомерс", но и те са с трагично качество... май у нас само румънските са добри - не съм чистил горелката по една седмица! - но цената им е твърде "солена" за човек, който гори по 7-8 тона на сезон...
Та да се върна на горелката... Много бих искал да чуя мнение на тези, които експлоатират GR20+/25. Нямам техническо образование и не бих могъл да твърдя, а само предполагам, че зададените от производителя работни параметри, които определят топлинната мощност на горелката (6,22 sec време за подаване (максимално) и 8,78 sec време за горене) не могат да осигурят проектната й мощност. За мен не е логично при параметри 8:10 sec (при GR20) горелката да има мощност 20 kW, а при 6,22:8,87 (при GP20+/25) да се очаква мощност 25 kW... или може би бъркам :?
Чудя се какво ли биха могли да помогнат техниците на ЕРАТО при това положение? Всички търсят оправдание във фактори извън горелката - качество на горивото, несъвместимост с котела и т.н. ..., а дали е така... кой да ти каже :wink:
от kok » нед дек 19, 2010 1:56 pm
В крайна сметка вие май така и не сте я пробвали горелката с хубави пелети (примерно от баумакс) поне да изключите възможността проблема да е от качеството на пелетите
Колко киловата е инсталацията? Трябва да ти кажа, че пелетите на Лескомерс-Шумен са една пълна пародия. Аз също се мъча с една такава горелка и със същите пелети (клиентите се мъчат повече от мене де) накрая се ядосах и занесох хубави пелети, с които изкара цяла нощ. С шуменските пелети трябва да се чисти на всеки 3 часа, ама няма кой да го прави, тя се задръства, пламъка тръгва нагоре докато изключи температурния датчик. В темата за производителите съм пуснал резултати от изследване на различни пелети, от което се вижда, че шуменските пелети се открояват с пепелно съдържание 10 пъти над допустимото! Няма как да очаквате нормални резултати с такива пелети. Пробвайте с хубави пелети. В момента всичко добро се изнася за Италия и тук имам чувството, че остава само това, което върнат от там. Пелети се купуват лятото - тогава и цената е по-добра, и качеството.
Имам над 10 монтажа на пелетни камини и котли-всички горят всякакви пелети безпроблемно.В нашия район се горят основно пелети от Костандово и от "Сокола" -Пещера!!За Велинградските също имам недобри отзиви!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Отопление”