Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
Здравейте! Опитах се да намеря отговор на въпроса ми във форума, прочетох някои теми относно вентилираните покриви, но не намерих точен отговор на чуденето ми. Те така, предстои ми ремонт на покрив през Юни-Юли. Под ремонт имам предвид изцяло премахване на съществуващата конструкция и изграждане на нова, а подпокривното пространство ще се обособява за обитаване. Точно поради тази причина искам да направим покрива с вентилация. В момента набавям някои от нужните материали. За сега съм купил съм битумни керемиди IKO и фолио IKO. Идните 1-2 семици ще купувам и ОСБ-то. И тук идват чуденията ми -

Първо да споделя за изграждането на конструкцията - тъй като ще се изгражда по вече одобрен проект от общината, в проекта е описано, че конструкцията трябва да бъде изградена от ребра 7/14см лежащи върху подложни столици 10/10см върху зида. Столиците ще бъдат 14/14см. Билото също е 14/14см (дължината му е около 2м). Маия 20/15см. Попове - 14/14см. Клещи 14/14.

И така, върху тази конструкция ще полагаме OSB-3.
Първото ми чудене е дали дебелината да бъде 22 или 18мм. Какво мислите вие, има ли смисъл от 22мм или 18мм би било достатъчно?

Второто ми чудене е относно вентилацията :

Вариант 1 : Ребра, Фолио?, Напречни летви, OSB, Фолио?, Битумни керемиди. ( дали трябват пъти полагане на фолио? )
Вариант 2 : Ребра, OSB, Напречни летви, Втори ред OSB, Фолио, Битумни керемиди.

Като при втория вариант цената съответно е х2, но ако е по-евективен не бих се замислил и за секунда. Не че имам излишни пари, но смятам като го правя да го направя както трябва, особено и като ще се живее в подпокривното пространство.

Прилагам и една снимка на вариантите :
Изображение

Благодаря предварително на отзовалите се! :partyman:
preslav - майстор
Без да съм специалист си мисля, че принципите на изграждането на вентилиран покрив са едни и същи. Изгледай това видео и много неща ще ти се изяснят https://www.misiamoiatdom.com/195-%D0%B ... 0%B8%D0%B2
В твоя случай разглеждай второто си ОСБ с налепените по него битумки като една голяма керемида, под нея трябва да имаш показаната двойна летвена скара, която е накована върху другото ОСБ, което е покрито със съответната мембрана. Как ще осъществяваш вентилацията на билото не ми е известно, но вероятно има решение и за това.
moimoimoi - майстор
по проект с битумни керемиди ли е покрива?

при вариант 1 има вероятност да накъсаш фолиото още при монтажа,а може и по късно като надуе вятъра пак да го скъса
вариант 2 е по добър но фолиото да е между двата слоя осб,не виждам как ще лепиш битумни керемиди върху фолиото.
мисля че редът ти е следния: Ребра, OSB,фолио, Напречни летви, Втори ред OSB, ,Битумни керемиди.

за напречните летви ползвай с минимален размер 5х5см
schuldiner - майстор
Много ме мързи да мисля за работа, ама като гледам, нещо не се подсказва...
Стандартните гвоздеи за битумни керемиди са 2,6 см. Значи нито 18, нито 22 осб става, щото ще се покажат отдолу. Дори и да не се вижда, смисълът е да държат покритието да не отлети. А в осб гвоздеят не е да държи кой знае колко, затова да намаляваш дълбочината е тъпо. Отделно че осб-то се монтира към ребрата само на винтове, плюс подложки на напречните снадки/междуребрията/, т.е. правилният монтаж е по-трудоемък от на дъските. И като сравниш цената на 22-ката с дъска първо качество 2,5 см, направо да се чудиш защо въобще някой ползва осб за покрив. Не е за пренебрегване и размерът - осб-то разпределя товара на 2,44, дъската стандартно на 4 м, т.е. на почти двойно повече ребра. Ама имаш проект, трябва да питаш за промяна.
Тъй, за вентилацията. Пише нещо клещи. Ами ако изправиш тавана над клещите, ще получиш стандартен студен покрив от равния таван до билото. В този обем трябва да се събира топлият въздух от междуребрията и вече само този обем да се извежда през отдушник. Стандартно на 40-50-60 квадрата един Ф100, според изложението. А може и с двойно било.
В наклонената част не мисля че е разумно да се повдига обшивката с покритието - това си е част от конструкцията и /зависи от наклона/ не винаги е добра идея товарът да е на конзола. Монтираш си обшивката и отдолу с летви ограничаваш докъде е ватата - 3-4-5 см... няма научно правило, зависи колко дълъг е наклоненият скат и колкото по-дълъг, толкова по-голям отвор. За 25 години никой производител не направи схема, освен за два-три стандартни случая, колкото да има нещо. Дори напоследък и размери на покрива не пишат, преди 10 г. имаше. На 14-ка ребро ще ти остане примерно само 10 за вата. Ако искаш повече - тип окачен таван. Да, тежко е и виси, ама не е на открито отгоре, дето го затрупва сняг неизвестно колко и го духа вятър. Ако е стабилно направен таванът, така ще си остане.
Ватата каширана отгоре, заради обветрянето. Не че е фатално и да не е покрита.
Отдолу, паропреграда задължително.
Здравейте, благодаря за отговорите.

Ами по принцип по проект е писано, че ще е с дъсчена обшивка с дебелина 2.5см. Реших да го заместя с ОСБ-3 само и единствено заради гладката и равна основа върху която ще лежат битумните керемиди, а пък и винаги съм си мислел, че ще е по-лесен монтажа му. Но сега четейки горния пост, наистина взех да се замислям заслужава ли си OSB-то... Друго си е здрава дъсчена обшивка. А сега и като направих сметка, то излиза почти двойно по евтино, а в същото време е по-здраво и надеждно... Тази обшивка която е в момента на покрива е слагана през 1975 година и смея да твърдя, че може да изкара още 5-10 години :)
(В момента има съществуващ покрив. Но тъй като ще правим реконструкция и леко ще се повдига нивото с капандури ще го махаме и ще правим изцяло нова конструкция)

Само да вметна за пироните - тези които аз взех са на IKO, за да важи гаранцията на битумните им керемиди от IKO изискват да се ползва тяхно подпокривно фолио и техните пирони. Тяхната дължина е 25мм. Ако се ползва да речем 22-ка OSB и пирона мине през битумната керемида и фолиото би трябвало пирона да пасне точно, или пък ако цъфне отдолу ще е не повече от 1мм, няма и толкова.

Съжалявам, обаче нещо не разбрах за вентилацията, ако е с дъсчена обшивка.
Слагам ребрата 7/14см, фолио, още едни ред дъски примерно 5/5см които лягат върху ребрата за да се получи 5см въздушна възглавница, после дъсчената обшивка и отгоре битумните керемиди? А после от вътре между ребрата си тъпча ватата която ще стигне до фолиото?
Ама пък от друга страна, колкото и клипчета снимки да съм гледал, битумните керемиди се полагат над фолиото...


съб апр 11, 2020 8:19 pmschuldiner написа:
Много ме мързи да мисля за работа, ама като гледам, нещо не се подсказва...
Стандартните гвоздеи за битумни керемиди са 2,6 см. Значи нито 18, нито 22 осб става, щото ще се покажат отдолу. Дори и да не се вижда, смисълът е да държат покритието да не отлети. А в осб гвоздеят не е да държи кой знае колко, затова да намаляваш дълбочината е тъпо. Отделно че осб-то се монтира към ребрата само на винтове, плюс подложки на напречните снадки/междуребрията/, т.е. правилният монтаж е по-трудоемък от на дъските. И като сравниш цената на 22-ката с дъска първо качество 2,5 см, направо да се чудиш защо въобще някой ползва осб за покрив. Не е за пренебрегване и размерът - осб-то разпределя товара на 2,44, дъската стандартно на 4 м, т.е. на почти двойно повече ребра. Ама имаш проект, трябва да питаш за промяна.
Тъй, за вентилацията. Пише нещо клещи. Ами ако изправиш тавана над клещите, ще получиш стандартен студен покрив от равния таван до билото. В този обем трябва да се събира топлият въздух от междуребрията и вече само този обем да се извежда през отдушник. Стандартно на 40-50-60 квадрата един Ф100, според изложението. А може и с двойно било.
В наклонената част не мисля че е разумно да се повдига обшивката с покритието - това си е част от конструкцията и /зависи от наклона/ не винаги е добра идея товарът да е на конзола. Монтираш си обшивката и отдолу с летви ограничаваш докъде е ватата - 3-4-5 см... няма научно правило, зависи колко дълъг е наклоненият скат и колкото по-дълъг, толкова по-голям отвор. За 25 години никой производител не направи схема, освен за два-три стандартни случая, колкото да има нещо. Дори напоследък и размери на покрива не пишат, преди 10 г. имаше. На 14-ка ребро ще ти остане примерно само 10 за вата. Ако искаш повече - тип окачен таван. Да, тежко е и виси, ама не е на открито отгоре, дето го затрупва сняг неизвестно колко и го духа вятър. Ако е стабилно направен таванът, така ще си остане.
Ватата каширана отгоре, заради обветрянето. Не че е фатално и да не е покрита.
Отдолу, паропреграда задължително.
schuldiner - майстор
пон апр 13, 2020 8:34 pmBoxe написа:
Само да вметна за пироните - тези които аз взех са на IKO, за да важи гаранцията на битумните им керемиди от IKO изискват да се ползва тяхно подпокривно фолио и техните пирони. Тяхната дължина е 25мм. Ако се ползва да речем 22-ка OSB и пирона мине през битумната керемида и фолиото би трябвало пирона да пасне точно, или пък ако цъфне отдолу ще е не повече от 1мм, няма и толкова.

Съжалявам, обаче нещо не разбрах за вентилацията, ако е с дъсчена обшивка.
Айдеее, на ико много им харесвам материалите, обаче и те взели да се правят на велики. Гаранция над законовия минимум се дава за правилно употребен продукт, не според допълнителните аксесоари, дето са те принудили да купиш. Монтажа ще контролират ли? Ама карай, няма да опреш до гаранцията, надявам се.

Детайлът, който предлагам:
1. Ребра 7х14
2. Дъсчена обшивка.
3. Мембрана /интересно ми е, каква точно е мембраната, за да важи гаранцията и колко години дават?/
4. Битумни керемиди.

Вентилация на битумните керемиди:
1. На 4 см отстояние от дъските - 10 см каширана с алуминиево фолио вата. За да спазиш тези 4 см, може да монтираш ограничители, примерно летви през метър-два и така да слагаш ватата.
2. Следващите слоеве вата - 10-15-20 см - на окачвачи/скара от гредите надолу, т.е. към тавана.
Виж как се прави окачен таван с директни окачвачи.
3. Под клещите струва ми се ще изправиш тавана. В "триъгълника" над хоризонталния таван се събират каналите от междуребрията. Значи трябва да изведеш само този обем прегрят въздух, като отчиташ площта на ската, откъдето се събира. При четирискатен покрив междуребрията са затапени от маията - и за това има решение, ама ще пиша при нужда. Отдушниците са 1 бр. Ф100 за 40 квадрата южен и за 60 северен скат.
4. Под най-долния слой вата слагаш паробариера - найлон, фолио или каквото ти продадат пароНЕпропускливо.
5. Таван - дъски, осб, гипсокартон/фазер... каквото си решил.
Мембраната чесно казано не съм я разопаковал въобще за да я гледам дали (и колко, ако дали) е по-различна от другите мембрани. Ще я погледна и ще споделя мнение. Иначе от към цена не е "огромна" разликата. Взех я на 3.30лв квадрата.

За покрива - по принцип е 4-скатен, но ние ще правим ремонт само на едната му половина, защото другата половина е на комшийте. Двете половини са разделени с противопожарен надзид. Ще има било и 2 броя маия. Прикачам снимка. Розовата половина е обетка на ремонт. Варианта който каза, че междуребрията за затапени от маите.

Изображение




Ако съм разбрал правилно трябва да се получи нещо такова като на тази снимка, само че ватата между ребрата трябва да е 4-5 санта на долу за да се получи въздушната възглавница между нея и общивката?

Изображение

Само, че не искам да слагам вата след ребрата защото ще отнеме доста от височината на помещенията. Аз споменах, че ще се подвига на места с капандури, но те ще са само 2. Останалото си остава ниско - в момента 1.2м в най-ниската част. Ако сложа още 10-15 санта вата ще изяде доста...
schuldiner - майстор
Добре, точно като на снимката, обаче с отстояние е ватата.

В проекта, одобрен от общината говори ли се нещо за кота корниз? Ако увеличиш слоя над ребрата 7х14, ще повдигнеш и корниза с 15-20 см спрямо съседите. Ако не е проблем, действай по този начин, че то вътре и при билото таванът едва ще стига 2 м.
Така и каналите на междуребрията към маията остават свободни и всичката жега се събира на билото.

ПП Има и една друга, по-сложна сметка... В общи линии топлоизолацията се усреднява - ако имаш 10 квадрата с 10 см и 10 квадрата с 20, средното е 15 и ще работи като 15, стига да нямаш термомостове. Обаче ако въпросните 10 са на наклонения таван, а 20 на хоризонталния, средното отива към 17-18. Т.е. като разликата стена-таван за топлозагубите.
Kорниза трябва да си остане колкото си е сега. Евентуално да се повдигне с не повече от 5-10 санта. В момента от пода до билото е 3.60м.
Аз за това си мислех, че е вариант над ребрата 7х14 да сложа един ред летвички 5х5 и върху тях да редя вече дъсчената обшивка и битумните керемиди. Така ще отделя дъсчената обшивка от ребрата и ще получа въздушна възглавница от 5 санта над ребрата и под дъсчената общивка и така парите от междуребрията ще стигат до там и ще се отвеждат към билото, което да отрежа и да му сложа билен отдушник.
Само, че пък така няма ли да трябват 2 слоя фолио - един слой меджу ребрата 7х14 и 5х5 летвите, и после още един слой между битумните керемиди и дъсчената обшивка?




ср апр 15, 2020 7:26 amschuldiner написа:
Добре, точно като на снимката, обаче с отстояние е ватата.

В проекта, одобрен от общината говори ли се нещо за кота корниз? Ако увеличиш слоя над ребрата 7х14, ще повдигнеш и корниза с 15-20 см спрямо съседите. Ако не е проблем, действай по този начин, че то вътре и при билото таванът едва ще стига 2 м.
Така и каналите на междуребрията към маията остават свободни и всичката жега се събира на билото.

ПП Има и една друга, по-сложна сметка... В общи линии топлоизолацията се усреднява - ако имаш 10 квадрата с 10 см и 10 квадрата с 20, средното е 15 и ще работи като 15, стига да нямаш термомостове. Обаче ако въпросните 10 са на наклонения таван, а 20 на хоризонталния, средното отива към 17-18. Т.е. като разликата стена-таван за топлозагубите.
schuldiner - майстор
То малко по малко се връщаме на първия ти вариант и стана излишно да пиша :)
Като си почнал със 7х14, дай да ти ги разрежат на три - три по 4,5, захванати в ребрата през 50-60 см с винтове 6х100.
Ако може да се работи безопасно, над ребрата, преди бичметата 4,5х7 монтираш най-обикновена паропропусклива мембрана/фолио/ за под керамични и бетонови керемиди. Грамаж 120-140, цена около лев и петдесет за квадрат. Тази за под битумни е различна, трябва да е битумна с полиестерна армировка и дебелина минимум 3 мм /3 кг/м2/. Дебелината е за да уплътнява гвоздеите и да преодолява неравностите, полиестерна - за да не се къса, както се късат керемидите със стъклен воал. Т.е. това е хидроизолация + основа/подложка за битумните керемиди .

Тема "Вентилиран покрив - видове" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: