• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Здравейте майсторчета,попадна ми един асинхронен монофазен ел двигател и понеже не е обозначен а аз съм зелен та не мога да го подкарам трябва ми малко помощ :?:

Двигателчето съм снимал тук http://wolves-team.hit.bg/mz/eldv.JPG
Значи от корпуса му както може би се вижда стърчат 6 кабелчета,но не е трифазно а две от кабелчетата са от центробежен прекъсвач който е монтиран в задния край на вала(най-ляво на снимката в кръглото капаче)
А другите 4 кабелчета(белите) са двете намотки.Едната има съпротивление 3 ома а другата 8 ома-и ето тука е моето питане породено от незнание -коя по дяволите е работната и коя пусковата намотка и също така трябва ли на пусковата да вързвам кондензатор фазоизместващ и ако да то колко микрофарадов.
И за завършек но не на последно място ето и данните за двигателя които успях да прочета от изключително пострадалата табелка(мотора е на 50 години)
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.
Ако някой разбира от тия китуци и реши да отдели 5 минути тук във форума да ме просветли за намотките ще съм му благодарен и ще го споменавам със здраве.
Предварително благодаря Virtuozo.
Според мен намотката с по-ниско съпритивление е пускова другата е работна пусковата се прекарва през центробежният прекъсвач /ако работи!!!/ и в общи линии това е.
Нека въртенето започне СЕГА :)
А стига бе вие ме убихте :? понеже в този форум се регистрирах много трудно(чак след 3-4 дена администратора ми даде картбланш) бях пуснал темата в един друг форум за електроника и сега пускам компа и първо влезах там.Та в споменатия форум един човек е отговорил точно обратното а именно че пусковата е с по-голямо съпротивление с цел да се намалял първоначалния голям пясков ток,а сега де??? Някой от двамата греши ама кой?
Това е важно да се изясни защото доколкото знам ако объркам двете намотки след първоначалното пускане на двете заедно след няколко секунди едната ще се самоизключи а другата ще остане да работи и ако тази която остане е пусковата май ще замирише на изгаряло и ще трябва да го нося на бубиньор.
Моля още малко разяснение за да съм по сигурен както и нещо за слагане на кондензатор трябва ли да има или не и ако да то колко микрофарада-пак казвам мотора е 800 вата.
Точно така,пусковата намотка е с по-голямо съпротивление защото е с по-тънък проводник :)
Винаги пусковата намотка на двигателя е с по-голямо активно съпротивление от работната намотка. За съвременни еднофазни двигатели пусковата е с минимум два пъти по-голямо активно съпротивление от работната намотка. :)
Съвремените еднофазни двигатели работят основно с кондензатор като фазоизместващ елемент. Кондензатора може да бъде пусков, работен или да има и двата вида.
Като се имат впредвид годинките на този двигател въобще не е сигурно да ли изобщо има кондензатор. :) Възможно е като фазоизместващ елемент да се използва пускова намотка с повишено активно и понижено индуктивно съпротивление. :lol:

Моето предложение е да пробваш да го пуснеш по класическата схема - работна директно, пускова през центробежния изключвател първо без кондензатор. Ако антиката набере обороти нормално значи не му е необходим кондензатор. Ако не се развърти, а само бучи слагаш му пусков кондензатор последователно във веригата на пусковата намотка.

Преди да тръгнеш да пускаш антиката е хубаво да му измериш изолационното съпротивление между отделните намотки и между намотките и корпус с мегер 500V, съпротивление над 500к.ом. е задоволително. Отвори му страничните капаци почисти му намотките, ротора, гресирай му лагерите ако все още са използваеми.
Между другото като му гледам сравнително новите кабелчета с PVC изолация най-вероятно е пренавиван. :lol:


За сега 5те минути изтекоха :lol: ако има още въпроси питай :lol:
Само да добавя към изчерпателния отговор на Милен , ако искаш да промениш посоката ,просто обръщаш захранването на коя да е една от намотките ,пусковата или работната.
Искренно благодаря на всички отзовали се и специално на Милен който е изнесъл цял урок и то така предаден че дори тиквеник като мен да разбере всичко.
Само че и през ум не ми минава да го тествам с мегер щото първо нямам и второ незнам как се ползва-иначе съм виждал мегер и положително беше по дърт и от моя мотор-представляваше една бакелитова кутия с ръчка за навиване и ако се не лъжа с нея се нагнетяваше(божееее каква дума използвам) :shock: високо напрежение което после се изстрелва по проводниците :-D .Както и да е ще минем и без мегер :idea:
За мотора незнам може и да е пренавиван ама може и да не е щото и изводите на центробежния са от такъв проводник а не виждам смисъл да ги сменят и тях при пренавиването.Що се отнася до лагерите,мисля че са ОК щото като го врътна на ръка много ме кефи как се върти :wink: .
Но да обобщя наученото.Ако някъде греша поправяйте ме!
По високоомната(8 ома) е пускова а по нискоомната(3 ома) работна.Пускам го първо без кондензатор както ме е посъветвал Милен ако правилно съм разбрал така http://wolves-team.hit.bg/mz/svurzvane.bmp и ако не развърта или развърта много мудно и на бавни обороти изключвам и слагам кондензатор полседователно във веригата центробежен-пускова.
Само последно уточнение ако се стигне до кондензатор ориентировъчно колко микрофарада за този мотор? Иначе знам че трябва да е хартиен с напрежение поне 300 волта че даже имам 3 бр единия е 10 другия 16 а най големия е 45 микрофарада но не е проблем и да си купя 60 Mf за 12 лева-знам също и че могат да се сумират :wink:
П-П Lyki това за посоката и него го знам но все пак ти благодаря щото евентоално щеше да е голяма пречка :)
Грешно ти е чертането двете намотки трябва да са паралелно свързани към захранването, като през пусковата се свързва последователно центробежния, то ва е вярно начертано,Но
пусковата заема само две /трети от периферията на статора и е по малка от работната . от където се получава и по голямото и съпротивление. :wink:
@Virtuozo, точно така е схемата, правилно си я начертал.
Ако все пак се стигне до кондензатор, пробвай с 30 микрофарада на 400 V - поне нашите двигатели в службата са с такива кондензатори.
Ето му я схемата и техническите данни :
http://img181.imageshack.us/my.php?imag ... telhj9.jpg
Схемата ти е точна. За намотките правилно си ме разбрал 3ома - работна, 8ома - пускова. :)
Относно кондензатора.
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.


Ако това Кw 0.8 е мощноста т.е. 0.8кW и при 2800 об. пусковия кондензатор трябва да ти е около 80-100 мкФ./280В. От по-голям кондензатор вреда няма да има, просто двигателя ще тръгва по-лесно. Докато при по-малък капацитет може да не успее да се развърти.
Ето ти параметрите на еднофазни двигатели производство на Елпром Харманли http://www.elprommotors.com/index.php?lang=bg&page=1&sub=4

Двигателчето по снимката ми изглежда че има отпред предполагам и отдзат вентилационни отвори, т.е. е с вътрешно охлаждане на намотките. Затова ти препоръчах измерването на изолацията понеже намотките може да са овлажнени и да направи късо по време на работа.
Между другото мегерите вече не са толкова страшни колкото бяха тия руските с манивелата. Новите са с батерии и цифров дисплей, а измерването става с натискане на един бутон. :lol:

Като направиш екпериментите пиши за резултата.

Прикачен файл

1f_mot_C.JPG
1f_mot_C.JPG (14.12 KиБ) Видяна 23471 пъти
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”