Най - вълнуващия въпрос зимно време.
yassi - специалист
Започнах да чета цялата тема от начало, сега съм на 11 стр, до 1486 има доста, но събота и неделя ще ги прочета.
Горелката и котела Грейко 20РБ от 2015, до 2019 не е имало проблем (така ми казаха), от 2019 го поех с купеното жилище. До сега за 2 години само смених една оптодвойка. Старата даваше грешка, че е запушено, а не беше реално запушено и горелката гаснеше. Тогава в нета като търсих в сайтовете на грейко и дистрибуторите им имаше каталог с резервни части и определени дейности от специалист със цената. Така и намерих новата оптодвойка на цена 15-20лв беше от най-близкия дистрибутор до нас. Днес реших да попрегледам ръководството и схемите на горелката. Няма датчик за димни газове, допълнителен вентилатор и самопочистващо устройство. Това е нормално, те са опция. Почнах да търся в интернет резервни и допълнителни части за грейко и останах много разочарован. Каталогът, който го имаше преди година вече липсва навсякъде. Нито резервни части, нито сервизни услуги. Ако искаш нещо трябва да звъниш и питаш. Голяма тайна станало. Отделно в ръководството за едно понятие са използвани 3 различни термина - димен вентилатор, коминен вентилатор, допълнителен вентилатор. Това е несериозно. Както и да е. Продължаваме смело напред. И със следните въпроси:
1. Темп датчик за димни газове - разбрах, че е само за информация, гъдел. Датчик рт100, хубаво, в платката на клемореда, ами другия край къде се слага? В комина ли?
2. Допълнителен вентилатор, демек димен или коминен. Този вентилатор къде се слага? Долу на изхода на котела или горе на комина на покрива? Защо ми показва някакви RPM от 300 до 1100 като няма монтиран?
3. Самопочистващо устройство - това съм сигурен, че го имаше миналата година в каталога, сега не мога да го намеря. Това устройство в ръководството не пише какво почиства - горелката ли почиства или тръбите в котела чисти? Аз основно това исках да разбера и за това се рових днес. Ако това чисти тръбите много облекчава самото чистене и не трябва да се отваря отгоре. Струва си инвестицията ако е това което си мисля.
Относно експлоатацията имам два въпроса:
1. Функцията поддържане - стандартните настройки са 0/0 и време до 60мин. Ако обаче е 60 мин то вече всичко е изгоряло, няма пламък. Дори от 30тата мин вече няма пламък и ако термостатът подаде сигнал въпреки че е в режим поддържане ще мине в режим запалване. Целта на поддържането е да се избегне запалване, а направо да се мине към Р1,2 или 3 в зависимост от температурата на водата.
2. Горното не ми е толкова важно, но следното ми е интересно: Всеки се интересува от настройките. Те обаче са строго индивидуални от много фактори - колко радиатори, какъв обем, какво гориво и т.н. Обаче има една настройка, която е обща за всички (говоря за горелка и котел грейко 20рб и слънчогледови пелети) - това е запалването и разгарянето и евентуално модулацията до момента когато се включи помпата. Настройките са в секунди, които са различни за всички спрямо капацитета на шнека, но секундите като се обърнат в количество пелети(кг) става едно и също за всички. Да кажем, че помпата се включва на 60гр, до този момент няма циркулация на вода, т.е. има някакви оптимални и универсални настройки за достигане на температура 60гр със слънчогледови пелети. Някой да сподели опит дали е променял стандартните настройки за запалване и разгаряне за намаляване на разхода до достигане на 60гр? Защото на мен ми се струва, че моята много лапа от 20 до 60 4кг отиват, после като влезе в режим е добре, по 1кг на час. И се оказва, че почти половината от разхода за деня отива само за палене.
ls1 - напреднал
На въпросите спецовете да ти отговорят, но като прочел темата цялата отдо мога да ти дам един съвет. Не тръгвай да правиш каквото и да било преди да прочетеш цялата тема, защото има неща, които в началото са били 'тренд', а после се променят. Примерно в началото минават едно 300 страници докато се отрече 'вечното поддържане' и се разбере че файда от него няма. Аз така прочел темата докъм 100 страница звъня на инсталатора да го питам моето поддържане що е само 20 минути и докато му обясня че 'само питам' вече ме беше окрещял. Има и други неща, които с времето се променят и изясняват, а в началото са били едва ли не сигурни. Как ще я прочетеш за два дни не знам, мен ми отне мисля месец и повече.
andy_forresite - майстор
yassi,
сериозно ще прочетеш цялото това нещо? Да ти спестя ли 100-ина страници? Не чети мненията на andy_forresite.
Важното е да знаеш как да ползваш съоръжението. Като ползвате компютър да не би да знаете във всеки момент кой компонент какво прави и как точно работи... Повечето хора знаят само как да сипят пелети, да вкл./изкл. отоплението и да направят почистване. Това е достатъчно.

Относно трите вентилатора. Да, не са три. Два са - коминният и димният са едно и също. На котли грейко, бош, юнкерс, будерос, фероли, имергаз, виадрус, голдън файър ... на почти всички не им трябва коминен/димен вентилатор. Горелката се продава отделно и не се знае на каква дива самоделка ще попадне. Някоя с 5-7 хода, пушека ще се загуби в лабиринта, няма да може да намери пътя към атмосферата и ще опуши собственика си. Тук коминен/димен вентилатор ще потрябва и е добре да може да се управлява от контролер.
Допълнителен вентилатор пък хептен никой не си е монтирал. Предвидено е място на клемореда на платката за свързване на силен вентилатор, който по настроен интервал и продължителност от време да издухва каквото успее от главата на горелката - огън, пелети, пепел. Целта е горелката да се запали отново на чистичко и да гори докато дойде времето за следващото продухване.
Какво друго ... а, pt100 - като искаш да измерваш температурата на пушека го слагаш в една гилза, пробиваш кюнеца, слагаш гилзата в дупката на кюнеца и в нея пъхаш датчика. Аз с него измервам колко е топла водичката, която влиза в котела. Други го ползват за бойлера и диференциалния термостат /помпа БГВ/.
Друго ... самопочистващото у-ство. Това пак никой не го е монтирал. Почти всяка друга горелка от "негрейко" тип ще се задръсти от олЮ-то и ще изгасне. И грейко може да се задръсти, но трябва пелетите да са много зле, да има много пепел в тях, дозите да са огромни, вентилаторът почти да не върти и кюнци/котел да не са шомполирани от ланшния снЕК. Та това устройство е механизъм, който се задейства от платката през зададеното от потребителя време. По чисто механичен път се събарят натрупаните остатъци от горенето. Как изглежда у-ството не знам. Но движещи части в тези условия (екстремно висока температура и колосална запрашеност) са обречени на скорошна смърт. Преди това ще скъсат нервите на притежателите си.

И нещо вече важно. Като говорите за "поддържане" уточнявайте се за кое точно поддържане говорите.
1) На първите контролери - версия 1.0/1.0. до хм, не съм сигурен че сигурно немат живи набори ... 1.4/1.3, имаха възможност поддържането да се настройва. Това е минало и тази функция не съществува. Причината е в нагар, шлака ... и няколко пукнати горивни глави. Виждал съм три такива управления, екранчето беше с толкова размазани цифри и букви, че си помислих за диоптри.
2) При по-новите контролери, отпреди 3 години, които пак са с телевизорче с 2 цвята, поддържането общо взето нищо не може да прави. Не може да се подават пелети, няма режим retort и само можете да задавате % вентилатор. На практика трябва да е 0%. Играе го защита от прегряване. Добавен е датчик за следене на об/мин. на вентилатора на горелката.
3) При цветните контролери с копчета също не може да се настройва "поддържане"-то. На управленията за камините Грейко може да се настройва режима "поддържане", а при горелките за котли - не може. Липспва датчика за препълване (оптодвойката).
4) При тъчскрийн панела мисля че може да се нагласи "поддържане" :?

Отиват 3-4 кг защото не само котелът е изстинал, а и цялата система (радиаторите) :wink:
pepi3196 - специалист
3. Самопочистващо устройство


Има го🙂 представлява пружинен механизъм, които чисти димогарните тръби без да се налага разглобяване и гасене на котела.
Доста полезна джаджа😀 сваля осезаемо темп. На изходящите газове и разхода на пелети.
Аз ги взех от колега от форума на много прилична цена :-D
Потърси "турболатори" или " самопочистващ механизъм Грейко"
kalin72 - майстор
пет дек 10, 2021 8:37 ampepi3196 написа:
3. Самопочистващо устройство


Има го🙂 представлява пружинен механизъм, които чисти димогарните тръби без да се налага разглобяване и гасене на котела.
Доста полезна джаджа😀 сваля осезаемо темп. На изходящите газове и разхода на пелети.
Аз ги взех от колега от форума на много прилична цена :-D
Потърси "турболатори" или " самопочистващ механизъм Грейко"
Това е на котела, не на горелката.
pepi3196 - специалист
пет дек 10, 2021 9:16 amkalin72 написа:
пет дек 10, 2021 8:37 ampepi3196 написа:
3. Самопочистващо устройство


Има го🙂 представлява пружинен механизъм, които чисти димогарните тръби без да се налага разглобяване и гасене на котела.
Доста полезна джаджа😀 сваля осезаемо темп. На изходящите газове и разхода на пелети.
Аз ги взех от колега от форума на много прилична цена :-D
Потърси "турболатори" или " самопочистващ механизъм Грейко"
Това е на котела, не на горелката.
Да, на котела е🙂
yassi - специалист
Здравейте,
Благодаря за отговорите. Припокриват се с моите предположения. Да, ще я изчета цялата тема, бързо чета, пък и ми е интересно.Вярно, че човек не може да знае всичко, а и няма как. За тънкостите има специалисти, които са учили цял живот и трупали опит, е добри или лоши специалисти, това е друг въпрос. Аз лично искам да знам принципа на работа и всяка част за какво е включително и допълнителните опции с единствена цел безопасност. Затова питах за тези допълнителни опции, да ги разбера какво точно правят и повишават ли безопасността и има ли смисъл от тях. В началото на темата видях клипче, на което горелката е монтирана на вратата на котела. И моя котел има опция за монтиране на горелката отстрани и на вратата. Според мен монтиране на вратата е против всякакви правила за безопасност, хвърчат искри, концентрирана топлина нагоре, пластмасови компоненти наоколо (примерно шнека), огъване на шнека. В общи линии такова монтиране не одобрявам. С огън и ток трябва да си много внимателен.
Относно опциите темп датчик за димни газове, не е необходим, само информативно и не повишава безопасността. Тази температура не може да се контролира, освен предполагам да се сложи клапа на входа на комина, но не знам дали това е удачно, а и нямам намерение да стоя непрекъснато до котела да следя тази температура.
Димен вентилатор - и тук няма смисъл, коминът ми е прав, няма чупки, от другата страна на котела, но отгоре е обикновената камина на дърва, там като отворя клапата направо тайфун става вътре. Само остава неяснотата, защо ми показва някакво RPM от 300 до 1100 и повече, при положение, че на тази клема няма нищо свързано.
Самопочистващ механизъм - благодаря, на турболатор го намерих. Изглежда интересно и полезно, да не се отваря отгоре котела. Все пак от време на време котела ще трябва да се изключва, за да може да се почиства зад 3те ревизии долу. Въпреки това, на моя котел това не може да се монтира. Трябва да има два малки фабрични отвора горе от двете страни където да се инсталира. Но моя котел ги няма. Както е на снимката. От друга страна има някакви два други отворе отгоре, но отпред, в инструкциите нищо не пише за какво са. Също и за другите два малки, има ги на картинката, но не пише за какво са - снимката е от оригиналната инструкция на котела.
Относно версията на управлението - изписва NPBC-V4C-G1 ver 47/22. Опциите в тази версия за поддържане са време от 0 до 60мин и двата вентилатора (втория го няма) и прегряване. Тази снимка е от днес, но напоследък беше топличко, но когато е по-студено стават 5-6 големи "салама" или "кули". Като цяло от разхода съм доволен, търся начин да намаля височината на тези "салами" за сметка на времето когато не гори, т.е. да стане малко по-равномерно и плавно. Затова питах за поддържането, когато има около час между гасене и палене да не гасне и пали, а да поддържа, защото както казах при по-студено време, саламите са много близко.
Благодаря ви, бяхте ми много полезни дето се казва с половин дума разбрах.
А относно оптималните настройки за палене и разгаряне до тръгване на помпата ( грейко 20рб котел и горелка и слънчогледови пелети) някой има ли идея? Те трябва да са универсални докато тръгне помпата. След като тръгне помпата всичко вече е индивидуално. Някой бутал ли ги е тези настройки?
П.С. Искам да се извиня, сега пак погледнах котела и има малките фабрични отвора от двете страни. Знам, че се оправдавам, но лампата като се включи и сянката от шнека точно там попада и не го видях първия път. Сляп на карти не играе :) Другите два големи за какво са остава въпросът.
Прикачен файл:
Greyko.jpg
Greyko.jpg (29.94 KиБ) Видяна 1431 пъти
Прикачен файл:
20211210_092701 1.jpg
Прикачен файл:
20201009_130201 1.jpg
Прикачен файл:
20201009_130212 1.jpg
pepi3196 - специалист
Прикачен файл:
20211210_112603.jpg
Прикачен файл:
20211210_112611.jpg
Прикачен файл:
20211210_112622.jpg
Прикачен файл:
20211210_112628.jpg
Прикачен файл:
20211210_112636.jpg
Това са настройките при мен за сл. пелети.
Горелката е по добре да се монтира странично, за да може да се чисти по време на работа.
Относно дупките за почистващия механизъм, те се пробиват 🙂
yassi - специалист
пет дек 10, 2021 11:40 ampepi3196 написа:

Това са настройките при мен за сл. пелети.
Горелката е по добре да се монтира странично, за да може да се чисти по време на работа.
Относно дупките за почистващия механизъм, те се пробиват 🙂
Те и моите са същите. Това са препоръчителните първи настройки съгласно таблицата в ръководството. Само зареждането е различно като секунди, би трябвало да е еднакво като кг. Настройките за запалване мисля, че не се влияят много от вида пелети и може да си останат първоначалните. Обаче за разгарянето вида на пелети не оказва ли влияние? Тези 180 сек би трябвало да означават цитат от ръководството "След изгаряне на първата доза, 10сек ще работи на Р1 и 140сек на Р2". Различните пелети предполагам, че горят различно време, за едни 180 е малко, за други много да изгорят първата доза. И тези 10сек на Р1 не ги разбирам. Р1 е да кажем 2,4сек на 45 сек както са твоите настройки. Тези 10 сек са да кажем 4х2,4сек или само веднъж, тъй като целия цикъл е 47,4сек доста над 10сек.
Иначе и моите настройки за Р1,2,3 са близки до твоите с малки разлики. Аз съм пуснал 3 радиатора, една лира и едно подово. Основно гори на Р2, рядко отива на Р1, но пък не пада на Р3.
pepi3196 - специалист
Настройките са ти близки до моите като стойности но това не значи, че подава същото количества пелети.
При мен шнека е с капацитет 38кг, твоя мерил ли си го?
Ако не си, започни от там🙂
При първоначално зареждане пелетите трябва почти да покриват запалката.

Тема "Пелетни горелки GREYKO BMG и RB" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: