• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
sasim - специалист
Здравейте наскоро взех един перфоратор от един колега.Перфоратора го взех повреден, като той ми каза, че бил за смяна на ротор, но аз искам да си проверя дали наистина е изгорял, преди да ида в сервиза и да търся нов.Освен това как се проверява и статора.За ротора преди време бях чел че се мери съпротивлението между отделните пластини на колектора ,но незнам до колко е вярно и какво трябва да показва уреда?
Kasper - специалист
ТРУДНО!!!
Това е най-краткия и точен отговор. Нещата които можеш да направиш без специялен уред са много, но не носят 100% гаранция.
1. Външен оглед на ротора - проверява се предната и задната му част - много често ротора се поврежда от влезли твърди частици, които поради голямата си скорост могат да скъсат намотките на ротора. Повреждането на лака върху намотките също може да е проблем поради възможността от междунавивково касо съединение. Ако се открият такива намотки - скъсани ли са - най-добре нов ротор, ако са само с обелен лак може да се пробва лакирането му с яхтен лак, наколко пласта - от 10 повредени 1-2 се оправят. Проверява се състоянието на ламелите на ротора (медните пластинки накрая на ротора)- каналите между тях трябва да са еднакви по широчина и да са с еднакъв цвят. Ако има ламели които са посинели или почернели, или има канали които са много черни - там е възникнало късо съединение и ротора e "избил"! Оправя се със ... смяна с нов.
2. Измерване за късо съединение - мери се с мултимер (най-добре е с пробна лампа на 24V) между ламелите и на колектора и металната ос на ротора ако лампата светне или мултимера покаже различно съпротивление от безкрайно (съпротивлението на изправен ротор е огромно - връзка няма!!) ротора е пробил към корпус - тази повреда е изключително рядко срещана и е характерна за големите ел. двигатели. Имаме ли такъв пробив ... ремонта е невъзможен - смяна с нов
3. Измерване на съпротивлението между ламелите на колектора - всеки две съседни ламели са краища на намотка. Поради това че различните ротори имат различен брой намотки с различни по дебелина проводници точността на това измерване е ... с една дума безмислено е да се опитвате да мерите, но ако сте толкова упорити ... всеки две съседни ламели трябва да са с абсолютно еднакво съпротивление ... като се има предвид че може да се наложи измерване на десети от ом-а ...
4. Измерване на статора - прави се външен оглед - също може да е наранен от засмукани от турбинат камъчета стружки и т.н., измерва се съпротивлението на двете намотки - трябва да е абсолютно еднакво - поради големия брой намотки тук е даста по-лесно, като правилото е колкото по-мощна е машината толкова е по-малко съпротивлението на статора - обикновенно няколко ома. Заливането с лак също е полезна операция и помага, като тук скъсани намотки се оправят доста по лесно т.е. има смисъл да опитате.

Не съм сигурен доколко е полезно всичко горенаписано и се извинявам предварително за правописните грешки ... :)
sasim - специалист
Мерси за изчерпателният отговор.
lenko71 - специалист
Картинката е от тук

Прикачен файл

CA3OGV91.jpg
CA3OGV91.jpg (70.54 KиБ) Видяна 34882 пъти
lenko71 - специалист
Ето и още една от моите архиви

Прикачен файл

Find_rotor_sh_cut.jpg
Find_rotor_sh_cut.jpg (133.68 KиБ) Видяна 34867 пъти
stefan_gb - специалист
Отворения трансформатор си е наи надеждния метод и не напразно го показва Ленко , също статорите прекъсват и окъсяват много по трудно от роторите така че последните винаги са под съмнение като номер едно.
sasim забележе ли се голям искреж между четките и колекторния пръстен на ротора породен от по големия ток в веригата в 90% от случаите е заради повреден ротор. Има си и характерен звук при работа на такъв колекторен мотор.
vk - специалист
Аз пък винаги съм се питал какво се прави със стария или повреден ротор, със трансформатора който е повреден - съдържат толкова много медна тел (тежат като тухла)- направо не ми се иска да ги хвърлям.
От друга страна - в сервиз като сменят с нови части - поне да приспаднат някой лев за стария ротор/трансформатор.
mirk - майстор
Ами, :lol: стария е бонус за сервиза. То в роторите няма чак толкова мед ама някой по големичък двигател даден за пренавиване си е направо бонус :lol:
sasim - специалист
Здравейте от доста време не съм писал.Бях оставил работата с моторите, но сега пак ми доиде желание. Може ли някои да ми покаже схема на рязания трансформатор( индуктор) искам да си направя такова нещо. Или да ми кажете къде се продава ако е твърде сложно за правене. Скоро разбрах че най- точно късите съединения в роторите се откриват с помощта на амперметър, но така и не разбрах къде се мерии и какви стойности трабва да показва.Ако някои може да внесе повече яснота по въпроса ще съм му благодарен, както и ако ме насочите към схема на рязания трансформатор или евентуално къде се продава.Поздрави!!!
  • 1
  • 2

Тема "Как да проверя дали ротора на ел двигател е здрав?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: