Здравейте наскоро взех един перфоратор от един колега.Перфоратора го взех повреден, като той ми каза, че бил за смяна на ротор, но аз искам да си проверя дали наистина е изгорял, преди да ида в сервиза и да търся нов.Освен това как се проверява и статора.За ротора преди време бях чел че се мери съпротивлението между отделните пластини на колектора ,но незнам до колко е вярно и какво трябва да показва уреда?
Това е най-краткия и точен отговор. Нещата които можеш да направиш без специялен уред са много, но не носят 100% гаранция.
1. Външен оглед на ротора - проверява се предната и задната му част - много често ротора се поврежда от влезли твърди частици, които поради голямата си скорост могат да скъсат намотките на ротора. Повреждането на лака върху намотките също може да е проблем поради възможността от междунавивково касо съединение. Ако се открият такива намотки - скъсани ли са - най-добре нов ротор, ако са само с обелен лак може да се пробва лакирането му с яхтен лак, наколко пласта - от 10 повредени 1-2 се оправят. Проверява се състоянието на ламелите на ротора (медните пластинки накрая на ротора)- каналите между тях трябва да са еднакви по широчина и да са с еднакъв цвят. Ако има ламели които са посинели или почернели, или има канали които са много черни - там е възникнало късо съединение и ротора e "избил"! Оправя се със ... смяна с нов.
2. Измерване за късо съединение - мери се с мултимер (най-добре е с пробна лампа на 24V) между ламелите и на колектора и металната ос на ротора ако лампата светне или мултимера покаже различно съпротивление от безкрайно (съпротивлението на изправен ротор е огромно - връзка няма!!) ротора е пробил към корпус - тази повреда е изключително рядко срещана и е характерна за големите ел. двигатели. Имаме ли такъв пробив ... ремонта е невъзможен - смяна с нов
3. Измерване на съпротивлението между ламелите на колектора - всеки две съседни ламели са краища на намотка. Поради това че различните ротори имат различен брой намотки с различни по дебелина проводници точността на това измерване е ... с една дума безмислено е да се опитвате да мерите, но ако сте толкова упорити ... всеки две съседни ламели трябва да са с абсолютно еднакво съпротивление ... като се има предвид че може да се наложи измерване на десети от ом-а ...
4. Измерване на статора - прави се външен оглед - също може да е наранен от засмукани от турбинат камъчета стружки и т.н., измерва се съпротивлението на двете намотки - трябва да е абсолютно еднакво - поради големия брой намотки тук е даста по-лесно, като правилото е колкото по-мощна е машината толкова е по-малко съпротивлението на статора - обикновенно няколко ома. Заливането с лак също е полезна операция и помага, като тук скъсани намотки се оправят доста по лесно т.е. има смисъл да опитате.
Не съм сигурен доколко е полезно всичко горенаписано и се извинявам предварително за правописните грешки ...
