Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
gunoff - специалист
Здравейте,
Преди около седмица реших да си инсталирам един контакт в коридора - всичко стана както трябва (дори и нов по-дебел трижилен кабел за бойлера пуснах) докато не отворих ел таблото - ужас !
Някога там е станало много здраво късо, един предпазител ( старите черни АП ) изобщо не функционира, таблото е изпочупено, а за капак някой ( този, който се е оправял с късото явно ) е навързал фазите както свари. Пример: на единия прекъсвач е единствено крушката в коридора, а на друг осветление на две стаи + контакти в други две.
Първоначално рещих да потърся от старите черни прекъсвачи, да разединя всичко и да подредя таблото на ново, но се оказа, че завода производител вече работи с лиценз на Merlin Gerin.
След старателно изчитане на всички постове и статии по темата тук във форума избрах да монтирам прекъсвачи производство на "Elmark" и успях да намеря техен дистрибутор в моя град ( Бургас) - бяха много любезни и ми дадоха един продуктов каталог на фирмата. Та ( най - накрая ) въпросът ми е :
- Прекъсвачи с каква изключвателна възможност да избера и с каква крива на изключване ?
Изключвателната възможност е 3 вида:
-4.5 кА
-6.0 кА
-10 кА (предполагам този вариант отпада )

Кривата на изключване :
-"B" - сработва между 3 и 5 In ( Номинален ток )- за слаби токове на късо съединение ( дълги линии и генератори );
-"C" - сработва между 5 и 10 In - за защита на захранващи кабели и стандартни консуматори.

Предполагам, че изключвателната възможност указва големината на тока при късо съединение при която ще сработи прекъсвача или неговото бързодействие, а за кривата - "C" , ми се чини, че трябва да е .
Ако избера 4.5 кА ме притеснява дали няма по-честичко и без причина да се включва, т.е. изключва прекъсвача :)
Благодаря за вниманието !
Надявам се да получа отговор ( е, не дълъг колкото моя пост де! :-D )
Palawnik - специалист
Изключвателаната способност е максималния ток, който може да изключи, без да се разруши. Избора на изключвателна способност зависи от доста неща и най-вече това какъв е прекъсвача преди него. Предполагам при теб е предпазител 63А, а долу в таблото е някакъв от серията „А”. По добре сложи този с изключвателна способност 10 kA.
Кривата "С" означава, че прекъсвача изключва за 0,2 s при ток 5-10 пъти по голям от номиналния. Иначе казано ако номиналния ток е 25А при ток по-голям от 250А ще изключи за 0,2 s. Крива "B" означава, че същия предпазител ще изключи за 0,2 S при ток по-голям от 125 А.
Прекъсвачи с крива „С” са подходящи когато защитават двигатели. За битови нужди винаги съм препоръчвал прекъсвачи с крива "B". Търговците обаче рядко ги предлагат.
Ако имаш още въпроси питай.
Успех
gunoff - специалист
Благодаря за отговора и пожеланието !
Да, наистина имам още въпроси, но те са относно самата марка - "Elmark" - качествени ли са прекъсвачите или ще се наложи бързо да ги подменя с нови ?
Palawnik - специалист
Лично аз не съм им фен.
Шнайдер Електрик са с 2-2,5 по скъпи. За 10 АП ще похарчиш 20-25 лв. повече. Вярно че 20-25 лв. са си 20-25 лв. Шнайдер Електрик макар и произведени в БГ.
gunoff - специалист
Май няма да са те - не си първият който не ги харесва.
Както и да е! Благодаря отново за помощта !
Trifun - специалист
Даам, и аз не съм фен на Елмарк ...
По-добре си вземи тия, които ти препоръчва @Palawnik - с оранжевият палец. Предпазителите не са нещо, което се купува всеки ден, освен това те са нещото, което може да спаси живота ти, така че ... не си заслужава да се спести 20 лв. за сметка на качеството ( това си е мое мнение ! )
А иначе, относно т.н. "изключвателна способност" бла-бла-бла - това са си лабораторни данни.
Тока на късо си е ток на късо - той е толкова голям, че всички автоматични предпазители изключват за части от секундата - преди да осъзнаеш какво се случва.
Btw, така и така ще сменяш таблото, и така и така си пуснал нов, трижилен кабел до бойлера - не е лошо да вземеш поне за бойлера една дефектно-токова защита, комбинирана с автоматичен предпазител (заемат място на два предпазителя в таблото).
Palawnik - специалист
Trifun написа:
А иначе, относно т.н. "изключвателна способност" бла-бла-бла - това са си лабораторни данни.
И въобще не са бла-бла. А още по-малко лабораторни данни. Вероятно не ти е гърмял предпазител или прекъсвач имено поради причина ниска изключватела способност. Тази характеристика е не по-малко важна от номиналния ток или кривата на изключване.
Ако беше така защо се произвеждат АП 25А - Е60, C32, C60, C120, NG125 ???? Е60 струва 5.50 лв., а NG125 102 лв. И са все за 25А и са все еднополюсни? Защо ще правят прекъсвач за 100лв. при положение, че може да се мине с 5.5?????

Ако захранваия трансформатор е 400 kVA тока на късо съединение е около 13 kA. Иначе казано не се знане какво ще стане след 3-4 изключвания.
PCL82 - майстор
Дойдохме си на думата за изключвателната способност.В каталога на шнайдер за жилищно строителство, бях мернал някъде че АП С60 по станадарт трябва да гарантират до 3 изключвания при късо, и повторно включване , без късото да е отстранено.В смисъл, става късо, човекът си мисли че има претоварване и включва АП-то пак, то изключва, включва го пак, и още веднъж. По стандарт трябвало да издържат 3 пъти и след това трябвало да се сменят защото не дават гаранция да ли ще изкючи следващ път.
Затова съм на мнение, че читавите табла със стопяеми предпазители не бива да се променят с АП ако трафопоста осигурява достатъчен ток на късо. Един стопяем предпазител като изгори го сменяш и знаеш че следващия път пак ще изгори,няма къде да ходи.И колкото е по голям е токът на късо толкова по бързо изгаря. При АП има риск контактите да залепнат.Вярно малко по бързи са, еталонирани са по-точно и стават за многократна употреба ама какво става ако залепнат,надяваме се на главния...
Palawnik - специалист
PCL82,
Абсолютно си прав в разсъжденията си.
Сега като се замисля през последните години 3 или 4 не си спомням да съм виждал стопяем предпазител с оригинална нишка. Сам се сещаш какво съм видял. А като се махне и кварцовия пясък става вече страшно. Затова шнайдер измислиха токоограничаващите АП.
gunoff - специалист
Хей, Здравейте !
Ами мисля, че трябва да се похваля с новото табло ( 12 ТАП, жалко, че нямам фото ). Подмяната не беше от най - лесните - нали съм си кораво момче ( ~ 125 кг , ама съм красив и умен :-D ), реших, познавайки се да завивам винтчетата с лявата ръка и при все, че много внимавах успях да счупя втората нулева шина ( купих още една, че нямаше да ми стигне тази с таблото).
Много кекаво нещо. На месинг ми прилича. Сега всичко е здраво хванато, но новата втора нулева шина е във въздуха - не е застопорена никъде. Много са скъпи тези с пластмасовата основа, която се захваща за шината в таблото. Гледам с носталгия шината от старото табло - кораво нещо. Поне 3 мм е дебелината, а болтовете които захващат скобите са ~4mm. Хрумна ми сега с ракийката да взема пак нея да си сложа - таблото позволява такова нещо, но това ще го реша утре. Забравих - АП и ТАП-а са на Шнайдер - реших да послушам съвета.
Хайде Наздраве !

Тема "Каква изключвателна възможност на автоматичен прекъсвач?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: