• 1
  • 2
Напишете въпрос свързан със санирането.
Здравейте. Не знам дали заглавието е много точно, но да сметнем, че е почти отговаря на случая. Семейството ми строи къща, която е метална конструкция облицована с дървени плоскости сурово ПДЧ 18mm. Външно плоскостите са изолирани с 8см EPS. Сега дойде моментът малко по малко и вътре да се правят нещата. Въпросът ми е свързан с топлоизолацията от вътрешната страна на плоскостите. Според вас кое е по-добре 5см каменна вата или 10см(може би 2*5см )минерална или там както се казва стъклено минерална. Каменната доста я хваля(поне от това което прочетох), но за сходни характеристики тя е по-скъпа от минералната и може да се сложи по-дебел слой от втората. Баща ми разпитва колеги и познати и му казват, че каменната била по-добра, но характеристиките на двете ми изглеждат сходни, което за мен накланя везните към стъклено минералната. Четох някаква статия, че минералната вата била канцерогенна, но каменната не се ли води и тя минерална. Съжалявам, ако не съм точен, но не съм навътре в нещата. Гледах и някакви онлайн магазини, за да се ориентирам какво се продава като марки/производители и да ги издиря по отделно, но асортиментът им ми се вижда ограничен. Това е от мен. Благодаря ви предварително. :)
Marisan - специалист
Здравейте,

За да научите повече за особеностите при полагането на вътрешна топлоизолация се запознайте с дискусията от предните постове на следните линкове:

http://napravisam.bg/forum/viewtopic.php?f=2&t=39416
http://napravisam.bg/forum/viewtopic.php?f=2&t=40995

Имайте предвид, че поради особеностите на материала, от който е направена Вашата конструкция (дърво), то трябва да се гарантира, че в слоевете които граничат с ПДЧ плоскостите няма да се образува и натрупва конденз. Естеството на дървеният материал е такова, че подложено на въздействие на влага, то се просмуква с нея и много бързо се унищожава. В следствие на това те могат да изгният или да се деформират. Също така е възможно да се образува мухъл. По тази причина дебелината и материала на вътрешната топлоизолация трябва да се изберат много внимателно. Дебелината трябва да е такава, че всички критични точки (замръзване; кондензиране; образуване на мухъл – около 0/10/12 градуса) да останат във външната топлоизолация. Ако ни пратите подробно описание на конструкцията (слоеве от които е изградена и техните дебелини) с удоволствие ще изчислим подходящата за случая дебелина на вътрешна топлоизолация.
Самият топлоизолационен материал трябва да е с висока капилярност – така, че възможно най-бързо да отвежда влагата от вътрешността на конструкцията на нейната повърхност. За тази цел при стени с дървени конструкции не бихме препоръчали нито вата, нито EPS, нито XPS. По-удачно решение е да се избере топлоизолационни плочи от дървесни фазери или калциево-силикатни топлоизолационни плочи, които да се монтират така, че да имат възможно най-голям контакт със стената. Алтернативен вариант е поставянето на блокчета от газобетон с дебелина 3-4 см, които да отвеждат натрупания конденз до повърхността на конструкцията, където вече той може да бъде изпарен успешно. Ако нямате възможност за монтаж на такава топлоизолация бихме Ви посъветвали да не монтирате никаква от вътрешната страна или да помислите за увеличаване дебелината на външната топлоизолация.
Много благодаря за отзивчивостта. Мисля, че самата стена трябва да има следният вид. Отвън навътре. Боя(силиконова), мазилка, 8см EPS, дървена плоскост с дебелина 18мм., тук трябваше да е ватата, за която питах колко да е дебела, пароизлолация, метална конструкция за гипсокартон и 12мм гипсокартон. Кондензът наистина ни притесни предвид дървото и затова е предвидена пароизолация, която се надявахме да помогне. Ще проуча и вашите предложения. Увеличаване на външната изолация може да има евентуално в бъдещето, но за сега по скоро не. В двете теми прочетох, че е от значение в какво ще се отоплява къщата. Предвидено е да е основно с климатици, като в хола ще има зидана камина с въздуховоди към таванските стаи, но тя ще е по скоро помощ, а не основна. Отново благодаря.
Pooh - майстор
Marisan написа:
Здравейте,

За да научите повече за особеностите при полагането на вътрешна топлоизолация се запознайте с дискусията от предните постове на следните линкове:

http://napravisam.bg/forum/viewtopic.php?f=2&t=39416
http://napravisam.bg/forum/viewtopic.php?f=2&t=40995

Имайте предвид, че поради особеностите на материала, от който е направена Вашата конструкция (дърво), то трябва да се гарантира, че в слоевете които граничат с ПДЧ плоскостите няма да се образува и натрупва конденз. Естеството на дървеният материал е такова, че подложено на въздействие на влага, то се просмуква с нея и много бързо се унищожава. В следствие на това те могат да изгният или да се деформират. Също така е възможно да се образува мухъл. По тази причина дебелината и материала на вътрешната топлоизолация трябва да се изберат много внимателно. Дебелината трябва да е такава, че всички критични точки (замръзване; кондензиране; образуване на мухъл – около 0/10/12 градуса) да останат във външната топлоизолация. Ако ни пратите подробно описание на конструкцията (слоеве от които е изградена и техните дебелини) с удоволствие ще изчислим подходящата за случая дебелина на вътрешна топлоизолация.
Самият топлоизолационен материал трябва да е с висока капилярност – така, че възможно най-бързо да отвежда влагата от вътрешността на конструкцията на нейната повърхност. За тази цел при стени с дървени конструкции не бихме препоръчали нито вата, нито EPS, нито XPS. По-удачно решение е да се избере топлоизолационни плочи от дървесни фазери или калциево-силикатни топлоизолационни плочи, които да се монтират така, че да имат възможно най-голям контакт със стената. Алтернативен вариант е поставянето на блокчета от газобетон с дебелина 3-4 см, които да отвеждат натрупания конденз до повърхността на конструкцията, където вече той може да бъде изпарен успешно. Ако нямате възможност за монтаж на такава топлоизолация бихме Ви посъветвали да не монтирате никаква от вътрешната страна или да помислите за увеличаване дебелината на външната топлоизолация.
Направо без думи останах! :shock:
Ватата и полостиролите не били изолация, а фазера бил ...
Газобетона не поглъща влага, а я отвеждал ...
Цяла Америка е пълна с дървени къщи, които са сайдинг отвън, гипсокартон отвътре и вата посредата, но те нали са тъпи капиталисти - така си тормозят населението ...

Колега Marisan, понятието ПАРОИЗОЛАЦИЯ, говори ли Ви нещо?

Рекламата е хубаво нещо, но не и ако е, за сметка на оплюване на утвърдени технологии.

Поздрави и успех.
8180 - майстор
Pooh,
Малко с летящ старт влизаш в темата.
ПРИЗНАВАМ, доскоро бях 110% на твоето мнение.
Марисан развива една теория, която аз лично съм я срещал именно при американците, но с различно обяснение.
В тази тема, разликата от американските практики е, че имаме сравнително плътна преграда между две изолации (външна и бъдеща вътрешна).
Големият въпрос е ДАЛИ да пуснем влагата до там (без пароизолация) за да може в някакъв период да се върне обратно, за което пароизолацията би попречила ИЛИ да я спрем да не влиза с пароизолация, разчитайки при нужда да съхне навън.
Във варианта Марисан, естествено, възниква и въпрос за "дренажните" (да ги речем) свойства на материалите.
В друга тема Профи апострафира Марисан и уж опитахме да извадим теорията в отделна тема за изясняване - първия линк от цитата ти. За съжаление по-учените колеги, засега, не се появяват там с коментар. Там се приведоха и картинки (резултати) за конкретни случаи от калкулатор, смятащ тези неща.
Намини, ако ти е интересно да ги обсъдим.
Би било интересно, Марисан да зададе в Калкулатора, обсъжданите тук варианти - да видим.
Аз не се оправям с немския там, но на първо гледане софтуера вдъхва доверие, а резултатите смущават досегашните ми представи.

Поради изложеното, засега, се въздържам от категорични съвети към Автора на тази тема.
Нека изчака малко.
Marisan - специалист
Здравейте,
Моля погледнете прикачените изображения. Обясненията към всяко от тях са както следва:

Изображение 1
Конструкцията с 6 см вата като вътрешна топлоизолация + паропреграда от вътрешната страна:
- Резултат: конденз между ватата и дървената плоскост 0,013 кг/м2 (0,13% тегловни процента от теглото на слоя); изсъхва за 4 дена през лятото. Като цяло – безпроблемна конструкция.

Изображение 2
Конструкцията с 6 см вата без пароизолация от вътрешната страна (или ако пароизолацията не сработи както трябва или се повреди):
- Резултат: 75 пъти повече конденз между ватата и дървената плоскост 0,979 кг/м2 (81% тегловни процента от теглото на ватата и 8,4 % от теглото на дървените плочи); изсъхва за 24 дена през лятото. Проблемна конструкция. Надвишени са ограниченията за съотношение на теглото на конденза спрямо теглото на слоя (ограничението е 3%)

Изображение 3
Конструкцията с 3 см вата с 6 см вата като вътрешна топлоизолация + паропреграда от вътрешната страна:
- Резултат: няма образуван конденз. Безпроблемна конструкция.

Изображение 4
Конструкцията с 3 см вата без пароизолация от вътрешната страна (или ако пароизолацията не сработи както трябва или се повреди):
- Резултат: 75 пъти повече конденз между стиропора и шпакловката 0,027 кг/м2 (1,7% тегловни процента от теглото на стиропора и 0,4 % от теглото на шпакловката); изсъхва за 2 дена през лятото. Не са надвишени ограниченията за съотношение на теглото на конденза спрямо теглото на слоя (ограничението е 3%). Безпроблемна конструкция.

С оглед на горното – препоръчваме дебелина на ватата (вътрешната топлоизолация) да не е повече от 3 см. Полагането на пароизолация от вътрешната страна допринася за подобряване на ситуацията. Дори и тя да се наруши или компрометира образуваният конденз е в минимални количества и не би довел до проблеми в конструкцията.
Влагата в конструкцията се разглежда като безпроблемна, когато:
- строителните елементи, които контактуват с кондензиралата влага не се повреждат (развитие на микроорганизми, корозия и др.)
- кондензът, който се образува в конструкцията по време на изпарителният период (лятото) се отдава в околната среда (изпарява се от конструкцията напълно)
- при стенни конструкции образуваният (и натрупан) конденз не надвишава 3% от теглото на слоя (в някои държави 1,0 кг/м2)
- при покривни конструкции образуваният (и натрупан) конденз не надвишава 0,5 кг/м2 (в някои държави 1,0 кг/м2)
- ако е наличен контакт между образувалият се конденз и слой изграден от материал, който не може да поема влагата, то той не трябва да е повече от 0,5 кг/м2
- ако образувалият се конденз контактува със слой изграден от дърво, тогава той не трябва да е повече от 3% от теглото на слоя

Счита се, че кондензиралата влага, едва в количества по-големи от посочените тук, може да доведе до повреди и трайни щети в строителната конструкция и материалите, които я изграждат.

Прикачен файл

izobr_1.jpg Изображение 1

Прикачен файл

izobr_2.jpg Изображение 2

Прикачен файл

izobr_3.jpg Изображение 3

Прикачен файл

izobr_4.jpg Изображение 4
Pooh - майстор
Дали ще е удобно, да помоля за няколко уточнения?
В графиките с паропреграда, последната е дадена като повърхностен слой/най-отгоре, къде и по какви причини се изпълнява този детайл? Обикновенно се полага ПОД гипсокартона - като междинна преграда между него и ватата. Причината, поне доколкото съм запознат е, че гипсокартона поема влага при повишена влажност И ОТАДАВА при ниска влажност.
Дали в дадената Конструкция 4, малката дебелина на ватата не измества точката на оросяване навън? Мисля си, че по тази логика, още по-добре ще бъде с 2 см. вата, а защо не и с 1 см?
ivanovbg - майстор
Според мен е направена голяма грешка с металната конструкция - тя е източник на неизпаряем конденз и ще доведе до разпадане на ПДЧ-то в точките на контакт след време. Ватата също не е добре откъдето и да го погледнеш.

В Америка правят много такива къщи, но живота им е до следващия ураган :-D Не сте ли гледали по дискавъри как ходят из тях със специални апаратчета за да броят количеството спори на мухъл и гъбички във въздуха?

Та най новото там е за вътрешна изолация да се използва подобен материал на дървото - целулоза. Обикновено смлени вестници обработени с химикали против пожар и гъбички. Най често това е разтвор на син камък.
toni_g79 - специалист
Не знам ,ама колко мухъл съм видял в БГ за 1година :lol: ,там за 7-8 години веднъж не видях почернели стени,за пароизолация не съм виждал да слагат найлон,а на ватата от вътрешната страна има залепена по-плътна хартия(така се продава фабрично),предполагам тя играе тази роля!!Под сайдинга слагат черна хартия и това е :?
Много благодаря на Марисан за отзивчивостта. Ще вземем предвид написаното. А относно металната конструкция. Не беше по наше желание. Конструктурът разби предварителните ни планове и нямахме избор, но това е дълга история.
  • 1
  • 2

Тема "Вътрешна изолация на дървена къща" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: