Съвети от майстори за майстори. Полезни проспособления и инструменти.
ludiagsm - специалист
geordgeo написа:
Аз пък бих бил доволен, ако можех да използвам обратната тяга на двигателя само за да спирам, без да зареждам батерията. Сега си спирам нормално с накладките, ама щеше да е много яко, ако двигателят можеше да ме спира :? Понякога накладките ми скърцат сериозно, а са от скъпите и много ме дразнят, и хората, които са покрай мен подскачат от уплаха. Та в тоя ред на мисли има ли шанс мотора да се използва само за спиране?
Има ,най-простия вариант е с релета едно или няколко трябват ти 3 броя нормално затворени контакти и 3бр нормалноотворени по 30 ампера всеки, може да използваш вграденото ключе в ръкохватките за управление на релетата . Идеята е да превключваш изводите на мотора към товарни резистори или някакъв друг товар. Може да използваш 12 волтови автомобилни релета 3бр, бобинките им вързани 3-те паралелно заедно с някой диод може шотки може и някъв обикновен например 1N4001 ,диода ще предпази микроключетата от обратното напрежение. ще ти трябва и 12 волта оперативно напрежение от някое малко акумулаторче или от dc dc конвертор и т.н.
ludiagsm - специалист
PCL82 написа:
За да се увеличи рандемана от регенерацията могат да се ползват ултра кондензатори. Те търпят голям заряден ток и голям разряден ток. Недостатъците им са цената, голям саморазряд, но това като буфер няма значение, допълнителен товар на колелото и нужда от електроника за изравяване на заряда и превключване батерия/суперкондензатори.

При електромобилите има такива решения. Другото решение, трудно приложимо при велосипед е маховикът.
Трябва си батерия с по-голям капацитет и бмс който да може да поеме тока както и балансирaщите елементи в него , когато която и да е от клетките достигне номинално напрежение енергията да се прехвърли към някaкъв активен товар трябва да почетем за някои фабрични решения там със сигурност има комуникация между бмс и контролер
zec ingenering - специалист
Получи се хубав дебат! Понякога така се раждат и добри идеи!
Накратко:
- Регенеративното спиране би имало реален ефект само при по-дълги пътувания (поне100км) и големи продължителни изкачвания (спускания). В градска среда то е на практика безсмислено.
- За да бъде истинско, Регенеративното спиране трябва да е функция на система обединяваща батерията (БМС-а) и контролера на мотора в едно. Така е при по-скъпите електромобили. Това е екстра, която съвсем не всички e-cars я имат.
- Получаването на ефекта „зареждане при спускане” при BLDC контролера е елементарно и представлява единствено промяна на алгоритъма на превкл. на фетовете, т.е. това е софтуерна а не хардуерна ф-я.
- Проблема е в управлението и контрола на този процес, който за определени параметри го има, но само в някой по-скъпи програмируеми контролери. В тези за по 20 – 30 USD няма нищо такова и обявяването на тази ф-я е предимно търговско-рекламно. На практика обаче, дори и в този си вид тази ф-я има смисъл и може да се ползва спокойно и безпроблемно с оловни (гелови) акум., като реално има някакъв ефект по отношение на изминатите км. Предполагам, че подобни контролери се произвеждат именно по тази причина.

Това е една добра новина за феновете на оловото все пак! :-D

При използване на литиеви акум., ако управлението, контрола и отговорността за този процес се поемат от колоездача, то няма проблем да се ползва. Аз обаче не разчитам на това. :cool:
sasko12345 - специалист
Каква закл е по сигурна верига с катинар или стоманено въже.

Или хибрид верига и около веригата увито стоманено въже. И аламрма разбира се.
Subsa - специалист
За да е ефективно с малка скорост, ще трябва отделна схема с трифазен изправител и повишаващ регулатор.
Наличните транзистори само присъединяват двигателя към батерията и имаме зареждане, тогава, когато напрежението на двигателя е по-голямо от това на батерията, а това е само с голяма скорост на въртене.
Зависи колко е мощен регулатора, може да се получи пълно спиране.
Драйверното стъпало трябва да се захрани от батерията, за да може да работи и с много ниско входно напрежение.
Подобно стъпало може да се направи с произволен PWM регулатор, добре е да има и защита по ток. Пр. UC3844

Относно баланса на клетките не трябва да се притеснявате, нито от големината на зарядния ток.
Все пак няма да зареждаме до 100% и 4 часа... Той и двигателя няма да върне същото количество енергия, която сте му подали.
Хубавото на този метод на спиране, е че прави своеобразен ABS. Докато със спирачката е възможно колелото да спре да се върти, тук няма да стане, защото ще спре и енергията към повишаващото звено.
Говоря за пълно спиране до 0 с регенерацията.
zec ingenering - специалист
Subsa , Не е необходима никаква отделна схема. Трифазният изправител си го има, а чрез фетовете, заедно техните вградени “body diode”, заедно с индуктивността на намотките и подходящо синхронизирано управление можеш да получиш Step Up конвертор, който качва напрежението колкото искаш. Точно тук е проблема, защото ако по някаква причина товара се откачи (напр. по време на регенерация изключва БМС-а), то изходното напрежение се покачва неконтролируемо. Ако контролера следи и горна граница (освен долна на захранването ОК, ако не – гори всичко!
На снимката е показано най-общо управлението на стандартен трифазен BLDC мотор.
Q0 до Q5 са транзисторите, а диодите не са отделни, а са вградените в тях. Ами това си е точно алтернатор, но без възбуждане (имаме пост. магнити). При развъртане на мотора със голяма скорост (над максималната му без натоварване) той ще започне да зарежда. За да се случи това при по-ниски обороти (на теория от нула), правим описаното по-горе софтуерно упражнение и получаваме принудително покачване на напр. т.е. заряд, което от своя страна води до спирачно действие. За съжаление, няма как енергията за заряд да дойде от нищото (както на много хора им се иска). Така работят всички контролери! Е, има си и някой тънки моменти, но да не се задълбочаваме излишно.
Прикачен файл:
BLDC_F.jpg
BLDC_F.jpg (15.05 KиБ) Видяна 2709 пъти
Успех на всички!
Subsa - специалист
Не мисля, че в контролера с генерация има чак толкова софтуер. :lol:
За мен разчитат напрежението от генератора да стигне това на батерията и с обратните диоди да зареди.
За това, което говорите колега, е контролер за количество долари с вложена в него мисъл. Не китайски, който елементите са по-скъпи от него-целия.
PCL82 - майстор
Ако горните и долните транзистори от една фаза се превключват комплементарно със съответното време за разминаване токът сам си избира пътя според знака си. Така без да се налага промяна в модулацията е възможно връщане на енергия, стига напрежението на машината да е по-високо от това на батерията.
ludiagsm - специалист
още по темата ,втория случай е нашия http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... Motors.pdf
основатa и принципа се крие тук:


the back EMF generated by the motor so that even at lower
speeds, the motor can work as brake.
Subsa - специалист
Едитнал си си поста след като си пуснал линка и се е прецакал!
Ние успяхме да го оправим в нашия форум този бъг, но трябва да питате tropper как го направи

Тема "Електровелосипед" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: