• 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 31
Всички имаме коли, нали ?
MamaMy - майстор
чет апр 03, 2025 12:06 pmkozl написа:
А тука предлагат реле регулатор със защита от късо съединение :wink:
Защита от късо в колектора, а не на изхода на генератора :wink:
kozl - майстор
Не можах да открия в няколко обяви да пише за какво е защитата и ако е така тази защита е за реле регулатора.
А ако има късо в колектора предполагам, че алтернаторът няма да има нужда от защита :-D
чет апр 03, 2025 11:55 amhidrazin написа:
Малко са ти объркани нещата как работи ел.инсталацията на автомобил - как работи алтернатора, как се зражда акумулатора ...
В тези писания няма много истина.
чет апр 03, 2025 9:13 amkozl написа:
И тъй като напрежението е константа то пределния ток през намотката означава, че реле регулаторът се е отпушил на макс или възбудителната намотка е директно свързана към ел.инсталацията.
При увеличаване на консумацията напрежението спада, ще спадне и тока през възбудителната намотка - спада и мощността на алтернатора.
Това е предположение по тази схема:


Прикачен файл:
rele-regulyator_11.jpg
rele-regulyator_11.jpg (62.4 KиБ) Видяна 675 пъти

hidrazin написа:
след развъртане на стартера, та да се покачи напрежението на акумулатора и съответно да му се повиши вътрешното съпротивление, при което да спадне максималния ток с който работи генератора
Имах в предвид съпротивлението, което акумулаторът оказва при зареждане. Така акумулаторът ще се зарежда с по-малък ток и ще разтовари алтернатора.

1. Да. Обаче Пежото 305 и Нисана - не са такива. Не съм писал за добре проектирани автомобили, а и писах за неизправни акумулатори.
2. Ако е изправен - да сравнително малък. Сравнително защото примера с пежо 305Д, при сравнение, тока за заряд на акумулатора направо си е голям. :-D 305Д нямаше подгрев на стъкла. Подгревателните свещи се изключваха при отпусканен на КК след развъртане на стартера. Аудиото с мостови крайни стъпала на 12V не е от най-слабите, но не е и мощна уредба. Подгреватели на въздух също нямаше, е вентилатор имаше, но смея ли да го пусна, като в студа няма да ме стопли, а проблемите с акумулаторите основно бяха в студа.
Ако акумулаторът не е изправен или тотално разреден :? Аз на такъв като му прикача ръчно зарядно и зарежда с макс.ток 10А на най-слабата позиция на зарядното. Колко ли ще е тока ако се зарежда с напрежение 14V от източник с голяма мощност :?
3. Да, но ако не е като горното писано.
4. Да.
5. И аз мислех, че мощността зависи от оборотите и то е така и при Пежото 305 и Нисана, а може би и при други подобни. Но беше така до някакви обороти, които не съм запомнил колко бяха. След това при повишаване на оборотите в режим на максимална консумация, по-голяма от възможностите на алтернатора, напрежението спадаше, а тока оставаше постоянен на максимума, който измерих. Какво означава претоварване на алтернатор? Когато алтернатора не може да поддържа напрежението на макс.обороти - претоварен ли е? Ако да - как се нарича състоянието при което алтернаторът работи с ток, който не се повишава от примерно 3000 об. до максималните и тока е по-малък от тока на табелата на алтернатора, но не може да поддържа напрежението, защото консумацията от уредите в автомобила е повече от производителността на алтернатора?
6. Да на Пасата и баницата е така. То даже на Пасата генераторът на празен ход на двигателя е в състояние да поеме всички вградени консуматори в него. Е компа повдига оборотите де :wink: Но ставаше въпрос за Пежото без комп. Няма комп няма грижа. Грижата за мен - кво да включвам, каво да изключвам :roll: А нисана като имаше комп, мисля, че не е имал функция да изключва консуматори, за да облекчи алтернатора.
7. Може би не знам точната дума, но имах в предвид "обратно съпротивление". Съпротивлението, което оказва акумулатора при зареждане. Няма потенциал, няма ток - да, но в коментирания от мен случай, след подгрев със свещи (за дизел) и развъртане на стартера от полускапаният акумулатор - потенциал и ток - бол.
8. Не знам как е на съвременните алтернатори. Още не съм имал проблем с такива и не съм се занимавал. А и не помня как бяха свързани при колите, за които писах. Изписах предоложение по схемата която постнах, с което се опитах да обясня това което съм измерил, когато мегданът за регулиране се е изчерпил и регулиране няма.
9. Може би, но в Пасата не съм регистрирал разлика в напрежението в-у акумулатора при студен двигател и при топъл двигател на празен ход. За това пък вече писах на пежото 305Д (1983 г.), че имаше разлика в напрежението при студен алтернатор и топъл алтернатор. 14,1V при студен и до 13,8V при топъл алтернатор. Може би да е недостатък в електрониката, а може би да има елемент с такова предназначение. :? Не знам дали е заводски заложено, повреда или недостатък. Е ако имах схемата можех да гадая. :roll: Примерно в следващото пежо 306Д не установих подобно нещо.
Е може да не е накратко, но останах с убеждение, че си ме подценил.
чет апр 03, 2025 2:55 pmkozl написа:
... Да. Обаче Пежото 305 и Нисана - не са такива. Не съм писал за добре проектирани автомобили, а и писах за неизправни акумулатори...
За времето си и двата автомобила са били добре проектирани.
В Нисана е имало българска намеса с тесла и тел.
Дадох за пример конкретен автомобил на марката, 90г. модел, в средния сегмент на високия клас.
Алтернатор с температурна компенсация = акумулатор с дълъг експлоатационен срок.
А ти пиши, пиши....
kr1100 - майстор
kozl защо даваш схеми от началото на 1970 те години ?? Идиотите руснаци както са им дали да произвеждат модифициран Фиат 124 така и са останали на това ниво с четвърт век. И са го модифицирали в техен стил на некадърност.
От някъде 80те години алтернаторите са с 9 диода / 3 те малки са за възбудителната намотка,
И на Фиат 125Р от 1982/3 г са с 9 диода :-D
А ти на дъртото пежо измервал ли си колко е спада на напрежение на кримпвани кабелни обувки на дебелите кабели: стартер - + акумулатор, - акумулатор -маса, + акумулатор- алтернатор ??
MamaMy - майстор
От 70' до сега физиката и нейните закони са си все същите. По тази причина и схемите в автомобилните генератори не са се променили значително. Вкараната електроника работи на същия принцип като механичните релета, но много по-бързо, поради която причина няма пулсирането на фаровете което в старите автомобили се забелязваше при промяна на оборотите. Другия фактор е масовото преминаване от постояннотоковите динама към много по-надеждните трифазните алтернатори. Естествено съвременните алтернатори осигуряват много по-голям ток, но защита по ток имаше само в динамата. Сега ограничаването е само от възможностите на самия статор. Няма елемент който да прекъсва или променя тока във вторичната намотка. Връзката между нея и (+) на акумулатора са само диодите в изправителя тип Иларионов.
hidrazin - майстор
чет апр 03, 2025 2:55 pmkozl написа:
Е може да не е накратко, но останах с убеждение, че си ме подценил.
Въобще не съм те подценил (макар че си писал неща дето малко ... хммм) а взех че попрочетох малко.
Ама наистина малко, щото нямаше повече време.
И след прочетеното ми стана ясно че ... никой тук не знае как работи реле регулатора на на колите от преди 20 години че и по-млади.
Включително и аз.
Да не говорим за по-новите или още по-новите дето нямат ни алернатор, ни стартер а е един хибрид съчетаващ и двете.
Нещата там са претърпели доста еволюции и развития.
Оказва се че в новите коли често напрежението на генератора се следи и регулира от блока за управление на двигателя.
Или с отделен кабел, или направо по шина CAN

Май ще се окаже и друго. Тези по-новите, малки реле регулатори дето са заедно с четките (и май всички от десетилетия) май работят като старите механични релета по Жигулита, Москвичи, Форд, Ягуар, Шели... - On-Off
Просто електрониката цъка импулси към възбудителната намотка с различна честота в зависимост от напрежението в системата.
И преди да ме питаш за смущения или как се изглажда напрежението - имаш ГОЛЯМ "кондензатор" който е ... акумулатора.
От гледна точка на електрониката и загубите това е най-удачното дето трябваше да ми светне в тиквата... :-D

Днес по случайност си погледнах генератора на таралясника - като ти писах.
Малко комбинце с алтернатор 120А 14V - демек около 1,7 киловата.
Днес, малко преди да се прибера погледнах напрежението на системата (по някаква китайщина ръгната в запалката) - 14,3V
И честно - хич не ме интересува как работи и как се управлява.
Използваш предписания акумулатор и алтернатор в кондиция и нямаш грижи.

Прикачен файл:
Алтернатор 120.jpg

:partyman:
P.S. Между другото - НЯМАМ ЛАМбА за каквато говориш и каквато имаше по колите преди 20+ години.
Как го разбрах? Ми по трудния начин.
Прибирам се вечерта на фарове, климатроник, музика ...
На 100 метра преди гаража колата нещо ИЗКРЕЩЯ :lol: , изписа нещо на людски език, таблото стана на цетомузика + неистов хор от релета и ... угасна.
Изчаках час, запалих я и я прибрах в гаража. Заредих акумулатора и на другия ден в сервиза за ремонт/смяна на алтернатор.
Износени четки. И нито дума че не за зарежда.
А иначе ми пише когато напрежението на батерията в ключа за запалване падне и трябва да се смени...
Та те така.
MamaMy - майстор
Не се обиждайте, но съвременните коли са проектирани от идиоти за идиоти. За да си шофьор сега не е нужно да знаеш какви части, компоненти и агрегати има в една кола. По тази причина все по-често ще гледаме клипчета на Тесла спряна на бензиностанция и изнервен шофьор обикалящ я от всякъде със смартфон в ръка и търсещ с Гугъл инструкции в нета как да я зареди с гориво. :-D
hidrazin - майстор
чет апр 03, 2025 10:36 pmMamaMy написа:
Не се обиждайте, но съвременните коли са проектирани от идиоти за идиоти.
Не съм много съгласен. По-скоро са проектирани от умни хора за идиоти. Демокрация бре.
В ЕС поне 50% ако не и повече от населението са "дихатели" - неспособни за оцеляване ако нещо дребно в системата се промени.
Един екип от примерно 10 човека проектира кола.
Друг екип от 30 човека променя колата така, че да се счупи малко след 5 години или колкото е там гаранцията.
И малко ВНИМАНИЕ - да се счупи БЕЗОПАСНО. И разбира се ремонта да е финансово неприемлив.

А сега кажи как е при принтерите, примерно де. :)
:partyman:
чет апр 03, 2025 10:01 pmhidrazin написа:
...
Май ще се окаже и друго. Тези по-новите, малки реле регулатори дето са заедно с четките (и май всички от десетилетия) май работят като старите механични релета по Жигулита, Москвичи, Форд, Ягуар, Шели... - On-Off...
Та те така.
Не съвсем. Механичното реле, в едно с динамото, работи различно от алтернатор с електронен реле-регулатор.
Мама загатна, но нямам време да цитирам, че тръгвам по обязаности.
Има още да наваксваш в тая посока, ако ти е интересно разбира се.

пп. Въх, че съм бърз!!!
чет апр 03, 2025 9:47 pmMamaMy написа:
...защита по ток имаше само в динамата....
kozl - майстор
чет апр 03, 2025 7:37 pmkr1100 написа:
kozl защо даваш схеми от началото на 1970 те години ?? Идиотите руснаци както са им дали да произвеждат модифициран Фиат 124 така и са останали на това ниво с четвърт век. И са го модифицирали в техен стил на некадърност.
От някъде 80те години алтернаторите са с 9 диода / 3 те малки са за възбудителната намотка,
И на Фиат 125Р от 1982/3 г са с 9 диода :-D
А ти на дъртото пежо измервал ли си колко е спада на напрежение на кримпвани кабелни обувки на дебелите кабели: стартер - + акумулатор, - акумулатор -маса, + акумулатор- алтернатор ??
Е що :? Предположих, че е по-подходящо да е по-проста схемата за обяснене. Аз на генератора на колата от 1983 г два пъти му сменях четките, защото цената за комплект релерег.с четки ме отказваше от покупка. Така пропуснах възможността да проверя темп.компенсация дали е дефект на релерегулатора или е Бош екстра.
А и явно не съм добър в търсенето. Така и не успях да открия схемата на алтернатора 100А, с който щях дя сменям 50А-вия на пежото 305. За тези алтернатори в мачовския форум четох, че като прекъсне веригата към лампата в таблото или лампата изгори и в алтернатора спира възбуждането.
То и на ладата по спомени лампата в таблото и релерегулатора бяха свързани към 3-те диода. Но не мога да си спомня ладата купувана 1982г. дали беше оригинално с електронен релерегулатор или аз съм го подменил в последствие :?
Не съм измервал падовете по дебелите едножилни кабели. Правих някаква схема от списание, която да следи пада на напрежение на кабел от акумулатора към масата, но не ми се получи. Но пък за да заобиколя падовете на напрежение за волтмера, който вградих в таблото на 305 си изведох директно проводник 4мм2 от + на акумулатора. В последсвие към този проводник закачих аудиото и волтмера стана звуков индикатор :) .
И като се връщам в спомените си и друго ме тормозеше в 305-цата - индикатора за нивото в резервоара. Понеже доста време съм ползвал колата, както се казва на "парите в резервоара", а стрелката много се отклоняваше при промяна в напрежението, та захраних стрелковия уред и сондата към него през стабилизатор на напрежение за 11V. Пак заради неволи на роднина се запознах с неква недомислица на Рено с трип комп. Там пък при подаване на контакт с единичен импулс се отчиташе нивото от полавък в резервоара, след което по време на пътуването компа изчислява разхода и приспада за показанието на стрелката.

В общи линии некак си се справях с дъртите коли. И то амбицията на направи сам по колите започна от некачествено обслужване в сервизите.

А новите компутерни коли надбегват възможностите ми и изоставам в носталгия :sad:

И да се върна в темата с въпрос.



Изображение


Не че е много съществено, но защо "Очото" на акумулатора не е зелено?

А м-у другото снимката я бях качил по-преди като пример за новите технологии. На минусовата клема има има неква добавка, нещо като "ампермер". Само мога да си представям как може ИИ да се възползва от данните на таз добавка :roll:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 31

Тема "Акумулаторът!" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: