• 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31
Всички имаме коли, нали ?
ср апр 02, 2025 9:16 pmgogo7777 написа:
kozl говори за регулатор на тока между консуматорите в автомобила и източника на ресурса.
Едната ми "баничарка" гаси късите светлини при пускане на дългите.....сравнително стар модел на Форд
:drinkers:
"генератора минава в режим на задействане на защитата по макс.ток"

От цитираното разбирам, че има предвид "източника на ресурса".
Другото не е "регулатор на тока", а мениджмънт, както се казва на чист български.
hidrazin - майстор
Не говори за такъв регулатор.
Говори за нещо дето го няма - някаква защита по ток в реле регулатора на алтернатора. Примерно някакъв такъв:


Изображение


:partyman:
gogo7777 - майстор
Ама реле-регулатора е за напрежението, не за тока, нали?
:drinkers:
kozl - майстор
ср апр 02, 2025 9:41 pmgogo7777 написа:
Ама реле-регулатора е за напрежението, не за тока, нали?
:drinkers:
Поддържа зададено напрежение и се справя.
Но как става това Гога :?
Реле регулатора въздейства на възбудителната намотка на алтернатора.
На практика реле регулатора променя и тока и напрежението към възбудителната намотка.

Малко отклонение.
Понеже в нашия език понятието ток е двузначно, то ще трябва да го употребявам в едното му буквалното значение, ток като мерна единица ампер. За другото значение - ел.енергия.

Като се променя и напрежението и тока през въбудителната намотка и понеже U×I=P, то се променя и мощността, с която се променя интензитета на магнитното поле, което пък създава тока и напрежението в изхода на алтернатора.
А тока по напрежението е мощността.
Та реле регулатора променя мощността на алтернатора по начин, който да поддържа зададеното напрежение.

Е аз вече писах, че над някакви обороти на двигателя с увеличаване на консумацията алтернатора стига предел на мощността, след което тока става константа и напрежението почва да спада.
И изписах някои предположения за това.
Как се ограничава тока :? Не знам, но е факт.
Като на алтернатора пише 50А, означава ли това, че ще издържи този ток през намотките при постоянен товар?

49А × 14,1V= 691W максималната, възможна, отдавана мощност на алтернатора при работа на двигателя от някакви високи обороти и до макс.обороти.
Е да де ама като увеличих консумацията, тока пак 49А, но напрежението падна на 12,6V.
49 x 12,6= 617W. Изходящата мощност намаляла :?
Е аз приех това ограничаване на тока като защита, а не като "бла, бла".



Обяснението може да е логично и да е според пределния ток във възбудителната намотка на алтернатора.
И тъй като напрежението е константа то пределния ток през намотката означава, че реле регулаторът се е отпушил на макс или възбудителната намотка е директно свързана към ел.инсталацията.
При увеличаване на консумацията напрежението спада, ще спадне и тока през възбудителната намотка - спада и мощността на алтернатора.
Е моите експерименти бяха с неоткачен акумулатор и за това се ограничиха до нивото, при което акумулатора от консуматор става активен захранващ източник. Е може би ако 305-цата беше още при мен щях да довърша експеримента и до по-ниски напрежения, но уви отървах се :roll:

И пак за Нисана.
Собственика се оплака от честа смяна на диодни плочки поради изгорели диоди. Първото ми предположение бе, че алтернатора се претоварва по ток. Е да ама не познах. Генератора не надвишаваше тока изписан на него при всички включени консуматори по колата. Напрежението в-у клемите на акумулатора падна на 11,6V.
Поисках да ми покаже плочките и установих, че диодите са изправни но разпоени. Според мен спойката не беше от калай, а от друга сплав.
И това само към диодите за едния полюс. Другите бяха свързани по друг начин и връзките издържали.
После правих експерименти и с Пежото 305 и там 49А.
То на пежото страдах от алтернатора, вече писах защо и купих от авто морта 100А алтернатор със същото захващане, но не сколасах до подмяна.
И понеже с пежака 305 се налагаше да дозареждам акумулатора и така като се отнесох и изтървах един полски акумулатор да се суфатизира, за което имам писано в тема за акумулатори.
чет апр 03, 2025 9:13 amkozl написа:
...Е аз приех това ограничаване на тока като защита, а не като "бла, бла"...
Всеки е свободен да приеме каквото си иска- ти това, аз онова.

"Реле или иначе казано реле-регулатор наричаме частта, която служи за регулиране и поддържане на напрежението в автомобилната електрическа инсталация. "

Янко Русев, га приклякаше под щангата, не беше щото му тежи, а поради минаване в защитен режим на сухожилия, връзки, мускули......

Във втория пример, къде си дал по горе, мое хипотетично да туриш по голям/мощен генератор и инсталацията няма да клекне. Защитата му по ток ще се включи при по-голям праг.

Стигаме и до причината, която ме провокира да създам темата- хроничен недозаряд на акумулатора, експлоатиран в неблагоприятен режим- градсо ползване на автомобила, на къси разстояния.

От една страна той се скапва от ниското ниво на заряд, от друга допълнително страда, когато успее да стартира двигателя, от ускорен заряд с големи токове. Естествено, когато общата консумация позволява това.
hidrazin - майстор
Малко са ти объркани нещата как работи ел.инсталацията на автомобил - как работи алтернатора, как се зражда акумулатора ...
В тези писания няма много истина.
чет апр 03, 2025 9:13 amkozl написа:
И тъй като напрежението е константа то пределния ток през намотката означава, че реле регулаторът се е отпушил на макс или възбудителната намотка е директно свързана към ел.инсталацията.
При увеличаване на консумацията напрежението спада, ще спадне и тока през възбудителната намотка - спада и мощността на алтернатора.
след развъртане на стартера, та да се покачи напрежението на акумулатора и съответно да му се повиши вътрешното съпротивление, при което да спадне максималния ток с който работи генератора
В един добре проектиран автомобил:
1.Акумулаторът се използва само за стартиране. След стартиране всичко трябва да се захранва от алтернатора.
2.Акумулаторът е сравнително малък консуматор. Много повече дърпат фарове, подгревателни свещи, отоплители за стъкла, подгреватели за въздух, ел. помпи и вентилатори та дори и някоя мощна уредба.
3.При подаване на системно напрежение (там 14, 14,5 или колкото е там по спецификации) акумулаторът си дърпа колкото му трябва.
Демек нищо друго не регулира зарядния ток. Не е и нужно.
4.Различни автомобили - различна консумация. За това има и алтернатори с различна мощност. Мощността трябва да е правилно проектирана.
5.Мощността на алтернатора зависи и от оборотите. Там винаги с предавателното отношение (оборотите) се прави компромис.
Хем да стига на празен ход, хем при максимални обороти да не претовариш алтернатора навключвайки ненужни консуматори.
(При моя модел таралясник е имало безплатна подмяна на алтернатори. На дадена партида са били монтирани по-слабички а консумацията е голяма.)
6.За максималната консумация по проект се грижи компа.
Примерно за таралясници като моя с монтиран ел.нагревател на парното, веднага след палене компа или не позволява да го пуснеш, или го пуска на по-малка мощност.
7.Вътрешното съпротивление на акумулатора когато го заредиш не се увеличава. :) Ако беше така, със зареден акумулатор нямаше да можеш да запалиш или щеше да е трудно.
Просто се изравняват напреженията на акумулатор и мрежа. Няма потенциална разлика - няма и ток.
8.На съвременните алтернатори върху възбудителната намотка никога не се подава пълното напрежение на мрежата.
Нали все пак трябва да има мегдан за регулиране?
9.В реле регулаторите (съвременните) има и температурна компенсация...

Накратко - толкоз.
:partyman:
kozl - майстор
А тука предлагат реле регулатор със защита от късо съединение :wink:
чет апр 03, 2025 11:55 amhidrazin написа:
.......
9.В реле регулаторите (съвременните) има и температурна компенсация...

Накратко - толкоз.
:partyman:
Ако приемем 1990г. за съвремие, то това е така.
Визирам споменат от Козлин производител- Нисан, с моделът му Примера.

Тъпия тестер на Бош ме накара да ремонтирам здрав алтернатор. В Елиткар не искаха да ми заверят гаранция на нов акумулатор, понеже имах нещастието да ида за заверка в топло време, с добре загрял двигател и напрежение на клемите 13.6в.
На възроптаването ми, младия електричар мъдро поясни, че заради алтернатора съм хвърлил стария акумулатор. Само след осем (8) години. Мисля съм го споменавал назад в темата или в друга подобна.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31

Тема "Акумулаторът!" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: