• 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 61
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
2metraninja - специалист
ср дек 09, 2020 6:36 pmЧираче написа:
В ЗУТ е указано всичко. Проверете там.
Гледал съм една наредба, но там пише само за отстояния до комшията, не пише нищо за улицата.

https://www.accuweather.com/bg/bg/plovd ... cast/49959
Тук гледам за месец напред. Горе-долу познават, поне за Пловдив.
nikolov333 - майстор
Към съседите е по Закона за собствеността.. Към улицата не знам, макар че тя също е собственост, макар и общинска.. :-D

Един отговор на юрист.. https://www.tretavazrast.com/%D1%81%D1% ... 0%B4%D0%B0

Решение на пловдивски съд.. http://www.rs-plovdiv.com/%D0%94%D0%B5% ... 16-02-2015


https://www.google.com/search?client=ms ... s-wiz-serp
2metraninja - специалист
За много години! Живи и здрави!

Ние продължаваме със строежа след няколкоседмично прекъсване (ковиди, празници, студове). За 3 дни почти всички стени - външни и вътрешни са вдигнати, подравнени, нивелирани, анкерирани. Ще почват гредореда на тавана и после и покрива тези дни. После с един приятел ще сложим покрива от термопанел. Мисля да е 6 см термопанела, подпокривното пространство ще е неотопляемо, едва 70-80 см в най-високата си част.

И вече като сложим покрива, ще дойде момента за обшивката на стените. Аз още не съм решил с какво точно ще е тя, както и не съм решил с каква изолация ще е отвън и в самите стени. Моето желание беше да не си правя свободни съчинения, ами да повторя модела на северноамериканските къщи в зоните, които наподобяват климата в Пловдив. Нито много горещо, нито много студено. За тези зони в щатите препоръчват слоевете на външните стени да са както следва отвътре навън:

1. Двуслоен гипсокартон на гредите на стените
2. Пародифузна мембрана накована на гредите на стените
3. Вата 10 или 12 см в кухините на стените
4. ОСБ3 15 или 18 мм
5. Пародифузна мембрана накована на ОСБ да спира вода да влиза навътре, и да може да съхне навън
6. Каменна вата 5 см между дървена конструкция
7. Каменна вата 5 см между дървена конструкция, която дървена конструкция е напреки на предишната конструкция за по-малко термомостове
8. Пародифузна мембрана накована на дървена конструкция да спира вода да влиза навътре, и да може да съхне навън
9. Въздушен слой 3 см за вентилация да съхне мембраната от точка 3
10. Винилов сайдинг (за външен финиш и да не пръска директно вода върху мембраната и ватата)


Поне това разбрах от всички видеа и статии, които съм гледал/чел.

Нещото, което ме притеснява е че като ги въведа по този начин в калкулатор и ми показва яко кондензиране зимата от вътрешната страна на ОСБ-то.

Не можах да запазя моята картинка от немския калкулатор https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/? а в българската версия не видях да има пародифузни или пропускливи мембрани, но тук в една друга тема колега е имал подобна идея и подобен резултат:
Прикачен файл:
a1.png
a1.png (89.11 KиБ) Видяна 1114 пъти
Въпроси:

1. Как на хамериканците не им се образува конденз?
2. Аз какво да направя за да не ми се образува конденз и да не ми изгние ОСБ-то? Пробвах го в калкулатора с паробариера под гипскартона - реално 0.2 мм плътен непропусклив армиран найлон - и разбира се конденза от вътрешната страна на ОСБ-то изчезва, но това е в идеалния случай, когато найлона е херметически добре положен и уплътнен - контакти, прозорци и т.н. което аз по-скоро съм склонен да мисля че няма как да стане реално. И в реалното изпълнение просто целия топъл и влажен въздух ще минава през неизбежните перфорации по бариерата и ще мокри концентрирано обилно ватата и осб-то които са наблизо.

Другата ми идея за изолация , която пробвах с калкулатора е със стиропор 15 см отвън директно за ОСБ-то и никаква изолация между гредите. Според германския калкулатор (пак не можах да запазя картинката) това ще е достатъчно да пази ОСБ-то достатъчно топло, че да не се образува конденз по него до 80% влажност и -5 градуса навън. Това реалистично ли ви се струва и ако е толкова лесно, защо в цяла Северна Америка отхвърлят лепенето на стиропор върху ОСБ-то като практика с неизбежно лош резултат?
schuldiner - майстор
В Америка не подлагат на съмнение херметичността на паропреградата - тестват я. Няма влага - няма конденз.
При ЕПС най-отвън имаш нарушаване на степенуването на паропропускливост, увеличаваща се отвътре навън, но пак е същото - без водни пари няма конденз.
С времето е възможен пробив на въпросната паробариера. Сам прецени кое е по-безопасно: стена, изпълнена с вата и нула конвекция или куха стена. Да речем и двете могат еднакво да пропускат навън. Сега същото, но едната не е вата, а ЕПС - пак ли еднакво пропускат пари? И последно, на плътни фасадни обшивки американците монтират "високотехнологични" дренажи, т.е. канап, пуснат между обшивката и последния пласт топлоизолация и изрязан на нула към фасадата.

ПП Междинната паропропусклива мембрана ми се струва излишна, а ако е непропусклива, направо грешна.
2metraninja - специалист
вт яну 26, 2021 11:02 amschuldiner написа:
В Америка не подлагат на съмнение херметичността на паропреградата - тестват я. Няма влага - няма конденз.
ОК, тестват на момента на поставяне, но както сам казваш - с времето може да се компрометира. По принцип, самата концепция на паробариерата е че ако си в студена страна, трябва да е отвътре, да пази топлия влажен въздух да влиза в стените и да кондензира там. Ако си в горещ и влажен климат, трябва да се слага отвън, за да не дава на влажния топъл въздух от околната среда да стига до хладните климатизирани стени вътре и там да кондензира. Финландците и канадците слагат найлон отвътре, нормално. Но в климат като нашия, в който половината година е студено отвън, а в другата горещо и влажно, не знам къде изобщо да се сложи. Има мнения (един ютуб гуру Мат Райзингер) че при такъв климат даже по-добре да няма бариера.
вт яну 26, 2021 11:02 amschuldiner написа:
При ЕПС най-отвън имаш нарушаване на степенуването на паропропускливост, увеличаваща се отвътре навън, но пак е същото - без водни пари няма конденз.
Да, при плътна паробариера, не би представлявало проблем - няма водни пари - няма конденз. Нещото, което на мен ми се стори като интересен ефект обаче, е че ако е въздушна кухина под гипсокартона, самото ОСБ ще е с горе-долу стайната температура и ще е по-топло, отколкото ако стои зад 10-12 см вата ако са пълни стенните кухини и парата няма да кондензира толкова по него? Не знам доколко верно показва този калкулатор.
вт яну 26, 2021 11:02 amschuldiner написа:
С времето е възможен пробив на въпросната паробариера. Сам прецени кое е по-безопасно: стена, изпълнена с вата и нула конвекция или куха стена. Да речем и двете могат еднакво да пропускат навън. Сега същото, но едната не е вата, а ЕПС - пак ли еднакво пропускат пари?
Разбирам, че ватата в кухините веднъж ще спира донякъде водните пари да стигнат изобщо ОСБ-то, а в зависимост от това дали отвън на ОСБ-то има още вата или ЕПС ще е много различно съхненето навън. Но според този калкулатор, 15 см ЕПС изобщо ще изолират толкова добре до ОСБ-то, че то няма да е студено и няма да му се налага да кондензира. Според мен е логично 15 см ЕПС да изолират по-добре от 10 см вата. Не че и вата не мога да сложа по-дебела, но тя по принцип си е по-лош изолатор от ЕПС-а. Относно съхненето навън през ЕПС - гледам че има някакъв нов ЕПС с микродупчици - малко по-скъп, но поне го пишат че отлично пропускал па'ри. Някой срещал ли го е или д аго е разглеждал?

вт яну 26, 2021 11:02 amschuldiner написа:
И последно, на плътни фасадни обшивки американците монтират "високотехнологични" дренажи, т.е. канап, пуснат между обшивката и последния пласт топлоизолация и изрязан на нула към фасадата.
Това с канапа правилно ли съм разбрал - между ОСБ-то ЕПС слагат канап, който отива надолу вертикално? Или хоризонтално навън?
вт яну 26, 2021 11:02 amschuldiner написа:
ПП Междинната паропропусклива мембрана ми се струва излишна, а ако е непропусклива, направо грешна.
Паропропусклива е. Ужким идеята е от вън ако влезе вода във външната вата да не стига чисто механично до ОСБ-то.
2metraninja - специалист
Сега продължих да пробвам с българския калкулатор, макар и да няма възможност за добавяне на паропропускливи мембрани. Много интересни изводи си правя за себе си. Потвърждава се предположението ми че като се измести навън изолационния слой, неслагайки вата в кухините на стените и в следствие ОСБ-то остава реално в отопляемата част, конденза по него изчезва. Добавянето на вата в кухините прави стените по-топлонепропускащи и това ще е добре за сметката за отопление, но пък отдалечава ОСБ-то от отопляемата част и вече там има предпоставки за конденз върху него.
Прикачен файл:
var1-BG_calculator.jpg
Прикачен файл:
var2-BG_calculator.jpg
Прикачен файл:
var3-BG_calculator.jpg
Прикачен файл:
var4-BG_calculator.jpg


А иначе не разбирам защо ми пише че може да ми се получи мухъл като няма конденз? По вътрешните стени - гипсокартона ли да ми се получи мухъл?
schuldiner - майстор
4. ОСБ3 15 или 18 мм
5. Пародифузна мембрана накована на ОСБ да спира вода да влиза навътре, и да може да съхне навън


Тази мембрана е излишна, както и осб-то, ако няма укрепваща функция. Ако калкулаторът ти дава точка на кондензиране вътре в стената, осб-то само пречи - трябва или да е перфорирано, или да е с неплътни фуги, но някак трябва да се улесни паропреминаването. Защото неблагоприятните условия са временни, после всичко пак си работи "на пара". Мухъл ще има ако примерно имаш някакъв конденз във ватата януари-февруари, а изсъхва напълно чак април. На практика такова нещо има само при сериозни грешки в изпълнението на стената или поради теч от авария. Канапа между другото го пускат точно там. Представи си го като S отвътре на осб-то, на който свободният му край минава под слаб наклон през пластовете вата и паропрегради до вентилируемия слой. Когато няма въздушен слой го залагат във фасадата.
Естествено, логично е да спазиш изчисленията и с повече външна изолация да зададеш точка извън конструкцията. Така уязвима ще бъде само скарата на сайдинга, но тя е второстепенна по важност. Повтарям, говорим за конденз от предполагаема влага, каквато не се допуска въобще в стената. И разсъждаваме само по отношение кондензиране на пари и щетите от това. Да изнесеш топлоизолацията изцяло навън от конструкцията и в допълнение да напълниш кухините ... това вече е във връзка със топлоизолирането. Сравнено с положителния ефект от икономия на енергия, допълнителната вата е нищо пари. Това че с добавянето на вата в стената пак връщаш конденза към стаята ми е много съминително, защото все предполагаме, че има източник на влага. Да, външните слоеве остават по-студени заради по-малките загуби на топлина и калкулаторът няма как да не го отчете като риск, но дотам. Аз повече бих се притеснявал, че с тези изнесени топлоизолации добавям 5-6 квадрата към застроената площ, да не изляза от параметрите на застрояване...
2metraninja - специалист
вт яну 26, 2021 1:14 pmschuldiner написа:
Тази мембрана е излишна, както и осб-то, ако няма укрепваща функция. Ако калкулаторът ти дава точка на кондензиране вътре в стената, осб-то само пречи - трябва или да е перфорирано, или да е с неплътни фуги, но някак трябва да се улесни паропреминаването. Защото неблагоприятните условия са временни, после всичко пак си работи "на пара". Мухъл ще има ако примерно имаш някакъв конденз във ватата януари-февруари, а изсъхва напълно чак април. На практика такова нещо има само при сериозни грешки в изпълнението на стената или поради теч от авария.
Мембраната я бях сложил ужким през зимата да служи за повърхност върху която да кондензира топлия влажен въздух, идващ от вътрешността, вместо върху ОСБ-то и да не го мокри толкова. Това на теория, на практика не знам как работи. ОСБ-то наистина играе опаянтваща роля, както и все пак някаква физическа преграда, да не разделя вътрешността на дома ми от отвън само сайдинг, вата и мембрана. Също мисля че се монтира сайдинга по-лесно на него. Но сега по-скоро се насочвам към външна изолация с ЕПС. В такъв случай даже няма да слага ОСБ, ами ще накова дъски. Ще е по-евтино и по-здраво, а също няма да е проблем че не са плътно наковани дъските и има процепи между тях тук-там. Ще го играят основа да монтирам стиропора. Малко повече ръчен труд ще е, но не е проблем.
За мухъла от кондензата във вътрешността на стените ясно, но този калкулатор ми казва че няма да ми се образува изобщо кондензат в стените, но че можело да се образува мухъл по вътрешната повърхност на стената - едва ли не че на стената на кухнята да мухляса. Може би му се струва прекалена влажността на въздуха в стаите, която съм задал и като е недишаща стената с този ЕПС, се притеснява че ще мухляса латекса на гипсокартона.
вт яну 26, 2021 1:14 pmschuldiner написа:
На практика такова нещо има само при сериозни грешки в изпълнението на стената или поради теч от авария.
Гледах, че на много изпълнени с ЕПС външни изолации слабото им място е под прозорците. Това в България как се подсигурява? Трябва да видя как се постига или да търся майстори, които ще ми гарантират добра изолация под прозорците и около вратите.
вт яну 26, 2021 1:14 pmschuldiner написа:
Естествено, логично е да спазиш изчисленията и с повече външна изолация да зададеш точка извън конструкцията. Така уязвима ще бъде само скарата на сайдинга, но тя е второстепенна по важност. Повтарям, говорим за конденз от предполагаема влага, каквато не се допуска въобще в стената. И разсъждаваме само по отношение кондензиране на пари и щетите от това.
Да, не се бях замислял, че трябва да се изнася навън от конструкцията точката на оросяване. И то в случая с ЕПС даже няма да има скара на сайдинга. Относно недопускането на влага в стените, да - иделания случай, но едва ли на практика. Разбирам, че оригинално идеята е въздухоплътен плик отвътре за да не може да влиза топъл влажен въздух и да кондензира в стената, а каквото евентуално се промъкне - да има път да излиза навън, и със слагането на ЕПС най-отвън цялата система се променя, но ако наистина точката на оросяване е изнесена във външния край на стиропора, където така или иначе въздух не прониква - нито от вътре, нито от вън, няма да има къде да кондензира изобщо.
вт яну 26, 2021 1:14 pmschuldiner написа:
Да изнесеш топлоизолацията изцяло навън от конструкцията и в допълнение да напълниш кухините ... това вече е във връзка със топлоизолирането. Сравнено с положителния ефект от икономия на енергия, допълнителната вата е нищо пари.
Колко е добре да бъде този коефициент за топлопредаване за да се смята за добре изолирана? Бях чел някъде че има за енергийноефективна и за пасивна различни стойности. Този калкулатор дава някакви стойности, но не знам с какво да ги сравня :)
вт яну 26, 2021 1:14 pmschuldiner написа:
Това че с добавянето на вата в стената пак връщаш конденза към стаята ми е много съминително, защото все предполагаме, че има източник на влага. Да, външните слоеве остават по-студени заради по-малките загуби на топлина и калкулаторът няма как да не го отчете като риск, но дотам. Аз повече бих се притеснявал, че с тези изнесени топлоизолации добавям 5-6 квадрата към застроената площ, да не изляза от параметрите на застрояване...
Според теб е чисто хипотетичен риска от това - сравнително по-хладното ОСБ/дъски да се явява възможна точка на кондензат? Относно площта, не вярвам някой да ми мери къщата като е готова. Те архитекта и строителния ми надзор ми казаха да не се притеснявам да я вдигна още 2 метра нагоре, а какво остава някой от общината да ми неправи проблем за 10 см от всяка страна повече изолация... Както ми казаха, най-вероятно никой даже няма да дойде да я види на място.
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
654.jpg
654.jpg (15.83 KиБ) Видяна 978 пъти

Слагате профилирана ламарина отвътре на
стените и тавана и после я прикривате с
каквото ви душа иска. Дървена ламперия,
гипсокартон, ПДЧ, OSB, MDF и каквито още
се сетите плоскости.

100% гаранция, че няма да има кондез!
Дори и зимъска да варите казан с курбан!
2metraninja - специалист
Каква е идеята на ламарината? Да създаде паронепропусклив и непродупчваем слой, през който водната па'ра да не може да влиза в стените?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 61

Тема "Строя дървена къща с фрейминг в Пловдив" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: