Ел. инструментите. Консумативи.
Djack - специалист
Аз имам 3 флекса (ъглошлайфа) и до сега никога не ми се е налагало да използвам ключа, за да свалям или слагам дисковете! Винаги си ги стягам и развивам на ръка, като с една ръка заключвам с копчето, а с другата завъртам диска .
Николов Н. - специалист
За малките става на ръка. Но за оня стария динозавър съм направил друг вид ключ и хартиена шайба. Даже и да се стегне само на ръка,после при работа се самозатяга.
bigdragon - майстор
На къде да сложа металната шайба?
Вечния въпрос "Кокошката или яйцето" :?:

Този възел при ъглошлайфите е с две предназначения.
Да закрепи диска съм вала и да предаде въртящия момент
от вала към диска. Това води до колизия при тази връзка.
Не еслучайно, че Бош се опитват да разделят двете функции
и да въведат клик системата...

Моите пет пари:

При нормална работа, няма значение.

При ненормална работа има две гранични състояния.
1. Незатегнат диск:
Това е по-рядко срещаната ситуация.
-при абразив към гайката диска увлича гайката с
по-голяма вероятност от метал в метал и се стяга;
-при метална гривна към гайката - самостягането
е с по-малка вероятност.
2. Силно затегнат диск е по-честата ситуация, например
при удар, имаме "впиване" на абразива в метала и:
- при абразив към гайката абразива се впива в гайката и...,
но пък може при развиване с ключа да си помагате и с диска;
- при абразив към шайбата (гривна към гайката), вероятноста
да развиете гайката е по-голяма. За това (и не само), при
резбовите съединения са слагат шайби.


Не е случайно, че на по-качествените дебели дискове има
шайби от двете страни. При тънките дискове това е
невъзможно. Защо? Ще кажа по нататък, ако някой не
се сеща.
gogo7777 - майстор
Самозатягането идва от неумението да се реже, както и първоначалното затягане на диска. При големите ъглошлайфи периферното натоварване върху диска е по-голямо, от колкото при малките. Нормално е да затегне повечко.
Аз в 90% от случаите развивам дисковете въоръжен само с ръкавица на дясната си ръка. При останалите 10% отчупвам парче от диска и чуквам с чука....щото ме мързи да ходя за ключа или "Книпекса" :-D
пишман_майстор - майстор
Значи това с ламаринките и т.н. ще стане май дълга тема.
Мен са ме учили с ламаринката към фланеца ( машината) и го спазвам.
Рядко е да имам проблем с развиване, но нямам никога , кога сложа и картонена шайбичка към гайката.
В гаража имам дискове, доста и всякакви, и ей така от любопитство ги поогледах спец да видя на "странно" място де им е ламаринката, да не може да се монтира на машината в друга посока и ламаринката да се получи към гайката.
Е няма един такъв. Вижда се с просто оче при дискове с една ламаринка , които са за полиране, сатиниране, ламелни и т.н. , някои по-дебели за рязане с изместен аксиално централен отвор ( и допускащи една идея шлайфане.) . Които нямат друг начин на монтаж, ламаринката винаги се получава към фланеца.
На rhodius големи и малки се случват по магазините едни за рязане "избомбени" по подобие на дисковете за шлайфане. Ламаринката и при тях е "отвън" на избомбената част , частта която се монтира към редуктора. Такъв абсурд да се монтира обратно , дикса ще легне по предпазителя.
То и логика няма "обратния" им монтаж де...
kozl - майстор
В момента на рязане ако диска приплъзне спрямо остта на флекса и увлече гайката ще се получи самозатягане. Колкото по-голям диаметъра на диска и силата на натиск при рязане (шлайфане) толкова повече приплъзване и по-голям самозатягащ момент ще се получи.
Ако приемем, че самозатягането при диск с метала към шайбата е по-малко от диск с метала към гайката, то следва, че силата на триене метал-метал е по-голяма от силата на триене метал-абразив на диска и диска е приплъзвал по-малко.

Диска се саморазвива когато спре двигателната сила и диска и остта на флекса се въртят по инерция и инерционният момент на диска е по-голям от този на задвижването (остта).
По такъв начин си развивах гайката на дисковете на Метабото като използвах бутона за спирачка към остта, с което намалявам инерционния момент на задвижването.
А дали специалната гайка подпомага горното, не съм пробвал.
Никога не съм ползвал ключ. Наследствения Елтос не помня да е имал някога.

Някой да напише учебник за загубилите ключовете на флексовете си, а онези, които не четат форума, да му мислят!
gogo7777 - майстор
вт яну 21, 2025 11:19 amkozl написа:
По такъв начин си развивах гайката на дисковете на Метабото като използвах бутона за спирачка към остта, с което намалявам инерционния момент на задвижването.
А дали специалната гайка подпомага горното, не съм пробвал.
Това е сигурен начин да счупиш щифта, да изкочи пружинката и да стане мармалад при короната и пиньона.
Кой те научи да правиш такива бели? :-D
вт яну 21, 2025 11:19 amkozl написа:
...използвах бутона за спирачка към остта, с което намалявам инерционния момент на задвижването.
А дали специалната гайка подпомага горното, не съм пробвал.
!!!
chapara - майстор
вт яну 21, 2025 12:03 pmgogo7777 написа:
вт яну 21, 2025 11:19 amkozl написа:
По такъв начин си развивах гайката на дисковете на Метабото като използвах бутона за спирачка към остта, с което намалявам инерционния момент на задвижването.
А дали специалната гайка подпомага горното, не съм пробвал.
Това е сигурен начин да счупиш щифта, да изкочи пружинката и да стане мармалад при короната и пиньона.
Кой те научи да правиш такива бели? :-D
Аз това го чета като чели за втори път и направо недоумявам. Да, предния път беше че продавача го е подшушнал🙄 До колкото знам, не че се спазва, при монтаж и демонтаж флекса трябва да е изключен от ел. мрежата по инструкция? Как тогава със заключващия бутон ще стане? Звучи ми като да скочиш от колата с 200 в час. Все си мисля че такива неща във форуми не се обсъждат. Не за друго, ами защото накой чукча ще се утрепе! То защо тогава с машинката върви ключ, когато имаме ръчна спирачка? Щура работа, никога не го правете драги любители!

Тема "Ъглошлайф" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: