• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Всичко за озеленяването от домашни цветя до дървета за градината
flecher1 - специалист
Късно ли е да се на сади Кайлъшки мискет
Deo-x - специалист
--
Последна промяна от Deo-x на пет окт 09, 2009 6:59 pm, променено общо 1 път.
докера - специалист
При пролетно засаждане на трайни насаждения потапям предварително корените им в каша от "Тераует" и при самото засаждане посипвам щипка-две в дупката . Има отличен ефект дори при лятно засушаване :wink:
Стефан - майстор
Може и да не е правилно, но аз лозите ги засаждам в началото на пролетта. Както и всички дръвчета.
emil_v r - майстор
Стефан написа:
Може и да не е правилно, но аз лозите ги засаждам в началото на пролетта. Както и всички дръвчета.
Така пише и в земед. книги от преди 100 години. Да не казвам защо.

Есенното засаждане се е наложило по търговски причини , бизнес :)
Стефан - майстор
Земеделието е доста преди това. А съвременните книги са пълни с глупости.
Johny - майстор
Есента се изкопават дупките, за да се слегне пръстта до пролетта, но не е задължително. Сади се на пролет за разлика от овошките.
Преди засаждане лозичките да престоят 24 часа във вода. Коренчета се режат на 6-8 см. или до здраво /да потече млечно бял сок/. В дупката се поставя 1 лопата отлежал оборки тор и шепа калиева изкуствена тор, като се премешват с пръст. Дупката трябва да бъде 10 см. по-дълбока от лозичката, като присадката трябва да бъде на 2-3см. над нивото на терена. По-горе вече казаха, че се реже калема на чеп с две очи /пъпки/. Засипваш дупката до половина с пръстта от горния слой, утъпкваш хубаво, сипваш 1/2 кофа с вода, запълваш до край, пак тъпчеш, поливаш и закриваш лозичката с пръст на 3-4см. над калема.

Малко си закъснял, но и пролетта закъсня. Ако не помогне, няма да попречи.
За любителските насаждения и за лозята за лично ползване решаващо значение при определяне на разстоянията на засаждане имат сортът и формировката, на която ще се отглеждат лозите. Ако ще се отглеждат на единични колове или на обикновена телена конструкция, подходящи са следните разстояния: от 1,50 до 1,70 м между редовете, а в реда от 1,20 до 1,30 м за винените сортове и от 1,40 до 1,50 м за десертните. При богати почви и по-буйни десертни сортове междуредовите разстояния може да се увеличат до 1,80 м.

Когато лозите ще се отглеждат без загрибване и ще се формират с високи стъбла (1,20-1,50 м височина), разстоянията между редовете се увеличават до 3,0-3,5 м, а в реда - до 1,40-1,50 м. За промишлените високостъблени лозя в стопанствата се препоръчват междуредови разстояния 2,5, 3,0 и 3,4 м и вътрередово 1,20 м, но за предпочитане е то да бъде 1,30-1,50 м.

При засаждане на силно растящи сортове, от които ще се формират мощни асми на скеле, разстоянието между редовете трябва да е около 3 м, а между лозите - поне 2 м. Ако се засаждат лози в отделни, изолирани редове, независимо на каква подпорна конструкция ще се отглеждат, разстоянието между тях трябва да бъде от 1,20 до 1,50 м. Силното сгъстяване на лозите в реда (разстояния под 1м) не позволява да се развият мощни растения и не бива да се практикува.

Посочените разстояния за засаждане на лозя може да се изменят в зависимост от формата и големината на мястото. Винаги обаче за по-високите, по-мощните формировки трябва да се използват по-големи разстояния.
flecher1 - специалист
Благодаря за одговорите.
bobykafe - специалист
Търсих, търсих и не намерих...
Как се отрязва пръчка за садене на лоза, кога, как се оформя, при какви условия се държи, колко време...
Какво направих аз /не се смейте- компютърджия съм/ : пръчки на по 3-4 пъпки в една стара кофа, заровени до половината с пръст, поляти с вода и сложени на тъмно и много влажно място /дупката с водомера/ :?
Само да кажа- мястото е на около 250 км. от мен и корекции мога да направя чак след 2 седмици /ако въобще ще помогнат с нещо/.
Стефан - майстор
bobykafe написа:
...Как се отрязва пръчка за садене на лоза, кога, как се оформя, при какви условия се държи, колко време......
Аз правя така. На пролет, при рязане на лозето, си избирам пръчка от сорт, който ми харесва. Пръчката е миналогодишен летораст. Отрязвам от стария отвод по около 1,5 см от двете страни на основата на летораста, а самия летораст на около 40-50 см. На върха на пръчката оставям 2 пъпки, а останалите надолу ги премахвам. Среза на последната пъпка трябва да е съвсем близо до нея, и отрязан гладко с лозарска ножица, и с наклона на пъпката. Изкопавам дупка с дълбочина поне 60 см и широка 30/30 см. На дъното насипвам смес от оборска тор и почва/може да се добави калиева и фосфорна тор/, и поставям пръчката. Гледам среза над последната пъпка да е от южната страна. Засипват дупката до половината с пръст, и трамбовам добре около пръчката с крака. Сипвам 1 кофа вода. След попиването и, засипвам останалата част от дупката с пръст. Накрая покривам върха на пръчката с рохкава пръст поне 2 см над горната пъпка, и поставям белег/ друга пръчка/. И се чака покарването. В никакъв случай не се рови, за да се види ефекта. В зависимост от вида на почвата, може много внимателно да се разрохква коричката след дъжд.
Предполагаме, че опита е сполучлив, и вече имаме израстване. Следващите грижи са много важни. Пръскане против брашнеста мат, поливане при засушаване, и т.н. Доста грижи са, и специфични.
Доста важно е, също така, през следващите поне 3-4 г да се разкопава внимателно около пръчката на дълбочина поне 20 см, и да се премахват росните корени. Това спомага да не атрофират корените в основата на пръчката.

Станах многословен, дано съм разбран правилно.
УСПЕХ!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Тема "лозички" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: